Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem

Försöker väcka lite liv här då jag också funderar på solceller men har svårt att hitta någon som har erfarenhet av en installation och gärna kan ge en lite recenssion på hur det fungerat i 2-3 år?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Installerade en 14,6KWh anläggning i feb månad, förra månaden (mars) blev det producerat totalt 1902KWh. Första gången på länge som jag är spänd över att se elräkningen. Estimatet inkl skatter etc är 4000kr ca, hade 16000kr i december och 6258kr i feb (60öre/kwh).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Installerade en 14,6KWh anläggning i feb månad, förra månaden (mars) blev det producerat totalt 1902KWh. Första gången på länge som jag är spänd över att se elräkningen. Estimatet inkl skatter etc är 4000kr ca, hade 16000kr i december och 6258kr i feb (60öre/kwh).

Ursäkta min okunnighet här, men genom att producera 1902KWh så reducerade du elräkningen med ca 10k?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Installerade en 14,6KWh anläggning i feb månad, förra månaden (mars) blev det producerat totalt 1902KWh. Första gången på länge som jag är spänd över att se elräkningen. Estimatet inkl skatter etc är 4000kr ca, hade 16000kr i december och 6258kr i feb (60öre/kwh).

Men du får ju ta med priset som din anläggning kostar också? Det tar väl ett par år innan du tjänar på dina solceller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Men du får ju ta med priset som din anläggning kostar också? Det tar väl ett par år innan du tjänar på dina solceller?

Vart har jag skrivit att jag inte tar med det, inte så att jag föväntar mig en ROI på 1månad? Anläggningen kostade 142 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Vart har jag skrivit att jag inte tar med det, inte så att jag föväntar mig en ROI på 1månad? Anläggningen kostade 142 000kr.

Vilket företag använde du? Jag har fått offerter runt samma pris, men de ligger på strax över 8 kWh.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Skaffade solceller 30/3 2021.
Söderläge 33 paneler på totalt 11 800 W i Stockholm. Kostnad på 132 000 via Ikea.se (Svea Solar).
Kommer inom kort installera ca 4000 W på norrsidan/garage för att ta vara på morgonsol och sen kvällssol. Här nedan har ni en liten sammanställning.

Månad __ Producerat kWh __ Köpt kWh
Januari __________ x __________ 2757
Februari __________ x __________ 2808
Mars __________ x __________ 2102
april 2021 __________ 1537,9 __________ 929
maj 2021 __________ 1492,8 __________ 717
juni 2021 __________ 1968,50 __________ 264
juli 2021 __________ 1891,5 __________ 243
augusti 2021 __________ 1273,6 __________ 395
september 2021 __________ 877,9 __________ 566
oktober 2021 __________ 502,2 __________ 1106
november 2021 __________ 291,6 __________ 1678
December 2021 __________ 172,6 __________ 2613

Ursäkta den vackra tabellen :D.

Total ca besparing på 13021,5 kr (Inkl. de kWh jag använt själv * 1,5 kr, 60 öre per såld kWh från skatteverket och 8 öre per såld kWh i nätnytta)
Använt själva 2879,6 kWh
Sålt 7129 kWH

Såg att folk ville ha investeringskostnad och vilket företag man anlitat.
Visa signatur

//////Lummis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Vilket företag använde du? Jag har fått offerter runt samma pris, men de ligger på strax över 8 kWh.

Solivo

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Ursäkta min okunnighet här, men genom att producera 1902KWh så reducerade du elräkningen med ca 10k?

Hoppas det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Vart har jag skrivit att jag inte tar med det, inte så att jag föväntar mig en ROI på 1månad? Anläggningen kostade 142 000kr.

142000kr var inte så farligt faktiskt haha nej kan ju inte få ROI på 1 månad det är ju sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Vart har jag skrivit att jag inte tar med det, inte så att jag föväntar mig en ROI på 1månad? Anläggningen kostade 142 000kr.

Verkligen bra pris för en så stor anläggning! Priserna kanske gått upp lite med tanke på trycket som verkar ligga på leverantörerna? Vad har du för växelriktare? Har du någon koppling mot Home Assistant eller något för att grafa din produktion, förbrukning etc etc? Om inte, använder du app till växelriktare och hur fungerar det?

Ursäkta 1000 frågor men dels tycker jag det är superintressant samt rätt vitktigt eftersom det inte är en liten investering man ska göra...

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Installerade en 14,6KWh anläggning i feb månad, förra månaden (mars) blev det producerat totalt 1902KWh. Första gången på länge som jag är spänd över att se elräkningen. Estimatet inkl skatter etc är 4000kr ca, hade 16000kr i december och 6258kr i feb (60öre/kwh).

Var i landet befinner du dig? Tänker på solinstrålningen som kan skilja sig beroende på var man bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Verkligen bra pris för en så stor anläggning! Priserna kanske gått upp lite med tanke på trycket som verkar ligga på leverantörerna? Vad har du för växelriktare? Har du någon koppling mot Home Assistant eller något för att grafa din produktion, förbrukning etc etc? Om inte, använder du app till växelriktare och hur fungerar det?

