Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem

@Stefflo: med en installerad effekt på 10 kW behöver ju anläggning bara gå för fullt 1000 timmar, eller ca 80 dagar gånger 12 timmar, för att producera 10 MWh.

Och det stämmer ganska bra överens med de andra anläggningar jag kikat på. Lite lägre än Installerad effekt gånger 1000. En jag känner har en anläggning på 4.5 kW och producerade 4000 kWh eller 4MWh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

@Stefflo: med en installerad effekt på 10 kW behöver ju anläggning bara gå för fullt 1000 timmar, eller ca 80 dagar gånger 12 timmar, för att producera 10 MWh.

Och det stämmer ganska bra överens med de andra anläggningar jag kikat på. Lite lägre än Installerad effekt gånger 1000. En jag känner har en anläggning på 4.5 kW och producerade 4000 kWh eller 4MWh

Det var jag som tänkte fel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det var jag som tänkte fel.

Höll på att göra samma sak av ren ovana att se MWh i hushållssammanhang

Permalänk
Medlem

Hade gärna skaffat paneler men får knappt sälja tillbaka någon el eftersom vår elförbrukning är så låg då vi har fjärrvärme för uppvärmningen. Synd att reglerna är så att inte den förbrukningen får räknas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tack för info men tror du skrev fel på ett M istället för ett K i din produktion om du nu inte har ett litet kärnkraftverk i källaren också

Det blir faktiskt väldigt många bäckar små. Varje dag produceras 20-50kWh ungefär och med 250 dagars produktion så rullar det på. Om jag går in och läser av min totala produktion sedan maj 2018 är det nu uppe i 19,69 MWh totalt.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

Jag har tills idag 925kwh i april månad, jag har 10.5kw installerad, jag har inte sydläge.
dessa svarta paneler har jag,
https://www.luxor-solar.com/en/solar-modules/eco-line/eco-lin...

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Kan nada om detta men fick upp något i mina sociala medier om solpaneler som ser ut som takplattor, verkar ju smutt, mer diskret iaf.

https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/juni/din...

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Kan nada om detta men fick upp något i mina sociala medier om solpaneler som ser ut som takplattor, verkar ju smutt, mer diskret iaf.

https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/juni/din...

Finns sådant ja men frågan är om det är värt investeringen för de lär kosta mycket.
Mina 10.5kw kostade 120K utan bidraget på 20% som kommer snart.
Beräkningarna är att betala tillbaka investeringen inom 8 år men bryr mig inte om det skulle ta 10år då dessa paneler har 25 års garanti på linear performance guarantee1 och 15 års produktgaranti.
De flesta som sätter solpaneler gör det för att tjäna på det i längden och inte för miljön.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Denna månad har min solceller producerat 1546,11 Kwh har 36 st 310 Watts paneler vilket är 11160 watt.
Mina sitter i söderläge så idag hade ja produktion från 05:45 till 19:55 men det har varit en mulen dag idag så bara 57,82 Kwh idag annars brukar det ligga mellan 70-79 Kwh dag.

Som många säger får man se det som en långsiktig investering.
det är beräknat att ge mellan 12000-14000 KWh om året så man får se vart man hamnar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Finns sådant ja men frågan är om det är värt investeringen för de lär kosta mycket.
Mina 10.5kw kostade 120K utan bidraget på 20% som kommer snart.
Beräkningarna är att betala tillbaka investeringen inom 8 år men bryr mig inte om det skulle ta 10år då dessa paneler har 25 års garanti på linear performance guarantee1 och 15 års produktgaranti.
De flesta som sätter solpaneler gör det för att tjäna på det i längden och inte för miljön.

Inom 8 år, det låter helt otroligt!

Jag kan inte mycket om solpaneler på taket, men det jag har hört är att "det betalar sig på knappt 20 år". Det kan dock ha varit många år sedan den siffran satte sig på minnet hos mig 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Inom 8 år, det låter helt otroligt!

