vad har ni för matkostnader i månaden?

Permalänk
Medlem

Vi sätter in 8-10.000 i månaden på coopkortet, blir både mat och en del hushållsartiklar, äter väldigt sällan ute. 2 vuxna + 2 mellanstadiebarn + hund. När jag kollar tillbaka har vi satt in 8.000 senaste månaderna men nu är det redan naggat på krediten och blir en handling till före löning så kommer sätta in 10.000 nästa vecka. Haft bra koll på matkostnaderna senaste 15 åren då vi alltid satt in pengar på ett matkonto och handlat därifrån. Även om nu barnen växer och äter mer så har matkostnaderna senaste åren dragit iväg rätt mycket, kan bara konstatera att maten blivit en hel del dyrare, speciellt under pandemin.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Skrivet av liten_lemmel:

I vår familj prioriterar vi mat högt. Vi är inte intresserade utav att alltid leta lågpris eller kampanjvaror eller äta saker vi inte tycker är gott bara för att priset är lägre. Missförstå mig rätt, det är inget fel i det - jag är själv uppvuxen i en familj som fick vända på precis vart enda öre för att det skulle gå ihop ekonomiskt. Det hemsyddes kläder som gick i arv i min syskonskara, vi hämtade mjölk och ägg hos en bonde utanför byn, vi fick hjälpa till att arbeta på farsans städfirma för att få fickpengar osv.
Lite skillnad mot idag.

Vi väljer att ha en hög utgift på mat för att vi dels har råd att unna oss det och anser det viktigare än en del andra saker. Vissa köper tobak eller mobiltelefoner för 19.000:- och tycker det är rimligt. Vi köper dyrare mat och tycker det är rimligt.
I min nuvarande tillvaro så vill jag ha Heinz ketchup jämt, och vi tycker helt enkelt att det utan tvekan är värt 18:- extra än att köpa en ketchup vi inte gillar. Vi köper också enbart svenskt kött och fågel, hållbart fiskad fisk osv. Finns det varor som är närproducerade köper vi alltid dem framför andra alternativ. Svenskt går före utländskt. Tänker då på typ ägg och grönsaker osv. Vi snittar utan tvekan på säkert 12.000:- i månaden exkl. hämtmat /restaurangbesök. Vi brukar köpa hämtmat ca 3-4 ggr per månad. I summan 12k ingår dock även kattmat till två katter (och även de är bortskämda och får dyr mat), hygien och förbrukningsartiklar mm. Ni vet, allt man köper på ett storköp. Vi är två vuxna och två barn.

Vi bor på en mindre ort med enbart en ICA Nära-butik (som är riktigt jävla bra). Vi har en dryg mil till närmsta storköp där vi oftast storhandlar. Men jag vill ha en levande landsbygd och är till skillnad från många andra beredd att faktiskt betala för det. Därför storhandlar vi relativt ofta även på vår egna lilla ICA-butik och inte bara stödköper mjölk. Vi tankar även bilarna i byn, trots att priserna är något högre. Många pratar om att supporta sitt närområde eller glesbygd men tyvärr är väldigt få beredda att faktiskt göra det (betala för det) utan gnäller istället när service läggs ned.

Min åsikt är att man bör stötta närproducerat, inhemskt, europeiskt - I den ordning. Jag köper ofta burkmajs från Ungern/Frankrike men skulle det funnits majs från t.ex. Danmark eller Sverige i affären hade jag hellre köpt den.
Utan att raljera vidare om miljö och sociopolitiska frågor så rundar jag av här.

Men jag förstår absolut de med svagare ekonomi eller t.ex. ensamstående som ska mätta 2-3 barn. Självklart måste de tänka mer på priset än vad min familj gör. Vi har i dagsläget lyxen att kunna välja den mat vi vill ha, inte den vi har råd med.
Något vi dock slitit och sliter hårt för.

Huvudsaken är ju att du är nöjd med din/er situation.
Jag upplever dock inte att man behöver offra särskilt mycket för att som mig ligga på 4-4.5k i månaden för ett hushåll men 1+1 person.
Köper väl inte jättemycket ekologiskt, men i övrigt liknande ditt resonemang.

Att agera ekonomiskt är för mig inte en nödvändighet, men något jag ändå vill göra.
Så länge jag inte är ekonomiskt oberoende och vet att min förmögenhet räcker både mitt och barnens liv ut så kommer jag att bry mig om hur jag spenderar dem.
Inte snåla, men heller inte slösa, är måttot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Jag förstod det... Men även om det är för 1500/person så kan man inte laga storkok på samma vis om man har barn, vilket skulle vara en förutsättning för att komma i närheten av 1500kr/person.

En person + Barn är Två Personer.
Så varför drar du in barn?

Skrivet av Cerb:

I stora drag det GÅR, om man äter extremt ovarierat och råvaror av låg kvalité, inte annars.
Eller att man lurar sig själv och inte räknar med saker som man köper på stan etc.

