Budget AMD 5600g?
Hej!
Behöver lite hjälp att tänka och eventuellt tänja där det går. Jag sålde mitt helt nya bygge för 6 månader sedan. Saknar att spela dota 2 främst. Vet inte vilka titlar som kan komma att bli aktuella framöver förutom Diablo 4 osv.. Egentligen kan jag lägga 20-30k på en dator men har liksom inte de behoven. Nu är det väl mer intressant att få mest pang för pengarna. Min tanke med det här bygget är att det kommer hålla för det jag vill spela just nu. Sen längre fram, när jag behöver och priserna på grafikkort förhoppningsvis ligger lägre kan jag köpa ett dedikerat grafikkort.
https://www.inet.se/datorbygge/b1294399/amdatx

Min andra tanke går i att bygga typ samma men i ett cooler master NR200P, med vattenkylning på samma processor (lättare att ha med sig när man ska iväg till vänner osv). Vad är nackdelen med att ha det i ett mindre chassi? Missar jag några funktioner med att välja ett mindre moderkort?
Intel i5 12600F ser ju billigt ut, men då måste jag ha ett dedikerat grafikkort nu. Vad ska man i så fall då ha om man vill ha ett nvidia-kort om man vill ha pang för pengarna? Eller det kanske är tvärkört att få det mot bakgrund av hur gpu-priserna ser ut?
Behöver även lurar, kb och mus - tips?
Jag har en gammal benQ 1080p skärm från 2013 kvar hemma... Sålde min 27" 1440p skärm från Acer med förra bygget. Kanske också ska ha en ny skärm..? Tips på hur jag ska tänka om jag lutar mot 1440p på längre sikt?
All hjälp tas tacksamt emot <3