Sårbarhet i 7-Zip möjliggör behörighetsintrång

Permalänk
Melding Plague

Sårbarhet i 7-Zip möjliggör behörighetsintrång

Uppdatering 2022-04-21: Uppgifterna om sårbarheten ifrågasätts av andra säkerhetsexperter som menar att behörighetsintrång inte är möjligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Uh, scary. Tack för tipset, hjälpfilen utrotad på alla mina maskiner nu.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

En enkel temporär lösning för en gångs skull.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips 👍

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Lokal ”Privilige escalation” alltså och inget man rimligen kan åstadkomma på distans med en fientlig zipfil? Kommmer alltså inte att hända på en normal hemdator där personen som använder systemet har smidigare sätt att köra saker som administratör. Det är förstås ett reellt problem på en dator där en angripare lyckats få desktop-access med begränsade rättigheter, typ en fientlig anställd på ett företag eller en skolelev.

Man kan undra varför Microsoft har designat sitt hjälpfilsystem så att det behövs systemprivilegier. Det verkar ju nästan så dumt att man tror att det är en medveten bakdörr. Det borde inte vara svårt alls att täppa till ett sådant hål och möjligen bara förlora funktionalitet för något väldigt speciellt användningsfall. Att det skulle vara möjligt att ”felkonfigurera” en dll som hör till ett program som ska köra med normala användarrättigheter tyder ju på ett fundamentalt designfel i operativsystemet.

Permalänk
Medlem

"En angripare med begränsad tillgång till ett system[...]". Är väl kanske inte superorolig, men bra att det finns temporär lösning!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Varför kör man 7-zip om man sitter på ett modernt OS? När uppstår behovet?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av reverend benny:

Vid komprimerade filer?

Permalänk
Medlem

När man vill packa eller packa upp filer.

Fungerar bättre än vad Windows själv har.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Vad är inbyggt i operativsystemet? Komprimerande filsystem?

Permalänk
Medlem

Om det moderna OSet heter Windows så får man ju bara med ett som bäst halvdant verktyg för sånt här.
Klart begränsat stöd för filformat (bara zip?) och segt som sirap om det är många filer i arkivet.

Om man öht arbetar med sånt här så når man snabbt till en gräns där man behöver något "riktigt" verktyg, och då ligger ju 7zip nära till hands.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Vad är inbyggt i operativsystemet? Komprimerande filsystem?

Zip brukar finnas numera. I Windows kan man högerklicka på en fil och välja att skicka till en komprimerad mapp (dvs zip-fil). 7-zip och liknande program har dock stöd för fler format och ibland funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om det moderna OSet heter Windows så får man ju bara med ett som bäst halvdant verktyg för sånt här.
Klart begränsat stöd för filformat (bara zip?) och segt som sirap om det är många filer i arkivet.

Om man öht arbetar med sånt här så kommer snabbt till en gräns där man behöver något "riktigt" verktyg, och då ligger ju 7zip nära till hands.

Jo, det är något knas med Windows funktion ibland. Jag brukar emellanåt behöva packa ned PDF:er för att de ska gå att skicka ihop i en tjänst och där blir det ibland tvärnit om jag byter namn på filen i efterhand. Otroligt irriterande.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Zip brukar finnas numera. I Windows kan man högerklicka på en fil och välja att skicka till en komprimerad mapp (dvs zip-fil). 7-zip och liknande program har dock stöd för fler format och ibland funktioner.

Fast det där fungerar väl alldeles urdåligt.Rätta mig gärna om jag har fel, men det packar väl upp hela innehållet i en temporär katalog om man råkar klicka på det? Sen är det en definitionsfråga om det ingår i operativsystemet.
Edit: Eller ja det ingår i Windows men är inte riktigt integrerat.

Permalänk
Medlem

Kört 7-Zip jättelänge men provade BandiZip för ett tag sedan och fastnade för det. Har del smartare funktioner.

Permalänk
Medlem

Saknas lite alternativ i omröstningen. Själv packar jag ju ARJ i Norton Commander.