Ursäkta 1000 frågor men dels tycker jag det är superintressant samt rätt vitktigt eftersom det inte är en liten investering man ska göra...

Har en huawei inverter sun2000 så Kina har full koll på mig! Det finns app för att se graferna i telefonen från växelriktaren, i den kan jag se antalet sålda, köpta, förbrukade kWh etc. Kör sedan greenly där jag köper / säljer på spotpriser, så jag princip stänger av värmen lite på dagen (runt 19-20grader inne) försöker sälja dyrt och sen nyttja mer när det är billigt. Se hur den taktiken fungerar.
Nej är endel pengar! Men jag tänker att det är långtsiktigt både för miljön men även bra för min plånbok. Speciellt i dessa tider.

Skrivet av Fratercula:

Var i landet befinner du dig? Tänker på solinstrålningen som kan skilja sig beroende på var man bor.

Småland!

Permalänk
Medlem

Har haft mina solpaneler i lite över 2 år nu kostnad och annat står tidigare i tråden
Min produktion dom åren den varit igång

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1emSEJ8xIZ45FkLWfTLhRK...

Min converter är bara på 10KW så det är max vad jag kan få ut fast toppen på panelerna är 11520W.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag kan dela med mig av min dashboard så att till er som funderar på solcelller. Då får ni tillgång till all data gällande min anläggning:Solar edge dashboard

Anläggningen ligger nordöst om norrtälje inte helt i söderläge.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Men du får ju ta med priset som din anläggning kostar också? Det tar väl ett par år innan du tjänar på dina solceller?

Svårt att räkna exakt så där.
Hans paneler höjer ju värdet på huset så det måste man räkna med också.
Kanske så pass mycket att dem betalat sig själva redan vid installation.

Permalänk

En snabb fråga, ursäkta om den a handlats nyligen i tråden, läste senaste sidorna men såg inget om det. Är det fortfarande än idag väldigt komplicerat att fixa en anläggning som går att köra off grid vid behov, dvs klarar att leverera ström till egna hemmet vid t.ex strömavbrott i elnätet?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

En snabb fråga, ursäkta om den a handlats nyligen i tråden, läste senaste sidorna men såg inget om det. Är det fortfarande än idag väldigt komplicerat att fixa en anläggning som går att köra off grid vid behov, dvs klarar att leverera ström till egna hemmet vid t.ex strömavbrott i elnätet?

Det är hyfsat komplicerat då du i praktiken behöver ett hemmabatteri samt en hybridväxelriktare med stöd för ödrift. Det måste vara möjligt att bryta strömmen utåt så att man inte spänningsätter elnätet bakvägen vilket är en säkerhetsrisk för arbetare annars.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Det är hyfsat komplicerat då du i praktiken behöver ett hemmabatteri samt en hybridväxelriktare med stöd för ödrift. Det måste vara möjligt att bryta strömmen utåt så att man inte spänningsätter elnätet bakvägen vilket är en säkerhetsrisk för arbetare annars.

Tack för svar. Har haft koll på problematiken med det men inte hållt mig uppdaterad om man lyckats lösa det på något bra sätt. Borde inte vara omöjligt att lösa kan man tycka men tack då vet jag 👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tack för svar. Har haft koll på problematiken med det men inte hållt mig uppdaterad om man lyckats lösa det på något bra sätt. Borde inte vara omöjligt att lösa kan man tycka men tack då vet jag 👍

Det finns bra lösningar som löser det men sedan hur länge du kan köra beror på batteri och hur mycket KWH du gör av med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Det finns bra lösningar som löser det men sedan hur länge du kan köra beror på batteri och hur mycket KWH du gör av med.

Självklart är det så. Kan du tipsa / länka till bra lösningar (gärna prisvärda med det kanske är överoptimistiskt 😄)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Någon här som köpt paneler från Midsummer? Är nyfiken på hur bra de egentligen presterar då det blir fan så mycket snyggare installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Självklart är det så. Kan du tipsa / länka till bra lösningar (gärna prisvärda med det kanske är överoptimistiskt 😄)

Vad man tycker är prisvärt är ju upp till varje person.
När det gäller batterier så har alla som installerar paneler vad jag har sett även installation med batterier.
Problemet med batteri är att det oftast är lika dyrt som en solanläggning och batterierna har du oftast bara 3-5 årsgaranti på.
Därför har jag inte valt att köra batteri tar för lång tid innan man tjänar igen dom pengarna om man ens gör det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Vad man tycker är prisvärt är ju upp till varje person.
När det gäller batterier så har alla som installerar paneler vad jag har sett även installation med batterier.
Problemet med batteri är att det oftast är lika dyrt som en solanläggning och batterierna har du oftast bara 3-5 årsgaranti på.
Därför har jag inte valt att köra batteri tar för lång tid innan man tjänar igen dom pengarna om man ens gör det.

Fördelen med batteri är ju dock att du får högre bidrag på större delar av anläggningen/installationen än utan, så det går absolut att få ekonomi i det just nu iaf innan bidraget säkert kommer sänkas.

