Elecgear M11 – en jetmotor till din SSD-enhet

Permalänk
Medlem

Har @JonasT bråkat eller bara kört mot en tung säck med wristwrapsen på? ;D

(Se knogarna)

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Satte en sådan här på min m2 disk om den hjälper vetefan, men nu sitter den där iallafall på min Samsung 980.
https://www.komplett.se/product/1121615/datorutrustning/lagri...

För din Samsung 980 spelar det nog ingen större praktisk roll, för den kommer under normala omständigheter inte bli så varm att den throttlas (min blir det i alla fall inte, även under tortyr), men kylflänsar generellt sett fungerar på m.2 drives som blir lite för varma.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Har du varit slagsmål? Tänker på knogarna, Är det en människa eller ett vasst cpu kylare som har varit i vägen?

Permalänk
Medlem

Hade varit kul med en video för att se/höra kylaren in action - både vid lågt och högt varvtal

Permalänk
Medlem

När Jonas pratar om det irriterande ljudet.
"Helt galna resonanser"

"För den här fläkten... den är inte bra monterad"
...
"Däremot när man kommer upp i 9000 rpm ... då börjar den här skaka"
*vrider frustrerat på fläkten*

och så ser man Jonas knogar
...

.
Undrar hur väggen såg ut efter att Jonas testat denna SSD kylare ?

Permalänk
Medlem

Är du också frustrerad av att din dator låter för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför inte bygga chassin mer som serverrack tänk. Man har några stora fläktar som blåser på allt.
Att ha mindre fläktar känns fel.

Vill inte va den men har du sätt hur det ser ut i servrar? Små fläktar på extrema varvtal som låter extremt mycket är snarare standard än några "stora fläktar"

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

"Jag tycker det är sk- jättetråkigt"

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Vill inte va den men har du sätt hur det ser ut i servrar? Små fläktar på extrema varvtal som låter extremt mycket är snarare standard än några "stora fläktar"

Jag syftar på tänket inte implementationen. Ett serverrack är för konsumenter ofta skit. Fläktarna är konstruerade för att hålla i många år inte vara tysta.
Men min poäng är själva konstruktionen med att ha luftflöde över komponenterna, inte att folk ska köpa 1U chassin.

På min dator så sitter m.2 ssd långt nere. Och där är det typ inget luftflöde alls att tala på. Jag själv tror att lite bättre luftflöde över mina ssd hade gjort mycket och man inte behöver ha så mycket aktiva fläktar. Men det beror såklart på vad man jobbar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag syftar på tänket inte implementationen. Ett serverrack är för konsumenter ofta skit. Fläktarna är konstruerade för att hålla i många år inte vara tysta.
Men min poäng är själva konstruktionen med att ha luftflöde över komponenterna, inte att folk ska köpa 1U chassin.

På min dator så sitter m.2 ssd långt nere. Och där är det typ inget luftflöde alls att tala på. Jag själv tror att lite bättre luftflöde över mina ssd hade gjort mycket och man inte behöver ha så mycket aktiva fläktar. Men det beror såklart på vad man jobbar med.

Du tänker mer som linus från ltt's privata dator?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är du också frustrerad av att din dator låter för mycket?

https://www.youtube.com/watch?v=HTYHFKoG4Gk

Är det bara jag eller är den helt uppenbart fejk? Han är enda med CRT, och en liggande dator under skärmen känns helt fel i tiden när man ser plattskärmar

Känns som en dålig remaster av denna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

För din Samsung 980 spelar det nog ingen större praktisk roll, för den kommer under normala omständigheter inte bli så varm att den throttlas (min blir det i alla fall inte, även under tortyr), men kylflänsar generellt sett fungerar på m.2 drives som blir lite för varma.

Förmodligen spelar det ingen roll som du påpekar.. Körde crystal disk mark 64GiB & fick 54 grader som mest!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Bad approach..
Använd en radial fläkt (tvärströmsfläkt) istället.
Större yta som kyls ned, samt att de oftast har kullager istället för glidlager (sleeve bearing).

Permalänk
Medlem

Hade denna artikel släppts den 1:e april hade jag trott att det var ett aprilskämt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Inredningsdetalj om man har fönster

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Entusiast

Ljud är ju en så otroligt svår sak att bedöma då det som tolereras är så ytterst individuellt. Visserligen kan du få fram en specifik "decibelsiffra", men det känns ändå svårt att läsa av. Som t.ex. fläktar som sitter i skärmar med g-sync-modul. Vissa säger att den är ohörbar, men det kan ju helt bero på hur högljutt det är i den personens omgivning samt vilken toleransnivå den personen har för fläktljud.

Jag har helt valt att undvika skärmar med g-sync-modul då jag är bortskämd med tyst dator och har haft väldigt tysta system i flertalet år. Köpa en skärm som man stortrivs med i flertalet aspekter, men störa ihjäl sig på ett konstant surrande ljud bakifrån. Så den här produkten hade förmodligen inte varit nåt för mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det bara jag eller är den helt uppenbart fejk? Han är enda med CRT, och en liggande dator under skärmen känns helt fel i tiden när man ser plattskärmar

Känns som en dålig remaster av denna:
https://www.youtube.com/watch?v=xXuLp8i3qhc

Kanske.
Hon i bakgrunden verkade överaskad när han drog första slaget med släggan.
Vet inte årtal. Är det från tidigt 2000 tal så är det inte jätte konstigt att vissa har plattskärm, framförallt de med laptop. Medans vissa sitter kvar med tjockskärm.
Men man undrar ju lite vem som har tillgång till slägga på ett kontor.
Kanske det.

