Snabbkoll: Hur många programmeringsspråk behärskar du?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon334363:

Skapar man verkligen program i javascript dock? Det närmsta det kommer "program" blir väl kanske backend i node.js, men även där så känns det gränsfall.

Nog finns det folk som skriver opcodes, men kanske inte för produktion

Skulle definitivt hävda att man skapar program i JS.

Dels då det idag är en av de absolut mest använda programspråken (ligger ofta i topp ihop med Python i olika mätningar/polls).

Dels har vi ju en snabbt växande skara av Electron-appar, Slack, Discord, Visual Studio Code, Atom, m.fl.

Sen ovanpå det tillkommer alla "webb-applikationer".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Behärskar inte något språk då jag fortfarande är så pass nybörjare. Har programmerat i typ nio språk i olika stilar så kan lite olika språk!

Javascript är riktigt roligt då allt känns väldigt löst och slappt, fel i koden? Äääsch ba kör på!

Haskell var riktigt clean, tycker det är den mest iögonfallande språket jag skrivit i hittills. Java är det jag lärde mig fört och det som jag är mest bekväm med. Gillar inte riktigt python då jag aldrig blivit bra vän med pip, för mycket krascher och problem. Sen syntaxen är ibland onödigt ren tycker jag

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Datavetare

Vet faktiskt inte alls var som är rimligt at välja här.

Hur man än vriden och vänder på det hamnar C och C++ (som jag ser som två väldigt olika språk i hur man bäst använder dem) på listan. Är de enda språken jag jobbat både i, men även utvecklat deras standardbibliotek för propretärt OS samt optimerat detta för olika CPU-arkitekturer.

Men det blir lite snäv definition. Väljer jag i stället: de språk någon i något läge betalat mig pengar för att jag ska skriva något i blir det långt över 13 st (fast här finns språk jag aldrig skulle vilja skriva en rad till i...). Bara olika assembler varianter, och dessa ska definitivt räknas som olika språk då SPARC-assembler är helt väsenskilt från x86 assembler som skiljer sig brutalt från ARM64, blir ju ett gäng (68k(det jag skrivit klart mest i), SPARC, MIPS, PowerPC, x86, 32-bit ARM och ARM64).

Får jag välja fritt blir det förnärvarande Rust för prestandakritiska saker och Python3 alt. JS/TS (beror på om det ska ligga på webben eller ej). Men är helt OK med att knacka Swift, Go, C, C++, Java (fast borde lära mig Kotlin...) eller C#.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

9 Språk och 9 dialekter skulle jag säga. så jag bockade för 13+ även om 9-10 kanske vore mer korrekt.
Sedan om jag behärskar dem så bra, går ju att diskutera, men jag förstår grunderna i dem.
Java, Javascript, Jquery & AngularJS är ju besläktade precis som C, C++ & C#.

Java och JavaScript har inget med varandra att göra, mer än namnet då. jQuery och Angular är bibliotek respektive ramverk och är inget eget språk.

OnT:
Valde 5-6 då det är språk jag känner att jag klarar av att jobba med.
Lua, Python, JavaScript, Java, C# och PHP. C++ finns på ett hörn men inget jag känner mig bekväm med att arbeta med.

*edit* Räknar inte in SQL i dess former eller *ML (fast XAML är rätt nära ändå) då jag inte anser dessa är programmeringsspråk i sig

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

C, golang, python, haskell, erlang, javascript.

Blir inte så mycket funktionell programmering i vardagen dock men kommer nog alltid vara lite av en favorit då ML(meta language) var det första språket jag lärde mig.

Försöker lära mig mer objekt-orienterat som c++ och java.

