Ny säkerhetsfunktion till Windows 11 kräver ominstallation

Permalänk
Medlem

Jättebra men Microsoft borde sluta flagga att det är virus i piratade spel när det inte är det. En del om inte all konkurrens klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Jättebra men Microsoft borde sluta flagga att det är virus i piratade spel när det inte är det. En del om inte all konkurrens klarar det.

Fast det följer nog inte sällan med skadlig kod, vilket är anledningen till den generella varningen.

Ett bra alternativ är ju att sluta stjäla dataspel. 💁‍♂️

Permalänk
Medlem

Inte nog med att fler och fler inställningar tas bort/låses ner i W10/W11 som begränsar mina valmöjligheter så den dag detta blir obligatoriskt så har MS full kontroll över vilka program jag får köra och inte köra på min egen dator!

Säkerhetstänk är bra men IMO använder MS säkerhet som ursäkt för att låsa ner Windows mer och mer.

Säger inte att detta blir påtvingat framöver men jag skulle inte bli förvånad om det blir det precis som att det troligtvis kommer krävas MS konto login i W11 även för Pro, "time will tell"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Helt rätt, det är långa spekulationer utan någon större vetskap bakom, för jag har ingen aning vad MS har för långsiktigt mål.
men baserat på tidigare erfarenheter kring problem med att byta allt från webbläsare i nya versioner till allt omkring så finns det en riktning som jag ställer mig tveksam till.

Edit*

Jag är fullt medveten om att antagligen samtliga av mina teorier har hål stora som Atlanten i sig, men samtidigt så finns det mycket som pekar på en generell riktning mot att låsa ner större delar av operativsystemet, med motiv som vi egentligen bara kan gissa på.
Någon måste väl agera djävulens advokat

Vad vi talar om här är moderna och intelligenta säkerhetsverktyg som tagits fram utifrån rådande hotbild. Det är alltså vad det i grunden spys galla över och formuleras konspirationsteorier kring. Helt ärligt så är det en smula surrealistiskt att se.

Ironin blir ju fullständig när man betänker hur mycket skit som slängts på Microsoft för bristande säkerhet. På utandning blir det "uuää, Windows säkerhet suger" och inandning blir det "uuää, UAC/TPM/SmartScreen/Defender/Whatever suger!". Lägg sen till lite obligatoriska "jag ska byta till Linux"

Att Microsoft satsar seriöst på säkerhet är något som borde applåderas. Intelligentare säkerhetssystem som bygger på modern hårdvara är precis vad som behövs. Finns ingen anledning att säkerheten på skrivbordsmiljön släpar 10 år efter en jäkla mobiltelefon.

Microsoft har knappast intresse av att kontrollera användarnas liv. Du kommer fortfarande kunna köra malware.exe. Kanske blir vissa saker krångligare i undantagsfall. Typ, installerar du ofta osignerade drivrutiner från ryska hackergrupper? Då lär du få problem.

Permalänk
Medlem

Detta kommer ofta upp: Byta till Linux.

Ja, många har den tanken. Många vill.
Men.. inte många vill sätta sig i hur ett nytt OS funkar med allt vad det innebär.
Än färre vill hålla på att prova sig fram vilken utgåva som funkar bäst.
Och vilken utgåva som är bäst för ditten o datten... ja jisses. Det är en uppsjö av rekommendationer av folk som alla verkar veta bäst.

För att byta till Linux behövs följande.
En definitiv distro som bara funkar med minimal inlärningskurva.
Samt ett levande community som i tid o otid gärna hjälper till när det behövs.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Inte nog med att fler och fler inställningar tas bort/låses ner i W10/W11 som begränsar mina valmöjligheter så den dag detta blir obligatoriskt så har MS full kontroll över vilka program jag får köra och inte köra på min egen dator!

Nej, det har de inte.

Citat:

Säkerhetstänk är bra men IMO använder MS säkerhet som ursäkt för att låsa ner Windows mer och mer.

