Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hjälp med riktning på fläktar

Hej, jag satt och spelade idag och datorn stängdes av.

Visade sig att den blivit för varm helt enkelt, jag bytte kylarpasta och gjorde rent ordentligt (inte hela burken)
Men jag skulle behöva hjälp med hur jag ska placera mina fläktar.

Se bilden.
1st bak
1st för närvarande trasig på toppen (ska köpa ny)
2st på kylflänsen till cpu
1st framför nätaggregat

https://imgur.com/a/TRYtkxZ

Hur ska luftflödet vara?

Permalänk
Medlem

Hej,

Ah ett gammalt antec p180b chassi :).

Tips e att ta fläkten framför nätagget och stoppa i taket & om du ändå köper en ny och tycker att dina hårddiskar blivit för varma så kan du stoppa en ny fläkt i framför diskarna istället för bakom.

Cpu fläktarna kan antingen blåsa upp eller bak, men d ser ut som att hela tornet e lite vridet? Fläktarna ser inte ut att va vinklade helt rätt upp.

Vrider du CPU fläktarna så att dessa blåser bakåt, så kan du pröva att vända takfläkten så att den suger in luft i chassit.

Du kan även pröva att sätta en fläkt i mitten fram på chassit - under dvd-romen i fronten.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Som det är nu så ser det ut som att CPU-kylaren drar varm luft från grafikkortet, medan fläkten bak inte fyller mycket syfte. Så jag skulle föreslå att du vänder CPU-kylaren 90° och sätter minst en fläkt i fronten på chassit, så att du har ett luftflöde från fronten till baksidan genom kylaren.

Permalänk
Medlem

Du bör ta in kalluft utifrån och sedan blåsa ut varmluft som skapas av din CPU och GPU.

Har du inga fläktar i fronten? Varför har du en fläkt vid nätagget - nätagget har väl en egen fläkt? Hårddiskarna behöver knappast kylas med en dedikerad fläkt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Kolla så cpunylaren sitter fast som den ska för ser ut att sitta väldigt snett.

Sen kan du ju vrida cpukylaren 90° så behöver du ingen fläkt i taket alls.

Annars brukar väl 1 in i fronten typ i höjd med grafikkortet och en bak va de som ger mest effekt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ser ut som bakre fläkten är felvänd

Permalänk
Skrivet av Ptah:

Ser ut som bakre fläkten är felvänd

Tycker den ser ut att sitta som utsug vilket brukar vara rekommenderat.

Men lite svårt att se åt vilket håll den sitter pga att fläkten är igång så kan ha fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tycker den ser ut att sitta som utsug vilket brukar vara rekommenderat.

Men lite svårt att se åt vilket håll den sitter pga att fläkten är igång så kan ha fel.

Ja isåfall är det rätt. Tycker det ser ut som den sitter som insug, men de är svårt att avgöra.

Permalänk
Medlem

Oj, det var många snabba svar!

Tack så mycket för hjälpen!

Nu har jag flyttat en fläkt och satt den i fronten, jag tycker mig känna att den suger in, cpu-fläktarna blåser uppåt och den bakre fläkten suger ut
Då känner det som att jag fått iordning på det va?

Angående det några skrev om att cpu-fläkten ser ut att sitta snett, den kyler precis som den ska i alla fall, men jagh får kolla upp det.

Ska jag ta bort något här fram, det känns som att det är väldigt stängt.
Kan jag ha luckan monterad?

https://imgur.com/a/7Sh5MB7

Bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av mr. E:

Oj, det var många snabba svar!

Tack så mycket för hjälpen!

Nu har jag flyttat en fläkt och satt den i fronten, jag tycker mig känna att den suger in, cpu-fläktarna blåser uppåt och den bakre fläkten suger ut
Då känner det som att jag fått iordning på det va?

Angående det några skrev om att cpu-fläkten ser ut att sitta snett, den kyler precis som den ska i alla fall, men jagh får kolla upp det.

Ska jag ta bort något här fram, det känns som att det är väldigt stängt.
Kan jag ha luckan monterad?

https://imgur.com/a/7Sh5MB7

Se till att det inte är igentäppt med damm så att luften faktiskt kommer in från fronten. Annars lät det rätt vettigt. Kanske skulle vrida kylaren så att CPU-fläktarna också blåser utåt, precis som den bakre fläkten. Då tas kalluft från utsidan och passerar CPU-kylaren för lite extra kylning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Se till att det inte är igentäppt med damm så att luften faktiskt kommer in från fronten. Annars lät det rätt vettigt. Kanske skulle vrida kylaren så att CPU-fläktarna också blåser utåt, precis som den bakre fläkten. Då tas kalluft från utsidan och passerar CPU-kylaren för lite extra kylning.

Du menar att jag försöker vrida på alltihop, så att jag vrider 90 grader åt vänster så det blåser rakt bakåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr. E:

Du menar att jag försöker vrida på alltihop, så att jag vrider 90 grader åt vänster så det blåser rakt bakåt?

Yes

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Se till att det inte är igentäppt med damm så att luften faktiskt kommer in från fronten. Annars lät det rätt vettigt. Kanske skulle vrida kylaren så att CPU-fläktarna också blåser utåt, precis som den bakre fläkten. Då tas kalluft från utsidan och passerar CPU-kylaren för lite extra kylning.

Som numlock skriver, öppna ventilationdörrarna, genom att trycka in en gång så öppnas dem och gör sedan rent dammfiltret bakom dessa.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Mitt råd. Ett nytt chassi. För damn...
Hur du än gör så får du inte det bra i det chassit.
Ett nytt eller begagnat som är väldigt mycket bättre kostar dig inte mycket alls. Det är värt det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Mitt råd. Ett nytt chassi. För damn...
Hur du än gör så får du inte det bra i det chassit.
Ett nytt eller begagnat som är väldigt mycket bättre kostar dig inte mycket alls. Det är värt det.

Äh p180b e d inge fel på

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Äh p180b e d inge fel på

Skönt ändå att du vet vad chassit heter, jag har haft samma i säkert 10 år men jag hade ingen aning 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr. E:

Skönt ändå att du vet vad chassit heter, jag har haft samma i säkert 10 år men jag hade ingen aning 🤣

Har du prövat ngt av tipsen ännu då? första steget bör ju definitivt se till att dammfiltrena är rena

och har du fått bättre värden?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Har du prövat ngt av tipsen ännu då? första steget bör ju definitivt se till att dammfiltrena är rena

och har du fått bättre värden?

Jag har ändrat om fläktarna så att det suger in framifrån, blåser rättigenom kylarfläsen och suger ut bak.
Jag köpte även en ny fläkt och bytte den som satt ovanpå och var trasig, den suger ut.

Jag har kört med Core Temp igång när jag spelat Guild Wars 2, Max temp 58 vilket jag anser är väldigt bra.

Tack så otroligt mycket för alla tipsen och all hjälp!