Permalänk
Medlem

Var väl ingen fena på BASIC, men det jag kunde har tynat bort... så här ungefär 35 år senare!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk

Åkte på herpes i 20-årsåldern och reagerade första året på att jag blev alldeles tom i huvudet när jag skulle programmera när det sammanföll med dom värsta herpesutbrotten - ja, fumlade tom med syntax var och varannan minut. Glömde även låsa ytterdörr, och kunde tom glömma spisplattor, ja, sånt som aldrig någonsin hänt tidigare.
Några år senare märkte jag hur många kunskaper bara tynade bort. Först detaljer kring detaljer, och senare hela koncept och tankesätt. Känns som att jag gått från extremintensiv hjärnverksamhet till att få en sömnig aphjärna ist, där det bara är ett stort grått moln (hjärndimma), när jag tidigare intuitivt och med kunskaper kunde lösa problem och programmera förr.

Har därför tappat kunskaperna jag hade i C++, Assembler, (samt andra webbspråk jag hade mindre kunskaper om) för att till sist tappa barndomsspråket Basic (som jag programmerade i lågstadiet).

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Lite konstiga slutsatser i den här tråden.

"Man kan inte behärska ett språk till 100%"
Klart man kan. Varför skulle man inte kunna det? Experter finns inom alla yrkeskategorier. Ett annat argument som slår hål på det är ju om man designat och implementerat ett eget språk.

"XYZ är programmeringsspråk"
Är X, Y eller Z turingkomplett? Där har du ditt svar.

Samt "JavaScript är inget programmeringsspråk"
Se ovan.

Permalänk
Medlem

Skriver huvudsakligen bash, python och java. Där känner jag mig bekväm. Så jag svarade 3-4.

Men det har inte hindrat mig från att skriva saker i bland annat ada, assembler, c, c++, c#, objective c, erlang, golang, javascript, haskell, perl och swift. För att inte tala om alla dessa domänspecifika språk eller språkdialekter. Kan man ett språk är det lätt att lära sig fler lite hjälpligt om man bara vill patcha eller skriva en kodsnutt för att göra något.

Borde verkligen testa rust och kotlin, men jag har fastnat i hur trevligt det är att skriva python.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

5 skulle jag väl påstå (+ varierande erfarenhet av betydligt fler, men det hela beror det ju på var man drar gränsen).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
  • C

  • C++

  • Rust

  • JavaScript

  • TypeScript

  • Python

  • Lua

  • Java

  • Kotlin

  • C#

  • SQL

Är väl ungefär de språken jag skulle våga skriva på mitt CV, och skulle kunna svara på frågor om samt parprogrammera med under en intervju. Sen finns det ju fler språk som jag skrivit en del men som jag skulle skämma ut mig om de kom upp under en intervju (bash, erlang, F#, mm.).

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av KeVVa:

Räknas TypeScript och ECMAScript som olika språk? 😅

Absolut! Stor skillnad mellan JavaScript och idiomatisk, fullfjädrad TypeScript – det senare möjliggör för programmeraren att uttrycka väldigt specifika intentioner och invarianter!

Sedan kan man förstås filosofiskt fundera på om det verkligen går att "behärska" ett såpass vilt och oregerligt språk som JavaScript. Jag röstade som att jag gör det iallafall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har inte kodat sedan qbasic på gymnasiet i mitten av 90-talet så har typ noll kunskap i dagsläget.

Gjorde ett spel i qbasic för 100 år sedan. Minns en del än. Basic eran för mig började med commodore 64. Kul men tidsdödande att skriva sidor med kod för de mest enkla saker.
Har nog kvar boken någonstans som heter heter något i stil med "lär dig prata basic" 😁
Har som hastigast kikat på modern kod och en del saker känner man igen även om de kanske betyder något helt annat idag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Utvecklare (sen 7-8 år tillbaka) som jobbar med React.js bland annat

Utvecklare sedan 12 år tilllbaka. React är ju dock inget språk utan ett bibliotek..
Java här främst, men även Typescript / Javascript där även React används.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Uppenbarligen många som ljuger eller har en frikostig tolkning av "behärskar" det är få som behärskar ett språk och att man har gjort nått enkelt i ett språk är inte att behärska det så jag är väldigt skeptisk till att nån verkligen behärskar 3-4 språk men det är kanske möjligt men inte fler än det.