Nej.

Citat:

Säger inte att detta blir påtvingat framöver men jag skulle inte bli förvånad om det blir det precis som att det nu krävs MS konto login i W11 även för Pro, "time will tell"...

Fast det var precis exakt det du sade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ja, men vem är användaren... Är det du eller någon som försöker utge sig för att vara du.
Nu har jag inte jättebra koll på de olika säkerhetssystemen och vad de gör, men tror inte det handlar om att du inte ska få göra vad du vill med din dator utan att andra otillåtna inte ska få göra vad de vill med din dator.

Det är en balansgång kring säkerhet och frihet och integritet för användaren.

Märkligt då att jag aldrig har haft några säkerhetsproblem under alla mina år med Windows, började med 3.0 på 90 talet, hur klarade vi oss någonsin utan TPM och krav på online-konto.

Återigen, tror knappast det handlar om välvilja gentemot mig som kund/konsument utan snarare $$$ som lockar

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Låter I mina öron som ett för simpelt program som kommer blocka allt som i princip inte finns på MS store.

Permalänk
Medlem

Tror inte så stor % av användarna kommer orka sig till en ominstallation för just det här. En annan sak om det kanske kommer default i nyinstallation senare, eller i nyköpta datorer.

Permalänk
Medlem

Tur man kör win10, orkar inte installera om OS:et

Permalänk
Inaktiv

Ännu mer overhead i namn för "säkerheten"? Nej tack. Windows 11 är ett gigantiskt sjunkande skepp.

Räcker med att Windows Defender fryser systemet i uppemot 20-30 minuter extra i många arbetsbördor (kompileringar, versionshantering osv).

Helt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det har de inte.

Lustigt du inte kan se något som är uppenbart! Så du påstår att jag har lika stor kontroll över min dator i W10/W11 som jag har i W7 utan att behöva göra en massa Voodoo tricks på grund av att MS inte vill jag skall kunna ändra något?

Citat:

Nej.

Vadå "Nej"? Det är ju ett faktum, bara öppna ögonen.

Citat:

Fast det var precis exakt det du sade.

Ja det gjorde jag för jag tror tyvärr det är i den riktningen MS är på väg. Mycket tyder på att deras slutmål är ännu mer nedlåsning och Windows som SaaS med månadsbetalning men de är ju tvunga att "vrida upp värmen sakta" som man gör när man skall koka en groda.

Kommer säkert att finna en gratis "Home" version av Windows som är reklamfinansierad. Troligtvis det de exprimentierade i den Explorern som kom ut av "misstag" härförleden.

Have fun säger jag men själv väljer jag att hoppa det trots jag har kört Windows sedan version 2.11 och gillat i varenda ny version (förutom ME) fram till W8 släpptes.

PS: Hade fel om att MS konto krävs i W11 Pro, är tydligen bara i dev versionen - än så länge!

Edit: Ville tillägga att jag kör W7/W10/W11 på ett antal olika datorer och VM's och W7 är den jag trivs absolut bäst med och kör mest.

Permalänk
Medlem

Så om vi går enligt historiken kommer Windows 12 att vara bättre.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon334363:

Ännu mer overhead i namn för "säkerheten"? Nej tack. Windows 11 är ett gigantiskt sjunkande skepp.

Räcker med att Windows Defender fryser systemet i uppemot 20-30 minuter extra i många arbetsbördor (kompileringar, versionshantering osv).

Helt värdelöst.

Det är ju enkelt fixat, om man är admin, genom att undanta ens kodmappar från virussökningen. Det är inte så konstigt att osignade dll-filer och liknande saker ses som väldigt suspekt av ett AV-program, och knappast något unikt för defender.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad vi talar om här är moderna och intelligenta säkerhetsverktyg som tagits fram utifrån rådande hotbild. Det är alltså vad det i grunden spys galla över och formuleras konspirationsteorier kring. Helt ärligt så är det en smula surrealistiskt att se.

