Windows vit skärm efter inloggning

Permalänk

Windows vit skärm efter inloggning

Hej allesammans,

Jag har bytt ut lite delar i en dator, närmare bestämt cpu, kylare och moderkort, vid första uppstarten fungerade det som vanligt men vid omstart så fungerar det tills man loggat in på datorn då blir skärmen bara vit.

Vad har jag gjort fel eller vad är problemet?

Jag kan även trycka ctrl + alt + delete för att komma åt aktivitetshanteraren men inget annat fungerar. Kommer även åt bios.

Mvh John

Permalänk
Medlem

Har du formaterat om datorn efter du bytte delar?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnsund12:

Hej allesammans,

Jag har bytt ut lite delar i en dator, närmare bestämt cpu, kylare och moderkort, vid första uppstarten fungerade det som vanligt men vid omstart så fungerar det tills man loggat in på datorn då blir skärmen bara vit.

Vad har jag gjort fel eller vad är problemet?

Jag kan även trycka ctrl + alt + delete för att komma åt aktivitetshanteraren men inget annat fungerar. Kommer även åt bios.

http://www.bilddump.se/bilder/20220416183312-84.216.157.42.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20220416183403-84.216.157.42.jpg

Mvh John

Om du byter moderkort så är det rekommenderat att du ominstallerar Windows. Så har du inte gjort det efter bytet så gör det först och se om det löser problemet.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Om du byter moderkort så är det rekommenderat att du ominstallerar Windows. Så har du inte gjort det efter bytet så gör det först och se om det löser problemet.

Hur skulle jag gå tillväga för att installera om Windows om jag inte kommer åt inställningarna, jag vill helst inte blåsa hårddisken.
Skulle något sånt här kunna orsakas av hårdvarufel?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnsund12:

Hur skulle jag gå tillväga för att installera om Windows om jag inte kommer åt inställningarna, jag vill helst inte blåsa hårddisken.
Skulle något sånt här kunna orsakas av hårdvarufel?

Mvh

Datorn fungerar genom drivrutiner och är drivrutinerna fel och Windows försöker ladda dem så blir det konstiga fel. Och en omformatering innebär att du blåser rent hela hårddisken. Inte en återställning som du tänker på.

Har du möjlighet så kan du koppla in hårddisken i en annan dator som har Windows redan installerat, så den blir som en sekundär hårddisk, ta ut det du vill ha i backup, formatera om hårddisken på din dator med de nya delarna och Done.

Efter du installerat Windows igen kan du stänga av datorn, flytta över hårddisken till andra datorn, flytta dit backupen och sen tillbaka in i din dator igen.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Moderator
Moderator

Det är inte mjukvaran Startupstar som syns nere till vänster som buggar ur?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av solomon:

Datorn fungerar genom drivrutiner och är drivrutinerna fel och Windows försöker ladda dem så blir det konstiga fel. Och en omformatering innebär att du blåser rent hela hårddisken. Inte en återställning som du tänker på.

Har du möjlighet så kan du koppla in hårddisken i en annan dator som har Windows redan installerat, så den blir som en sekundär hårddisk, ta ut det du vill ha i backup, formatera om hårddisken på din dator med de nya delarna och Done.

Efter du installerat Windows igen kan du stänga av datorn, flytta över hårddisken till andra datorn, flytta dit backupen och sen tillbaka in i din dator igen.

Skrivet av tcntad:

Fungerar allt i felsäkert läge?

Skrivet av Daemon:

Det är inte mjukvaran Startupstar som syns nere till vänster som buggar ur?

Testade i felsäkert läge men det fungerade inte, tog bort det programmet men fungerade inte, det blir nog att göra som Solomon skriver att blåsa hela disken och börja om på nytt. Återkommer med resultatet.

Det verkar som att man kan starta lite olika program som chrome, cmd och liknade via aktivitetshanteraren men inget som jag kunnat läsa mig till på nätet har fungerat.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av johnsund12:

Testade i felsäkert läge men det fungerade inte, tog bort det programmet men fungerade inte, det blir nog att göra som Solomon skriver att blåsa hela disken och börja om på nytt. Återkommer med resultatet.

Det verkar som att man kan starta lite olika program som chrome, cmd och liknade via aktivitetshanteraren men inget som jag kunnat läsa mig till på nätet har fungerat.

Har du testat att starta om "Windows explorer" från aktivitetshanteraren?
Kanske inte hjälper detta men finns en del skumma problem som kan dyka upp med den och tämligen random lösas genom att starta om den.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av johnsund12:

Testade i felsäkert läge men det fungerade inte, tog bort det programmet men fungerade inte, det blir nog att göra som Solomon skriver att blåsa hela disken och börja om på nytt. Återkommer med resultatet.

Det verkar som att man kan starta lite olika program som chrome, cmd och liknade via aktivitetshanteraren men inget som jag kunnat läsa mig till på nätet har fungerat.

Kör dessa: https://www.windowscentral.com/how-use-dism-command-line-util... från administrativ CMD (Högerklicka, kör som admin)

DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Har du testat att starta om "Windows explorer" från aktivitetshanteraren?
Kanske inte hjälper detta men finns en del skumma problem som kan dyka upp med den och tämligen random lösas genom att starta om den.

Skrivet av tcntad:

Kör dessa: https://www.windowscentral.com/how-use-dism-command-line-util... från administrativ CMD (Högerklicka, kör som admin)

DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Testa det ni skrev innan med det fungerade inte.
Nu fungerar datorn efter en återställning av Windows. Jag tackar för alla snabba och bra svar! Tur att man har ett sånt bra forum som Sweclockers!

Mvh