Anmäl dig till Roborock Challenge!

Ofullständiga Geforce RTX 3090 Ti-kretskort styrker strömtörstiga rykten

Permalänk
Melding Plague

Ofullständiga Geforce RTX 3090 Ti-kretskort styrker strömtörstiga rykten

Luckor för extra spänningsregulatorer och kontakter visar på att tillverkarna använder kretskorten för att utveckla kylare inför framtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4-5 slots är framtiden? Kanske mer? Känns som vattenkylning kommer vara ett krav om man vill ha ett litet chassi. Kanske ett externt sådant?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

4-5 slots är framtiden? Kanske mer? Känns som vattenkylning kommer vara ett krav om man vill ha ett litet chassi. Kanske ett externt sådant?

Neh, ingen mening att göra det till en standard. Jag kommer inte köpa något över 300w, helst inte 250w heller

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Neh, ingen mening att göra det till en standard. Jag kommer inte köpa något över 300w, helst inte 250w heller

Det beror på kraven men känner rent spontant att 3080 kan bli sista toppklass kortet för mig om watten kommer fortsätta rusa. Fick sätta in en extra fläkt och öka resten av fläktarna ett snäpp samt undervolta kortet för att inte steka processorn.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Hur det än ligger till med energiförbrukning på nästa generation så…

Väldigt tveksamt till att tomma plaster för komponenter på 3090ti skulle ha någonting alls med framtida kort att göra

Edit:
Stavning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer inte köpa något som drar så mycket. Först är kortet i sig dyrt sen kostar elen. Man måste köpa dyrare komponenter för att driva det. På sommaren kommer rummet bli alldeles för varmt och det är om inte säkringen går för hög belastning då den redan gjort det med för mycket prylar på då tvättstugan med varmvattenberedare, tvättmaskin och torktumlare mm är kopplat på samma säkring som mitt kontor/game room.

Blir nog hålla sig till mellanklassen där man hittar bäst prestanda per watt och prestanda per krona.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag önskar de kunde ändra om hur grafikkort (och moderkort) är designade. Hade älskat om man kunde ha likt CPU att man kan köpa en riktigt fet fläskig kylare, som man kan "flytta med" i två-tre-fyra generationer GPUer. Å med det att grafikkorten istället är tänkta att ligga ner (så ett risercard och tillräckligt med utrymme från sloten upp mot CPU att få plats med ett grafikkorts höjd) så man kan få dit rejäla tornkylare. Då hade man mycket bättre kunnat nyttja luftflödet i ett chassi (kall luft frammifrån, rakt över cpu OCH gpu kylflänsar, som sedan blåses ut. Snarare än som idag när man har att CPU nyttjar det, medan GPU ska försöka suga i sig luft ner till nästa PCI-E plats som man hoppas inte sitter för nära eller ens grafikkort är för brett, och där suga in luften från mitten av grafikkortet å sedan ut i ett L-/Z-Format luftflöde.

Vet att det är mer standard på riktig enterprise nivå, med bara feta klossar av kylflänsar på CPUer och fläktar som sitter någon annanstans som blåser kallluft rakt igenom chassit; Fläkten _måste_ ju inte sitta på kylflänsen om man gör så och det ger utrymme för att ha desto större kylflänsar utan att det tar upp utrymme (då fläktarna placeras på annan plats).

Hade inte sagt nej till modulära grafik-"moderkort" som man likt CPUn och ett moderkort, bara slottar in en specifik GPU och den minnesmängd man har råd med, borde ju inte vara HELT omöjligt ändå.

Permalänk
Medlem

Ingår det en AC när man köper korten eller? bara ett "vanligt" 3080 är tillräckligt för att det skall bli olidligt varmt i datorrummet efter ett par timmar under sommaren.

Permalänk
Medlem

Har ett fractal design define S så det sväljer det mesta. Men mitt nätaggregat är på 650W så det hade fått bytas ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag har en 486a med 120watt nätdel. Betyder detta att jag tvingas köpa en helt ny dator bara för att jag vill byta ut grafikkortet till ett Nvidia Rtx 3090?

Annars om Nvidia RTX 3000 serie blir strömtörstig så är det inte bra. Om deras flaggskepp grafikkort som knappt någon kommer köpa för nöje drar mycket ström. Ja i detta fall får man se till prestanda per watt. Och vi vet ännu inget om prestandan. Det vi dock vet är att mängder av proffionella användare har behov av grafikkort som har mer än tusen gånger så hög prestanda än vad som idag finns på desktops

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Kommer inte köpa något som drar så mycket. Först är kortet i sig dyrt sen kostar elen. Man måste köpa dyrare komponenter för att driva det. På sommaren kommer rummet bli alldeles för varmt och det är om inte säkringen går för hög belastning då den redan gjort det med för mycket prylar på då tvättstugan med varmvattenberedare, tvättmaskin och torktumlare mm är kopplat på samma säkring som mitt kontor/game room.