Ironin blir ju fullständig när man betänker hur mycket skit som slängts på Microsoft för bristande säkerhet. På utandning blir det "uuää, Windows säkerhet suger" och inandning blir det "uuää, UAC/TPM/SmartScreen/Defender/Whatever suger!". Lägg sen till lite obligatoriska "jag ska byta till Linux"

Att Microsoft satsar seriöst på säkerhet är något som borde applåderas. Intelligentare säkerhetssystem som bygger på modern hårdvara är precis vad som behövs. Finns ingen anledning att säkerheten på skrivbordsmiljön släpar 10 år efter en jäkla mobiltelefon.

Microsoft har knappast intresse av att kontrollera användarnas liv. Du kommer fortfarande kunna köra malware.exe. Kanske blir vissa saker krångligare i undantagsfall. Typ, installerar du ofta osignerade drivrutiner från ryska hackergrupper? Då lär du få problem.

Känns som att jag blev målet för rätt mycket saker här?
Jag har inte sagt något att "uuää, UAC/TPM/SmartScreen/Defender/Whatever suger!" - Det jag har sagt är att det tenderar att vara knepigt att bli av med det fullt ut om man vill, och den integreraringen lär bli djupare för varje iteration som Windows gör - Tänk problem som uppstår om du vill ha ett annat språk i Word jämfört med din skrivbordslayout eller systemspråk.

Jag har skrivit att behovet av antivirus verkar vara ett hett ämne som ingen riktigt landat i, då jag inte sett mitt W-Security göra annat än att ta bort och lägga filer jag vill använda i karantän i tid och otid - men som många sagt ovan, detta kan vara mer riktat mot företag och inte privatpersoner.

Linux har jag inte ens nämnt, så varför jag fick den pucken kastad på mig känns ju sådär?

Däremot, något som jag gärna vill påpeka är "Microsoft har knappast intresse av att kontrollera användarnas liv.".
Det finns ju massvis med bevis som pekar på just det, allt ifrån svårigheter att byta webbläsare , till att du helt enkelt måste ha ett microsoft-konto , och det är just detta jag vill belysa.
Skitbra att dem satsar på säkerhet - men vart leder det sen? Vilka mer funktioner som vi alla vant oss vid försvinner när man låser ner miljön for the sake of safety and security?
Det är allt jag försökt få fram

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Nästa steg kommer att bli att det blir komplicerat och omständligt att köra program som inte installerats från Microsoft store..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Så detta är egentligen som vilken molnbaserad säkerhet som helst som redan finns i andra antivirusprogram.
Det är så jag förstår det. Det är dock något jag aldrig har haft aktiverat.
Men ska jag börja använda Defender på min mainrigg så behövs det en whitelist som är enkel att komma åt och bra med inställningsmöjligheter där inget är dolt. Kan nämna att jag kör det på surfplattan då jag inte gör lika mycket poweruser grejer på den.

Att folk skriker sig hesa över att de nu ska börja logga programstarter är ändå lite gulligt. Jag har tagit för givet att de gjort detta sedan länge.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Märkligt då att jag aldrig har haft några säkerhetsproblem under alla mina år med Windows, började med 3.0 på 90 talet, hur klarade vi oss någonsin utan TPM och krav på online-konto.

Återigen, tror knappast det handlar om välvilja gentemot mig som kund/konsument utan snarare $$$ som lockar

Mvh

Verkar inte finnas något krav på konto: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/microso...

Var väl ingen som hade hört talas om ransomware-attacker för några år sedan heller? Men nu är vi här och då behövs det mer säkerhet eftersom vissa är idioter och inte kan hålla sin fingrar borta från andras saker.

Klart att det handlar om pengar, är ju trots allt ett företag, och som jag skrev innan så handlar det om en balansgång mellan frihet och säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Ännu mer overhead i namn för "säkerheten"? Nej tack. Windows 11 är ett gigantiskt sjunkande skepp.