Låg kvalitet och ovarierat? Låter som att du bara köper lyxvaror och fnyser åt det som är billigt.

Skrivet av Cerb:

Bara kaffe för 1 person lär i år gå på ~120kr/månad.

Varför ens dricka det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nu gör jag ju inte detta för att spara pengar, det är för att det är smidigt. Men kasslern brukar kosta 69/kg och jag kör ca 750 g för fem portioner, vilket då blir 10 kr/portion.

1 kg broccoli kostar 16 kr.

Nu trollar du va? Broccoli och ärtor... det är näringsfyllda grönsaker. En tomat och några salladsblad? Det är nog nära noll näring i det. Paprika är ok.

Jag har mer broccoli än kött i lådorna, nyttigare så.

/hulle.

Fast nu får du kamma dig! Så kan man inte skriva när i princip det enda du får i dig är vitamin k, vitamin c och folat. Trollande och flamebait kan tas någon annanstans.

Om grönsakerna är bra eller inte är dessutom mindre intressant i sammanhanget. Det var inget exempel på nyttighet därav "eller vad du gillar". Att äta allt från frysen är inte kul och känns begränsande, du får välja bort saker om det är ekonomi som styr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

En person + Barn är Två Personer.
Så varför drar du in barn?

Låg kvalitet och ovarierat? Låter som att du bara köper lyxvaror och fnyser åt det som är billigt.

Varför ens dricka det?

Tror du missförstår poängen med barn och storkok. Läs igen så kanske du förstår poängen. 1500kr/person inte för 1 person + barn.

Lyxvaror? Kom igen färska grönsakor är inte att se som lyxråvaror, men ska man köpa dessa och inte bara ris och pasta från eldorado så räcker inte 1500kr/månad långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast nu får du kamma dig! Så kan man inte skriva när i princip det enda du får i dig är vitamin k, vitamin c och folat. Trollande och flamebait kan tas någon annanstans.

Om grönsakerna är bra eller inte är dessutom mindre intressant i sammanhanget. Det var inget exempel på nyttighet därav "eller vad du gillar". Att äta allt från frysen är inte kul och känns begränsande, du får välja bort saker om det är ekonomi som styr.

"du får välja bort saker om det är ekonomi som styr" - Ja no shit. Det får du göra även om du sätter 1 000 kr/måltid som budget. Det gäller ju att vara rimlig i resonemangen.

Jag har inte ens gjort några matlådor för att spara pengar, men jag kommenterade från början ditt inlägg där du menade att det inte gick att äta för 20 kr/måltid utan att ge avkall på variation, grönsaker och frukt.

Du har inte specat att det inte får vara frysta grönsaker (som för övrigt är betydligt bättre än färska när det inte är säsong) och när du sen började prata om tomat och salladsblad så menade jag att det är nog den tråkigaste och mest meningslösa "sallad" du kan äta. Att sen tomat, gurka och isberg är dyrare nu är ju ännu större anledning att lägga ner dessa meningslösa grönsaker.

Folk får väl lägga hur mycket de vill på mat, min poäng är dock att det går att äta billigt utan att ge mer än rimligt avkall på variation, nyttighet och grönsaker (OM MAN SÅ VILL). Nej du kan inte äta gåslever/färsk papaya/spetspaprika till lunch om du samtidigt vill hålla kostnaderna nere, men det finns säkert tusentals rätter du kan laga för under 20 kr/portion annars.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Mat och hushållsartiklar (toapapper, diskmedel, hygienartiklar osv osv) avsätter vi 4500:- per månad. Två vuxna utan barn.

Ej inräknat med mat som vi äter ute, men för dessa 4500:- så är det frukost, lunch och middag för två, alla arbetsdagar i veckan. Ofta även helg. Helgen blir det iofs ganska ofta utemat lördag eller söndag.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

"du får välja bort saker om det är ekonomi som styr" - Ja no shit. Det får du göra även om du sätter 1 000 kr/måltid som budget. Det gäller ju att vara rimlig i resonemangen.

Jag har inte ens gjort några matlådor för att spara pengar, men jag kommenterade från början ditt inlägg där du menade att det inte gick att äta för 20 kr/måltid utan att ge avkall på variation, grönsaker och frukt.

Du har inte specat att det inte får vara frysta grönsaker (som för övrigt är betydligt bättre än färska när det inte är säsong) och när du sen började prata om tomat och salladsblad så menade jag att det är nog den tråkigaste och mest meningslösa "sallad" du kan äta. Att sen tomat, gurka och isberg är dyrare nu är ju ännu större anledning att lägga ner dessa meningslösa grönsaker.

Folk får väl lägga hur mycket de vill på mat, min poäng är dock att det går att äta billigt utan att ge mer än rimligt avkall på variation, nyttighet och grönsaker (OM MAN SÅ VILL). Nej du kan inte äta gåslever/färsk papaya/spetspaprika till lunch om du samtidigt vill hålla kostnaderna nere, men det finns säkert tusentals rätter du kan laga för under 20 kr/portion annars.

