Permalänk
Avstängd

Kylning av ett helt rum

Hej,

Sista året undrade jag om denna
https://arcticairtower.tvins.se/
kunde kyla ner både mig och rummet.

Jag undrar om någon har en erfarenhet av den produkten.
Det verkar finnas en kopp med vatten.
Det är ju bra, vatten tar till sig värme. Men undrar hur ofta man
måste byta. Varje timme vid 28 grader?
Kylt vatten från början måste vara bra tänker jag.

Alla tankar är välkomna för den som vill kyla ner alla sina produkter och sig själv.

Permalänk
Medlem

Vi hade något liknande för ett par år sedan i dotterns rum som är ca 11kvm och det funkade inte direkt bra kan jag tycka och en vanlig bords/pelarfläkt fungerade faktiskt bättre för oss. Sen kan det vara att dotterns rum ligger dumt till och har solen på sig hela dagen, men jag var inte nöjd med en sådan lösning.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Moderator
Forumledare

@solidworks: Är inte helt med på vad den gör. Du tillför en massa(?) fukt till rummet och det är ju inte helt optimalt alla gånger.

För det priset känns det väldigt dyrt. Du kan ju ta en vanlig bordsfläktar och sätta en skål med is bakom, det ser ut som att effekten är lite samma.

När du säger att du vill kyla ner produkter tänker jag att torr luft borde vara bättre, speciellt när det gäller elektronik, eller är jag helt ute och cyklar? 🤔

Om du har ett rum där solen står på och värmer upp så är det nog bättre att lägga pengarna på solfilm eller liknande som förebygger uppvärmningen utanför rummet (inte all såklart men en hel del).

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Nja den där är nog inget bra köp. Vanlig fläkt som också gör rummet fuktigare, och det vill man inte vid värme.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@solidworks: Är inte helt med på vad den gör. Du tillför en massa(?) fukt till rummet och det är ju inte helt optimalt alla gånger.

För det priset känns det väldigt dyrt. Du kan ju ta en vanlig bordsfläktar och sätta en skål med is bakom, det ser ut som att effekten är lite samma.

När du säger att du vill kyla ner produkter tänker jag att torr luft borde vara bättre, speciellt när det gäller elektronik, eller är jag helt ute och cyklar? 🤔

Om du har ett rum där solen står på och värmer upp så är det nog bättre att lägga pengarna på solfilm eller liknande som förebygger uppvärmningen utanför rummet (inte all såklart men en hel del).

"Torr luft" rekommenderas absolut INTE för elektronik, varken i serverhallar eller kretskortstillverkning. Har inte tid att utveckla varför men återkommer om ingen hinner före.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Opatagio:

"Torr luft" rekommenderas absolut INTE för elektronik, varken i serverhallar eller kretskortstillverkning. Har inte tid att utveckla varför men återkommer om ingen hinner före.

Kanon, då är jag med. Tänkte mest på att en ac är smidigare
(Jag antar att du syftar på torr luft=enklare esd/urladdningar)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en evaporationskylare och de fungerar men den där såg rätt liten ut så den lär inte fungera bra. En kylare med kompressor kaan kyla mer men visst funkar även den där principen med att förånga vatten för att kyla ett antal grader.
En stor maskin med stor tank blir effektivare.
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/inomhu...

Jag tror alltså att den du länkade är för liten för att ge nån större effekt om du inte sitter mitt i blåsten från fläkten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Det är ju just en riktig "klump" som behöver utlopp för värmen som jag vill slippa.
Någonstans måste ju värmen ta vägen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av solidworks:

Det är ju just en riktig "klump" som behöver utlopp för värmen som jag vill slippa.
Någonstans måste ju värmen ta vägen.

Med en evaparationskylare används värmeenergin till att förånga vatten som ventileras ut ur rummet men när luften börjar bli mättad sjunker kylförmågan så de kan inte kyla lika mycket som en kylare med värmepump/kompressor som transporterar värmen mellan 2 platser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Det finns inga genvägar till bra Hi-Fi som Percy Nilegård sa.
Detsamma gäller nog kylan i ett rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidworks:

Det finns inga genvägar till bra Hi-Fi som Percy Nilegård sa.
Detsamma gäller nog kylan i ett rum.

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet", och det var Farbror Barbro som sa det, men du har rätt i sak

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av poktirity:

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet", och det var Farbror Barbro som sa det, men du har rätt i sak

Precis och åtminstone mina elektrostater kopplar påtagligt bättre till luften när den är sval och mer fuktig för då har luften högre densitet så ljudet blir verkligen bättre än om rummet är torrt och varmt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är i princip bara en luftfuktare. Du får samma effekt av att hänga ett gäng blöta handdukar framför en fläkt.
Det *kan* ha viss effekt om det är både varmt och torr luft, men är luften redan fuktig (som den ofta är under sommaren) fungerar det inget vidare. Det skulle ju bryta mot termodynamikens lagar om man bara kunde ta bort värme ur ett rum utan att den tar vägen någonstans.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Problemet är att när det blir varmt ute så är luften mättad på fukt så det kommer inte dra åt sig nå mer,
så i slutänden har du en fläkt med vatten som vikt i bottnen.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Problemet är att när det blir varmt ute så är luften mättad på fukt så det kommer inte dra åt sig nå mer,
så i slutänden har du en fläkt med vatten som vikt i bottnen.

Det där varierar väldigt mycket. Det kan vara varmt och torrt eller varmt och fuktigt ute. Riktigt hög luftfuktighet har vi sällan här i Sverige.