Håller med fullständigt. De 91 som nu påstår sig behärska över 13 språk kan jag lätt säga att de inte behärskar dessa språk något särskilt. Ska man kunna ett språk relativt väl , som jag tolkar ”behärskar” till här så handlar det inte om många språk man klarar av. Jag är själv utvecklare och skulle i mitt fall säga typ 2.
Det är ju så mycket mer än bara syntax man behöver kunna för att vara duktig på ett språk.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Må vara en definitionsfråga vad som att behärska ett språk betyder, men ställer mig ytterst tveksam till att det finns hela 92 stycken här på sweclockers som "behärskar" så mycket som 13+ språk.

Permalänk
Medlem

"utspädningen" bland programmerare har varit mycket stor

Förr i tiden när man programmerare, kanske C till DOS eller C++ till windows 3.11. Skärmarna var små, kanske 80 tecken i bredd och 25 rader höjd, kompilatorer var inte i närheten av vad de är idag. Ändå producerades mycket och väldigt bra kod

De som vill bli bra programmerare gör rätt i att lyssna på äldre, hur de löste problem och förstå varför för det är tankar som är bra idag också. När miljöer hjälper till så mycket som idag så lär man sig inte på samma sätt, förstår inte när koden kör av vägen

Permalänk
Medlem

Valde 7-8 eftersom det är ungefär så många jag fixar mer eller mindre direkt, men efter ett antal språk under bältet så är det egentligen inga större problem att fylla på. Det är mest "hur tänkte de här" när man skall sätta sig in i ett nytt språk.

För C++ så ser jag att det är ett språk som kombinerat de dåliga egenskaperna hos C med de dåliga egenskaperna hos objektorientering.

Permalänk
Skrivet av Roughack:

Enda rätta svaret här är noll, det finns ingen som kan något programmeringsspråk till 100%.

Beror på hur man menar. Vad är 100%? Antar att man menar att man utan problem kan utveckla i språket och inte skämmas för sina lösningar.

Om jag frågar kan du Svenska? Då svarar nog det flesta Ja.
Men kan du all litteratur som getts ut på Svenska?

Samma med programmeringsspråk de utvecklas hela tiden det kommer nya tillägg, bibliotek m.m. ingen kan kunna allt i ett aktivt språk som vidare utvecklas. Men man kan behärska det för att göra bra lösningar.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag behärskar något programmeringsspråk. Har dock kodat i basic och pascal. Dock länge sedan. PHP är jag för dålig på för att det skulle räknas.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jobbar med automation och då mest med Structured Text och Ladder som ingår i IEC 61131-3.

Permalänk
Avstängd

Ett kriterium för "behärska" skulle jag spekulera är förmågan att kunna ta sig till ny information/kunskap inom området/det valda programmeringsspråket och sedan kunna applicera det mer eller mindre på en gång efteråt, t.ex. sätta sig in i ett nytt bibliotek/ramverk i valfritt programmeringsspråk som JS eller dylikt.

Skrivet av Dinoman:

Ni kan kalla mig fullstack shitposter!

Seriöst, vem behärskar 13 programmeringsspråk!?

3dg3L0rd 0f D4nkM3m3s V3rs10N 69.420.1337 så klart!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ett fåtal språk kan jag bra, till den grad att jag blir inbjuden som talare på konferenser. Jag kan omöjligt räkna in ramverk ovanpå språk hur omfattande de nu än må vara.

Sedan har vi besten JavaScript. Jag kan det nog bättre än de flesta, men behärska, nja. Ett språk där man med lätthet kan ändra på den grundläggande syntaxen och där det också görs, t.ex. med polyfill eller av diverse ramverk. Olika ramverk/utvecklare vill att det ska vara helt olika paradigmer och på grund av att det går att ändra på grundläggande beteende också är möjligt att uppfylla dessa paradigmer. Ja, då blir det extremt svårt att säga att man behärskar språket, eller ens beskriva vad språket är.

Permalänk
Medlem

Behärskar betyder det att man kan göra hello workshop eller betyder det att man kan preciallt utan och innantill?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av SanTeoX:

Utvecklare sedan 12 år tilllbaka. React är ju dock inget språk utan ett bibliotek..
Java här främst, men även Typescript / Javascript där även React används.

