Blir pappa om en månad, behöver jag en bra kamera?

Permalänk
Medlem

Mobilkamera fungerar utmärkt för vardagliga bilder. Kan vara kul med finare kamera för planerade ”finbilder” men vi har en kompis som tar sådana kort som är semi proffesionell fotograf kanske en gång om året. Systemkameran har legat och skräpat i åratal då man aldrig har med den så används den aldrig så jag skulle inte köpa någon om du inte är väldigt intresserad av fotografi.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Hej,

Som rubriken säger så blir jag pappa om knappt en månad och jag har funderat lite på om jag behöver en system- eller dslr-kamera.
Har i dagsläget bara en iPhone 13 Pro och kameran är visserligen rätt bra i den men det är ju fortfarande bara en "mobiltelefonkamera".
När jag pluggade så tog jag en extrakurs i digitalfoto så jag kan grunderna för hur man hanterar en systemkamera manuellt, men jag har aldrig ägt någon systemkamera (bara lånat) själv och har inte överdrivet med praktiskt erfarenhet.

Har länge funderat på att skaffa en systemkamera men det har inte blivit av.

Så här initialt tänker jag mig att jag kan lägga 5k-10k.

Vad säger ni som kan mer om foto/kameror i samband med att man får sitt första barn?

De absolut roligaste och mest betydelsefulla bilderna har blivit med mobilkameran, systemkamera känns rätt överflödigt tycker jag.

Sen beror det såklart på om kameran i mobilen är OK eller skräp men i mitt fall tyckte jag att kameran i S10e duger utmärkt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av doctor_N:

Här vill jag slå ett slag för de små spegellösa kamerorna!
Har man en fast ljusstark optik på och kameran inställd på ansiktsföljande fokus och snabbserietagning och man ställer kameran i program auto läget så går det fort att få fram kameran om man har den i en ficka. Man låter även kameran med fördel vara i viloläge också så man inte behöver starta den. Det kräver ju dock att man valt en kamera som är snabb, det finns många modeller som är rätt sega i starten.
När kameran kräver egen väska, då blir det bökigt tycker jag. Man dyker ner under vagnen bara för att upptäcka att man river i skötväskan istället för kameraväskan, det måste vara smidigt annars faller hela kameragrejen.

Är man intresserad så absolut, men en PoS-kamera i rimlig prisklass är inte så mycket bättre än en mobilkamera i toppklass liksom. Om man ändå ska använda AF, autolägen och liknande så funkar en bra mobilkamera väldigt bra, de flesta ser ingen som helst skillnad på bilderna om man inte zoomar in och detaljgranskar eller så, och det gäller även erfarna fotografer och liknande. Fördelarna med en dedikerad kamera kommer ju främst fram om man gör lite mer manuella inställningar och så.

Sen finns det ju fler fördelar med telefonen. Man slipper steget med att överföra bilderna exempelvis då man kan granska, dela, göra backup och till och med justera/redigera bilder direkt i telefonen. Man vet också i princip alltid var telefonen är och man har den igång så tiden det tar att vara redo för att ta en bild är ju väldigt mycket kortare. Merkostnaden för att köpa en telefon med bra kamera kan ju vara allt ifrån obefintlig, om man ändå hade köpt ett "flaggskepp", till några tusenlappar, men om man skippar budgettelefonen och går på ett "flaggskepp" så får man ju mycket mer än bara en bättre kamera förstås.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med att den bästa kameran är den man har med sig och som är lätt att använda. För de flesta duger mobil bra.

Har man stort foto intresse så finner man att mobilen är för begränsad både kreativt och tekniskt. Själv har jag nästan alltid en liten kamera hängandes på mig. Dock kör jag mycket streetfoto så du duger inte mobilen.

Permalänk
Musikälskare

Mobben fungerar nog bäst för alla vardagliga bilder men om man ska koordinera och välja motiv så kör en riktig kamera imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Ännu en sak att beakta är att man inte bara fotar för sig själv och barnet, utan även för framtida generationer och släktforskare som säkert skulle uppskatta att "du" som fotar nu hade använt en bättre kamera vid tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är man intresserad så absolut, men en PoS-kamera i rimlig prisklass är inte så mycket bättre än en mobilkamera i toppklass liksom. Om man ändå ska använda AF, autolägen och liknande så funkar en bra mobilkamera väldigt bra, de flesta ser ingen som helst skillnad på bilderna om man inte zoomar in och detaljgranskar eller så, och det gäller även erfarna fotografer och liknande. Fördelarna med en dedikerad kamera kommer ju främst fram om man gör lite mer manuella inställningar och så.

