Permalänk
Skrivet av stgr:

Rondell != stoppskylt.....

Amen vafan, man börjar ju redan 500m och ser hur trafikflödet är och försöker glida in perfekt för och undvika bromsning.. men sen har vi Agda som ser PostNord komma i 25km/h 1km bort och pallnitar.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

Skitungar som har noll respekt gentemot andra människor och samhället i helhet. Satt på bussen hem när ett gäng om 5-6 tonåringar steg på. Högljuda som fan, skriker/ropar i en fullproppad buss, gör flera icke-positiva kommentarer angående andra medpassagerare (en var nära på att få en örfil), fullt fokus på mobilen och Snapchat/Instagram, pratar på ett förnedrande sätt om tjejer i deras klass: "Hon är så jävla snygg asså!!! xD. Jag ska fråga om en threesome imån!" En "råkade" stampa på min fot, men icke fick jag någon ursäkt eller ens tillkännagivande att han gjorde fel.

Man blir så himla less på sånt här beteende...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kamisama76:

Amen vafan, man börjar ju redan 500m och ser hur trafikflödet är och försöker glida in perfekt för och undvika bromsning.. men sen har vi Agda som ser PostNord komma i 25km/h 1km bort och pallnitar.

Än värre är beteendet att stanna inne i rondellen för att någon kommer utifrån. Jag kan knappt minnas att jag sett det alls för ett par år sedan men nu ser jag det typ varje gång jag är ute och kör. Det är en rondell, skit i trafiken utanför rondellen liksom (håll koll på spårvagnar dock för de kör ju rätt igenom utan hänsyn till någon).

Permalänk
Skrivet av snajk:

Än värre är beteendet att stanna inne i rondellen för att någon kommer utifrån. Jag kan knappt minnas att jag sett det alls för ett par år sedan men nu ser jag det typ varje gång jag är ute och kör. Det är en rondell, skit i trafiken utanför rondellen liksom (håll koll på spårvagnar dock för de kör ju rätt igenom utan hänsyn till någon).

Haha fan vad sjukt att typ stanna i rondeller, vissa kör ju olagligt sakta i dem och det kan jag bli sur på men till viss del kan jag säga "Ok fine" - Tack för tipset, inte kört i nån rondell med spårvagn i så visste faktiskt inte de!

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Än värre är beteendet att stanna inne i rondellen för att någon kommer utifrån. Jag kan knappt minnas att jag sett det alls för ett par år sedan men nu ser jag det typ varje gång jag är ute och kör. Det är en rondell, skit i trafiken utanför rondellen liksom (håll koll på spårvagnar dock för de kör ju rätt igenom utan hänsyn till någon).

Finns en hel del länder där du ska lämna företräde mot de som ska in i cirkulationen, bla frankrike.

Permalänk
Medlem

Folk som inte vet vart dom har bilen när dom ska tanka så dom tar två platser... hamnade bakom en sån i morse...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av AMD-FX:

Är förbannad på att det inte finns Sök/Ersätt funktion i RegEdit. Om det är många nycklar som ska fixas till tar det ju en evighet att behöva göra det en för en. Känner ni till någon bra ersättare till MS skit så skriv tack 😡

Exportera vald registerdel med "REG EXPORT" och kör sen ditt favvo-program search/replace på .REG filen för att sen importera med "REG IMPORT".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kamisama76:

Haha fan vad sjukt att typ stanna i rondeller, vissa kör ju olagligt sakta i dem och det kan jag bli sur på men till viss del kan jag säga "Ok fine" - Tack för tipset, inte kört i nån rondell med spårvagn i så visste faktiskt inte de!

Nej det är lite problematiskt. Två gånger har jag suttit på en spårvagn som krockat med en bil och båda gångerna var i en rondell.

Skrivet av Krippa75:

Finns en hel del länder där du ska lämna företräde mot de som ska in i cirkulationen, bla frankrike.

Jo, men i de flesta länder är det ju som här. Nu har jag inte kört i Frankrike men en del i Tyskland, Danmark, Nederländerna, Italien och England och där funkar det precis som här i alla fall. England är förstås jobbigt för man får kolla åt "fel" håll dock, och i stora motorvägsrondeller har man ju inte riktigt koll på att trafiken liksom är spegelvänd för man ser inte bilar på väg åt något annat håll.

