Rykte: AMD Radeon RX 7000 möter RX 6900 XT med energieffektiv mellanklass

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

AMD största akilleshäl skulle jag säga är drivrutinerna, de måste få ordning på dessa till nästa generation. Säger inte att nvidia inte har haft sina problem också men har alltid upplevt amd som mindre stabila (i alla fall på gpu-sidan).

Vad du på ett subjektivt plan upplever är egentligen irrelevant för båda aktörerna har bevisligen till och från släppt drivrutiner av varierande kvalitet.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

När körde du AMD senast och i vilken utsträckning? Jag håller inte alls med om stabilitet och funktionalitet i drivrutiner om man jämför Nvidia och AMD.

Sedan 2011 har jag kört följande kort från respektive:
HD6850 (AMD)
HD7850 (AMD)
Radeon 290 & 290X (AMD)
R9 Fury (AMD)
R9 Fury X (AMD)
RX 480 (AMD)
295X2 (AMD)
Vega 64 (AMD)
Radeon Pro Duo (AMD)
5700XT (AMD)
6700XT (AMD)
RX 6800
RX 6800XT
RX 6900XT
GTX 760 (Nvidia)
980 Ti (Nvidia)
GTX 1060 (Nvidia)
GTX 1070 (Nvidia)
GTX 1080 & 1080 Ti (Nvidia)
RTX 2080 (Nvidia)
RTX 2080 Ti (Nvidia)

Med ovanstående lista vill jag påstå att jag har erfarenhet nog att kunna jämföra dem på ett hyfsat sätt

Nvidia har bra funktionalitet men gränssnittet lämnar mer att önska, de var tidiga med Shadowplay och låg länge före AMD när det kom till en funktion för att kunna spela in gameplay eller streama utan att det tog för mycket prestanda. Stabilitetsmässigt har de också haft problem till och från, så det är inget de har varit förskonade ifrån. Jag upplever att Nvidias främsta styrka har varit deras innovationsförmåga när det gäller mjukvara och till viss del hårdvara, främst inom Ray Tracing och DLSS.

När det kommer till AMD så har de tidigare haft bristande drivrutiner, särskilt mellan 2014-2018. Nuförtiden anser jag att deras gränssnitt och funktionalitet överstiger Nvidias, deras kontrollpanel är modernare och mer användarvänlig. De satsade rejält fel när de gick på HBM som skulle vara ett dragplåster, men som visade sig vara en ekonomisk börda som gjorde korten dyrare än vad de hade behövt vara. De har också experimenterat för mycket med olika lösningar på kylare osv. Det smartaste draget de gjorde som fick dem på banan igen var när Raja siktade in sig på mellanklassen runt 2015-2016 och AMD släppte toppsegmentet.

Detta är givetvis bara min åsikt och mina erfarenheter och jag hoppas att AMD faktiskt slår Nvidia vid nästa släpp så att vi kan få konkurrens på riktigt och därmed god tillgång och lägre priser.

Mvh

På amd-sidan har jag kört:
Rage 128
9800 pro
x850 xt pe
x1600xt
hd 5850
rx 280x och r9 290
rx 580
r9 fury
rx 5700

geforce 256
geforce 2 mx 200
geforce 3 ti 500
geforce 4 ti 4200
gtx 580
gtx 980
gtx 1080
rtx 3060 ti

Håller med om att nvidia kontrollpanel är ju minst sagt gammalmodig, ser ut som något från win 95 eller 98. Här har man nog lagt krutet på nvidia experience, vilket jag tycker fungerar oerhört bra för att enkelt uppdatera drivrutiner. AMD har ju kommit långt med sina adrenaline-drivers, men egentligen var det väl med navi som jag haft flest problem. Kanske är det mitt eget fel som var för tidig på bollen med RDNA-arkitekturen som är lite av en "udda fågel" då det deras första arkitektur som lämnat GCN.

90% av alla amd kort jag kört har fungerat felfritt för mig (förutom RDNA 1 och fury). Hade förvisso också strul med 1080 och vissa dx12-titlar med skumma bluescreens. Kan ju ha varit drivrutinsrelaterad från båda hållen så att säga. Kan dock bara gå på senaste erfarenheterna.

Har ingen aning hur RDNA 2 är rent mjukvarumässigt men är helt med dig att jag hoppas AMD kommer överraska med RDNA 3. Deras FSR är ju intressant men Nvidia kommer nog pusha hårt med RT och DLSS, kanske också med AI?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vad du på ett subjektivt plan upplever är egentligen irrelevant för båda aktörerna har bevisligen till och från släppt drivrutiner av varierande kvalitet.