Jo jag vet, skulle ha formulerat att det är det jag utvecklar i just nu eller något, man kan märka ord

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Inga. Jag är inte tillräckligt slipad för programmering. Jag skyller det på min ADHD.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Ni kan kalla mig fullstack shitposter!

Seriöst, vem behärskar 13 programmeringsspråk!?

Jag skulle säga att jag gör det, det gör de flesta som kan några programmeringsspråk, ju fler man kan desto enklare är det. Språk är ju ändå så pass lika varandra att till slut handlar det bara om vana vid en specifik syntax.

Men det beror ju så klart på vad man menar med "behärska". Jag väljer att definiera det som "jag kan skriva eller modifiera ett program i detta språk". Vissa språk behöver man en fusklapp till för syntaxen, andra kan man mer utantill.

Samtliga språk (i bokstavsordning) nedan har jag skrivit fungerande kod i:

Assembler (PIC Midrange)
Assembler (x86 / x86-64)
Bash
Basic
C
C++
C#
Haskell
Java
Javascript
Lua
mIRCScript
Objective C
PHP
Powershell
Python
Ruby
VBScript

Finns säkert fler än ovan som jag inte kommer på just nu, men redan här är jag uppe i över 13. Och då jobbar jag inte ens främst med programmering, jag jobbar med servrar, nätverk, och annat närstående. Och då har jag inte tagit med många andra "språk" som inte är renodlade programmeringsspråk, som t.ex. Excel, SQL, HTML, YAML, JSON, och diverse olika konfigurationsspråk.

Är däremot ribban att man ska ha 100% koll på alla funktioner och edgecase i ett programmeringsspråk, så är det väldigt få som fullt behärskar (som frågan initalt var skriven) något programmeringsspråk alls.

Att följa @thingskatedid på Twitter är definitivt ett sätt att övertyga dig själv att du absolut inte har någon koll på hur C (som är ett väldigt enkelt programmeringsspråk) fungerar.

Kan även rekommendera blixtföreläsningen "Wat" av Gary Bernhart från CodeMash 2012 för den som tror den behärskar något programmeringsspråk till 100%.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle definitivt hävda att man skapar program i JS.

Dels då det idag är en av de absolut mest använda programspråken (ligger ofta i topp ihop med Python i olika mätningar/polls).

Dels har vi ju en snabbt växande skara av Electron-appar, Slack, Discord, Visual Studio Code, Atom, m.fl.

Sen ovanpå det tillkommer alla "webb-applikationer".

För att inte glömma att man kan skapa "riktiga" (om man inte tycker att en webapp är riktig alltså) program (servrar, konsollappar, etc) med Node.js.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

De 91 som nu påstår sig behärska över 13 språk kan jag lätt säga att de inte behärskar dessa språk något särskilt. Ska man kunna ett språk relativt väl , som jag tolkar ”behärskar” till här så handlar det inte om många språk man klarar av. Jag är själv utvecklare och skulle i mitt fall säga typ 2.

Nej, det kan du inte säga, särskilt inte då du bara "behärskar" två.

Har man lite talang så är programmeringsspråk lätta att lära sig. Det som är svårt är att tänka algoritmiskt, bryta ned problem o.s.v. Jag ser inte alls dramatiken i att vara duktig på flera språk, men har man inte intresset så har man inte.

Permalänk

Behärskar långt ifrån 100% i något språk. Men det är ju skillnad på hur stora de är. Under DOS-tiden fanns det tex GW Basic som är ganska begränsat jämfört med vad folk använder idag.
För mej började det 1973 med ALGOL på hålkort och BASIC på terminal....
Den varianten som kallas ALGOL60 idag har jag inte hittat någon modern kompilator för. ALGOL68 kan man köra men den är rätt annorlunda.
C++ är ett språk som utvecklats enormt sedan Borland C++ 4.01 och dagens STD=C++17 eller C++20
Mest intressant idag tycker jag det är att prova allt som använder alla kärnor!