Sen finns det ju fler fördelar med telefonen. Man slipper steget med att överföra bilderna exempelvis då man kan granska, dela, göra backup och till och med justera/redigera bilder direkt i telefonen. Man vet också i princip alltid var telefonen är och man har den igång så tiden det tar att vara redo för att ta en bild är ju väldigt mycket kortare. Merkostnaden för att köpa en telefon med bra kamera kan ju vara allt ifrån obefintlig, om man ändå hade köpt ett "flaggskepp", till några tusenlappar, men om man skippar budgettelefonen och går på ett "flaggskepp" så får man ju mycket mer än bara en bättre kamera förstås.

Jag är ju som säkert framgått fotoentusiast så för mig är alla argument om att mobilen har man alltid med sig och är smidig i fickan giltiga även för en spegellös systemkamera som ligger i viloläge i fickan.

Permalänk
Medlem

Grattis till att bli pappa. Ja, du kan väl behöva det om du vill

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

GoPro-kamera med pannband- eller bröst-fäste kan väl ändå vara en bra idé? Antingen dra på sig den när det vankas turer till lekplats, vilket inte lär vara aktuellt förrän om några år, eller köra någon form av timelapse-funktion där kameran bränner av en bild varje minut. På så sätt kan man ju ha full koll på ungen och samtidigt spara minnen för livet. Risk finns ju iofs för att man ser ut som en idiot, men det är en smäll man får ta.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Är man intresserad så absolut, men en PoS-kamera i rimlig prisklass är inte så mycket bättre än en mobilkamera i toppklass liksom. Om man ändå ska använda AF, autolägen och liknande så funkar en bra mobilkamera väldigt bra, de flesta ser ingen som helst skillnad på bilderna om man inte zoomar in och detaljgranskar eller så, och det gäller även erfarna fotografer och liknande. Fördelarna med en dedikerad kamera kommer ju främst fram om man gör lite mer manuella inställningar och så.

Sen finns det ju fler fördelar med telefonen. Man slipper steget med att överföra bilderna exempelvis då man kan granska, dela, göra backup och till och med justera/redigera bilder direkt i telefonen. Man vet också i princip alltid var telefonen är och man har den igång så tiden det tar att vara redo för att ta en bild är ju väldigt mycket kortare. Merkostnaden för att köpa en telefon med bra kamera kan ju vara allt ifrån obefintlig, om man ändå hade köpt ett "flaggskepp", till några tusenlappar, men om man skippar budgettelefonen och går på ett "flaggskepp" så får man ju mycket mer än bara en bättre kamera förstås.

En PoS kamera som är billigare än en bra mobil och definitivt billigare än en flaggskeppsmobil tar väldigt mycket bättre bilder än en mobil. Det är inte ens lönt att jämföra dem rent bildtekniskt.

Det viktiga i sammanhanget är dock ändamålet med bilderna, skall de "bara" postas på instagram, Facebook eller liknande så kan du använda en äldre mobil med liknande resultat som om du använder en Phase One mellanformat för ett par hundra tusen... men minnena på ett barn kanske inte alltid bara skall postas på sociala medier utan användas till annat... och då är en PoS typ Sony Cybershot DSC-RX100 Va värst sina pengar

Permalänk
Medlem

Telefon + google foto.

Tar flera bilder om dagen, syncas automatiskt till vårt google foto cloud.
Vi kan se varandras bilder, de är än så länge gratis.

Kan inte bli smidigare

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Har troligen samma historia som de flesta andra. Köpte en finare kamera när barnen föddes men den var för klumpig att alltid ha med sig så 98% av vårt arkiv är taget med mobilen, det blir faktiskt förvånandsvärt bra. Systemkameran åker fram lite då och då när man ska ta familjefoto och så men det är tyvärr sällan.

Lägg dina pengar på en mobil med bra kamera istället!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Var väldigt emot att pensionera systemkameran själv men gick med att köpa en sk kompakt systemkamera för x antal år sedan. Även om mobiler har gjort otroliga framsteg så blir bilderna inte i närheten av denna ”riktiga” kamera.
Blir rätt tydligt när man kollar på en skärm istället för telefonens display.

