Veckans fråga: Vad är viktigast när du ska köpa NAS?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad är viktigast när du ska köpa NAS?

Det finns många parametrar att ta hänsyn till när den perfekta nätverkslagringen ska väljas. Vad anser du är viktigast hos en NAS-enhet?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4 Diskplatser
Hårdvara för att klara 4k remux i Plex galant.
Inte för dyr.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Att jag kan använda ett öppet operativsystem på NAS så jag inte är beroende av tillverkarens välvilja till uppgraderingar i framtiden.

Permalänk

Snabbare än 1Gbit Ethernet. Bortsett från detta krav upplever jag att det finns väldigt bra utbud.
Jag gillar stabilitet och funktionsmässigt så behövs det för min del inte finnas så mycket mjukvaror, det gör dock inget om det finns saker avaktiverade. Om vi ska prata funktioner så skulle jag vilja ha någon versionshantering av vissa filer.
Kanske slänga in en versionshanterare som Git Server på nasen?

Jag som många andra skulle använda nasen väldigt lite. Så den får gärna gå ner i ett riktigt djupt sömnläge där det tar tid att väcka den, men med resultatet att den är knäpp tyst och drar nästan ingen ström.

Permalänk
Medlem

Framförallt måste en NAS ha stöd för minst 10Gbps ethernet. Har den inte det är den helt ointressant oavsett övriga funktioner. Det är för mig helt obegripligt hur någon kan tycka att gigabit ethernet är okej som standard för vilken NAS som helst? Det är skrattretande långsamt! En enkel hårddisk är snabbare än gigabit ethernet...

Utöver det vill jag se en potent CPU och ECC-minne som standard. Synology gör utmärkt mjukvara, det ska de ha en eloge för, men hårdvaran är ofta väldigt omodern. Och onödigt dyr.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Att det är en Synology.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av osgorth:

Det är för mig helt obegripligt hur någon kan tycka att gigabit ethernet är okej som standard för vilken NAS som helst? Det är skrattretande långsamt! En enkel hårddisk är snabbare än gigabit ethernet...

Överföringshastigheten är inte allt. En NAS är mycket mer än en filserver att snabbt ladda upp och ner filer från

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Överföringshastigheten är inte allt. En NAS är mycket mer än en filserver att snabbt ladda upp och ner filer från

Förvisso, men filserver lär väl ändå vara det primära användningsområdet?

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

OS, dvs en whitebox.

Permalänk
Medlem

Då jag bor i en liten lägenhet så måste den vara liten och tyst.
Dessutom används den bara för backup av dokument, fotografier och div filer, så mitt lagringsbehov är inte så stort.
[edit]Nasen används enbart för "mellanlagring" och allt som finns där finns även i molnet.[/edit]

Så min Buffalo-NAS med 2 platser och 2Tb lagringsutrymme är avstängd kvälls- och nattetid, saknar tillgång till Internet och mappas bara upp i mina datorer på hemmanätverket.

Jag är en enkel man. ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Flexibilitet och kompatibilitet är nog ytterst nyckelbegreppen för mig.
Synology tappade mitt förtroende för viktig lagring för länge sedan när jag flera gånger i rad fick rackmonterade produkter från dem där hela diskplatser slutade fungera inom kort tid. Nörd som jag är kör jag sedan dess egna servrar med HBA-kort och mainstream serverdistributioner för min lagring, och har aldrig upplevt liknande problem sedan dess.

Om detta inte längre är ett vanligt problem kan jag dock definitivt rekommendera Synology som enklare masslagring och kanske till och med lite mer generell server för privatpersoner och småföretag som inte är bekväma med Linuxkommandoraden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Beror helt på. Tillverkarna vill naturligtvis att man trycker in allt på en filserver istället för att köpa två system.

Permalänk
Medlem

4 hårddiskplatser och enkel mjukvara samt kunna hantera plex.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Låsbart skydd till nätverksportarna för att slippa spontankopplade internetsladdar in i hårddisken.

Visa signatur

5800X3D, RX 7900 XTX, 32gb RAM.

Permalänk
Skrivet av osgorth:

Va går det ladda upp och ner filer till en nas, det har jag aldrig testat.

Jag tycker också 1Gbit ethernet är ett stort problem. Jag förstår dock att många som köper riktigt budgetnas klarar sig utan. Sedan 2,5Gbit är ändå 2,5 gånger så snabbt och det då börjar gå att jobba emot dem, 5Gbit är ännu bättre. Problemet med 10Gbit är att ytterst få konsumenter har möjlighet att använda det de närmsta åren och jag förstår att NAS tillverkare är slöa.
Liksom även om man har 10Gbit på ens laptop, så vill man kanske inte dra en kabel raka vägen till nasen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snubb1:

Att jag kan använda ett öppet operativsystem på NAS så jag inte är beroende av tillverkarens välvilja till uppgraderingar i framtiden.

