No signal - Skärmen får ingen bild när jag använder mig av DP, men fungerar med HDMI

Permalänk

No signal - Skärmen får ingen bild när jag använder mig av DP, men fungerar med HDMI

Hej,

min skärm är svart och skärmen får ingen kontakt med datorn.

Har moderkortet MSI B350 Tomahawk, Socket-AM4.
Har två DP-uttag och ingen av dem fungerar, testat med olika kablar. Det fungerar dock med HDMI kabel, nu har jag också 2 HDMI-uttag men känns surt att ingen av min DP-uttag fungerar.

Datorn är från 2017 så har haft den ett tag, kan problemet vara att delar är för gamla eller kanske bara damm?

Något jag kan testa själv innan jag lämnar in datorn till någon expert?

Har googlat upp en del klipp och en del menar att det kan vara damm etcetera som kan orsaka problemet.

Permalänk
Medlem

Du har säkerligen redan tänkt på det, men ibland är den enklaste lösningen bäst.

Har du bytt ingång på skärmen? Alltså gått in i dess menyer och bytt ingång från HDMI till DP?

Du nämner ditt moderkort men inte ditt grafikkort. Moderkortet har ingen DP-utgång och endast en HDMI-utgång. Klargör gärna vad du menar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort har du? Och vilken skärm försöker du koppla in i?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk

Grafikortet är ASUS Geforce GTX 1060 dual OC, förväxlade modekortet med grafikkortet. På skärmens meny så är det DP, valde medvetet HDMI och bytte tillbaka men det gav inte effekt.

Haft en och samma skärm ett bra tag Acer Predator XF240H 144 Hz, problemet dök upp för något år sen. Först krånglade den första DP-Utgången men eftersom jag hade två så använde jag bara den andra. Nu fungerar inte den andra heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allavetinget:

Hej,

min skärm är svart och skärmen får ingen kontakt med datorn.

Har moderkortet MSI B350 Tomahawk, Socket-AM4.
Har två DP-uttag och ingen av dem fungerar, testat med olika kablar. Det fungerar dock med HDMI kabel, nu har jag också 2 HDMI-uttag men känns surt att ingen av min DP-uttag fungerar.

Datorn är från 2017 så har haft den ett tag, kan problemet vara att delar är för gamla eller kanske bara damm?

Något jag kan testa själv innan jag lämnar in datorn till någon expert?

Har googlat upp en del klipp och en del menar att det kan vara damm etcetera som kan orsaka problemet.

Har du läst tråden VARNING för vissa Displayport-kablar?

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Läste igenom tråden, ganska bra info men det verkar inte vara problemet.
Om så, så är DP utgångarna körda, men det var en som som hade samma problem som jag har.

Skärmen fungerar med HDMI men inte med DP.

Ska testa skärmen mot en annan dator som har DP.

Permalänk
Medlem

Kolla om ditt kort behöver DP-uppdateringen.
https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allavetinget:

Läste igenom tråden, ganska bra info men det verkar inte vara problemet.
Om så, så är DP utgångarna körda, men det var en som som hade samma problem som jag har.

Skärmen fungerar med HDMI men inte med DP.

Ska testa skärmen mot en annan dator som har DP.

Märkligt vad man kan tycka olika med samma info

Jag tycker det låter precis som DP-kabel problem (och anser inte heller att det skulle betyda att det "var kört för utgångarna" på ngt sätt. Just att den fungerar med HDMI men inte DP tyder, imo, på att det är DP_kablarna som strular!