Den genomsnittlige datoranvändaren har en kostnadsfri systemadministratör som underhåller datorn i bakgrunden helt utan behov av manuella ingrepp, tror inte det kan klassificeras som ett ”sjunkande skepp”.

Skrivet av herkkä:

Räcker med att Windows Defender fryser systemet i uppemot 20-30 minuter extra i många arbetsbördor (kompileringar, versionshantering osv).

Vilket år är din dator ifrån då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Känns som att jag blev målet för rätt mycket saker här?
Jag har inte sagt något att "uuää, UAC/TPM/SmartScreen/Defender/Whatever suger!" - Det jag har sagt är att det tenderar att vara knepigt att bli av med det fullt ut om man vill, och den integreraringen lär bli djupare för varje iteration som Windows gör - Tänk problem som uppstår om du vill ha ett annat språk i Word jämfört med din skrivbordslayout eller systemspråk.

Jag har skrivit att behovet av antivirus verkar vara ett hett ämne som ingen riktigt landat i, då jag inte sett mitt W-Security göra annat än att ta bort och lägga filer jag vill använda i karantän i tid och otid - men som många sagt ovan, detta kan vara mer riktat mot företag och inte privatpersoner.

Linux har jag inte ens nämnt, så varför jag fick den pucken kastad på mig känns ju sådär?

Däremot, något som jag gärna vill påpeka är "Microsoft har knappast intresse av att kontrollera användarnas liv.".
Det finns ju massvis med bevis som pekar på just det, allt ifrån svårigheter att byta webbläsare , till att du helt enkelt måste ha ett microsoft-konto , och det är just detta jag vill belysa.
Skitbra att dem satsar på säkerhet - men vart leder det sen? Vilka mer funktioner som vi alla vant oss vid försvinner när man låser ner miljön for the sake of safety and security?
Det är allt jag försökt få fram

Allt var inte riktat mot dig specifikt utan snarare allmänna reflektioner.

Ja, en del saker kommer bli djupare integrerade i systemet. Inget konstigt med det när man lägger upp säkerhetsstrukturen på en grundläggande nivå. Lite som att du inte kommr ifrån Windows implementation av ACL's. Hur Windows hanterar lokaliseringsinställningar har jag svårt att se relevansen i.

Okej, du har bara sett Windows anti-virus stoppa filer du vill använda. Det är väl inget konstigt med det. Nyheten här kan dock innebära att du får färre "false positives". Lite av poängen är ju liksom att förbättra detekteringen av skadlig kod.

Det är en jäkla skillnad på att vilja få in dig i Microsofts ekosystem och att försöka kontrollera allt du gör på datorn. Att du behöver ett Microsoft-konto och att de gör det svårt att bryta Edge-integreringen hänger liksom inte ihop med huruvida du kan köra malware.exe.

Permalänk
Medlem

Har uppdatering släppts? Kan jag formatera? 😊

Kan jag reset, eller behöver jag senaste image på USB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Så detta är egentligen som vilken molnbaserad säkerhet som helst som redan finns i andra antivirusprogram.
Det är så jag förstår det. Det är dock något jag aldrig har haft aktiverat.
Men ska jag börja använda Defender på min mainrigg så behövs det en whitelist som är enkel att komma åt och bra med inställningsmöjligheter där inget är dolt. Kan nämna att jag kör det på surfplattan då jag inte gör lika mycket poweruser grejer på den.

Att folk skriker sig hesa över att de nu ska börja logga programstarter är ändå lite gulligt. Jag har tagit för givet att de gjort detta sedan länge.

