Jon Peddie Research: "50 miljoner grafikkort levererades 2021"

Permalänk
Melding Plague

Jon Peddie Research: "50 miljoner grafikkort levererades 2021"

En sammanställning av grafikkortsmarknaden visar på rejält ökade leveranser av dedikerade grafikkort i slutet av 2021 jämfört med år 2020.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intels intåg på marknaden är väl en indikation också på att de inte kommer att göra särskilt kraftfulla integrerade grafikkretsar, och hellre har en enhetligare produktportfölj för CPUer, som kompletteras med kraftfullare GPUer för de som så önskar, och då vill naturligtvis Intel inte att de pengarna skall gå till andra, konkurrerande, företag.

I den bemärkelsen kommer det att innebära fler sålda dedikerade grafikkort, relativt om de fortsatt byggt ut GPUn relativt CPUn på sina produkter. Synd på sätt och vis, DDR5 i kombination med rejäl Last Level Cache, borde kunna ge riktigt bra prestanda.

Permalänk
Medlem

Över 100 miljoner grafikkort levererade 1998 och cirka 50 miljoner 2021. Det luktar lite som att det är en medveten strypning av tillgången för att få upp eller hålla uppe priserna på orimliga nivåer. Framförallt Nvidia och deras partnertillverkare tjänar mycket mer på detta än att leverera fler kort med normalt pressade vinstmarginaler. Man har sett tecknen redan innan "prischocken" kom. Tillverkarna gick ut med riktpriser som var omöjliga för återförsäljarna att hålla om de ville ha någon marginal. Ett klart tecken på fulspel genom att pressa återförsäljarna att sälja billigare än vad som var möjligt. Allt för att maximera sin egen vinst. Detta fungerade sådär och genomskådades. Nu har de hittat ett sätt som fungerar ypperligt. Begränsa tillgången och ta vilka priser du vill, klockrent, som att tälja guld. Konsumenterna har visat att de inte är smarta nog att genomskåda bluffen utan biter sig i läppen och betalar tre gånger vad varan är värd. Jag hoppas EU eller någon annan börjar granska grafikkortsmarknaden snart. I längden är det inte hållbart eftersom färre och färre kommer välja att köpa en speldator när de kostar hutlöst. Det gör att marknaden blir mindre och mindre och till slut kommer det bli en hobby bara ett fåtal "nördar" sysslar med. I förlängningen gör det att spelutvecklingen stannar av. I värsta fall försvinner pc-spelsmarknaden helt och blir lite som spelmarknaden för Apples datorer, obefintlig.
Vi får väl hoppas att jag har helt fel men vi får se om några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Över 100 miljoner grafikkort levererade 1998 och cirka 50 miljoner 2021. Det luktar lite som att det är en medveten strypning av tillgången för att få upp eller hålla uppe priserna på orimliga nivåer. Framförallt Nvidia och deras partnertillverkare tjänar mycket mer på detta än att leverera fler kort med normalt pressade vinstmarginaler. Man har sett tecknen redan innan "prischocken" kom. Tillverkarna gick ut med riktpriser som var omöjliga för återförsäljarna att hålla om de ville ha någon marginal. Ett klart tecken på fulspel genom att pressa återförsäljarna att sälja billigare än vad som var möjligt. Allt för att maximera sin egen vinst. Detta fungerade sådär och genomskådades. Nu har de hittat ett sätt som fungerar ypperligt. Begränsa tillgången och ta vilka priser du vill, klockrent, som att tälja guld. Konsumenterna har visat att de inte är smarta nog att genomskåda bluffen utan biter sig i läppen och betalar tre gånger vad varan är värd. Jag hoppas EU eller någon annan börjar granska grafikkortsmarknaden snart. I längden är det inte hållbart eftersom färre och färre kommer välja att köpa en speldator när de kostar hutlöst. Det gör att marknaden blir mindre och mindre och till slut kommer det bli en hobby bara ett fåtal "nördar" sysslar med. I förlängningen gör det att spelutvecklingen stannar av. I värsta fall försvinner pc-spelsmarknaden helt och blir lite som spelmarknaden för Apples datorer, obefintlig.
Vi får väl hoppas att jag har helt fel men vi får se om några år.