Jag kan inte mycket om solpaneler på taket, men det jag har hört är att "det betalar sig på knappt 20 år". Det kan dock ha varit många år sedan den siffran satte sig på minnet hos mig 🙂

Jag håller med dig med dagens elpris är det inte lönt om man vill 'tjäna' tillbaka pengarna. När jag fick offert så räknade de med att elpriset bara skulle öka från 1,34kr första året till 5,60kr om 30 år. Räknade för någon dag sedan att vi betalade ungefär 0,60-0,70 (minns inte riktigt) förra månaden. Sedan räknade man med ganska högt att vi skulle konsumera 70% av den producerade elen vilket vi inte kommer att klara. Just nu har vi använt 47% av den elen vi har producerat i år.

Jag skaffade solceller ändå för att jag tycker att det är coolt

Edit: Solcellskollen säger 22 år återbetalningstid för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Jag håller med dig med dagens elpris är det inte lönt om man vill 'tjäna' tillbaka pengarna. När jag fick offert så räknade de med att elpriset bara skulle öka från 1,34kr första året till 5,60kr om 30 år. Räknade för någon dag sedan att vi betalade ungefär 0,60-0,70 (minns inte riktigt) förra månaden. Sedan räknade man med ganska högt att vi skulle konsumera 70% av den producerade elen vilket vi inte kommer att klara. Just nu har vi använt 47% av den elen vi har producerat i år.

Jag skaffade solceller ändå för att jag tycker att det är coolt

Sedan är det ju det här med inflationen. Om man har pengarna och de bara ligger på ett räntekonto. Man lånar ut pengarna och får tillbaka dem i form av lägre elräkning, för att till slut genera vinst.

Jag funderar på vårt hus, men taket håller inte 25år till. Vilket gör det till ett större projekt. Plus att vi inte har så hög förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Jag håller med dig med dagens elpris är det inte lönt om man vill 'tjäna' tillbaka pengarna. När jag fick offert så räknade de med att elpriset bara skulle öka från 1,34kr första året till 5,60kr om 30 år. Räknade för någon dag sedan att vi betalade ungefär 0,60-0,70 (minns inte riktigt) förra månaden. Sedan räknade man med ganska högt att vi skulle konsumera 70% av den producerade elen vilket vi inte kommer att klara. Just nu har vi använt 47% av den elen vi har producerat i år.

Jag skaffade solceller ändå för att jag tycker att det är coolt

Edit: Solcellskollen säger 22 år återbetalningstid för mig.

Skrivet av jocke92:

Sedan är det ju det här med inflationen. Om man har pengarna och de bara ligger på ett räntekonto. Man lånar ut pengarna och får tillbaka dem i form av lägre elräkning, för att till slut genera vinst.

Jag funderar på vårt hus, men taket håller inte 25år till. Vilket gör det till ett större projekt. Plus att vi inte har så hög förbrukning.

Återbetalningstiden är ett teoretiskt mått som är bra att använda för när man jämför olika liknande åtgärder, t.ex. solceller vs tilläggsisolering vs byta fönster vs bergvärme osv...

Det som händer är ju att man redan från dag 0 får en intäkt utifrån sin investering på X kr år eller y% per investerad krona. Om då y% är högre än vad du får för ränta på banken eller högre än vad du kan låna för så är det ju en bra investering. För min egen del så höjde jag lånet på huset och räntan plus amorteringen på lånet blev lägre än intäkten, dvs jag gick med vinst från dag 0!

Så titta er inte blinda på återbetalningstiden, det är bara ett sätt att räkna som bäst passar att jämför olika likvärdiga alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Denna månad har min solceller producerat 1546,11 Kwh har 36 st 310 Watts paneler vilket är 11160 watt.
Mina sitter i söderläge så idag hade ja produktion från 05:45 till 19:55 men det har varit en mulen dag idag så bara 57,82 Kwh idag annars brukar det ligga mellan 70-79 Kwh dag.

Som många säger får man se det som en långsiktig investering.
det är beräknat att ge mellan 12000-14000 KWh om året så man får se vart man hamnar.

I April har snittpriset för el varit ca 7 öre /kWh så du har på inköpet av elen sparat 109 kr och sparad energiskatt är 683 kr. Totalt 792 kr. Beroende på vilket elnätsföretag du har tillkommer kanske även en överföringsavgift, så där spar du några hundra också.

Vilket elpris räknade du med när du valde att göra investeringen?