Blir nog hålla sig till mellanklassen där man hittar bäst prestanda per watt och prestanda per krona.

Vattenkyl kortet, gräv ner en välisolerad tank under huset. Värm vattnet på sommaren och värm huset med vattnet på vintern. BAM, kallare rum på sommaren, och värm huset med billigare sommarel.

Bor du i lägenhet får du fråga snällt om grannen kan tänka sig offra ett rum/trapphus. Eller sätta den på väggen ute om det är en miljonprojekts betongvägg.

*Vattentank och kylloop ingår inte vid ett köp av RTX4090

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se att en nodkrympning får med sig en markant ökning av effektuttag. Hoppas verkligen att ryktena inte stämmer och denna utveckling inte blir av. Men den större frågan är ju om vi nått vägs ände för GPU-prestanda utan att behöva öka effekten så mycket.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Krympning av transistorer möjliggör fler transistorer på samma yta, samtidigt som det möjliggör för högre prestanda och lägre strömförbrukning

Nvidia - Hold my beer, im about to wreck this mans whole career

Personligen, om man tar på foliehatten, så är det det enda sättet som gäller framåt - man får helt enkelt inte samma prestandaförbättringar vid krympning som tidigare, då gäller det att skruva upp strömbudgeten - Vilket är synd, för det känns lite som att det tar kål på mellansegmentet (Dvs, medelklasskort som presterar som förra årets prestandamonster).

PC-komponenter är påväg åt fel håll, Steam Deck visar detta tydligt - Det finns ett enormt behov av tillgängliga, billiga och kraftfulla komponenter som är tillräckligt bra.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Hur det än ligger till med energiförbrukning på nästa generation så…

Väldigt tveksamt till att att tomma plaster för komponenter på 3090ti skulle ha någonting alls med framtida kort att göra

Fast har ändå varit ganska vanligt att olika generationer använder mer eller mindre samma pcber, så genom att använda samma nu som till kommande kort så kan man spara ganska ordentligt med pengar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Fortfarande mycket skeptisk till att det kommer bli tal om några 600W. Kanske om Nvidia släpper en bautakrets i extrem-segmentet.

Jag kommer då inte köpa både ny nätdel och AC för att kunna köra ett redan skitdyrt kort i min burk. Vidare så behöver jag den nedersta expansionsplatsen på moderkortet. Blir det ingen ersättare till mitt 3080 med bra prestandaökning och vett-ish energiförbrukning, hoppar jag helt enkelt över den här generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Ingår det en AC när man köper korten eller? bara ett "vanligt" 3080 är tillräckligt för att det skall bli olidligt varmt i datorrummet efter ett par timmar under sommaren.

Din fråga om AC kan tas med ironi, men den är högst aktuell. Jag va "tvungen" att köpa en AC till mitt lilla kontor "11kvm", efter köpet av mitt 3080Ti förra sommaren.
Det hjälper ju inte med ett välventilerat chassi eller vattenkylning om ändå rummet har en temperatur på 38c.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vad psu och chassi klarar av, jag har ett mentalt tak på 250w för en gpu. Jag sköter uppvärmningen med bergvärmepump via golvvärme och har inte lust med att behöva investera i en AC om/när jag lyckas budgetera för nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har en 486a med 120watt nätdel. Betyder detta att jag tvingas köpa en helt ny dator bara för att jag vill byta ut grafikkortet till ett Nvidia Rtx 3090?

Annars om Nvidia RTX 3000 serie blir strömtörstig så är det inte bra. Om deras flaggskepp grafikkort som knappt någon kommer köpa för nöje drar mycket ström. Ja i detta fall får man se till prestanda per watt. Och vi vet ännu inget om prestandan. Det vi dock vet är att mängder av proffionella användare har behov av grafikkort som har mer än tusen gånger så hög prestanda än vad som idag finns på desktops

Du behöver också en PCIe<->ISA adapter...

Permalänk
Medlem

1. Byta ut 850W nätagget
2. Byta chassi till ett som har 9 fläktar / köpa en LC version av nästa generations RTX

Med tanke på vad 3090Ti kostar så kan man ju förvänta sig något åt det hållet nästa gång även för XX80, vette fan om jag har lust att slänga ut över 20 papp på en GPU.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig köpa grafikkort som kräver 600W. Har haft ett som drog ~250W och redan det kändes som mer än önskvärt.
Föredrar kort på närmare 100W.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej. Förutsatt att datorlådan är tillräckligt stor räcker det att byta nätaggregat och skaffa en adapter från moderkortets EISA-slot till 16xPCIe.

Permalänk
Medlem

20 000 kr och 600 watt. Jag kommer bli 100% konsolspelare om det fortsätter så här.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag har ett corsair tx850m samt ett define S som jag tagit bort luckan på. Det måste väl ändå räcka? i5 8600k stock.