Om det fortfarande säljer som smör trots 3 gånger högre pris så sålde dom för billigt tidigare…

Varan är värd det marknaden är beredd att betala

Permalänk
Medlem

Att volymen minskat beror mest på att GPUer är inbyggda som standard i CPUerna nuförtiden. Bara de som vill ha högre prestanda har anledning att alls köpa dedikerade grafikkort.
Det är snarast förvånande att det är så många som säljs idag, men jag vet inte om Peddie har möjlighet att separera ut andelen mining-kort. Skall bli intressant att se de kommande par åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Om det fortfarande säljer som smör trots 3 gånger högre pris så sålde dom för billigt tidigare…

Varan är värd det marknaden är beredd att betala

Exakt så, därför marknaden kan behöva regleras eftersom marknaden själv endast väljer att maximera vinsten

Det vill säga, om man tycker att det är bra med allmän tillgång till kraftfulla datorer, vi kanske tycker det går lika bra med räknestickor, eller?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Runt 98 så släpptes väl Voodoo2 kortet och AGP kom väl därikring med. Lägg till att Hem-PC från jobbet började bli vanligt, iaf i sverige men säkert nå liknande runt om i världen så kan det förklara varför det såldes så många grafikkort just 1998.

Permalänk
Skrivet av Viper_82:

Runt 98 så släpptes väl Voodoo2 kortet och AGP kom väl därikring med. Lägg till att Hem-PC från jobbet började bli vanligt, iaf i sverige men säkert nå liknande runt om i världen så kan det förklara varför det såldes så många grafikkort just 1998.

Visst voodoo2 kanske kom då, men kort som TNT32 och Geforce 2 som kom året efter Rivat var också storsäljare.

Datorer sålde väldigt bra för 20 årsen, inte bara -98. Subvensionerade hem datorer kunde införskaffas skattefritt fram till 2005 eller nått sånt via t.ex min fars jobb.

Mycket av säljandet var pga utvecklingen, kolla på ett spel från 00-01 och jämför med ett från 03-04(går att dra fler år än så) utvecklingen gick fort och spel fick mycket fetare grafik, det såg vi 2007 med crysis t.ex hur fort allt gick

vill också minnas att vi såg flera olika tekniker som gav bättre bild också. Minns första gången jag fick se Unreal på ett Voodoo eller när jag spelade igenom första hitman och man såg den "glassy" ytan vilket var super coolt från voodoot

Jo, det såldes fler grafikkort -99 än -98, så det jag ville få fram med detta var att det generellt var mer som såldes, inte bara just -98.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Runt 98 så släpptes väl Voodoo2 kortet och AGP kom väl därikring med. Lägg till att Hem-PC från jobbet började bli vanligt, iaf i sverige men säkert nå liknande runt om i världen så kan det förklara varför det såldes så många grafikkort just 1998.

1998 är kanske det bästa spelåret för PC någonsin, sett till de titlar som släpptes.
2004 är också ett fantastiskt spelår, där jag tror att det påverkat försäljningen mycket.

Hade varit intressant med en graf/tabell över antal sålda grafikkort per år (endast diskreta kort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Över 100 miljoner grafikkort levererade 1998 och cirka 50 miljoner 2021. Det luktar lite som att det är en medveten strypning av tillgången för att få upp eller hålla uppe priserna på orimliga nivåer. Framförallt Nvidia och deras partnertillverkare tjänar mycket mer på detta än att leverera fler kort med normalt pressade vinstmarginaler. Man har sett tecknen redan innan "prischocken" kom. Tillverkarna gick ut med riktpriser som var omöjliga för återförsäljarna att hålla om de ville ha någon marginal. Ett klart tecken på fulspel genom att pressa återförsäljarna att sälja billigare än vad som var möjligt. Allt för att maximera sin egen vinst. Detta fungerade sådär och genomskådades. Nu har de hittat ett sätt som fungerar ypperligt. Begränsa tillgången och ta vilka priser du vill, klockrent, som att tälja guld. Konsumenterna har visat att de inte är smarta nog att genomskåda bluffen utan biter sig i läppen och betalar tre gånger vad varan är värd. Jag hoppas EU eller någon annan börjar granska grafikkortsmarknaden snart. I längden är det inte hållbart eftersom färre och färre kommer välja att köpa en speldator när de kostar hutlöst. Det gör att marknaden blir mindre och mindre och till slut kommer det bli en hobby bara ett fåtal "nördar" sysslar med. I förlängningen gör det att spelutvecklingen stannar av. I värsta fall försvinner pc-spelsmarknaden helt och blir lite som spelmarknaden för Apples datorer, obefintlig.
Vi får väl hoppas att jag har helt fel men vi får se om några år.

Så du menar att alla krets-tillverkare och hundra(tusen?)tals företag gått ihop och hittat på bristen? För att få sälja mindre till lite högre pris?

