AMD utvecklar ARM-baserad systemkrets

Permalänk
Melding Plague

AMD utvecklar ARM-baserad systemkrets

Ska konkurrera med Nvidia och Qualcomm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

RISC-V är mer intressant. Att köra Windows på ARM är som att be om kompatibilitetsproblem.

AMD borde utveckla en riktigt snabb RISC-V-CPU.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

RISC-V är mer intressant. Att köra Windows på ARM är som att be om kompatibilitetsproblem.

Varför tror du att risc-v skulle vara mer bekymmersfritt än ARM?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Härligt att fler hoppar på tåget och rip x86!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Discokungen
Skrivet av talonmas:

Varför tror du att risc-v skulle vara mer bekymmersfritt än ARM?

Det är alltså inte riscfritt?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är alltså inte riscfritt?

*Pekar argt på dörren*

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

*Pekar argt på dörren*

Inte fönstret för att lämna kontoret?

Permalänk

Som jag brukar säga att det är mycket lättare göra något nytt effektivt än att göra detsamma med gamla. Försök att få husen i Gamlestaden i Stockholm hålla samma miljöklass som de i ett nybyggt villakvarter byggt år 2025, lägg även till kraven på bredd på vägar och parkeringsplatser, handikappanpassning etc.

Så gamla x86 kommer såklart ersättas, det vore konstigt om annat. AMD gör rätt i att kolla på ersättare.

Jag har redan fått vibbar från hur de löser kompilattetsproblemen. Det blir allt högre säkerhetskrav på fler företag och man får inte ha så mycket lokalt, lokal admin glöm det, kunna ansluta USB lagringsmedia glöm det. Utan ens dator blir mer en tunn klient. Denna tunna klient har säkerligen arm i sig och då kan användarna få en kompakt tyst och snabb dator.

Permalänk
Medlem

Har länge känt mig frestad av att ha en ARM/Risc-V dator. Problemet är naturligtvis att jag känner mig alltför x86 beroende. Hade velat känna mig i princip helt säker på att allt x86-relaterat funkat smidigt & bra med tillfredställande prestanda, innan jag slår till.

Lite grann som med Steam/Proton, ingen garanti att "absolut allt" funkar men i stort sett säkert att den massiva majoriteten bara funkar utan extra åtgärder & funkar nästan lika väl som på x86.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som jag brukar säga att det är mycket lättare göra något nytt effektivt än att göra detsamma med gamla. Försök att få husen i Gamlestaden i Stockholm hålla samma miljöklass som de i ett nybyggt villakvarter byggt år 2025, lägg även till kraven på bredd på vägar och parkeringsplatser, handikappanpassning etc.

Så gamla x86 kommer såklart ersättas, det vore konstigt om annat. AMD gör rätt i att kolla på ersättare.

Jag har redan fått vibbar från hur de löser kompilattetsproblemen. Det blir allt högre säkerhetskrav på fler företag och man får inte ha så mycket lokalt, lokal admin glöm det, kunna ansluta USB lagringsmedia glöm det. Utan ens dator blir mer en tunn klient. Denna tunna klient har säkerligen arm i sig och då kan användarna få en kompakt tyst och snabb dator.

ser tendenser på detta med, och arbets bördan sker på en dator man kopplar upp sig till, eller skickar iväg "arbets order" till en starkare maskin i server rummet eller till en maskin park i molnet ex.. mycket sker så redan nu för mig på jobbet.

kan se en utveckling/push för detta för privatpersoner oxå så småningom längre fram, men ABSOLUT inget jag själv är intreserad av.

Permalänk
Medlem

För mig personligen, Så skiter jag i om det ARM eller x86 jag har, bara jag kan kan spela mina spel som jag vill utan problem. bra att dom satsar även på ARM.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem

Arm är från 1985. x86 från 1978. Inget av dem är nytt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Får de till bra drivrutiner för Linux så kan detta bli mycket intressant, och med tanke på AMDs track record vad gäller grafikkort så förväntar jag mig att drivrutinerna kommer fungera utmärkt för Linux även för dessa systemkretsar

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Mycket av Qualcomms bekymmer på spelsidan är vad det verkar pga undermåliga drivrutiner till GPU-delen. Nu när Nvidia och AMD ger sig in i ARM-leken så kanske det blir klarare om ARM är något att ha som spelmaskin.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Ja företaget. Men är Arm processorer lika bakåtkompilta som x86? Och ett stort problem är Windows x86/x64 som gör att x86 finns kvar och vore det inte för detta operativsystem så varför skulle man idag välja x86?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarthMikro:

Inte fönstret för att lämna kontoret?

Kontoret finns oftast på fönstret i din dator

Permalänk
Medlem

Så snart det kommer en "affordable" ITX bräda med ARM64 eller RISC-V med allt man förväntar sig av den desktop så slår jag till.
(PCIE, m.2wifi, nvme, sata, usb2/3 headers osv.)