Inte riktigt samma sak:

Citat:

Smart App Control is a major enhancement to the Windows 11 security model that prevents users from running malicious applications on Windows devices that default blocks untrusted or unsigned applications. Smart App Control goes beyond previous built-in browser protections and is woven directly into the core of the OS at the process level. Using code signing along with AI, our new Smart App Control only allows processes to run that are predicted to be safe based on either code certificates or an AI model for application trust within the Microsoft cloud. Model inference occurs 24 hours a day on the latest threat intelligence that provides trillions of signals. When a new application is run on Windows 11, its core signing and core features are checked against this model, ensuring only known safe applications are allowed to run. This means Windows 11 users can be confident they are using only safe and reliable applications on their new Windows devices. Smart App Control will ship on new devices with Windows 11 installed. Devices running previous versions of Windows 11 will have to be reset and have a clean installation of Windows 11 to take advantage of this feature.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Inte riktigt samma sak:

Jo men man behöver inte göra det till ett större problem än vad det faktiskt är. Jag är extremt misstänksam mot osignade webbsidor, att köra osignad mjukvara på min dator gör jag bara inte. Det har hänt att jag verkligen behövt använda något och då har jag kört det i en sandbox.

Vad är det för mjukvara du behöver köra så ofta som inte är signerad, och varför är den inte signerad? Och varför behöver du köra detta på en dator administrerad av någon annan som uppenbarligen inte vill att du ska göra sådana osäkra operationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Som jag förstår det om du läser bloggen och är med i Insider så krävs det en ominstallation AV INSIDER inte i framtiden när funktionen sen är färdig skall det fungera med ON-OFF

Allt färre läser, allt fler reagerar. Det är i den tidsanda vi lever under.
Sen att rubriken har lite kvällstidningslöp över sig, gör ju inte saken bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Allt färre läser, allt fler reagerar. Det är i den tidsanda vi lever under.
Sen att rubriken har lite kvällstidningslöp över sig, gör ju inte saken bättre.

hehe ja det är väll så nu för tiden tyvär, alla läser bara rubriken.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Allt färre läser, allt fler reagerar. Det är i den tidsanda vi lever under.
Sen att rubriken har lite kvällstidningslöp över sig, gör ju inte saken bättre.

Annars står det så här i artikeln:

Devices running previous versions of Windows 11 will have to be reset and have a clean installation of Windows 11 to take advantage of this feature.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men man behöver inte göra det till ett större problem än vad det faktiskt är. Jag är extremt misstänksam mot osignade webbsidor, att köra osignad mjukvara på min dator gör jag bara inte. Det har hänt att jag verkligen behövt använda något och då har jag kört det i en sandbox.

Vad är det för mjukvara du behöver köra så ofta som inte är signerad, och varför är den inte signerad? Och varför behöver du köra detta på en dator administrerad av någon annan som uppenbarligen inte vill att du ska göra sådana osäkra operationer?

Jag ser inget problem med det men det är inte riktigt samma som vilken molnbaserad säkerhet som helst (det här är sannolikt långt mycket bättre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Microsoft missbrukar detta redan. Svårt att både ladda ner och installera (virusfria) bittorrentclienter...

va? första gången jag hört det. finns ju till och med bittorrent clients i winget...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Nyfiken på det verkligen är ominstallation av redan ominstallerade datorer. Eller om det bara gäller uppgraderade från win 10?

Skrivet av UndaC:

Ganska säker på att det gäller rakt av oavsett om du uppdaterat från en äldre version eller gjort en fresh install av 11.

Ja... och det låter ju även på vad folk skriver som att om man i något läge skulle välja att stänga av funktionen så går den inte heller att återaktivera (utan ominstallation).

Misstänker att den måste ha fått observera allt som hänt någonsin för att kunna göra sin grej korrekt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Den genomsnittlige datoranvändaren har en kostnadsfri systemadministratör som underhåller datorn i bakgrunden helt utan behov av manuella ingrepp, tror inte det kan klassificeras som ett ”sjunkande skepp”.
Vilket år är din dator ifrån då?

Hm kom jag åt en nerv här?

Min dator är ganska ny. Ryzen 5800X, 32GB 3600MHz, RTX2070S, endast NVMe diskar.

Använder man bara datorn för surf och spel märker man nog inte så mycket. Men använder man sin dator till fullo i sitt arbete så är det ganska välkänt vilket spår Windows är på....