Serverbygge - Behöver hjälp

Permalänk

Serverbygge - Behöver hjälp

Jag har idag en gammal Synology som agerar lagring åt en massa filmer och bilder, en NUC som kör Home Assistant och en Mac Mini som kör Plex server och en del andra vm´s.

Nu är jag redo att bygga in detta i en maskin.

Det jag ska ha den till:

  • Home assistant

  • Plex Server

  • Nas - Filmer och bilder

  • Lekstuga för olika linuxprojekt. Inget krävande egentligen.

Jag har idag lagring;

  • 2st 14 tb wd (shuckade), ska köpa fler

  • 2 st WD BLACK SN750 SE M.2 1TB

Jag behöver hjälp med allt annat till servern/nasen. Hårdvara kan jag inte mycket om. Tänkt att köra UnRaid.

  • CPU ?

  • Moderkort ?

  • RAM ? Detta vill jag inte snåla med

  • PSU ?

  • GPU ? Detta är inget jag egentligen behöver... Men finns något bra och billigt så slänger jag in det för PLEX

  • Chassi ? Får gärna passa i mitt rackskåp, har 4 u ledigt. Annars så tar jag vilket case som helst.

Jag anpassar budget efter vad som behövs köpas in.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du behöver inte mycket om du inte skall transcodea 4k men mitt tips är att välja Intel och inte AMD. Jag kör unraid på min gamla AMD-häck och har lagt otroligt mycket tid på att försöka slippa kernel panics, unraid-forumet är fullt med trådar om KP på AMD-system. Som värst hade jag 4-5 KP på en vecka, nu är jag nere på en i månaden (ta i trä...)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt från Mullet ett par ggr.
Senast nedan chassi fast en ngt tidigare variant med tillhörande bräda etc.
https://mullet.se/product.html?product_id=334926
Rullade 8 år utan en enda incident tills jag uppgraderade till ny lösning.
Har flera bekanta med samma/liknande setup.
Du kan även leta beggade på ggsp.se

Jag skulle absolut köra på något motsvarande, dvs mer åt enterprise kontra "hemmaprylar".
Köper du från ex.vis Mullet så kan dom hjälpa dig att plocka ihop en vettig maskin efter önskemål.
Men en Xeon ibland instegsmodeller, micro-atx, 32/64GB minne så har du en bra bas.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Intel cpu med gpu.

Jag byggde en maskin med unraid med följande:
Intel Core i5-10400 - 6 kärnor / 12 trådar / 2,9 GHz / 4,3 GHz Turbo / 12MB / Socket 1200
Gigabyte Z490 Vision G

Plex körs i docker och använder iGPU för transcode

Oklart hur stödet är för gen 11 och gen 12.
Nedan är 4k HDR, transcode till webläsaren. Bättre klient ger mindre last, ex Chromecast Ultra.

https://imgur.com/a/LTOQAYB

Chassi för grunda skåp är svårt, finns fåtal välja på här
https://www.logic-case.com/products/rackmount-chassis/
Kanske en https://www.logic-case.com/products/rackmount-chassis/4u/4u-s... ?

Permalänk
Snusfri

Jag byggde en maskin med följande:
MOBO: ASUS TUF Gaming B560M-Plus
CPU: Intel i5 10400F
RAM: 64GB Corsair Vengeance LPX DDR3 3200 MHz
SSD: Kingston NV1 500GB
HDD: 4x3TB + 2x16TB

Kör Proxmox i grunden, med LSI passthrough till ett TrueNAS Core VM för diskarna och sedan ett VM för en Ubuntu LEMP.
Rullar på riktigt fint.

Bild finns här.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Tack för era svar!
Om jag leker med en kundkorg. Vad skulle ni ändra/lägga till?
Jag överger att få in datorn i mitt rack.
Jag har redan mekaniska hårddiskar att sätta in.
Jag har inte helt bestämt mig för UnRaid. Jag är bekant med Proxmox och ska kolla upp TrueNAS
Kundkorg från INET

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inget moderkort? Varför en något äldre CPU?
Möjligen lite väl tilltaget PSU och för "långsamt" RAM men det borde inte spela roll för ditt syfte.

För HW-transkodning behövs Plex Pass och gärna Intel Quicksync.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Inget moderkort? Varför en något äldre CPU?
Möjligen lite väl tilltaget PSU och för "långsamt" RAM men det borde inte spela roll för ditt syfte.

För HW-transkodning behövs Plex Pass och gärna Intel Quicksync.

Okej, missade moderkort Moddade efter dina förslag.
Hur ser denna ut?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/3aIBAc96QuS2XDRMoUQ9JK5tE6E...