Men jag kan inte tänka mig att vi plötsligt har fått en massa fransoser hit, snarare borde det handla om att folk har tappat vana under pandemin kanske, eller i allmänhet blivit mer rädda av sig.

Permalänk
Avstängd

Jag avskyr de som inte klarar av att checka av ifall det är fritt att tex köra in i rondell eller korsning eller passera oövervakad övergångsställe innan de kommer fram till den punkten så slippe se bromsa /stanna i onödan för att kolla läget när de kommit fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Finns en hel del länder där du ska lämna företräde mot de som ska in i cirkulationen, bla frankrike.

Nja, det förekommer att det är så Frankrike, men ofta är de skyltade Cédez le passage. Det låter förstås bättre att bara ta upp ena sidan eftersom det passar nidbilden av fransk trafik bra, men i verkligheten är det lite för bra för att vara sant att alla rondeller skulle vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Exportera vald registerdel med "REG EXPORT" och kör sen ditt favvo-program search/replace på .REG filen för att sen importera med "REG IMPORT".

Skrivet av snajk:

Det enklaste borde väl vara att bara skapa en .reg-fil med de ändringar du behöver, så behöver du inte använda det grafiska gränssnittet i regedit.

Bra det. Att jag inte kom på det själv. Jag kopierade hela registret för att vara säker att inte missa nåt 👍

Skrivet av serafim:

Det var ju inte så att jag skulle byta ut operativsystemet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av AMD-FX:

Bra det. Att jag inte kom på det själv. Jag kopierade hela registret för att vara säker att inte missa nåt 👍

Vet man vad man ska byta ut går det att göra något likande (där jag sätter parametervärdet till hepp och hopp).

REG ADD HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\mittprogr\nyckel /f /v minparameter /t REG_SZ /d "hepp" 1>NUL 2>NUL REG ADD HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\mittprogram\nyckel /f /v minparameter /t REG_SZ /d "hopp" 1>NUL 2>NUL

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vet man vad man ska byta ut går det att göra något likande (där jag sätter parametervärdet till hepp och hopp).

REG ADD HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\mittprogr\nyckel /f /v minparameter /t REG_SZ /d "hepp" 1>NUL 2>NUL REG ADD HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\mittprogram\nyckel /f /v minparameter /t REG_SZ /d "hopp" 1>NUL 2>NUL

Jag hittade en portabel version av RegCool som verkar bra https://kurtzimmermann.com/index_e.html#features6-2

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Folk som använder IR-sikte och DMR i spel.

Permalänk
Skrivet av Linkan42:

Skitungar som har noll respekt gentemot andra människor och samhället i helhet. Satt på bussen hem när ett gäng om 5-6 tonåringar steg på. Högljuda som fan, skriker/ropar i en fullproppad buss, gör flera icke-positiva kommentarer angående andra medpassagerare (en var nära på att få en örfil), fullt fokus på mobilen och Snapchat/Instagram, pratar på ett förnedrande sätt om tjejer i deras klass: "Hon är så jävla snygg asså!!! xD. Jag ska fråga om en threesome imån!" En "råkade" stampa på min fot, men icke fick jag någon ursäkt eller ens tillkännagivande att han gjorde fel.

Man blir så himla less på sånt här beteende...

Alltså, rätt säker på att om du bara.. nitar dom så kan resten av bussen intyga att dom började

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Linkan42:

Skitungar som har noll respekt gentemot andra människor och samhället i helhet. Satt på bussen hem när ett gäng om 5-6 tonåringar steg på. Högljuda som fan, skriker/ropar i en fullproppad buss, gör flera icke-positiva kommentarer angående andra medpassagerare (en var nära på att få en örfil), fullt fokus på mobilen och Snapchat/Instagram, pratar på ett förnedrande sätt om tjejer i deras klass: "Hon är så jävla snygg asså!!! xD. Jag ska fråga om en threesome imån!" En "råkade" stampa på min fot, men icke fick jag någon ursäkt eller ens tillkännagivande att han gjorde fel.

Man blir så himla less på sånt här beteende...

Antagligen är det effektivare att knyta näven i fickan och sen lyfta ämnet på ett gubbforum: än att "ta mod till sig" och säga till ynglingarna direkt när situationen uppstod? Eller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Än värre är beteendet att stanna inne i rondellen för att någon kommer utifrån. Jag kan knappt minnas att jag sett det alls för ett par år sedan men nu ser jag det typ varje gång jag är ute och kör. Det är en rondell, skit i trafiken utanför rondellen liksom (håll koll på spårvagnar dock för de kör ju rätt igenom utan hänsyn till någon).