Handlar nog snarare att det var lättare att producera ett kort på den tiden, jämför bara hur ett Riva 128 eller Voodoo2 ser ut jämfört med valfritt kort idag. Min mobilladdare är mer avancerad än korten från den eran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Över 100 miljoner grafikkort levererade 1998 och cirka 50 miljoner 2021. Det luktar lite som att det är en medveten strypning av tillgången för att få upp eller hålla uppe priserna på orimliga nivåer. Framförallt Nvidia och deras partnertillverkare tjänar mycket mer på detta än att leverera fler kort med normalt pressade vinstmarginaler. Man har sett tecknen redan innan "prischocken" kom. Tillverkarna gick ut med riktpriser som var omöjliga för återförsäljarna att hålla om de ville ha någon marginal. Ett klart tecken på fulspel genom att pressa återförsäljarna att sälja billigare än vad som var möjligt. Allt för att maximera sin egen vinst. Detta fungerade sådär och genomskådades. Nu har de hittat ett sätt som fungerar ypperligt. Begränsa tillgången och ta vilka priser du vill, klockrent, som att tälja guld. Konsumenterna har visat att de inte är smarta nog att genomskåda bluffen utan biter sig i läppen och betalar tre gånger vad varan är värd. Jag hoppas EU eller någon annan börjar granska grafikkortsmarknaden snart. I längden är det inte hållbart eftersom färre och färre kommer välja att köpa en speldator när de kostar hutlöst. Det gör att marknaden blir mindre och mindre och till slut kommer det bli en hobby bara ett fåtal "nördar" sysslar med. I förlängningen gör det att spelutvecklingen stannar av. I värsta fall försvinner pc-spelsmarknaden helt och blir lite som spelmarknaden för Apples datorer, obefintlig.
Vi får väl hoppas att jag har helt fel men vi får se om några år.

En påtaglig skillnad är ju dock att en majoritet av datorerna som säljs numera har fullt duglig integrerad grafik för den typiska användaren. (Vilket leder till att "enkla grafikkort" nästan inte finns som kategori nu)

Vet inte hur stora slutsatser det är rimligt att dra bara baserat på "antal sålda kort", finns så många faktorer.
Vore ju dock intressant om någon tog sig tid att faktiskt djupdyka i ämnet, vilket känns som vad som krävs för att det ska bli en vettig diskussion... @undac ?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av evil penguin:

En påtaglig skillnad är ju dock att en majoritet av datorerna som säljs numera har fullt duglig integrerad grafik för den typiska användaren. (Vilket leder till att "enkla grafikkort" nästan inte finns som kategori nu)

Vet inte hur stora slutsatser det är rimligt att dra bara baserat på "antal sålda kort", finns så många faktorer.
Vore ju dock intressant om någon tog sig tid att faktiskt djupdyka i ämnet, vilket känns som vad som krävs för att det ska bli en vettig diskussion... @undac ?

1998 såldes nog väldigt många 2d-kort och på den tiden räknades ofta mpeg-acceleratorer och tv-kort som grafikkort i den här typen av statistik. Integrerad grafik i moderkort var inte vanligt, i processorer existerade inte etc.
Ytterligare en faktor är ju att laptops står för en mer betydande andel av sålda datorer idag. Etc.

Så det kan nog finnas många faktorer som spelar in. Kan se om det går att grotta lite i.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Citat:

50 miljoner grafikkort, till ett värde om 51,9 miljarder dollar

Så snitt över 1000 dollar per grafikkort. Galet

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

1998 såldes nog väldigt många 2d-kort och på den tiden räknades ofta mpeg-acceleratorer som grafikkort. Integrerad grafik i moderkort var inte vanligt, i processorer existerade inte etc.

Så det kan nog finnas många faktorer som spelar in. Kan se om det går att grotta lite i.

Jag tänkte också att det var VGA/2D-kort som drev upp denna siffran, blev dock rätt osäker på om det var vanligt eller inte att ha VGA-kretsen på moderkortet på PC-system under denna period. Kanske var ovanligt som du säger, och isf förklarar det absolut storleksordningen.

Skrivet av wargreymon:

Handlar nog snarare att det var lättare att producera ett kort på den tiden, jämför bara hur ett Riva 128 eller Voodoo2 ser ut jämfört med valfritt kort idag. Min mobilladdare är mer avancerad än korten från den eran.