Nu är jag/frugan lite gammalmodiga och gör fortfarande album av utvalda bilder men mitt råd blir:

Beroende vad du vill göra med dina bilder och om det är noga vid speciella tillfällen är att komplettera med en riktig kamera. Jag har den första Sony RX-100 modellen.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Kul tråd, fick själv påökning i familjen för ca 1 år sedan och har sedan tidigare ett hyggligt stort fotointresse. Av säg 50 bilder som är något att ha på den lilla senaste året, har nog ändå 40+ av dem varit med systemkameran. Det blir verkligen en helt annan typ av bilder och du kan ta en hel del typer av bilder som är omöjligt med mobilen på grund av (bla) optiska begränsningar.

Det som många skriver "kameran du har med dig" är verkligen sant, men det finns inget som hindrar dig från att ha en mindre systemkamera med dig vid 90% av tillfällena där foto kan vankas. Jag har med min kamera på 100% av alla promenader jag tog under föräldraledigheten tex. De flesta bilder av vikt har dock ändå tagits hemma, inomhus i samband med något "nytt", typ de första stegen. Ganska få gånger är detta dock "ÅH nu tog hon sitt första steg! satan då missade jag det". Utan tex de första stegen är flera tillfällen där det är lätt att plocka fram kameran i lite god tid.

MEN som jag ser att vissa varit inne på så är foto av barn med systemkamera inte helt enkelt (eller speciellt billigt). Avgörande är hur stort intresset är. Tänker du lägga energi och tid på att lära dig kameran och fotografera? Redigera bilder? inte bara barn, utan i allmänhet? Eller tänker du mest fotografera barnet någon gång när tillfälle ges? Om svaret är det sistnämnda, så tror jag att en bra mobilkamera är det bättre valet.

Om du dock tänker förvalta ett fotointresse så finns det ingen mobilkamera i världen som kan mäta sig med en kamera med ett välvalt objektiv.

(övrig onödig info. 98.2% av alla bilder jag tagit på min unge senaste året har varit med en 55mm 1.8, en (relativt) billig objektivtyp som lämpar sig väldigt bra för att fotografera barn).

Permalänk
Medlem

Låter lite löjligt, en mobilkamera är nuförtiden så pass bra att det räcker gott o väl för vardagen. Kan dock förstå om man har fotografering som "hobby/intresse" o kräver mer avancerat/rejäla ting så finns säkert bättre alternativ när man är extremt petig på bilder.

Permalänk
Medlem

Hoppa över systemkameran. Känner flera som skaffat det inför barnskaffandet, men det är som andra har skrivit, den kommer att bli liggandes hemma. Många av ögonblicken kommer du inte att hinna ta med mobilen ens, ännu mindre om du ska hämta kameran först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Låter lite löjligt, en mobilkamera är nuförtiden så pass bra att det räcker gott o väl för vardagen. Kan dock förstå om man har fotografering som "hobby/intresse" o kräver mer avancerat/rejäla ting så finns säkert bättre alternativ när man är extremt petig på bilder.

Kan också tilläggas att saknar men tidigare erfarenhet av att hantera en systemkamera och/eller artistisk öga kommer man ändå inte kunna tillgodogöra sig systemkamerans fördelar.

Jag har insett att kamera inte kan ersätta minnen och slutade dokumentera mitt liv för flera år sedan. Tar bara bilder vid få och speciella tillställningar. Det blir endast ett fåtal och dessa gallras hårt. Resultatet blir en eller två bilder som skrivs ut och av dessa har jag så mycket mer behållning av än de tiotusentals som ligger på hårddisken.
Lever hellre i nuet än tittar på bilder från det liv man missat

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

För mig vart det tvärtom. Så fort kidsen kom ägnade jag mindre och mindre tid med systemkameran, medan jag däremot började använda min mobilkamera som aldrig förr.
Satsa på en bra mobiltelefon med bra kamera, och lär dig använda den "rätt" istället.
Du kan ta riktigt fina bilder med en mobilkamera idag och bara en sån sak som att filma/fota vågrätt som man hade gjort med en DSLR.
En mobilkamera har du ALLTID med dig och det är den kameran som du kommer ha mest användning för. För det är inte alltid man planerar på att ta bilder, och då är det riktigt smidigt att ha en kamera med dig, hela tiden. Dvs mobiltelefonen.