Klart att all mjukvara har buggar men en dålig erfarenhet är en dålig erfarenhet.

Och alldeles nyligen: https://www.sweclockers.com/nyhet/34080-bugg-i-amds-grafikdri...
Men ja, nvidia tabbar sig också av och till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

På amd-sidan har jag kört:
Rage 128
9800 pro
x850 xt pe
x1600xt
hd 5850
rx 280x och r9 290
rx 580
r9 fury
rx 5700

geforce 256
geforce 2 mx 200
geforce 3 ti 500
geforce 4 ti 4200
gtx 580
gtx 980
gtx 1080
rtx 3060 ti

Håller med om att nvidia kontrollpanel är ju minst sagt gammalmodig, ser ut som något från win 95 eller 98. Här har man nog lagt krutet på nvidia experience, vilket jag tycker fungerar oerhört bra för att enkelt uppdatera drivrutiner. AMD har ju kommit långt med sina adrenaline-drivers, men egentligen var det väl med navi som jag haft flest problem. Kanske är det mitt eget fel som var för tidig på bollen med RDNA-arkitekturen som är lite av en "udda fågel" då det deras första arkitektur som lämnat GCN.

90% av alla amd kort jag kört har fungerat felfritt för mig (förutom RDNA 1 och fury). Hade förvisso också strul med 1080 och vissa dx12-titlar med skumma bluescreens. Kan ju ha varit drivrutinsrelaterad från båda hållen så att säga. Kan dock bara gå på senaste erfarenheterna.

Har ingen aning hur RDNA 2 är rent mjukvarumässigt men är helt med dig att jag hoppas AMD kommer överraska med RDNA 3. Deras FSR är ju intressant men Nvidia kommer nog pusha hårt med RT och DLSS, kanske också med AI?

Det fanns som du säger en period (samtidigt dom bulldozer för övrigt) när AMDs ekonomi var totalt katastrof, då gick det som sagt rättså kasst för drivrutinerna. Men den tiden är förbi nu och slutade väl i stort när 5000-serien gick mot sitt slut. Nu för tiden är det inte någon markant skillnad

Permalänk
Datavetare

Diskussionen om "kvalité på drivrutiner" kommer nästan alltid upp i sådana här artiklar, av någon anledningen kommer även UI-designen på kontrollpanelen upp.

Är någon av dessa två egentligen relevanta? Är det verkligen en relevant skillnad i drivrutiner och varför skulle en normalanvändare överhuvudtaget bry sig om vad som finns i "kontrollpanelen" för en GPU (kan inte komma på en enda gång jag använt den vare sig i Windows, MacOS eller Linux)?

2022 lär man väl ändå kunna förutsätta att drivrutiner för GPU implementerar allt som är relevant för standardfunktioner i Windows, eller? Självklart kan det finnas en och annan bug, men det gäller all programvara. (Av just denna anledningen ser jag inte "drivrutiner" som något relevant problem ens för Intel om/när de släpper sina dGPUer).

Den relevanta skillnaden är vilka extrafunktioner man kan räkna har stöd i olika program. Här är det tyvärr så att Nvidia är långt före alla andra, finns det någon funktion utöver "standardfunktionerna" kan man utgå från att åtminstone Nvidias GPUer stöd. Det gör också att Nvidia har en ohälsosamt stark position...

Detta är ett långt mindre problem i spel än andra typer av applikationer, men det finns även i spel. För många GPGPU-applikationer är Nvidia enda realistiska alternativet, Metal på MacOS kommer som distansera tvåa (det exklusive spel, för i spel är MacOS irrelevant) med övriga långt efter.

Så hoppas AMD kan ta en ledning på prestandasidan, det kanske ger dem andrum att försöka fokusera på programvarusidan! Nu är det tyvärr så att för det mesta utanför spel finns det bara ett (möjligen två om man kan tänka sig köra MacOS) realistiska alternativ.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av bopp:

Rykten såklart, och en tolkningsfråga, fast jag kommer snarare till slutsatsen att ovanstående betyder att raytracingprestandan ska vara bättre på det nya kortet än hos det nu aktuella flaggskeppet 6900 XT. Eller?

Jag gör samma tolkning som du, men råkade kasta om ordföljden. Nu återspeglas att 4K UHD-prestandan väntas vara bättre hos RX 6900 XT, men att det är mer oklart med RT-situationen

Permalänk
Medlem

Om priserna har hunnit gått ner ytterligare, då snackar vi STOR prestanda per krona.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinpei:

Nej. PCI-E produkter har alltid varit bakåtkompatibla.. Så den enda skillnaden är att bandbredden stryps något.

