TCL lanserar 2022 års Mini LED – 144 Hz och pressade priser

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ajp_anton:

Har jag missförstått hur skärmteknik fungerar nuförtiden? Jag trodde QLED var en typ av bakgrundsbelysning till en LCD-panel, men i tabellen listas den som en paneltyp till diverse andra LED-baserade bakgrundsbelysningar.

Skrivet av ipac:

Den är den som skrev tabellen som fattat fel ja...

QLED är frågan om ett enhancement/färg-filter, inte bekgrundsbelysningen i sig.
Case in point;: på dessa TV: QLED LCD-panel från Samsung, Mini led som bakgrundsbelysning från TCL.

Mig veterligen finns det ingen emissive quantum dot-teknik i dagsläget för försäljning. QD-OLED är inte heller det, det förlitar sig fortfarande på ”vanliga” blå OLEDs och det är själva färgfiltret som är quantum dot.

Eller så har jag fått allt om bakfoten och måste gå tillbaka till skolbänken @laxpudding kanske får läxa upp mig?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

QLED är frågan om ett enhancement/färg-filter, inte bekgrundsbelysningen i sig.
Case in point;: på dessa TV: QLED LCD-panel från Samsung, Mini led som bakgrundsbelysning från TCL.

Mig veterligen finns det ingen emissive quantum dot-teknik i dagsläget för försäljning. QD-OLED är inte heller det, det förlitar sig fortfarande på ”vanliga” blå OLEDs och det är själva färgfiltret som är quantum dot.

Eller så har jag fått allt om bakfoten och måste gå tillbaka till skolbänken @laxpudding kanske får läxa upp mig?

Det blir förvisso en definitionsfråga som man kan vrida lite på men i "QLED" så är kvantpunkterna den "Enhancement Film" (QDEF) som omvandlar ljuset från backlighten innan det når LC panelen. Så är det nånstans kvantpunkterna (och därmed "QLED") hör hemma så är det i backlighten, inte i det efterföljande LC(D)-panelen.

Att prata om "QLED LCD-panel" (och sen även separera backlighten) blir, ahm, konstigt. Dvs det är ingen egenskap hos själva bildpanelen. Där kan det räcka att folk har koll på VA, IPS, TN osv.

Hade planerna att ersätta subpixlarnas färgfilter med kvantpunkter realiserats (man kan nästan ana att "QLED" var vikt för det från början), dvs QDCC på LCD (precis som QD Oled är QDCC på Oled) så hade det varit mer rätt att tillskriva "QLED" till panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

QLED är frågan om ett enhancement/färg-filter, inte bekgrundsbelysningen i sig.
Case in point;: på dessa TV: QLED LCD-panel från Samsung, Mini led som bakgrundsbelysning från TCL.

Mig veterligen finns det ingen emissive quantum dot-teknik i dagsläget för försäljning. QD-OLED är inte heller det, det förlitar sig fortfarande på ”vanliga” blå OLEDs och det är själva färgfiltret som är quantum dot.

Eller så har jag fått allt om bakfoten och måste gå tillbaka till skolbänken @laxpudding kanske får läxa upp mig?

QD-filtret motsvarar ju fosforfiltret i vanliga LED-belysta paneler. Båda sitter framför en enfärgad ljuskälla och deras jobb är bara att skapa de våglängder som man vill ha av bakgrundsljuset. Faktum är att dessa filter faktiskt är ljuskällor också, de bara får sin energi från blått ljus istället för elektricitet. Det är dessa filter som *är* källan till det vita (eller åtminstone det röda och gröna) ljuset.

QD i skärmar är alltid emissive, och hela poängen med att använda dem är att man lätt kan kontrollera dess storlek och därmed våglängden som de sänder ut. Det svåra har varit att separera kvantprickarna i regioner av individuella subpixlar, så istället använder man dem som bakgrundsljus för hela panelen för att få mycket smala toppar av de önskade våglängderna.

Panelen är väl ändå först den delen av skärmen som separerar detta ljus i individuellt styrda (sub)pixlar.

Permalänk
Medlem

Köpte en TCL 65C825. Tycker den är helt ok för priset.
Menysystemet är krångligt och man får ibland leta sig långt ner i menyerna för att hitta inställningar och ibland kan översättningarna vara...kreativa?
Det finns fortfarande lite problem med G-sync/HDR/120hz där den tappar signalen ibland (typ 5ggr under en genomspelning av Horizon zero dawn).
Det finns buggar i GoogleTV implementationen, använder man apparna i TV:n får man vara beredd på att starta om TV:n lite då och då.
Den hamnade i en bootloop för någon vecka sen, fick dra ut strömkabeln, vilket av någon anledning fixade problemet.
Jag tycker det är mindre irritationsmoment som jag kan leva med.

HDMI-CEC implementationen är dock så korkad att jag funderar på att byta ut TV:n. Vill du styra volymen på TV:n från andra enheter så funkar det. Vill du styra andra enheter från TV:n så borde du se dig om efter ett annat märke. Är tillbaka vid att använda flera fjärrkontroller och har stängt av HDMI-CEC, vilket på Samsung "bara fungerar" om man aktiverar det (även på en gammal budget TV som inköptes på Expert för 5500kr när jag var student).