Du har helt rätt. Det värsta med alla NAS enheter i dag är deras låsta operativsystem. Så fort garantin går ut så försvinner supporten och all din data är borta på grund av ransomware och bakdörar. Hela enheten är värdelös efter ett par år och hamnar på soptippen om du inte vill köra vidare och riskera all din data. Sjukt hur folk kan lägga tiotusentals kronor på en undermålig lösning som knappt skyddar din data i tre år.

Asustors NAS-enheter drabbade av ransomware-attack
https://www.sweclockers.com/nyhet/33803-asustors-nas-enheter-...

Hackare raderade data hos nya Western Digital My Book genom tio år gammal sårbarhet
https://www.sweclockers.com/nyhet/32268-hackare-raderade-data...

Qnap-enheter utsatta för ransomware-attack
https://www.sweclockers.com/nyhet/31824-qnap-enheter-utsatta-...

Synology DiskStation drabbat av “ransomware”
https://teknikveckan.se/synology-diskstation-drabbat-av-ranso...

Permalänk
Medlem

Viktiga punkter som jag kommit fram till efter att ha ägt flera enheter och slutligen byggt egna:

• Köper inget från NAS-märken, Synology, QNAP mfl går bort direkt, dom är klena och mjukvaran är tveksam som bäst.

• Kör endast ett vanligt Linux OS och inte nån NAS-variant, det är bara begränsningar och elände annars. Rocky Linux är det jag kör idag.

• Man får mest hårdvara för pengarna genom att bygga eget, även om det kan vara svårt att hitta mindre enheter om man endast vill ha 2 diskar.

• GUI är väldigt överskattat och funkar i regel inte alls lika bra som att sköta saker via SSH, det är värt att lära sig hantera vissa saker via SSH, tex Docker.

• För en maskin med känsligt data, t.ex backuper, kör ZFS och ECC-minnen, och sätt up SMART monitoring med t.ex Scrutiny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Viktiga punkter som jag kommit fram till efter att ha ägt flera enheter och slutligen byggt egna:

• Köper inget från NAS-märken, Synology, QNAP mfl går bort direkt, dom är klena och mjukvaran är tveksam som bäst.

• Kör endast ett vanligt Linux OS och inte nån NAS-variant, det är bara begränsningar och elände annars. Rocky Linux är det jag kör idag.

• Man får mest hårdvara för pengarna genom att bygga eget, även om det kan vara svårt att hitta mindre enheter om man endast vill ha 2 diskar.

• GUI är väldigt överskattat och funkar i regel inte alls lika bra som att sköta saker via SSH, det är värt att lära sig hantera vissa saker via SSH, tex Docker.

• För en maskin med känsligt data, t.ex backuper, kör ZFS och ECC-minnen, och sätt up SMART monitoring med t.ex Scrutiny

Hade gärna haft en linux NAS eller nått som kör "öppen programvara" men problemet är bristen på chassin som är i samma storlek som tex Synologys 4-diskar.
Massa features man aldrig använder och komplicerad setup är också nått som avskräcker, där är DSM väldigt bra och erbjuder många funktioner du inte kan få från icke-kommersiella produkter.

Har kollat på HP microserver men ärligt talat, det är inget att hänga i granen prestandamässigt och nu är väl dom total bristvara hursom.

Min DS1019+ får duga, den har 16gb ram så jag kan köra en docker eller två, den är ljudlös och drar lite ström. Det är min 3'de Synology NAS och har kanske 20 st till ute hos kunder, dom gör det dom ska och funkar bra.

Permalänk
Inaktiv

Att det är en Synology, men det är dags att komma in i matchen och köra 2,5GbE.DSXXX+ enheterna. Och sen kan ni ta bort tramset med med att endast kunna köra rekommenderade diskar. Nä, jag vill inte betala 1,5ggr mer för en rebrandad Toshiba NAS- disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker också 1Gbit ethernet är ett stort problem. Jag förstår dock att många som köper riktigt budgetnas klarar sig utan. Sedan 2,5Gbit är ändå 2,5 gånger så snabbt och det då börjar gå att jobba emot dem, 5Gbit är ännu bättre. Problemet med 10Gbit är att ytterst få konsumenter har möjlighet att använda det de närmsta åren och jag förstår att NAS tillverkare är slöa.
Liksom även om man har 10Gbit på ens laptop, så vill man kanske inte dra en kabel raka vägen till nasen.

Ja jo, klart det är skillnad på olika användningsområden.

Men 10GbE har funnits sen 2006, det är inte det senaste och hetaste, liksom. När en enda hårddisk redan är snabbare än traditionell gigabit, vad ska man då ha RAID till? Det är ju helt meningslöst om man har något intresse av prestanda. 10GbE är inte särskilt snabbt heller när vi tänker på modern lagring typ NVMe. Vi borde redan röra oss uppemot 25G och 40G som enterprisevärlden har kört i åratal redan.

En 10G-kontroller lägger till ca $40 på priset, vilket är försumbart för de flesta modeller som inte är i budgetsegmentet.