Ja eller att du behövde ett grafikkort för att få bild ur datorn... Det är inte säkert att 3D-grafikkort står för så hög procent alls. Tror inte att 3Dfx sålde mer än ett par miljoner grafikkort 1998 eftersom dom endast omsätte 202 miljoner USD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Så snitt över 1000 dollar per grafikkort. Galet

Men folk köper ju inte några högre modeller, som Sweclockers-sanningen lyder… 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag tänkte också att det var VGA/2D-kort som drev upp denna siffran, blev dock rätt osäker på om det var vanligt eller inte att ha VGA-kretsen på moderkortet på PC-system under denna period. Kanske var ovanligt som du säger, och isf förklarar det absolut storleksordningen.

Jag vet att det fanns moderkort med integrerad grafik på senare delen av 90-talet.
Men jag har fått uppfattningen att det var ovanligt.
Tror det blev lite vanligare med integrerad grafik runt Athlon XP / Pentium 4 tiden.

Jag har inga siffror att backa upp det med.
Bara uppfattningen jag fått.

Har för mig bl.a. att Nvidia gjorde något chipset till AMD eller Intel där på Athlon XP / Pentium 4 tiden. Som för sin tid var bra integrerad grafik.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sKRUVARN:

Jag tänkte också att det var VGA/2D-kort som drev upp denna siffran, blev dock rätt osäker på om det var vanligt eller inte att ha VGA-kretsen på moderkortet på PC-system under denna period. Kanske var ovanligt som du säger, och isf förklarar det absolut storleksordningen.

Ja eller att du behövde ett grafikkort för att få bild ur datorn... Det är inte säkert att 3D-grafikkort står för så hög procent alls. Tror inte att 3Dfx sålde mer än ett par miljoner grafikkort 1998 eftersom dom endast omsätte 202 miljoner USD.

202 mil USD låter typ som en knapp miljon grafikkort ungefär
202 000 000 / 299 = 675 585

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

202 mil USD låter typ som en knapp miljon grafikkort ungefär
202 000 000 / 299 = 675 585

Nu gick väl inte butikspriser rakt ner i 3dfxs ficka, 98 sålde väl inte 3dfx egna grafikkort utan kretsar till oem? Står på wikipedia att Banshee sålde 1 million ex (som kom i slutet av 98 och sålde nog sämre än voodoo2, men borde iaf ge en fingervisning om storleksordningen av försäljningen under denna tidsperiod).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu gick väl inte butikspriser rakt ner i 3dfxs ficka, 98 sålde väl inte 3dfx egna grafikkort utan kretsar till oem? Står på wikipedia att Banshee sålde 1 million ex (som kom i slutet av 98 och sålde nog sämre än voodoo2, men borde iaf ge en fingervisning om storleksordningen av försäljningen under denna tidsperiod).

Omsättning är inte hur mycket företaget tjänat, bara hur mycket de sålt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Omsättning är inte hur mycket företaget tjänat, bara hur mycket de sålt för.

Jo jag vet... Men vad har det med mitt inlägg att göra? Det ändrar inte det faktum att 3dfx inte sålde grafikkort, så om ett grafikkort kostar 299USD så är det inte 299USD omsättning för 3dfx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Över 100 miljoner grafikkort levererade 1998 och cirka 50 miljoner 2021. Det luktar lite som att det är en medveten strypning av tillgången för att få upp eller hålla uppe priserna på orimliga nivåer. Framförallt Nvidia och deras partnertillverkare tjänar mycket mer på detta än att leverera fler kort med normalt pressade vinstmarginaler. Man har sett tecknen redan innan "prischocken" kom. Tillverkarna gick ut med riktpriser som var omöjliga för återförsäljarna att hålla om de ville ha någon marginal. Ett klart tecken på fulspel genom att pressa återförsäljarna att sälja billigare än vad som var möjligt. Allt för att maximera sin egen vinst. Detta fungerade sådär och genomskådades. Nu har de hittat ett sätt som fungerar ypperligt. Begränsa tillgången och ta vilka priser du vill, klockrent, som att tälja guld. Konsumenterna har visat att de inte är smarta nog att genomskåda bluffen utan biter sig i läppen och betalar tre gånger vad varan är värd. Jag hoppas EU eller någon annan börjar granska grafikkortsmarknaden snart. I längden är det inte hållbart eftersom färre och färre kommer välja att köpa en speldator när de kostar hutlöst. Det gör att marknaden blir mindre och mindre och till slut kommer det bli en hobby bara ett fåtal "nördar" sysslar med. I förlängningen gör det att spelutvecklingen stannar av. I värsta fall försvinner pc-spelsmarknaden helt och blir lite som spelmarknaden för Apples datorer, obefintlig.
Vi får väl hoppas att jag har helt fel men vi får se om några år.