Men än sålänge är det pi3 prestanda eller typ 10,000 kronor för en "dev board" med nån 64kärnigt "monster" som presterar som en ryzen 1st gen om du inte håller på med AI eller nåt.

Vi har Pi5 och diverse andra kraftfulla arm system i telefoner för eller runder 2000kr. Telefonen i min ficka kostade 2400kr för ett år sedan är nog 3x kraftfullare än pi5 och har 12gb ram, 256gb lagring och en 120hz 1080p oled.

Vi har ITX brädor med mobila ryzen/intel engineering samples för 2500kr från kina.

Ge mig en vettig kombination av det för 3500kr eller under ffs.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Arm64 (Aarch64) är dock ifrån 2011, och om jag minns @Yoshman s alla fantastiska inlägg på ämnet så har det knappt något gemensamt med 32-bitars ARM. OBS! Kan dock ha fantastiskt fel, då min förståelse av ämnet inte är så väl grundad

Permalänk
Medlem

Det var väl planen från första början med Zen att separera frontend från intern arkitektur och faktiskt bygga ’samma’ processor för både x86 och ARM64. Det projekt som Jim Keller jobbade på som sedan lades på is och han slutade

Kul att de tar upp det igen, känns som det behövs för deras överlevnad även om serversidan går bra just nu

Permalänk
Medlem

Kan man byta processor på arm eller är det alltid fastlödda?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är nog inget inbyggt i själva ARM-biten att de är fastlödda utan att de hitintills inte riktigt använts i sådana miljöer; finns väl Apples stationära, vissa exklusiva workstations från andra tillverkare och mindre prylar typ Raspberry Pi som kan ses som konsument-datorer i "klassisk" tappning. Skulle gissa, att om marknaden finns där framöver, så kommer du kunna byta dina ARM-processorer från någon specifik tillverkare precis som du kan idag på PC-sidan. Men kanske är det så att vi inte kommer bygga datorer på samma vis framöver, vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är upp till tillverkaren, AmpereOne t ex går att byta ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Så snart det kommer en "affordable" ITX bräda med ARM64 eller RISC-V med allt man förväntar sig av den desktop så slår jag till.
(PCIE, m.2wifi, nvme, sata, usb2/3 headers osv.)

Men än sålänge är det pi3 prestanda eller typ 10,000 kronor för en "dev board" med nån 64kärnigt "monster" som presterar som en ryzen 1st gen om du inte håller på med AI eller nåt.

Vi har Pi5 och diverse andra kraftfulla arm system i telefoner för eller runder 2000kr. Telefonen i min ficka kostade 2400kr för ett år sedan är nog 3x kraftfullare än pi5 och har 12gb ram, 256gb lagring och en 120hz 1080p oled.

Vi har ITX brädor med mobila ryzen/intel engineering samples för 2500kr från kina.

Ge mig en vettig kombination av det för 3500kr eller under ffs.

Denna är väl hyffsat nära vad du söker: https://radxa.com/products/orion/o6/

Lär nog mogna ut efter några generationer till vad du söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Titta på skillnaderna mellan X86 och X86-64 jämfört med ARM och ARM64, vilket är det som är relevant idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Skulle gissa, att om marknaden finns där framöver, så kommer du kunna byta dina ARM-processorer från någon specifik tillverkare precis som du kan idag på PC-sidan.

Ser det som osannolikt, eftersom företag vill kunna kontrollera marknaden. apple kletar ihop sina burkar med ett ton av klister, de har inget intresse av att låta andra få del av den.

nvidia? De kommer att nyttja försprånget de har för d-gpu:er och beräkningskort för att låsa in användarna till deras hårdvara, skulle inte förvåna mig om de klistrar fast deras arm-cpu:er och annat på deras gpu:er. Vill man ha deras gpu så blir man tvungen att även köpa resten.

Sen kan ju alla andra som vill tillverka arm-kretsar försöka få en del av marknaden.

Öppenheten hos x86 kommer säkert vissa sakna. Men är man idag ok med en nedklistrad appleburk så kommer man också vara ok med en nedklistrad nvidiaburk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Skulle gissa, att om marknaden finns där framöver, så kommer du kunna byta dina ARM-processorer från någon specifik tillverkare precis som du kan idag på PC-sidan. Men kanske är det så att vi inte kommer bygga datorer på samma vis framöver, vem vet.

Killgissar att den marknaden med en lös cpu är på utdöende, den stora massan av konsumenter vill man mindre, lättare, tunnare framförallt så nästa steg är väl sannolikt att vi köper moderkort med integrerad cpu och ram.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Killgissar att den marknaden med en lös cpu är på utdöende, den stora massan av konsumenter vill man mindre, lättare, tunnare framförallt så nästa steg är väl sannolikt att vi köper moderkort med integrerad cpu och ram.