Hände mig i förra veckan. Kör mot rondellen där en ung tjej på mindre moppevespa åker runt och när jag kommer körandes så stannar hon inne i rondellen och tittar på mig som om att jag ska köra först.
Det är väl någon form av körkort på dessa moppar nu för tiden så något borde hon ha lärt sig kan man tycka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

Antagligen är det effektivare att knyta näven i fickan och sen lyfta ämnet på ett gubbforum: än att "ta mod till sig" och säga till ynglingarna direkt när situationen uppstod? Eller

Risken finns att inte @Linkan42 hade kunnat skriva sitt meddelande då. Dagens ungdom i gäng kan ha en väldigt kort stubin och både sparka till dig eller dra kniv. Man börjar fan bli orolig vart världen är på väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det var ju inte så att jag skulle byta ut operativsystemet

Inte helt fel svar, då jag nyligen använde chntpw i Linux (kör dualboot) för att fixa mitt register i Windows. Hade råkat pilla på fel service, vilket gjorde att Windows inte ens kunde starta i felsäkert läge

chntpw är bra att känna till då det är en fullständig registry editor, även om många enbart använder det för att nollställa lösenord.

Det är löjligt låg säkerhet på Windows-maskiner som saknar Bitlocker (läs Windows Home)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Omöjligt att komma fram till Verisure. Blir trött på deras terror-musik som spelas i bakgrunden. Funderar på att köra igång larmet gång på gång tills dom säger upp mitt avtal. Men är osäker om jag kanske får betala något för att satt igång larmet.

Du måste inte ringa in för att säga upp avtalet. Ett rekommenderat brev som du dessutom har registrerat hos notarius publicus borde vara fullt tillräckligt för att säga upp avtalet.

Permalänk

Beställde lite delar från skruvat.se förra veckan och jag kan inte påstå att jag är nöjd. Alla produkter fanns i lager (leverans inom 1-3 vardagar) och orderbekräftelse kom samma dag och enligt den var det samma sak "finns i lager...". Dagen efter kom ett mail med "ändrat uppskattat leveransdatum" för en av produkterna (kupéfilter), plötsligt hade en lagervara blivit en beställningsvara och två veckor innan skruvat.se får in den från tillverkaren.

Inga problem, ringde kundtjänst, bad dom plocka bort den och beställde ett annat filter som passar. Person nummer två kunde kolla lagersaldo och visst, det fanns flera hundra av filtret i lager. Och märkligt nog fanns även det första filtret i lager när jag kollade deras hemsida, hmm? Orderbekräftelsen kom efter några minuter och samma sak där "finns i lager...". Och frakten bortplockad, schysst, inget att klaga på när det gäller deras kundtjänst. Problemet löst? Självklart inte, dagen efter komma ett likadant mail som innan och nu skulle det dröja över två veckor innan de får in det andra filtret och kan skicka det.

Att det kan knasa till det vid en order eller att kundtjänsten har vaknat på fel sida någon gång har jag inga problem med, vi är ju alla människor men... Skulle ju kunna slänga in en anmälan till konsumentverket för det är ju helt uppenbart att de ljuger om lagersaldo på vissa produkter, snabb leverans är ju ett starkt incitament för att välja en viss butik att beställa från. Men jag orkar inte hålla på och dribbla så det blir till att vänta på filtret. Billigt blir det men skruvat.se igen? Nja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

skruvat.se

Rätt många bra alternativ nu för tiden:

  • Trodo

  • mekster

  • vparts, om du har Volvo

Oftast köper jag från autodoc pga priset, men de är sjukt jobbiga med rabatter, extra kostnader, appnedladdnig, samt att de har lite längre leveranstider, så de är svårare att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Beställde lite delar från skruvat.se förra veckan och jag kan inte påstå att jag är nöjd. Alla produkter fanns i lager (leverans inom 1-3 vardagar) och orderbekräftelse kom samma dag och enligt den var det samma sak "finns i lager...". Dagen efter kom ett mail med "ändrat uppskattat leveransdatum" för en av produkterna (kupéfilter), plötsligt hade en lagervara blivit en beställningsvara och två veckor innan skruvat.se får in den från tillverkaren.