Klippet du länkade.
Jag har sett det för länge sedan.
Något jag tänkte på nu när du pratar om fake.
Skärmen står misstänkt långt bak på datorn.
Som det är meningen att den ska trilla om man slår till den.

Kanske båda är fake?

-
Jag tror denna är äkta,
Kanske lite händelselös första minuten.
Men jag tror detta klipp är äkta

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men VARFÖR kom det inte med i klippet? Slarvigt!

Det var helt klart en frekvens som helt störde ut all annan typ av aktivitet på hjärnkontoret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Taggar in @Mordekai här också som tipsade om kylaren.

Stort tack! Hade ju varit kul att för höra ljudet efter beskrivningen blev man ju oerhört nyfiken.

Permalänk
Medlem

Kör med ACIDALIE M.2 under 60 grader passivt, full belastning

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Avstängd

Får flashback till de små fläktarna på moderkorten för länge sedan. Usch.
Fram med fetare passiva kylare

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av mistahh:

Har @JonasT bråkat eller bara kört mot en tung säck med wristwrapsen på? ;D

(Se knogarna)

Jag bråkade lite med asfalten som knogarna mötte när jag ramlade förra helgen. Dåligt grepp på skorna är ingen bra kombination när man leker kull med en 6-åring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Som t.ex. fläktar som sitter i skärmar med g-sync-modul.

Det behövs kanske inte sägas, men för att vara övertydlig: långt från alla skärmar med gsync modul har fläkt!
Det är nog snarare tvärtom: det är väl typ bara värsting ultimate varianterna som har det?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det behövs kanske inte sägas, men för att vara övertydlig: långt från alla skärmar med gsync modul har fläkt!
Det är nog snarare tvärtom: det är väl typ bara värsting ultimate varianterna som har det?

Men ultimate = gsync-modul väl?

Alla med FPGA, dvs gsync-modul har fläkt, och trodde alla dessa var precis ultimate-klassade skärmarna

Permalänk
Medlem

jag som faktiskt äger en Jet Turbin som går på flygfotogen, tycker det blev väldigt löjligt å kalla den Jet, det är inte ens en EDF (Elektrisk Jet) xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av mistahh:

Har @JonasT bråkat eller bara kört mot en tung säck med wristwrapsen på? ;D

(Se knogarna)

Skrivet av zogez:

Har du varit slagsmål? Tänker på knogarna, Är det en människa eller ett vasst cpu kylare som har varit i vägen?

Skrivet av JonasT:

Jag bråkade lite med asfalten som knogarna mötte när jag ramlade förra helgen. Dåligt grepp på skorna är ingen bra kombination när man leker kull med en 6-åring.

tänkte ställa samma fråga fast min gissning var test av billigaste trängasta chassit på marknaden direkt ur plåtklippen utan någon form av efterbehandling av klippkanterna...

men ska ta ditt råd @JonasT

en annan fråga dock.

gick det montera kylflänsen åt andra hållet dvs med fläkten mot fronten?

för som du satt den såg den typ ut som att den kommer arbeta mot luftströmmen från frontfläktarna?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Roger W:

Det behövs kanske inte sägas, men för att vara övertydlig: långt från alla skärmar med gsync modul har fläkt!
Det är nog snarare tvärtom: det är väl typ bara värsting ultimate varianterna som har det?

Skrivet av medbor:

Men ultimate = gsync-modul väl?

Alla med FPGA, dvs gsync-modul har fläkt, och trodde alla dessa var precis ultimate-klassade skärmarna

Är ganska så säker att det är som medbor säger att ultimate är såna med en modul, det är iaf den information jag fått.

Permalänk
Medlem

Linus och Corsiar har fingern på pulsen
https://www.youtube.com/watch?v=-SVYKeSKBhY

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men ultimate = gsync-modul väl?

Alla med FPGA, dvs gsync-modul har fläkt, och trodde alla dessa var precis ultimate-klassade skärmarna

Njäe, alla skärmar med äkta gsync (inte bara "kompatibel") har ju nån form av gsync-modul (hårdvara) ...
Nuförtiden säljs det kanske inte så många gsyncskärmar utöver värstingarna som har en fläktförsedd gsync ultimate, men det har sålts en hel del skärmar under tidens lopp med äkta gsync utan fläkt.. (som min Acer Z321QU tex)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Njäe, alla skärmar med äkta gsync (inte bara "kompatibel") har ju nån form av gsync-modul (hårdvara) ...
Nuförtiden säljs det kanske inte så många gsyncskärmar utöver värstingarna som har en fläktförsedd gsync ultimate, men det har sålts en hel del skärmar under tidens lopp med äkta gsync utan fläkt.. (som min Acer Z321QU tex)

Det förvirrar mig en aning helt klart...

Har den verkligen en modul i så fall? Varför är den då inte ’ultimate’?