Men snabb fråga, varför ska man köra 7-zip om man betalt för Winrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Fast det där fungerar väl alldeles urdåligt.Rätta mig gärna om jag har fel, men det packar väl upp hela innehållet i en temporär katalog om man råkar klicka på det? Sen är det en definitionsfråga om det ingår i operativsystemet.
Edit: Eller ja det ingår i Windows men är inte riktigt integrerat.

Nej, så blir det inte. Klickar man på en zip får man upp ett fönster och man kan öppna enskilda filer i det. Har du däremot laddat ned t ex Prime95 i zipfil, öppnar den och sedan dubbelklickar på exe-filen får du frågan om du vill packa upp allt på riktigt eller köra filen ensam (i och med att den kan vara beroende av andra filer i zip-filen).

Permalänk
Medlem

Var många år sedan jag övergav 7-Zip. Föredrar PeaZip eller Bandizip i de fallen jag inte har tillgång till Directory Opus.

Lite synd att inget av programmen ovan fanns med i omröstningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Saknas lite alternativ i omröstningen. Själv packar jag ju ARJ i Norton Commander.

Men snabb fråga, varför ska man köra 7-zip om man betalt för Winrar?

Klarar WinRAR av .7z och liknande?
7-zip klarar av:

Citat:

Packing / unpacking: 7z, XZ, BZIP2, GZIP, TAR, ZIP and WIM
Unpacking only: AR, ARJ, CAB, CHM, CPIO, CramFS, DMG, EXT, FAT, GPT, HFS, IHEX, ISO, LZH, LZMA, MBR, MSI, NSIS, NTFS, QCOW2, RAR, RPM, SquashFS, UDF, UEFI, VDI, VHD, VHDX, VMDK, WIM, XAR and Z.

Jag kör dock främst Total Commander själv. Har 7-zip för vissa grejer nån gång ibland.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Efter Windows 10 så har jag personligen aldrig känt ett behov av ytterligare ett program för att hantera packade filer.
Det har varit någon gång då jag hittat väldigt gamla filer (+10år) som jag känt behovet.

Ju mindre program med potentiella säkerhetsproblem som behövs desto bättre.

Edit: Får passa på att tacka för alla tips om olika program för att hantera komprimerade filer om det skulle behövas någon gång.

Permalänk
Medlem

Och en annan säkerhetsforskare säger något helt annat.
https://www.reddit.com/r/sysadmin/comments/u6jho1/cve20222907...

https://twitter.com/wdormann/status/1516217431437500419?s=20&...

Det "moderna" windows 10 har inte ett benchmark som exempelvis tidigare Windows 7 så då installerar man 7-zip det första man gör för att se hur man ligger till, exempel

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Vad används "7-zip.chm"-filen till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad används "7-zip.chm"-filen till?

Som en medskickad hjälpfil. Den innehåller bland annat kompilerad HTML.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Sötast

Huh, blev chockad av hur många som använder 7-zip.

Har för mig alltid känts som ett icke populärt alternativ man sällan stöter på.
Använt winrar själv sedan man lämnade winzip för en evighet sedan.

Permalänk
Medlem

På det stora hela har jag klara mig bra sedan Windows 10 med sitt integrerade verktyg.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

7zip verkar vara ganska standard på företag så jo nog finns det användare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Winrar kostar (teoretiskt) medan 7-Zip är gratis och open source och klarar alla välkända format.

Använder själv Windows inbyggda ziphanterare när man bara ska packa upp små filer som typ drivrutiner, men har man mycket större arkiv på många GB är 7-Zip mycket snabbare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Avstängd

Windows inbyggda funkar bra, använder mestadels det framför allt hemma. På jobbet kör jag 7zip däremot, får en del filer packade av diverse folk från diverse länder och ofta i 7z-formatet. WinRAR var många år sedan jag slutade med, sannolikt när mediaspelarna fick förmågan att spela upp filer utan uppackning.

Permalänk
Medlem

Jag som precis börjat testa 7z. Nä, men skönt att det inte var något allvarligt problem iaf.
Tråkiga är att det har ett tråkigt ui

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

7Zip fungerar bra och är open source. Upplever att den har bättre prestanda än Windows inbyggda. Kan öppna alla format och är enkel att installera