Gör det till rutin att du tömmer mobilen och sorterar bilderna/klippen rätt, så att du har mappar som du hade haft när du tömt din systemkamera.
Bara för att det är en mobilkamera betyder det inte att det inte går att sortera bilder snyggt.

Grattis till att bli farsa, Världens bästa känsla!
Mitt sista tips är kanske det absolut bästa.
Fota MYCKET under förlossningen, din partner kommer uppskatta bilderna i efterhand och det är extremt häftigt att se tillbaka på den del av förlossningen man minns minst av.
Inte bara när partnern har ont, utan även när barnet är på väg ut, moderkakan etc.
Det är såklart individuellt men väldigt kraftfull känsla i efterhand när man ser tillbaka på bilderna.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Många som förespråkar mobilen så tack för det här tipset. Nackdelen med nuvarande mobil är att jag bara har 128GB i minne. Det kommer blir ett problem om jag bara kör mobilen.

Har inte sett om någon kommenterat detta än.. men själv har jag "bara" 64gb i min mobil och klarar mig gott och väl. Tar oftast bilder i RAW som autosynkas till molnet, visst behöver man rensa lite ibland i mobilen men det tar inte mer än någon minut.

Sen är det väl bara du själv som vet om du faktiskt behöver köpa en bra kamera, har man intresse för det så go for it! Jag tror dock om man inte redan är kameraintresserad så kommer man inte springa runt med kameran i "vardagen".

Permalänk
Medlem

Bilder du tar med mobilen kommer så klart vara bättre än bilder du inte tar, men dom kommer se ut som skräp jämfört med bilder tagna med en bra optik på valfri kamera (10+ år gamla DSLR tar avsevärt bättre bilder än den bästa telefonkameran). Jag skulle inte påstå det är antingen eller utan att en systemkamera är ett komplement till mobilen.

Nu vill jag inte göra gällande att du kommer ta bilder som Gisela https://www.instagram.com/giselaackerupfotograf/ bara för att du köper en kamera med en dyr glugg, men hennes bilder fungerar bra för att visa på en sorts bilder som du inte kan ta med en mobil, och vikten av att kanske planera lite fotograferingar med dina barn för att få dom där tidlösa bilderna som inte bara är vardagsbilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Har inte sett om någon kommenterat detta än.. men själv har jag "bara" 64gb i min mobil och klarar mig gott och väl. Tar oftast bilder i RAW som autosynkas till molnet, visst behöver man rensa lite ibland i mobilen men det tar inte mer än någon minut.

Sen är det väl bara du själv som vet om du faktiskt behöver köpa en bra kamera, har man intresse för det så go for it! Jag tror dock om man inte redan är kameraintresserad så kommer man inte springa runt med kameran i "vardagen".

Samma här, 64GB. Pump'n'dump är principen som gäller oavsett mängden minne. Gallra hårt och flytta det av värde från telefonen tillmolntjänst eller andra lagring! Det ökar dessutom affektionsvärdet på det som är kvar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag köpte en GoPro istället till mig och mitt barn. Tar bilder på mobilen, men vill man t.ex. spela in när man åker pulka, skridskor, badar, cyklar etc. så är en action kamera i min mening en bättre investering.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Skaffade en bra kamera som jag använde flitigt men inte en systemkamera och hade jag skaffat barn nu hade systemkameran fått vänta tills barnet blivt så stort att det blir idrott och andra intressen som sker mer organiserat och där man har tid att vara förbereddpå ett annat sätt. Då jag skaffade kamera fick det bli en liten (numera typ mobilen) som alltid kunde finnas i en ficka för att snabbt tas fram vid behov. Så det blev Olympus minsta kompaktkamera men när mobilerna kom slutade vi ta med kameran som sen dess blivit liggande.

