Permalänk
Medlem

Lära sig Japanska

Hej alla sweclockers!

Jag har ett väldigt stort intresse för allt som har med Japan att göra och har under en längre tid velat lära mig att prata japanska.

Kollar rätt mycket på anime och har kollat på en del youtube videos för att förstå grunden i språket.

Men för att bli flytande behöver man öva och prata och då undrar jag om det finns någon gratistjänst som möjliggör att man pratar med andra som är flytande?

Permalänk
Medlem

Kanske inte gratis men oerhört praktiskt och kan kanske vara bland dem bättre alternativen:
https://www.fanatical.com/sv/software/utalk-2-languages

Få till kanske en vän från Japan och kan hjälpa lära varandras språk, kanske en ide !

Permalänk
Medlem

Du kan prova Duolingo som finns för både ios och android, åtminstone för att lära dig lite grunder.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Bor du i en större stad kanske du kan hitta en language buddy via Facebook eller någon annan social media? Så att man träffas på riktigt och pratar det språk man vill lära sig med den andre och hjälper till att rätta varandra etc.

Permalänk
Medlem

HelloTalk kanske kan vara något med

Permalänk
Medlem

Vill du ha förslag på böcker för att lära dig bitar ur hur man lär ut japanska i Japan (pluggade där ett år) så kan jag rekommendera böckerna Minna no nihongo (~"Allas japanska")

Alla nio böcker i första delen
https://omgjapan.com/collections/minna-no-nihongo-series/prod...

Finns även på svenska Amazon verkar det som.

Jag använde dock bara 2-3 av dem i Japan. Har för mig att uppföljningsserien sedan har blå frontsida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ravnit:

Hej alla sweclockers!

Jag har ett väldigt stort intresse för allt som har med Japan att göra och har under en längre tid velat lära mig att prata japanska.

Kollar rätt mycket på anime och har kollat på en del youtube videos för att förstå grunden i språket.

Men för att bli flytande behöver man öva och prata och då undrar jag om det finns någon gratistjänst som möjliggör att man pratar med andra som är flytande?

Åtminstone det snabbaste sättet att lära sig ett helt främmande språk på flytande nivå är att bo i landet där det talas så du lever det dygnet runt. Sedan om det är möjligt i ditt fall eller ej vet endast du.

Annars är regelbunden interaktion med "inhemska Japaner" som har möjlighet att rätta dig det näst bästa alternativet. En fördel här är om de också förstår grammatiska termer för att även kunna förklara.

Ike yo!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Läs Japanska på komvux?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Vi har ett gratis utbildningssystem i Sverige, utnyttja det.

https://www.su.se/utbildning/alla-amnen/japanska-1.426267?exp...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad av att hitta folk som man kan öva med att prata.

Ska se om jag kan hitta på facebook eller liknande 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Jag är mer intresserad av att hitta folk som man kan öva med att prata.

Ska se om jag kan hitta på facebook eller liknande 😅

Beror väl lite på var du är i utbildningstrappan, men du har 2 dagar kvar att söka en högskoleutbildning :). Finns ju bra språkkurser på distans. Jag pluggade på Göteborgs Universitet kvällskurs en gång i tiden (men det var ej distans) annars har t.ex. Högskolan Dalarna mycket distanskurser i japanska.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är lättare att skaffa en språkkompis om du kan grunderna lite. Så duolingo eller liknande app/hemsida eller minst en termin på folkhögskola/komvux/universitet.