Självklart är dagens elpriser extreme men jag tycker man nog får räkna 2020 som ett förlorat år när man försöker räkna hem sin investering.
Den andra tråkiga trenden för de som investerat i solceller eller planerar att göra det är att det planeras ytterligare ca 2000 MW vindkraft i Sverige och mycket de följande åren. Det betyder att elpriserna kommer att fortsatt vara låga. Var därför extremt skeptiska till elpriset som försäljare använder i sina kalkyler för att övertala att investera.

Sen finns de dem som köper solceller för att det är ett intresse och det är något helt annat. I denna grupp skulle jag ingå då jag tycker detta är roligt att hålla på med. Men att ta ett investeringbeslut på ren ekonomi är för närvarande inte rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

I April har snittpriset för el varit ca 7 öre /kWh så du har på inköpet av elen sparat 109 kr och sparad energiskatt är 683 kr. Totalt 792 kr. Beroende på vilket elnätsföretag du har tillkommer kanske även en överföringsavgift, så där spar du några hundra också.

Vilket elpris räknade du med när du valde att göra investeringen?

Självklart är dagens elpriser extreme men jag tycker man nog får räkna 2020 som ett förlorat år när man försöker räkna hem sin investering.
Den andra tråkiga trenden för de som investerat i solceller eller planerar att göra det är att det planeras ytterligare ca 2000 MW vindkraft i Sverige och mycket de följande åren. Det betyder att elpriserna kommer att fortsatt vara låga. Var därför extremt skeptiska till elpriset som försäljare använder i sina kalkyler för att övertala att investera.

Sen finns de dem som köper solceller för att det är ett intresse och det är något helt annat. I denna grupp skulle jag ingå då jag tycker detta är roligt att hålla på med. Men att ta ett investeringbeslut på ren ekonomi är för närvarande inte rimligt.

Nu har jag inte riktigt kollat vad jag får denna månad förra månaden fick jag 14,17 öre per Kw plus 100 öre som jag får första året.
Elpriserna är inte riktigt normala nu vilket inget är för tillfället.
Sedan får jag 2.2 öre Kw för nätnytta mars till oktober tror jag det var och oktober till februari 9.9 öre Kw och 60 öre från staten i deklaration året efter.

Så det är dom som sålt panelerna som räkna på hur man tjänar på det. Dom räknar med att man säljer hälften av elen och använder resten själv.

Det el pris jag får räkna på är 55,5 öre då det var det jag fick när jag gjorde mitt avtal för snart 2 år sedan gjorde ett 3 års avtal då.
Sedan tar alltid nätägarna överföringsavgifter och staten energiskatt som ska på dom pengarna och moms.

jag är mer ut efter att bra att kunna producera egen el och bra för miljön samt ett eget intresse, så om 1-2 år kanske man kan se bättre om det är värt det men jag tror på dom 30 år som det ska hålla så göra jag ingen förlust affär på det
Skulle vilja ha en elbil med men dom är lite dyra tycker jag än.
Vill även ha batterier men det är absolute inte värt idag då dom inte kan garantera livstid mer än 5 år på dom typ och set är att kasta en jäkla massa pengar i sjön.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Jag håller med dig med dagens elpris är det inte lönt om man vill 'tjäna' tillbaka pengarna. När jag fick offert så räknade de med att elpriset bara skulle öka från 1,34kr första året till 5,60kr om 30 år. Räknade för någon dag sedan att vi betalade ungefär 0,60-0,70 (minns inte riktigt) förra månaden. Sedan räknade man med ganska högt att vi skulle konsumera 70% av den producerade elen vilket vi inte kommer att klara. Just nu har vi använt 47% av den elen vi har producerat i år.

Jag skaffade solceller ändå för att jag tycker att det är coolt

Edit: Solcellskollen säger 22 år återbetalningstid för mig.

Nu kan man inte sätta exakta system på solcellskollen så tog ett som var lite mindre än mitt och då fick jag att det ska vara betalt på 12 år
Kunde sätta den exakta kostnaden men inte exakt effekt på systemet tyvärr.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Nu kan man inte sätta exakta system på solcellskollen så tog ett som var lite mindre än mitt och då fick jag att det ska vara betalt på 12 år
Kunde sätta den exakta kostnaden men inte exakt effekt på systemet tyvärr.