Det verkliga problemet tror jag nog är att det finns alldeles för få switchar och hubbar som klarar av 10G, och de få som finns är semiproffsmodeller som kostar på tok för mycket för de flesta. Men det går ju att direktkoppla, vilket jag gör här hemma t.ex.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av osgorth:

Det är väl lite som att säga att det primära användningsområdet för en CPU är att göra uträkningar. Sant, men kanske inte särskilt användbart. Istället är det väl mer andvändbart att säga att många har en CPU för att kunna surfa på nätet, spela spel, betala räkningar, etc.

Man lagrar ju inte filer för lagrandets skull i de flesta fall, utan man kanske ofta t.ex. kör Plex eller en annan mediaserver på den, eller använder den för andra liknande syften, så att det är mer som en "hemmaserver" än en NAS.

I ett sådant perspektiv så är det inte i första hand rå prestanda som är det allra viktigaste för när de allra flesta väljer en NAS, utan snarare vad man kan göra med den.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett alternativet "säkerheten".
Allting känns meningslöst om den inte är säker mot otillåten åtkomst, och att den har ett gott rykten gällande driftsäkerhet också.
I varje fall för min del känns det viktigast

Permalänk

Det jag använder NAS för är att ersätta google Photos för familjen, så hur bra mjukvara den har för det är det viktigaste.

Andra personer med andra användningsområden har troligtvis helt andra krav.

Visa signatur

Intel Core i7 7700
ASUS STRIX-GTX1060 -O6G
Corsair 2x8GB DDR4 2133Mhz Vengeance LPX

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Hade gärna haft en linux NAS eller nått som kör "öppen programvara" men problemet är bristen på chassin som är i samma storlek som tex Synologys 4-diskar.
Massa features man aldrig använder och komplicerad setup är också nått som avskräcker, där är DSM väldigt bra och erbjuder många funktioner du inte kan få från icke-kommersiella produkter.

Har kollat på HP microserver men ärligt talat, det är inget att hänga i granen prestandamässigt och nu är väl dom total bristvara hursom.

Min DS1019+ får duga, den har 16gb ram så jag kan köra en docker eller två, den är ljudlös och drar lite ström. Det är min 3'de Synology NAS och har kanske 20 st till ute hos kunder, dom gör det dom ska och funkar bra.

Chassin är lite klurigt ja, det finns ju halvsmå chassin som FD Node, eller om man vill gå ännu mindre typ AsRock Deskmini ifall man klarar sig med 2.5" diskar (har en sån som ny backupserver själv).

Det du beskriver som en massa features som man aldrig använder är väl just ledordet för Synology m.fl. det är ju där det är en massa bloat med paket som är förinstallerade oavsett om du behöver dom eller inte. Att det är något särskilt komplicerad med en installation av ett vanligt Linux för NAS har jag svårt att se, du kan ju köra Ubuntu eller vad som helst som ditt NAS-OS, det är bättre än customgrejerna som NAS-tillverkarna bygger alla dar i veckan. Vad är det för funktioner du menar att du har på en Synology NAS som du inte kan få på en "vanlig" burk?

Jag håller sjiälv på och avvecklar en sista Synology-enhet som stått som backup hos päronen, orkar inte med företagets egna ideer om hur man använder ett filsystem i Linux, t.ex. /tmp är bara satt till 250mb, och användare som skapas hamnar i /var/services/ och inte i /home som är standard, och det här är bara några exempel. Det är mycket lättare att bara köra ett vanligt Linux OS än att ha motvind med Synology, dom funkar inte bra och följer inte vanlig praxis, tycker jag i alla fall. Men då har jag också tagit klivet vidare från GUI:n för NAS, jag har ingen vinning av att ha ett UI, dom är i regel dåligt implementerade och begränsar funktionaliteten av dom underliggande systemen.

Permalänk
Medlem

Upp till 6 diskar i Raid på SMB3, det är allt jag bryr mig om.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Mjukvaran och måtten är kanske viktigast för mig. Har inga jättekrav på hårdvaran då jag mest använder den för simpel datalagring. Men det är trevligt att ha bra mjukvara för backup, synkning o.s.v.

En 2-diskars NAS (DS218+) får precis plats på sin nuvarande plats, skulle jag bygga ihop någon egen mATX-monstrositet skulle den inte få plats på hyllkanten.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Öppen kälkod/icke proprietary hårdvara så man inte sitter med en företags brickad enhet

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Att den även kan göra annat. Har satt upp en egen server som både agerar filserver samt Plex-server, Valheim-server och lite annat.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Snusfri

Så länge det inte finns en möjlighet att installera tex TrueNAS Core/Scale, UnRaid eller annat eget OS på en "Köpe-NAS" så är dom totalt ointressanta för mig och jag kommer fortsätta bygga egna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Det enda jag saknar på min NAS är egentligen ssd writecache, annars är den tillräcklig för mig.
Men lär bli en uppgradering om inte allt för många år och då blir det en egenbyggd med TrueNAS, men att installera valfri Linux dist låter intressant.
Å andra sidan är det bättre att separera filservern från allt annat och längre fram bygga separat server för annat kul.

Men viktigast är webhost. Förmodar dock att TrueNAS låter än använda den inbygda webhosten..?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.