Hur skulle den strategin funka? Halverad produktion mot dubbel vinst per enhet går jämnt ut. Sen finns det risk att bli lägre prioriterad hos fabrikörer när man inte är en lika stor kund. För AMD skulle det vara ett guldläge då de för bättre tillgång till produktionskapacitet och komponenter - knappast så de skulle tjäna på någon kartellbildning.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sKRUVARN:

Nu gick väl inte butikspriser rakt ner i 3dfxs ficka, 98 sålde väl inte 3dfx egna grafikkort utan kretsar till oem? Står på wikipedia att Banshee sålde 1 million ex (som kom i slutet av 98 och sålde nog sämre än voodoo2, men borde iaf ge en fingervisning om storleksordningen av försäljningen under denna tidsperiod).

Jadå. Menade inte att det var en exakt uträkning på det faktiska antalet

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag tänkte också att det var VGA/2D-kort som drev upp denna siffran, blev dock rätt osäker på om det var vanligt eller inte att ha VGA-kretsen på moderkortet på PC-system under denna period. Kanske var ovanligt som du säger, och isf förklarar det absolut storleksordningen.

Ja eller att du behövde ett grafikkort för att få bild ur datorn... Det är inte säkert att 3D-grafikkort står för så hög procent alls. Tror inte att 3Dfx sålde mer än ett par miljoner grafikkort 1998 eftersom dom endast omsätte 202 miljoner USD.

Blir väl inte ens några miljoner? Korten låg väl lite över $200 i snittpris och då blir det inte jättemånga grafikkort för att omsätta 200 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Blir väl inte ens några miljoner? Korten låg väl lite över $200 i snittpris och då blir det inte jättemånga grafikkort för att omsätta 200 miljoner.

Den frågan hänger väl ihop med tidigare:

Skrivet av sKRUVARN:

Jo jag vet... Men vad har det med mitt inlägg att göra? Det ändrar inte det faktum att 3dfx inte sålde grafikkort, så om ett grafikkort kostar 299USD så är det inte 299USD omsättning för 3dfx

Dvs, vi vet inte riktigt vad grafikkretsarna som utgjorde 3dfx omsättning kostade, men korten i handeln (uppskattat $200 i ditt räkneexempel) kostade ju rimligen mer.

Men även om man skulle räkna med $200M / $200 så skulle det bli 1M kort, men då är vi ju ändå rätt säkra på att vi ju räknat med för högt pris per enhet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Nvidia ligger i täten med 77,2 procent av marknaden. Frisk marknad. Intel's etablering är otroligt välkommen.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det ändrar inte det faktum att 3dfx inte sålde grafikkort,

Där har du faktiskt tekniskt fel eftersom de köpte STB Systems i december 1998, vilket sedermera ledde till 3dfx fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Där har du faktiskt tekniskt fel eftersom de köpte STB Systems i december 1998, vilket sedermera ledde till 3dfx fall.

Om du läser mitt inlägg tidigare så skrev jag ”98 sålde väl inte 3dfx egna grafikkort”, skrev specifikt 98 för att jag ville minnas att dom köpte en tillverkare och började sälja egna kort senare. Iof december är för visso i 98, men dom han nog inte sälja så mycket…

Permalänk
Medlem

Blev ett 3060ti för 6800kr som bidrag till den statistiken från min sida. Aldrig betalat mer än 3000 kr tidigare för ett kort...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Blev ett 3060ti för 6800kr som bidrag till den statistiken från min sida. Aldrig betalat mer än 3000 kr tidigare för ett kort...

Köpte mitt 4870X2, då ett jävla monster, omkring 2008(?) för cirka 4500kr. Det var väldigt mycket då. Köpte mitt 1080 Ti för nästan 10K... Ska jag ha motsvarande nu? Då blir det väl 16-17tkr..

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Köpte mitt 4870X2, då ett jävla monster, omkring 2008(?) för cirka 4500kr. Det var väldigt mycket då. Köpte mitt 1080 Ti för nästan 10K... Ska jag ha motsvarande nu? Då blir det väl 16-17tkr..

Köpte vanliga 4870 för runt 2500 som jag minns det och kände då att det var i överkant.. Times change. Ska dock sägas att både mitt 4870 och det efterföljande 280X dog inom 3 år, medan jag haft flera efterföljande Nvidiakort efter det som fortfarande tuffar på efter längre tid än så. 280X dog till och med det första inom nån månad, men det verkar ha berott på att Asus klantat sig med kyllösningen.