Jag kan ingenting om dessa delar, tror att dom fungerar ihop.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera SilverStone DS380 istället som chassi för framtida expansion.

SilverStone DS380 build @ Unraid Forum

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Timpalimpa:

Okej, missade moderkort Moddade efter dina förslag.
Hur ser denna ut?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/3aIBAc96QuS2XDRMoUQ9JK5tE6E...

Jag kan ingenting om dessa delar, tror att dom fungerar ihop.

Fortfarande högt W-antal och ännu dyrare PSU än förra, RAM är bra (Men hastighet känns högt för en server imo men andra som kan bättre får styra upp det) och moderkortet känns onödigt påkostat (Kanske finns något billigare men osäker på faktiska skillnader)

Permalänk

Okej nu måste jag beställa
Jag har bantat PSUn men fortfarande så den ska klara 6 mekaniska diskar.
Moderkortet vet jag inte vad jag ska göra med. Har filtrerat på mATX, 4 minnesslots, PCIE-gen4 och 6 sata.
Det blir ändå dyrt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpalimpa:

Okej nu måste jag beställa
Jag har bantat PSUn men fortfarande så den ska klara 6 mekaniska diskar.
Moderkortet vet jag inte vad jag ska göra med. Har filtrerat på mATX, 4 minnesslots, PCIE-gen4 och 6 sata.
Det blir ändå dyrt...

https://komponentkoll.se/bild/DewSJ.png

Node 804 är helt ok, kör det själv. Men kan behövas någon extra fläkt när man slänger in många diskar.

Varför fler SSD? du har ju redan två stycken skrev du? Unraid stödjer bara SSD i cache, ej i själva arrayn. Går att montera utanför men det är specifika användningsområden som kan nyttja det bra.

Verkar som z690 krävs för 6 sata på Gen12. Kanske bättre att gå ner till ett B-serie moderkort och köpa ett HBA kort?
https://forums.servethehome.com/index.php?threads/lsi-raid-co...
Där är en lista med bra HBA kort som fungerar med UnRaid i IT-mode. Satsa på ett med PCiE-3.0. Borde kosta runt 1000kr på Ebay

Sen när man ändå bygger nytt skulle jag helt klart satsa på ett moderkort med IPMI och lite andra server-funktioner. Men kanske inte finns till Gen12 ännu?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Du behöver inte mycket om du inte skall transcodea 4k men mitt tips är att välja Intel och inte AMD. Jag kör unraid på min gamla AMD-häck och har lagt otroligt mycket tid på att försöka slippa kernel panics, unraid-forumet är fullt med trådar om KP på AMD-system. Som värst hade jag 4-5 KP på en vecka, nu är jag nere på en i månaden (ta i trä...)

Inte optimalt lösning kanske men ESXi rullar 100% stabilt för mig på AMD (Ryzen 3600 och ett X570 mobo). Kör ett helt gäng med blandade VMs och även passthrough av en HBA till en VM. Har inte haft en enda krash eller omstart på vare sig host eller guests. Du skulle ju kunna prova att köra ESXi i botten och sen köra Unraid i ESXi. Vill du köra VMs i Unraid vet jag dock inte vilken (eventuell) prestandaförlust det skulle ge att köra nestlat men å andra sidan kan du ju lika gärna köra alla VMs under ESXi då.

Edit:
Då det inte föreslagits tidigare kan det ju även vara ett alternativ för TS att kika på ESXi. Se bara till att köpa ett moderkort med Intel NIC isf. Har testkört Proxmox men upplevde det som instabilt och en del buggar i GUI. ESXi har rullat 100% stabilt för mig. Körde fram tills nyligen 2 hostar men migrerade alla VMs till en för att spara lite el. Hosten jag stängde ner hade en uptime på ca. 450 dagar när jag stängde ner den och det var då jag hade patchat den senast

Permalänk
Medlem

En liten tanke,

Om du ska lägga såpass mycket pengar på att bygga en server så tycker jag du borde använda ett servermoderkort som du kan fjärrstyra med IPMI eller liknande.

Permalänk
Medlem

Det känns som din tänkta setup är onödigt dyr och overkill.

Varför inte satsa på billigast möjliga moderkort, en intel cpu gen 9-12 utan K och med inbyggd igpu (dvs inte f-modellerna). Då får du en billig CPU som också kan köra quicksync med Plex.

Kör på Node 804 som tänkt och skaffa något nätagg i 6-700kr-klassen (finns väl något bra på webhallens pågående rea), en kylare för 500kr och du har en mycket billigare setup och kan spendera pengarna på mer lagring i form av shuckade diskar

Jag har själv byggt en hemmaserver med en 8600k och den används knappt. Och då kör jag ett gäng dockercontainers inkl Plex och HA (körs i en VM dock)

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.