Detta är ju rena spekulationer men jag håller med helt och hållet, vi har rört oss dit ganska länge nu och det blir ju inte bättre.

Vilket är väldigt synd, vi behöver liksom inte ha dom någon millimeter tunnare och offra t.ex flexibiliteten att uppgradera ram.

Vet att vi har datorer med 8gb ram fastlödt ram och hyfsade cpuer som i princip är värdelösa. Sure man kan lösa bort chippen men det är väldigt mycket jobb och det är inte säkert att det funkar helt och hållet.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

Sant, men denna CPU kommer inte använda 32-bit Arm utan ARM64 (som är en helt ny ISA, inte en utökning av 32-bit Arm) som i sammanhanget är väldigt nytt: 2011.

Skrivet av Ibis:

Arm64 (Aarch64) är dock ifrån 2011, och om jag minns @Yoshman s alla fantastiska inlägg på ämnet så har det knappt något gemensamt med 32-bitars ARM. OBS! Kan dock ha fantastiskt fel, då min förståelse av ämnet inte är så väl grundad

Att Arm grundades 1985 är helt korrekt. Den ISA man gjorde då har en liknande historik som x86 idag har med 16-bit kod om man jämför med 32-bit Arm CPUer.

Arm tog en rätt stor risk när de designade ARM64. Olikt egentligen alla andra där man lade till 64-bit som en utökning till existerande 32-bit ISA så ansåg Arm att deras 32-bit ISA innehöll så många misstag som skulle agera ankare att de skapade en helt ny ISA från scratch.

32-bit Arm (första version 1985) och 64-bit Arm (första version 2011) har inte mer gemensamt med varandra än vad t.ex. MIPS har med PowerPC. De har olika instruktionskodning, de har på en rad sätt väldigt annorlunda design filosofi. Enda möjliga likhet är att Arm valt att namnge en del instruktion på väldigt snarlikt sätt på assenblernivå + SIMD (Neon) fungerar i stort sätt lika i både 32-bit och 64-bit Arm (fast sedan ARMv9 som är ARM64-only har SIMD utökas med SVE2).

TL;DR är att 32-bit Arm och ARM64 är i praktiken två helt olika instruktionsuppsättningar.

Ja företaget. Men är Arm processorer lika bakåtkompilta som x86? Och ett stort problem är Windows x86/x64 som gör att x86 finns kvar och vore det inte för detta operativsystem så varför skulle man idag välja x86?

ARM64 är, så här långt i alla fall, bakåtkompatibel till starten 2011.

Och i fallet x86: man måste skilja mellan fallen

1. Det går att köra, men med allt annat än optimal prestanda
2. Det går att köra med nära optimal prestanda

Denna video som @medbor postade i nyhetstips-tråden lyfter fram en otroligt viktig sak även med x86. Ja, det går att starta gamla program som man bara har binärer till. Men på dagens CPUer kommer sådana program använda en väldigt icke-optimal instruktionsmix så prestanda är långt ifrån vad man skulle som bara genom en enkelt omkompilering med modern kompilator.

Om prestanda ändå är "tillräckligt bra" är det i praktiken ett icke-problem att köra på ARM64 idag. Det via Windows11/Prism (eller MacOS/Rosetta 2, Linux/Box86). Om prestanda är en flaskhals är man lite körd om det inte går att bygga om med modern kompilatorn, och går det är det en väldigt smal sak att då bygga för ARM64-native.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Hoppas detta är Zen-backend med ARM64 front-end.

För det kommer i så fall kasta mer ljus på en väldigt intressant fråga: hur stor del i att både AMD och Intel idag ligger en bra bit efter Apple (M3/M4), Qualcomm (Oryon 1/2) och Arm (Cortex X925) i perf/Hz kan förklaras med x86-64 vs ARM64 och hur mycket kan förklaras med att Intel/AMD helt enkelt inte längre hänger med i design av mikroarkitektur.

Förutom skillnad i ISA är en annan viktig skillnad här att Intel/AMD släpper ny mikroarkitektur ca varannat år, de tre andra släpper en ny mikroarkitektur ungefär dubbelt så ofta.

Är inte alls säker att en Zen 5 med ARM64-frontend skulle matcha t.ex. Cortex X925 i perf/Hz. Även om AMD (likt Intel) ökade bredden i mikroarkitekturen senaste generationen ökade ARM64-gänget den långt mer. X925 är 10-wide, Zen 5 är 4+4-wide (i praktiken 2x 4-wide där full bredd bara kan utnyttjas fullt ut när båda SMT-trådarna är aktiva).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Klart AMD har koll på RISC-V
https://www.amd.com/en/products/software/adaptive-socs-and-fp...

Letar man efter RISC-V med prestanda så ligger nog Semidynamics längst fram för tillfället. Men mycket som händer här.
https://semidynamics.com/en/products/cervell