Men ingen som har någon konkret information att länka gällande möjlighet att växla till off grid vid behov? 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Fördelen med batteri är ju dock att du får högre bidrag på större delar av anläggningen/installationen än utan, så det går absolut att få ekonomi i det just nu iaf innan bidraget säkert kommer sänkas.

Men ingen som har någon konkret information att länka gällande möjlighet att växla till off grid vid behov? 🤔

Menar du bidraget för grön teknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Fördelen med batteri är ju dock att du får högre bidrag på större delar av anläggningen/installationen än utan, så det går absolut att få ekonomi i det just nu iaf innan bidraget säkert kommer sänkas.

Men ingen som har någon konkret information att länka gällande möjlighet att växla till off grid vid behov? 🤔

Problemet med att få ekonomi i det är att det är lönsammare att sälja solelen direkt än att lagra den i och med att du får tillbaka 60 öre på skatten per såld kWh.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av hk-tray:

Menar du bidraget för grön teknik?

Skrivet av NodCommander:

Problemet med att få ekonomi i det är att det är lönsammare att sälja solelen direkt än att lagra den i och med att du får tillbaka 60 öre på skatten per såld kWh.

Precis, bidraget för grön teknik.

Det skiljer inte särskilt mycket i pris med batteri i slutändan. Batterierna är ganska dyra, men det är också 48,5% grönt teknik-avdrag på batterier och om man köper en solcellsanläggning med batteri får man också detta avdrag på växelriktaren och installationen av växelriktare och batteri som utförs av en elektriker.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Fördelen med batteri är ju dock att du får högre bidrag på större delar av anläggningen/installationen än utan, så det går absolut att få ekonomi i det just nu iaf innan bidraget säkert kommer sänkas.

Men ingen som har någon konkret information att länka gällande möjlighet att växla till off grid vid behov? 🤔

Det är inställning i växellikriktaren/batteristyrningen hur du gör med den lagrade energien.

Skrivet av TobiasStockholm:

Precis, bidraget för grön teknik.

Det skiljer inte särskilt mycket i pris med batteri i slutändan. Batterierna är ganska dyra, men det är också 48,5% grönt teknik-avdrag på batterier och om man köper en solcellsanläggning med batteri får man också detta avdrag på växelriktaren och installationen av växelriktare och batteri som utförs av en elektriker.

Ja upp till 50.000 i bidrag så kostar din anläggning 150.000 med batteri så får du max 50.000 i bidrag för detta.
Så ska du ha lite storlek på batterierna så får du inga 48,5% utan mycket mindre.

Edit: Efter 1 januari 2021 kan du få stöd på 50 % av totalkostnaden för ditt solcellsbatteri, upp till 50 000 kronor. Det krävs ingen ansökan på detta, istället drar solcellsinstallatören av 50 % på projektets totalkostnad (arbete och material).

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det är inställning i växellikriktaren/batteristyrningen hur du gör med den lagrade energien.

Ja upp till 50.000 i bidrag så kostar din anläggning 150.000 med batteri så får du max 50.000 i bidrag för detta.
Så ska du ha lite storlek på batterierna så får du inga 48,5% utan mycket mindre.

Edit: Efter 1 januari 2021 kan du få stöd på 50 % av totalkostnaden för ditt solcellsbatteri, upp till 50 000 kronor. Det krävs ingen ansökan på detta, istället drar solcellsinstallatören av 50 % på projektets totalkostnad (arbete och material).

Hitatde denna text:
Det gröna skatteavdraget är på max 50 000 kr per person och år. Är man två personer som gemensamt äger en eller flera fastigheter kan man alltså göra ett skatteavdrag på 100 000 kr per år.
Det gröna avdraget gäller för privatpersoner. Företag och bostadsrättsföreningar kan inte göra avdraget.
Det gröna avdraget och rut- och rotavdraget är två olika skatteavdrag där utrymmet för vad man kan ta ut ej påverkar varandra.
Det gröna avdraget gäller — till skillnad från rotavdrag — även för hus som byggts de senaste fem åren.
Det gröna avdraget gäller bara för fastigheter (och därmed solcellsanläggningar) som är anslutna till elnätet.

Om två personer äger en fastighet så kan man i ditt exempel få avdrag på 75.000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goliat80:

Hitatde denna text:
Det gröna skatteavdraget är på max 50 000 kr per person och år. Är man två personer som gemensamt äger en eller flera fastigheter kan man alltså göra ett skatteavdrag på 100 000 kr per år.
Det gröna avdraget gäller för privatpersoner. Företag och bostadsrättsföreningar kan inte göra avdraget.
Det gröna avdraget och rut- och rotavdraget är två olika skatteavdrag där utrymmet för vad man kan ta ut ej påverkar varandra.
Det gröna avdraget gäller — till skillnad från rotavdrag — även för hus som byggts de senaste fem åren.
Det gröna avdraget gäller bara för fastigheter (och därmed solcellsanläggningar) som är anslutna till elnätet.

Om två personer äger en fastighet så kan man i ditt exempel få avdrag på 75.000 kr.

Nu har jag inte tänk att skaffa batteri då återbetalningstiden på dessa är alldeles för lång.
Bättre att sälja elen och få betalt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro