Anmäl dig till Roborock Challenge!

Tidig AMD Ryzen 7000-processor skymtas med B650-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Tidig AMD Ryzen 7000-processor skymtas med B650-moderkort

Hög spänning och en styrkrets från mellanklassen är de två ingredienser som ingår i en bild som visar test av ett "Raphael"-utvecklingsexemplar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ofta med ES-chip kan det vara lite hur som helst, vissa klockar inte högre än någon GHz, vissa kräver spänning uppåt väggarna, et cetera...

Jag tror inte vi ska dra för mycket slutsatser av detta

Permalänk

För lite information om att säga något. Men det blir intressant att se vad som händer. Jag gissar att de mest kraftfulla cpuerna blir extremt strömtörstiga men ser det lite irrelevant om de presterar därefter.
Däremot hoppas jag på att de enklare processerna och mellan segmentet blir strömsnål.

Permalänk
Medlem

Hög spänning är ju dock helt normalt på Ryzen. Det som tog lång tid för folk att fatta är att spänningen på ~1.5V bara gäller vid last på ett fåtal kärnor och att den sjuker u fler kärnor som belastas. Hade det där gällt allcore, ja då är det högt men så är högst troligt inte fallet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hög spänning är ju dock helt normalt på Ryzen. Det som tog lång tid för folk att fatta är att spänningen på ~1.5V bara gäller vid last på ett fåtal kärnor och att den sjuker u fler kärnor som belastas. Hade det där gällt allcore, ja då är det högt men så är högst troligt inte fallet.

Ja, Ryzen behöver hög spänning för single core boost, alla mina Ryzen boostar bra först vid ~1.5V peak. Multi är givetvis mycket lägre.
Ett intressant fenomen hände när jag provade min gamla 2700X med senaste AGESA 1.2.0.6b bios, bioset cappade vcore vid 1.35V vilket gjorde att både single och multboost blev exakt samma på alla 8 kärnor. Det blev en hård vägg vid 3941MHz. Utlovade 4.35GHz single uppnås alltså inte utan ~1.5V.

Intel fungerar annorlunda, min 12900KF boostar till 5.3GHz på tre kärnor vid lätt last utan att någonsin överskrida 1.35V. Den håller 5.0GHz på alla P-core vid 1.25V.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6000c30 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, Ryzen behöver hög spänning för single core boost, alla mina Ryzen boostar bra först vid ~1.5V peak. Multi är givetvis mycket lägre.
Ett intressant fenomen hände när jag provade min gamla 2700X med senaste AGESA 1.2.0.6b bios, bioset cappade vcore vid 1.35V vilket gjorde att både single och multboost blev exakt samma på alla 8 kärnor. Det blev en hård vägg vid 3941MHz. Utlovade 4.35GHz single uppnås alltså inte utan ~1.5V.

Intel fungerar annorlunda, min 12900KF boostar till 5.3GHz på tre kärnor vid lätt last utan att någonsin överskrida 1.35V. Den håller 5.0GHz på alla P-core vid 1.25V.

Ja. Mången trådar där man får förklara för folk att de inte håller på att steka sin Ryzen till middag för att HWinfo visar 1.5V vid Idle har det blivit

Det du beskriver låter som en rätt allvarlig bugg. Visst har man läst att man helst ska låta bli att Flasha AGESA avsett för nyare Ryzen om man tänkt köra äldre processorer, men det där är ju ren slakt av prestandan. Hoppas de fixar det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Väldigt lite information här. Allt vi får reda på är att det är ett ES-exemplar (som inte direkt brukar vara kända för att spegla prestanda i slutprodukten) och att det är på ett B650-moderkort. Kan lika gärna vara deras motsvarighet till 5900X och därav den höga spänningen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de verkligen krämar på med X600x processorn denna gången. Så hög mhz som möjligt och med så mycket cache som möjligt så blir det en helt grym spel-cpu.