Så är det, jag satte in mitt system i solcellskollen och fick en återbetalningstid på 11år.
Där står det att produktion för april månad är 700kwh jag är uppe idag på 1260kwh denna månad.
Jag tror helt klart att systemet kommer att vara betalt på 10år. men bryr mig inte om det skulle ta 12år då resterande 16år blir bara förtjänst. Jag har 10.5 system men fanns att välja 10 så tog det.
Allt har med att göra vad man har betalat för det hela, jag gav 120k så efter avdrag 100K.
Tittar man på vattenfall osv osv hade mitt system kostat runt 130-140k efter avdraget så att tjäna in de 40k tar tid och år.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Så är det, jag satte in mitt system i solcellskollen och fick en återbetalningstid på 11år.
Där står det att produktion för april månad är 700kwh jag är uppe idag på 1260kwh denna månad.
Jag tror helt klart att systemet kommer att vara betalt på 10år. men bryr mig inte om det skulle ta 12år då resterande 16år blir bara förtjänst. Jag har 10.5 system men fanns att välja 10 så tog det.
Allt har med att göra vad man har betalat för det hela, jag gav 120k så efter avdrag 100K.
Tittar man på vattenfall osv osv hade mitt system kostat runt 130-140k efter avdraget så att tjäna in de 40k tar tid och år.

Enligt solcellskollen så skulle jag med producera 1000 kwh i april är 30 kwh från 1800 kwh idag och dom kommer jag nog att producera imorgon och skulle ta mig 15 år att betala tillbaks det gjorde en mer noggrann uträkning denna gäng eftersom jag visste lutning på mitt tak.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppar in i tråden med en fundering jag har som någon kanske kan svara på.

Ska iväg på en vandring längs kungsleden i sommar och ska ha drönaren med mig, finns ju dock inga ställen att ladda batterierna på så funderar på att införskaffa en solcellsladdare att hänga på ryggsäcken.
Kikar på att köpa en solcellsladdare från Kjell o Company som sedan kan ladda en Omni 20+ powerbank som har massa roliga funktioner, som ac uttag och variabelt dc input.

Nu till in fundering. Enligt specsen så får man max ut 4A, men det är uppdelat på 2A 5V per USB port på solcellsladdaren, Så på en riktigt solig dag vill man ju inte gå miste om de sista 10W, så jag funderar då på om det går att plugga i 2 usb kablar och sedan kombinera dem till en kabel som går in i powerbanken. Som jag förstår det borde det inte vara några problem, min fundering ligger kring om det kan gå någon bakspänning eller liknande om man kopplar ihop de två usb portarna. Tänker alltså strippa USB kabel ändorna och kombinera dessa till en 5.5 x 2.1mm Barrel Port som laddar powerbanken.

Någon som har några insikter att dela kring detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hygea:

Hoppar in i tråden med en fundering jag har som någon kanske kan svara på.

Ska iväg på en vandring längs kungsleden i sommar och ska ha drönaren med mig, finns ju dock inga ställen att ladda batterierna på så funderar på att införskaffa en solcellsladdare att hänga på ryggsäcken.
Kikar på att köpa en solcellsladdare från Kjell o Company som sedan kan ladda en Omni 20+ powerbank som har massa roliga funktioner, som ac uttag och variabelt dc input.

Nu till in fundering. Enligt specsen så får man max ut 4A, men det är uppdelat på 2A 5V per USB port på solcellsladdaren, Så på en riktigt solig dag vill man ju inte gå miste om de sista 10W, så jag funderar då på om det går att plugga i 2 usb kablar och sedan kombinera dem till en kabel som går in i powerbanken. Som jag förstår det borde det inte vara några problem, min fundering ligger kring om det kan gå någon bakspänning eller liknande om man kopplar ihop de två usb portarna. Tänker alltså strippa USB kabel ändorna och kombinera dessa till en 5.5 x 2.1mm Barrel Port som laddar powerbanken.

Någon som har några insikter att dela kring detta?

Hur länge ska du vara ute? Vad är det du ska ladda och hur ofta behöver du ladda?