Permalänk
Medlem

I och med att det blir många mobilkamerabilder oavsett så skulle jag rekommendera en begagnad fullformatare med ljusstarkt objektiv så att du kan få bra porträttbilder snabbt och enkelt utan att behöva dras med mobiltelefonernas usla fake-bokeh och hopplösa porträttlägen. Det är troligen dessa du senare vill sätta upp på väggen medan mobilbilderna ligger och samlar virtuellt damm i någon mapp på datorn.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Har använt mobilkameran mest under senaste 6 åren, är fotointresserad så har bra systemkamera. Vi använder systemkameran när vi vill ta bilder i en miljö där mobilkameran kanske inte levererar lika bra, ex snabba rörelser, mörka miljöer, eller när vi vill vara säkra på att en canvasbeställning ska bli riktigt bra

Annars är det på semestern vi fotar mest med systemkameran då den akltid packas med och används då. Vi har den i övrigt på en bänk i köket så går snabbt att plocka fram den, det är ett rätt bra tips. Får vi feeling så kan vi göra något porträttförsök (2 ggr på 6 år dock...).

Har du fotointresse är det värt att köpa en vettig kamera, men räkna inte med att ha den tiden du vill till det. Ingen kan heller förutspå hur nätterna blir. Vissa barn sover hela nätter rätt tidigt, andra sover inte en hel natt på första året/åren. Vi har haft rätt risiga nätter under första året med båda barnen, och är natten skit så blir också nästföljande dag det med. Så det där med tid är inte riktigt på ens sida minst sagt, så ska du odla ett fotointresse är det lättare när barnen är större, sen är vi alla olika förstås, men vill ju hinna med lite gaming och då får en prioritera bland intressena 😎

Lycka till m förlossning och första tiden som förälder!!

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att iphone 13 pro räcker, men det kan ju vara schysst med lite riktiga systemkamera bilder, men skillnaden är ju inte jättestor längre.... Dom jag vet som har systemkamera använder den aldrig, den ligger bara hemma..

Permalänk
Medlem

Med reservation för att jag inte har läst igenom hela tråden, men mina 2 cents:

Är du ute efter att främst dokumentera? Använd mobilkameran.
Är du ute efter att främst ta "finfoton" (tänk tavlor) så hade jag valt DSLR (med bra objektiv).

Som nybörjare kör man gärna runt 85mm (fullformat) med stor bländaröppning (runt f/2). Det är enklast eftersom man då isolerar objektet ganska bra. Jag själv föredrar runt 35mm f/1.4, man får tillräckligt med bokeh för att isolera objektet samtidigt som man får in mer av omgivningen i bilden. Det kräver dock mer av dig bakom kameran, det är betydligt svårare att komponera en bra bild helt enkelt.

Så TL;DR; Frågan är om du främst vill dokumentera eller ta "artistika" bilder, det hade avgjort saken för mig.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Om vi ser på ren bildkvalité så skiljer det sig ganska lite mellan en bra mobiltelefon och en systemkamera. Och visst är den bästa kameran den som du har med dig. Men vill ändå slå ett slag för en bättre kamera för att vi fotograferar på ett annat sätt med dessa. Att trycka ögat mot sökaren gör att vi mentalt kan isolera motivet på ett helt annat sätt än när vi håller en 6" stor telefon på 50 cm avstånd.

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden så kanske någon redan har sagt detta.
Ta ett porträttkort varje lördag under hela uppväxten, sedan sätter du ihop det till en film
. Det blir urfräckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Hej,

Som rubriken säger så blir jag pappa om knappt en månad och jag har funderat lite på om jag behöver en system- eller dslr-kamera.
Har i dagsläget bara en iPhone 13 Pro och kameran är visserligen rätt bra i den men det är ju fortfarande bara en "mobiltelefonkamera".
När jag pluggade så tog jag en extrakurs i digitalfoto så jag kan grunderna för hur man hanterar en systemkamera manuellt, men jag har aldrig ägt någon systemkamera (bara lånat) själv och har inte överdrivet med praktiskt erfarenhet.

Har länge funderat på att skaffa en systemkamera men det har inte blivit av.

Så här initialt tänker jag mig att jag kan lägga 5k-10k.

Vad säger ni som kan mer om foto/kameror i samband med att man får sitt första barn?

För vardagligt fotande, om du inte är van fotograf, så är nog en systemkamera mer till förtret än nytta. Kanske en avancerad point-and-shoot typ Sonys RX serie kunde vara nåt, men annars är det nog lika bra att hålla sej till mobilkameran. En systemkamera i helautomatläge ger knappast bättre bilder för en nybörjare som kanske inte har all tid i världen att sätta sej in i skärpedjup och slutartid kontra brännvidd etc.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3