Permalänk
Medlem

Optisk ut ger ca 200ms fördröjning

Hej,

Jag har problem med att ljudet från min TV blir fördröjt i ca 200ms (eller mer) när jag använder TVns optiska ljudutgång och passthrough.

Hårdvara:
TV: Samsung Q95T
Ljud: Logitech Z906 men samma problem uppstår på andra ljudsystem och soundbars som jag har testat
HDMI-extraktor med optisk ut
PS5 och XSX

Mitt gamla ljudsystem har endast optisk in (och 3,5mm) och tyvärr är det inte aktuellt att köpa nytt ljud. För att få 5.1 via optisk kabel så ställer jag in mina enheter på att skicka Dolby Digital istället för PCM. Om jag väljer PCM så downmixar TVn ljudet till 2.1 innan det skickas vidare, men utan fördröjning.

Enda "lösningen" som jag har hittat är att använda en HDMI-extraktor med ARC. Om jag skickar Dolby Digital från TV via ARC till extraktorn och sedan optisk från extraktorn till högtalarna så introduceras ingen fördröjning, men istället är det inte möjligt att ändra volym. Detta pga. att TVn skickar kommandon för att höja/sänka via HDMI när HDMI är vald ljudutgång (helt normalt).

Jag har redan kikat på ljudinställningarna som finns och den inställning för ljudfördröjning är redan inställd på 0. Ökar man den så lägger man till ytterligare fördröjning.

Är det någon som känner att jag har missat något uppenbart? Annars vill Samsung skicka ut en tekniker, men det är nog inget en tekniker kan lösa.

Snygg bild på hur det är kopplat: https://imgur.com/a/NnLXzw2

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Du kan väl bara justera audio delay i din TV till minus? https://www.samsung.com/au/support/tv-audio-video/Audio-delay...

Om inte så verkar det ganska kört

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle säga på att det är en hårdkodad fördröjning som du inte kommer undan på annat sätt än det du redan har rett ut själv.

Till viss del kan liknande vara kopplat till inställningar likt spelläget. Men jag gissar att det har du redan testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Du kan väl bara justera audio delay i din TV till minus? https://www.samsung.com/au/support/tv-audio-video/Audio-delay...

Tyvärr går det bara ner till 0.

Skrivet av Laxpudding:

Skulle säga på att det är en hårdkodad fördröjning som du inte kommer undan på annat sätt än det du redan har rett ut själv.

Till viss del kan liknande vara kopplat till inställningar likt spelläget. Men jag gissar att det har du redan testat?

Ja, det verkar vara något hårdkodat, men är väldigt konstigt i sådana fall. Det är ju inte den optiska anslutningen i sig som är boven - för då hade det ju inte fungerat med HDMI-extraktorn.

Känns som att jag har hamnat i en tokig situation. Samsung själva hade förstås ingen lösning via telefon, så en tekniker är bokad för hembesök. Teknikern kommer ju komma hit och helt enkelt bekräfta att problemet existerar, men kommer förstås inte kunna lösa det - för det så krävs nog en firmwareuppdatering från Samsung, vilket vi kan utesluta helt.

En reklamation är ju inte heller jätteintressant, då jag i bästa fall får pengarna tillbaka, men det räcker inte ens till en likvärdig likadan TV idag (17 000kr för 75" Q95T). Att köpa nytt ljudsystem med HDMI ARC är inte heller speciellt intressant och innebär ju bara en rejält ökad kostnad för något som annars ska fungera.

Suck.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det går inte lägga på en 200ms fördröjning på bilden också?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Det går inte lägga på en 200ms fördröjning på bilden också?

Hehe, det går inte. Om det hade gått så hade förstås spel blivit ospelbara också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det är egentligen bilden som ska fördröjas, inte ljudet.
200ms (om den siffran nu stämmer) är närmare 70 meter och det finns nog inte ens en receiver i hela världen som kan förskjuta så mycket.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Det är egentligen bilden som ska fördröjas, inte ljudet.
200ms (om den siffran nu stämmer) är närmare 70 meter och det finns nog inte ens en receiver i hela världen som kan förskjuta så mycket.

Bilden ska verkligen inte fördröjas för då blir alla spel ospelbara.

Edit: För att klargöra: Om man fördröjer bilden (vilket inte går) med 200ms för att kompensera för att ljudet är fördröjt så tar det 200ms från att man trycker på en knapp till att gubben hoppar (eller vad som nu händer i spelet).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Bilden ska verkligen inte fördröjas för då blir alla spel ospelbara.

Edit: För att klargöra: Om man fördröjer bilden (vilket inte går) med 200ms för att kompensera för att ljudet är fördröjt så tar det 200ms från att man trycker på en knapp till att gubben hoppar (eller vad som nu händer i spelet).

Jo jag vet, jag tänkte hembio, my bad

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Här är en liten videosnutt på hur det är. Det är förstås enklare att höra och "känna" skillnaden när man är den som faktiskt trycker på knappen, men jag tycker att det är rätt tydligt hur det blir ganska mycket extra fördröjning när man väljer optisk ut.

Extra tydligt när jag trycker tre gånger snabbt. Med HDMI så hinner jag inte trycka tre gånger innan ljudet påbörjas, men när optiska utgången är vald så hinner jag lätt med tre knapptryckningar innan ljudet kommer. Kanske hade hunnit med fyra.

https://share.icloud.com/photos/035lKS4PAvb1wtKoi8bDX4K5A

Visa signatur

press nu1mlock