Det kanske räcker med endast en powerbank om du ska ladda mobilen några gånger. Om du tex ska ha ström till kamera kanske det är enklare med extra batterier.

Permalänk
Medlem

@twk: Är batterier till min DJI mavic air 2 som jag primärt behöver ladda. Har 3 st och de håller ca 30 min styck. Då ett extra batteri kostar 1500 spänn så känns det inte lönt att att packa på flera sådana om man ska vandra i två veckor. DJI säljer enbart adapter för billaddare, och dessa batterier behöver en del kräm för att laddas i alla fall, så planen är att låta solcellerna ladda batteripacket under tiden man går, och sen fylla på batterierna med AC laddaren när jag sover.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hygea:

@twk: Är batterier till min DJI mavic air 2 som jag primärt behöver ladda. Har 3 st och de håller ca 30 min styck. Då ett extra batteri kostar 1500 spänn så känns det inte lönt att att packa på flera sådana om man ska vandra i två veckor. DJI säljer enbart adapter för billaddare, och dessa batterier behöver en del kräm för att laddas i alla fall, så planen är att låta solcellerna ladda batteripacket under tiden man går, och sen fylla på batterierna med AC laddaren när jag sover.

Då förstår jag!

Det låter som en svår uppgift för små solceller, men jag är ingen expert. Du kan börja med att räkna på hur lång tid solcellerna skulle behöva vara i solen för att ladda ett batteri.

Permalänk
Medlem

Mycket snack om låga elpriser men det beror ju på hur man utnyttjar svängningar i priset. Jag har 10,2 kwp installerat, 45 grader lutning mot sydöst.

Den första bilden är min förbrukning och elpriset. Blå staplar är köpt el och gula staplar är egenförbrukning.

Nästa bild är min produktion och samma elpris. Gröna staplar är såld el och gula staplar är egenförbrukning.

Jag styr min användning med Home Assistant. Laddar hybriden när det är billigt eller jag producerar egen el. Värmer varmvatten när det är billig el och värmer huset extra när det är billigare och mindre när det är dyrare.

Alla dagar är såklart inte såhär bra men detta är ett rätt vanligt scenario framförallt måndag till fredag. Helger tenderar att ha jämnare elpris över dygnet.

Bilderna är från Tibbers app (min elleverantör).

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Mycket snack om låga elpriser men det beror ju på hur man utnyttjar svängningar i priset. Jag har 10,2 kwp installerat, 45 grader lutning mot sydöst.

Den första bilden är min förbrukning och elpriset. Blå staplar är köpt el och gula staplar är egenförbrukning.
https://lh3.googleusercontent.com/ZOa-OigvUftBWr_qKeyt0hxfBAT33VfGknMPBCvjh-9kIKfQznEzUMCWN2WYwuiN2leGELWNXzfSMg=w1280-h966

Nästa bild är min produktion och samma elpris. Gröna staplar är såld el och gula staplar är egenförbrukning.
https://lh5.googleusercontent.com/XclOJfgB7MAHvBio-_JnsqRVPnjjA4V3NofG9B2-KixTBv8guvfoua-eoNBMoNk7BZDXNVAjhlnMEA=w1280-h966

Jag styr min användning med Home Assistant. Laddar hybriden när det är billigt eller jag producerar egen el. Värmer varmvatten när det är billig el och värmer huset extra när det är billigare och mindre när det är dyrare.

Alla dagar är såklart inte såhär bra men detta är ett rätt vanligt scenario framförallt måndag till fredag. Helger tenderar att ha jämnare elpris över dygnet.

Bilderna är från Tibbers app (min elleverantör).

Det går inte se på dina bilder.

För den som är intresserad av hur produktionen ser ut på min anläggning
https://www.solarweb.com/Home/GuestLogOn?pvSystemid=afdddee9-...

Går bara kolla några dagar bakåt om man vill se vad den genererat vid olika tidpunkter.
Men man kan kolla för varje månad och då ser man staplar för varje dag hur mycket som producerats.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har ett värdebevis/rabattkod för anläggning via Soltech (/soldags) på 10kSEK. Gäller vid beställning av anläggning på minst 10 kW.
Gäller tom 2020-10-31, skriv PM om någon är intresserad av att få värdebeviset.

