Bästa webhotellet med webbmail?

Permalänk
Medlem

Bästa webhotellet med webbmail?

Hej,

Nu vet jag inte vare sig man kallar det för webhotell, men sidor som Namecheap, one.com erbjuder sin egen webbmail, så man slipper mailforwarding.

Hade varit intressant att höra hur ni löst den biten, för de som haft samma problem, och inte velat köra via gmail,outlook,icloud osv? Google har sin egen lösning, Google Workspace, och ifall jag även skulle köpa domänen ifrån dem, hur fungerar då deras lösning? Är det mailforwarding som jag använder mig av då eller webbmail?

Skriv gärna vilket företag ni tycker har bäst webbmail lösning, då jag helst inte vill använda mig utav mailforwarding.

Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Zoho är min standardrekommendation. Har egen domän där med mittnamn@företag.com för 10 euro om året! Inget webbhotell dock utan enbart mail.

Visa signatur
Permalänk
Säkerhetsutbildare

Det stora problemet med många webbhotells e-postlösningar är att de enbart skyddar kontona med lösenord. E-postkontot är vårt mest kritiska konto, i och med att det kan användas för lösenordsåterställning till så många andra konton. E-postkontot måste därför i min mening skyddas med tvåfaktorsautentisering eller något starkare än ett lösenord.

Jag pratade med Oderland (som jag använder för VPS) förra veckan angående deras nya samarbetstjänst, vilken baseras på Open-Xchange. Då lät det som att tvåfaktorsautentisering för e-post var något de tänkte lägga till, antingen genom att låsa inloggningen till Open-Xchanges app eller genom att låta användare skapa undantag med applösenord. I skrivande stund är det dock inte på plats.

Efter FS-datas fadäs förra året (deras e-posttjänst låg nere i flera veckor) skulle jag också vara väldigt försiktig innan jag lade min e-post hos någon mindre aktör. Jag har därför inget webbhotell att rekommendera när det gäller e-post. Ifall det är okej att lagra e-posten i amerikanska molntjänster hade jag i stället valt Microsoft 365 eller Google Workspace. Annars hade jag använt Protonmail, vilket är det jag har för både min privata e-post och företagsmejl.

Permalänk
Medlem

Jag använder iCloud med mitt egna domännamn. Får 50GB för 9kr per månad och man kan dela det med familjemedlemmar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Zoho är min standardrekommendation. Har egen domän där med mittnamn@företag.com för 10 euro om året! Inget webbhotell dock utan enbart mail.

Kan man koppla sig via outlook då?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Kan man koppla sig via outlook då?

Jodå, visst kan du lägga in en zoho-mail i Outlook, jag kör det själv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jodå, visst kan du lägga in en zoho-mail i Outlook, jag kör det själv

AH men är det via IMAP eller exchange?:)

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Det stora problemet med många webbhotells e-postlösningar är att de enbart skyddar kontona med lösenord. E-postkontot är vårt mest kritiska konto, i och med att det kan användas för lösenordsåterställning till så många andra konton. E-postkontot måste därför i min mening skyddas med tvåfaktorsautentisering eller något starkare än ett lösenord.

Jag pratade med Oderland (som jag använder för VPS) förra veckan angående deras nya samarbetstjänst, vilken baseras på Open-Xchange. Då lät det som att tvåfaktorsautentisering för e-post var något de tänkte lägga till, antingen genom att låsa inloggningen till Open-Xchanges app eller genom att låta användare skapa undantag med applösenord. I skrivande stund är det dock inte på plats.

Efter FS-datas fadäs förra året (deras e-posttjänst låg nere i flera veckor) skulle jag också vara väldigt försiktig innan jag lade min e-post hos någon mindre aktör. Jag har därför inget webbhotell att rekommendera när det gäller e-post. Ifall det är okej att lagra e-posten i amerikanska molntjänster hade jag i stället valt Microsoft 365 eller Google Workspace. Annars hade jag använt Protonmail, vilket är det jag har för både min privata e-post och företagsmejl.

Spot-on, har gjort samma upptäckt.

Ett annat tips om du vill ha MFA/2FA på mail är Tutanota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

AH men är det via IMAP eller exchange?:)

IMAP. Däremot använder man sig av deras protokoll för sync, Exchange ActiveSync. Vill du ha Exchange behöver du gå till Microsoft, det är deras produkt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

IMAP. Däremot använder man sig av deras protokoll för sync, Exchange ActiveSync. Vill du ha Exchange behöver du gå till Microsoft, det är deras produkt

Men hur vet jag att det är exchange activesync?
För att via outlook så ser jag bara detta:

https://i.imgur.com/HvSCHNV.png

Innebär det att samtliga är microsoft exchange?
1:a är jobbmailen
2a är skolmail
3:e är privat mail hos godaddy
4:e är gmail/Google
5:e är företagsmail via one.com
6:e är företagsmail via hotmail/outlook.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Men hur vet jag att det är exchange activesync?
För att via outlook så ser jag bara detta:

https://i.imgur.com/HvSCHNV.png

Innebär det att samtliga är microsoft exchange?
1:a är jobbmailen
2a är skolmail
3:e är privat mail hos godaddy
4:e är gmail/Google
5:e är företagsmail via one.com
6:e är företagsmail via hotmail/outlook.

Utifrån bilden så har du alltså 4 Microsoft Exchange-baserade konton (ActiveSync), och två Linux-baserade konton (IMAP).

Och för övrigt så är det inte bara Microsoft Exchange som stödjer ActiveSync, Mailcow som jag har installerat i egen hosting kör SoGo som front-lösning och denna stödjer också ActiveSync för fullständig synkronisering av e-post, kontakter och kalender mellan Outlook på datorer och mobila enheter.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se