Inga problem, ringde kundtjänst, bad dom plocka bort den och beställde ett annat filter som passar. Person nummer två kunde kolla lagersaldo och visst, det fanns flera hundra av filtret i lager. Och märkligt nog fanns även det första filtret i lager när jag kollade deras hemsida, hmm? Orderbekräftelsen kom efter några minuter och samma sak där "finns i lager...". Och frakten bortplockad, schysst, inget att klaga på när det gäller deras kundtjänst. Problemet löst? Självklart inte, dagen efter komma ett likadant mail som innan och nu skulle det dröja över två veckor innan de får in det andra filtret och kan skicka det.

Att det kan knasa till det vid en order eller att kundtjänsten har vaknat på fel sida någon gång har jag inga problem med, vi är ju alla människor men... Skulle ju kunna slänga in en anmälan till konsumentverket för det är ju helt uppenbart att de ljuger om lagersaldo på vissa produkter, snabb leverans är ju ett starkt incitament för att välja en viss butik att beställa från. Men jag orkar inte hålla på och dribbla så det blir till att vänta på filtret. Billigt blir det men skruvat.se igen? Nja.

Lagret finns väl i Kina.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av go64:

Rätt många bra alternativ nu för tiden:

  • Trodo

  • mekster

  • vparts, om du har Volvo

Själv köper jag reservdelar till min S60T5AWD från... lokala Volvoverkstaden. Finns inte delen på hyllan dröjer det ca 4 timmar innan den anländer från ett centrallager 18 mil bort. Kostnad, ca 15% högre än alternativhandlaren. Aldrig fel pryl fådd.

Permalänk
Snusfri

Folk som har sitt operativsystem på annat språk än Engelska.

Idag så kan 99. 9% läsa, prata och förstå Engelska, får du problem så är det betydligt lättare att söka på problemet och hitta en lösning.

Till och med mina 70+ föräldrar föredrar Windows på Engelska.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Folk som har sitt operativsystem på annat språk än Engelska.

Idag så kan 99. 9% läsa, prata och förstå Engelska, får du problem så är det betydligt lättare att söka på problemet och hitta en lösning.

Till och med mina 70+ föräldrar föredrar Windows på Engelska.

Ja usch, kräks nästan varje gång jag försöker hjälpa någon som har Windows, mobilen etc. på svenska.

Det enda undantaget hos mig är infotainment systemet i bilen, det är på svenska för att röstkommandon funkar bättre. Förväntar mig inget annat av min Volvo, förutom kinesiska men det kan jag tyvärr inte tala. Hade jag kört tysk bil hade jag nog övervägt att välja tyska bara för att 😁

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Folk som tar med sina barn till mataffären, något som alltid har triggat mig.

Igår stod en ensam mamma med sina skrevdemoner före mig i kön till enda öppna kassan, 3-5 år kanske? En av dem står och snorar, petar sig i näsan, och gråt-skriker för bara han får lägga saker på bandet. Men han vill inte för att peta i näsan är viktigare. Och mamman försöker prata logik till barnet istället för att bara vräka upp sakerna (få han att sluta peta i näsan)

Varför... Bör finnas åldersgräns på matbutiker.

Permalänk
Medlem

Folk som tror att man kan slänga sig ur vänsterfilen i en rondell hur som helst.
Vet inte hur många gånger jag fått bromsa in för att den som ligger i innerfilen kör ut rakt framför mig...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Folk som tar med sina barn till mataffären, något som alltid har triggat mig.

Igår stod en ensam mamma med sina skrevdemoner före mig i kön till enda öppna kassan, 3-5 år kanske? En av dem står och snorar, petar sig i näsan, och gråt-skriker för bara han får lägga saker på bandet. Men han vill inte för att peta i näsan är viktigare. Och mamman försöker prata logik till barnet istället för att bara vräka upp sakerna (få han att sluta peta i näsan)

Varför... Bör finnas åldersgräns på matbutiker.

Ja koppla de utanför butiken som hundar.
Eller så kanske du kan inse att alla inte kan lämna sina barn hemma eller hos barnvakt vara för att du ska få en behagligare tillvaro. Hjälp henne istället för att gnälla.

Permalänk

Folk som inte vågar yppa åsikter om 'kärringgnäll' när det är minst lika vanligt (om inte mer) som gubbgnäll.