(jag arbetar inte för soltech och har inte koll på hur konkurrenskraftiga dom är)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reckie:

Hade gärna skaffat paneler men får knappt sälja tillbaka någon el eftersom vår elförbrukning är så låg då vi har fjärrvärme för uppvärmningen. Synd att reglerna är så att inte den förbrukningen får räknas in.

Har exakt samma problem men här i Västerås så får man tydligen sälja tillbaka el lite mer frikostigt. Har ej satt upp men pratat med dem muntligen, kan bli ett helt annat svar när man får det skriftligt. Sen är ju frågan hur det kommer gå med bidraget man får extra just nu när man säljer, jag gissar att det kommer försvinna snart och då blir det inte samma lönsamhet med att överproducera.

Men ska alla ha elbilar så kommer vi behöva ladda bilar även på sommaren och vi kommer få en högre elförbrukning även då. Kan staden då klara sig på sitt normala elverk och ta in från alla mikroproducenter så måste det vara rätt lönande kan man tycka.

När min fjärrvärmepump ger upp så funderar jag på att byta till luft/vatten och sen sätta upp solceller men kan ha hunnit komma något nytt supersystem tills det händer. Just nu är fjärrvärmeanläggningen drygt 15 år.
Var inga problem från Västerås stad att plugga fjärrvärmen iallafall och det var dessutom gratis att få det gjort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Ett problem jag har med solceller är kostnaden att sätta upp dom som gör att återbetalningstiden är för lång. Det gör att det är svårt för mig att försvara tanken att skaffa solceller. Om man tar investeringar som luft luft pumpar ( som har återbetalningstid på ca tre år ) för oss som har enbart el drivet hus har sänkt min elkonsumtion avsevärt. Jag har länge funderat på skaffa en varmvattenberdarpump vilket är i principen en luft vatten pump bara för varmvattenberedaren. Är jag fel ute eller har ni några andra aspekter man bör ta in ?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Ett problem jag har med solceller är kostnaden att sätta upp dom som gör att återbetalningstiden är för lång. Det gör att det är svårt för mig att försvara tanken att skaffa solceller. Om man tar investeringar som luft luft pumpar ( som har återbetalningstid på ca tre år ) för oss som har enbart el drivet hus har sänkt min elkonsumtion avsevärt. Jag har länge funderat på skaffa en varmvattenberdarpump vilket är i principen en luft vatten pump bara för varmvattenberedaren. Är jag fel ute eller har ni några andra aspekter man bör ta in ?

Man ska nog förbruka ganska mycket varmvatten för att det ska löna sig med en luft-vattenpump för varmvattenberedaren? Tänkte det var mer om man ska värma upp en stor pool. Vad har du för förutsättningar? I snitt verkar varje person använda 3 kWh varmvatten per dygn, så man ska nog vara i alla fall 4 personer i hushållet. Nu vet jag inte exakt vad man kan förvänta sig med en sådan pump men säg att man sparar 75% av energin, då vill man få en payback på under 10 år, så det är inte så illa.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Man ska nog förbruka ganska mycket varmvatten för att det ska löna sig med en luft-vattenpump för varmvattenberedaren? Tänkte det var mer om man ska värma upp en stor pool. Vad har du för förutsättningar? I snitt verkar varje person använda 3 kWh varmvatten per dygn, så man ska nog vara i alla fall 4 personer i hushållet. Nu vet jag inte exakt vad man kan förvänta sig med en sådan pump men säg att man sparar 75% av energin, då vill man få en payback på under 10 år, så det är inte så illa.

https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/varmepumpsberedare/ind...

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Upp till 80% besparelse, då kanske 75% är något optimistiskt i praktiken.
De var något billigare än jag räknat med. 32000 inkl installation med rot, fast det tillkommer i vissa fall lite delar och elektrikerarbete tänker jag.

Beroende på vilket elpris man räknar så hamnar man i bästa fall på mellan 5-10 år, och i sämsta fall > 10 år (med förutsättningen ovan, 4400 kWh varmvattenförbrukning).

Men om man ändå ska byta varmvattenberedare så blir kalkylen förstås annorlunda, då merkostnaden inte är mer än ca 20k och det ser ännu mer intressant ut.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?