Permalänk
TCL Nordic
Skrivet av Swedman18:

Har någon en försäljningsstatistik på vad all tv säljer? Känns som det blir svårare och svårare att motivera en uppgradering

Vad är det du undrar?
Har inte exakta siffror men ganska bra koll.

Mvh Pelle, TCL

Permalänk
TCL Nordic
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är lite skeptisk emot TCL, jag ser dem som ett budgetmärke men de säljer även lite dyare som 8k tv för under 20 000kr https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...
Webos vs Google Tv. Så vinner allt Google Tv för mig när de gäller applikationsutbud.
Sedan ser jag LG som en preniummärke.

Våra TV blir bättre och bättre.
Kommande C935 är riktigt spännande.

Hoppas vi kan motbevisa dig någongång

Mvh Pelle, TCL

Permalänk
TCL Nordic
Skrivet av hulkenstrong:

Kan hålla med att bildmässigt står sig TCL bra mot min LG B9 MEN mjukvarumässig har jag aldrig varit med om något sämre än TCL. Fyfan så många mjukvarubuggar. Har aldrig velat slänga ut en TV genom fönstret tidigare men TCL 55C825 får mig dagligen att fundera på varför jag inte hävt den genom fönstret tidigare.

Vi jobbar på dit case som du vet.
Jag hoppas vi hittar en bra lösning inom kort.

/Pelle

Permalänk
TCL Nordic
Skrivet av MostCritical:

Man blir lite små sugen på TCL igen ibland men behöver bara komma ihåg min TCL 65EC780 var den sämsta tv jag ägt.
Aldrig sett så mycket clouding på en skärm, konstant grå så mörka scener var en mardröm.

Såg ut som en massa gråa moln på skärmen.
Deras rörelse hantering är nästintill obefintlig och mer hack i rörelser får man ju verkligen leta efter.

Att titta på animerat var helt omöjligt.

Dock hört att mycket av detta förbättras

Tjena.
EC780 var en edge lit TV med 16 zoner. Men gråa moln ska det inte vara.
Jämför vi mot de nya MiniLED så är det ljusår is skillnad.

Pelle, TCL

Permalänk
Medlem

TCL 55C825 är första TV som jag ville kasta ut genom fönstret.

Så vad vill ni TCL säga? Bör jag skapa en tråd om min erfarenhet av TCL? Jag har tidigare minimal erfarenhet av RMA då jag gör djup kontroll först.

Hey titta på denna video:

Hur löser jag detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av TCL_Nordic:

Våra TV blir bättre och bättre.
Kommande C935 är riktigt spännande.

Hoppas vi kan motbevisa dig någongång

Mvh Pelle, TCL

Kanske det. För mig är det Philips, Sony och TLC som har de tvapparater som jag vill ha med Google/AndroidTv.
En polare har Sony förra årets modell berömde den mycket, tills jag fick höra den brukar krångla med wifin.
Det tål att tänka på.

Jag själv är inte mycket för att köpa en tv för över 30 000kr och ha den jättelänge som andra på forumet, köper hellre en för 15000kr och byter den dubbelt så ofta. (blir ingen ewaste om man ej kastar den gamla)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En polare har Sony förra årets modell berömde den mycket, tills jag fick höra den brukar krångla med wifin.
Det tål att tänka på.

Hur drog du den slutsatsen? Tänkte att du är så pass kunnig och aktiv i forumet att du vet att det finns ∞-1 anledningar till varför någons wifi krånglar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Hur drog du den slutsatsen? Tänkte att du är så pass kunnig och aktiv i forumet att du vet att det finns ∞-1 anledningar till varför någons wifi krånglar.

Jag har hört flera haft problem med Sonys tv-apparater som påminner om min polares. Båda startar om sig rätt som det är. Då jag inte är i närheten när det händer så vet jag inte.. När det gäller TCL tv-apparater så är de ofta väldigt billiga, märket är för mig okänt. Jag har varit tveksam till märket enbart p.g.a. låg pris och jag ej känner till dem.

För en otroligt massa år sedan impulsköpte jag en Mark tv, den kostade typ halva priset emot en Philips. Den hade funktioner som Philips ofta inte hade flera år efter på budget, som en massa minne för texttvsidor m.m
Kanske var bilden på de dubbelt så dyra Philips bättre, svårt att säga. Men det stora probkemet var dålig antenn och vhs.
Tvn höll i typ 20år tills vi bytte ut den fast den fungerade.

Så jag är liten öppen för förslag. Och jag är tveksam till att premiumprodukter är så bra kvalite de med. Jag har många såna. Som dator-docka för över 5000kr som krånglar, multimetrar för nästan 20 000kr som inte precis är Apple Certifierade när det gäller användarvänlighet etc. Företag när de får upp märket brukar utnyttja det och ta höga priser utan att de är så bra.

*edit*
Förklaringen varför jag vill byta tv ofta är att jag gillar funktioner. Jag har arbetat med tv som man i princip av full kontroll av från datorn. Och det är egentligen inte en tv utan en presentationsskärm. Man kan splittra skärmen hur man vill, köra in mängder med olika källor som tvn hämtar data från. Och med källor så syftar jag inte fysiskas portar utan olika datorsystem. Mer sånt vill jag ha på min tv, för varje år blir det bättre. Att gå över helt till dessa presentationsskärmar så tror jag att jag förlorar så mycket annat.
https://www.samsung.com/se/business/smart-signage/all-smart-s...