Permalänk
Medlem

Har ett Fulltower chassi och 1600 watt PSU så med 16 pins adapter så går det säkert utmärkt. Kommer dock stanna kvar på mitt 3090 tills 5000-serien, brukar hoppa en generation, finns heller inget spel i närtid som kräver mer prestanda än jag redan har.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av norrby89:

Fast har ändå varit ganska vanligt att olika generationer använder mer eller mindre samma pcber, så genom att använda samma nu som till kommande kort så kan man spara ganska ordentligt med pengar.

Verkar ju trots allt som nästa generationen kretsar är pinkompatibla med dom nuvarande så omöjligt är det nog inte. Lite trist på något sätt…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Verkar ju trots allt som nästa generationen kretsar är pinkompatibla med dom nuvarande så omöjligt är det nog inte. Lite trist på något sätt…

fast samtidigt så får man tänka på att själva strömförsörjningen har inget direkt med vad det är för gpu chip på kortet. så även om nya korten inte är pinkompatibla så är det fortfarande stor chans att själva strömförsörjningen blir densamma på topp korten.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Varg:

20 000 kr och 600 watt. Jag kommer bli 100% konsolspelare om det fortsätter så här.

Är väl inget nytt direkt? Folk verkar glömma att folk faktiskt körde två, tre (ja till och med fyra) highend kort ett tag, och att det trycktes ut 1000W+ nätagg rätt friskt för över tio år sedan. Det finns en marknad för att pressa in prestanda till bristningsgränsen i en PC, en marknad som dessa high-end kort hamnar i när SLI/Crossfire dog ut. Är man inte intresserad av detta så är det väl helt enkelt inte svårare än att ignorera detta segment. 20k och 600W är väl i princip vad Titan SLI var på sin tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Är väl inget nytt direkt? Folk verkar glömma att folk faktiskt körde två, tre (ja till och med fyra) highend kort ett tag, och att det trycktes ut 1000W+ nätagg rätt friskt för över tio år sedan. Det finns en marknad för att pressa in prestanda till bristningsgränsen i en PC, en marknad som dessa high-end kort hamnar i när SLI/Crossfire dog ut. Är man inte intresserad av detta så är det väl helt enkelt inte svårare än att ignorera detta segment. 20k och 600W är väl i princip vad Titan SLI var på sin tid.

Att ett enda (singel)grafikkort kostar 20k och drar 600 watt är nytt. Jag har inte glömt något, jag tycker bara att utvecklingen går åt helt fel håll. Om nu mellanklasskort drar runt 450 watt är det fortfarande betydligt mer än toppkorten idag, så vilket segment för spelande har jag då kvar? Jag vill inte ha ett kort som blir megavarmt, drar massa ström och tar upp halva chassit.

Om jag måste välja instegsmodeller kan jag lika gärna spela på konsol.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av norrby89:

fast samtidigt så får man tänka på att själva strömförsörjningen har inget direkt med vad det är för gpu chip på kortet. så även om nya korten inte är pinkompatibla så är det fortfarande stor chans att själva strömförsörjningen blir densamma på topp korten.

Mjo.. men jag är ändå skeptiskt till att man faktiskt gjort extra platser på pcb till 3090ti för att ”testa” inför nya generationen. Jag tror mer på att det handlar om att de tog i lite i överkant som sedan visade sig inte behövas för den spec som man valt att släppa kortet. Man gjorde sig inte besväret att designa om för de små serier kortet kommer tillverkas utan låter helt enkelt bli att stoppa dit några komponenter för att spara ett par kronor. Ser ingen logik alls i att man vill prova ”om det går” så tar vi med det till nästa… att designa strömförsörjningen runt det där är inte raketvetenskap i sammanhanget.

Men spekulera vidare, det är ju altid kul

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snart får man väl köpa utsläppsrätter för att spela... RTX 5090 @ 1800W.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Mjo.. men jag är ändå skeptiskt till att man faktiskt gjort extra platser på pcb till 3090ti för att ”testa” inför nya generationen. Jag tror mer på att det handlar om att de tog i lite i överkant som sedan visade sig inte behövas för den spec som man valt att släppa kortet. Man gjorde sig inte besväret att designa om för de små serier kortet kommer tillverkas utan låter helt enkelt bli att stoppa dit några komponenter för att spara ett par kronor. Ser ingen logik alls i att man vill prova ”om det går” så tar vi med det till nästa… att designa strömförsörjningen runt det där är inte raketvetenskap i sammanhanget.

Men spekulera vidare, det är ju altid kul

Asså handlar inte om att testa utan snarare att varför göra två när man kan göra en? Är inte direkt gratis att designa, testa å få fram hela layouten för strömmatningen. Och dom har förmodligen vetat om vilken effekt 40xx korten kommer få ett bra tag och med 3090 ti så har det varit extremt mycket fram å tillbaka. Så då har dom gjort en som funkar till båda, sen vilken som va först är en annan femma.

Alternativt att det kommer en mega upplåst modell liknande kingpin korten om en månad eller två som faktiskt kräver så hög effekt.

Visa signatur

here we go!