Ställ dig frågan. Behöver du gen 5? Dagens grafikkort klarar sig fint på Gen 4 och ibland på gen 3. Så där har ju standarden snarare sprungit ifrån behovet för de flesta.

Skillnaden är som sagt minimal mellan PCI-E 3.0 och PCI-E 5.0.

https://www.techspot.com/review/2104-pcie4-vs-pcie3-gpu-perfo...

Ganska stor skillnad dock mellan utgångspositionerna. AMD presterar inte överdrivet mycket sämre med sina grafikkort idag gentemot Nvidia medan vid Polaris så var de långt bakom. Så det är inte allt för otänkbart att AMD skulle kunna ta sig förbi Nvidia.

Du missar poängen helt. Ja, PCIe är bakåt och framåtkompatibelt, så man måste inte ha samma version. Men AMD har valt att inte utrusta sina nyaste kort med full uppsättning lanes. Så där bandbredden på en PCIe 3.0 x16 är mer än väl så hjälper det inte när bussen bara är en PCIe x4. Eftersom bandbredden har dubblats med varje version så är PCIe 3.0 x4 inte bättre bandbredd än vi hade med första generationens PCIe, dvs PCIe 1.0 x16. Nu är det helt plötsligt tight.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Klart att all mjukvara har buggar men en dålig erfarenhet är en dålig erfarenhet.

Givetvis, tolkade det som att du pratade mer generellt där jag som alltid anser att det man ska köpa är vad som ger mest för pengarna inom den budget man valt.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är väldigt relevant ifall AMD anses ha sämre drivrutiner, även om det inte stämmer. Kan t.o.m. vara make or break för AMD:s grafikkort. Dom har jobbat stenhårt på att återupprätta någon form av förtroende skulle jag säga, och det är superviktigt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lussarn:

Det är väldigt relevant ifall AMD anses ha sämre drivrutiner, även om det inte stämmer. Kan t.o.m. vara make or break för AMD:s grafikkort. Dom har jobbat stenhårt på att återupprätta någon form av förtroende skulle jag säga, och det är superviktigt.

Problemet är att folk bygger mycket av det de tror på gamla sanningar, precis som Hans Rosling påpekar i boken Factfullness.
Det svåra är att hålla folk uppdaterade.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om det kommer ett kort som kan driva 4k native 60fps+ på riktigt

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se vad både 4000- och 7000-serien har att komma med

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Problemet är att folk bygger mycket av det de tror på gamla sanningar, precis som Hans Rosling påpekar i boken Factfullness.
Det svåra är att hålla folk uppdaterade.

’Ingen’ har koll eller ’bryr sig’ om AMD, väldigt få har någonsin testat andra sidan, och resonerar ofta att det är värt några tusenlappar för att få något som de vet ’fungerar’... jag har träffat många sådana, och det finns någon poäng i deras tankesätt. De får en dator de är nöjda med även om den kostar för mycket. Det är ofta samma som köper allt från en butik för att få mer hjälp om något strular sen och liknande. Ibland är inte varje krona viktig på samma sätt

Vi har sett flera gånger i historien när AMD haft bäst chip och Nvidia fortfarande vinner flest marknadsandelar, ibland spelar inte bäst/effektivast/prisvärdast in så mycket som man tror

Permalänk
Medlem

Låter lovande.

Jag går främst efter två saker när jag letar nytt grafikkort. Effektförbrukning och ljudnivå. Prestanda i tredje hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

AMD största akilleshäl skulle jag säga är drivrutinerna, de måste få ordning på dessa till nästa generation. Säger inte att nvidia inte har haft sina problem också men har alltid upplevt amd som mindre stabila (i alla fall på gpu-sidan).

Känns inte det där som en 20 år gammal myt att det skulle vara så mycket värre på amd? De senaste 10 åren har jag växlat fram och tillbaka mellan nvidia och amd, båda har funkat toppen, enda gånga jag hade något strul var när jag körde 280x i crossfire men då får man ju skylla sig själv.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Känns inte det där som en 20 år gammal myt att det skulle vara så mycket värre på amd? De senaste 10 åren har jag växlat fram och tillbaka mellan nvidia och amd, båda har funkat toppen, enda gånga jag hade något strul var när jag körde 280x i crossfire men då får man ju skylla sig själv.

Kört både 280x och 290 i crossfire, fungerat förvånansvärt bra. Deras 290 (hawaii) var och är fortfarande idag ett riktigt bra kort.

Kan absolut tänka mig att pröva RDNA 3 denna gång, mycket beror på pris i förhållande till prestanda. Fick tag i 3060 ti för under 4700 kr på lanseringsdagen så känns rätt svårslaget med tanke på hur priserna var då och är nu...

Visa signatur