/hulle.

Fast vadå rimlighet? Du får välja bort rätter eller ingredienser från Konsumentverkets matsedel och det är inte någon märkvärdig mat alls.

Ramar hade getts som du kunde förhålla dig till. Nu blir det ingen diskussion alls istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Tror du missförstår poängen med barn och storkok. Läs igen så kanske du förstår poängen. 1500kr/person inte för 1 person + barn.

Lyxvaror? Kom igen färska grönsakor är inte att se som lyxråvaror, men ska man köpa dessa och inte bara ris och pasta från eldorado så räcker inte 1500kr/månad långt.

Måste man köpa allting färskt då?

Eldorado? Sist jag kikade så kostade Uncle Bens lyxris lika mycket som Garants "låga kvalitetsris".

Vill du verkligen köpa stort så finns det ju 5-10kg påsar på Willys, ICA bl.a av märken du aldrig hört talats om. Är de lågkvalitet också pga det?

3000 kr för 1 Vuxen och ett Barn fungerar väl rätt utmärkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nozomi:

Måste man köpa allting färskt då?

Eldorado? Sist jag kikade så kostade Uncle Bens lyxris lika mycket som Garants "låga kvalitetsris".

Vill du verkligen köpa stort så finns det ju 5-10kg påsar på Willys, ICA bl.a av märken du aldrig hört talats om. Är de lågkvalitet också pga det?

3000 kr för 1 Vuxen och ett Barn fungerar väl rätt utmärkt.

De stora säckarna innehåller antagligen bättre ris än Uncle Ben's för det är verkligen industriellt processat snabbkokt lågkvalitetsris.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast vadå rimlighet? Du får välja bort rätter eller ingredienser från Konsumentverkets matsedel och det är inte någon märkvärdig mat alls.

Ramar hade getts som du kunde förhålla dig till. Nu blir det ingen diskussion alls istället.

Nu har jag skummat igenom några av deras matsedlar, och utöver att man nog får strunta i "klimatsmarta" val om ekonomin är det viktigaste så tror jag inte det skulle vara något större problem att laga de rätterna till låga kostnader. Sen kanske många inte ens är intresserade av att göra en Tabbouleh med 15 ingredienser... Det var ganska onödigt komplicerade och dessutom rätt trista maträtter där.

Skrivet av Nozomi:

Måste man köpa allting färskt då?

Eldorado? Sist jag kikade så kostade Uncle Bens lyxris lika mycket som Garants "låga kvalitetsris".

Vill du verkligen köpa stort så finns det ju 5-10kg påsar på Willys, ICA bl.a av märken du aldrig hört talats om. Är de lågkvalitet också pga det?

3000 kr för 1 Vuxen och ett Barn fungerar väl rätt utmärkt.

Ja ris finns supergott och billigt att köpa i just 10 Kgs påsar på t.ex. City Gross och Willys. Godast ris har de udda "märkena", gärna indiska.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo sätter 6-7000 i månaden på vårt "Matkonto".
Från denna pott gör vi även restaurangbesök.

Äter vi ute på lunchen tar vi det från våra "egna" konton.

De flesta månader räcker detta, ibland får vi fylla på lite i slutet av månaden.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaprisen:

Sedan har jag även mitt missbruk i form av mjölk som jag dricker minst 1,5 liter av/dag. Mor min kallade mig stundom för "kalven" när jag bodde hemma^^

Icke desto mindre vill jag intyga vad många redan har påpekat, att priserna har stigit mycket på sistone, vilket får mig till att vilja gå igenom utgifterna igen.

Mjölk är ju bra att dricka jämfört med all dricka folk häver i sig. Vad går 1,5l mjölk om man köper det i affären idag jämfört med för ett år sedan?

Permalänk
Medlem

2 vuxna och 3 barn

Cirka 10 000 kr i månaden.

Väldigt sparsamt med restaurangbesök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nu har jag skummat igenom några av deras matsedlar, och utöver att man nog får strunta i "klimatsmarta" val om ekonomin är det viktigaste så tror jag inte det skulle vara något större problem att laga de rätterna till låga kostnader. Sen kanske många inte ens är intresserade av att göra en Tabbouleh med 15 ingredienser... Det var ganska onödigt komplicerade och dessutom rätt trista maträtter där.

Ja ris finns supergott och billigt att köpa i just 10 Kgs påsar på t.ex. City Gross och Willys. Godast ris har de udda "märkena", gärna indiska.

/hulle.

Du tror inte det blir ännu mer trist om du måste skippa gurkan, citronen, kvisttomaterna och vitlöksklyftan?

Om du lagar några andra maträtter så lagar du inte "de maträtterna". Matsedel plus frukost och mellanmål beräknar de till 2860 kr/mån för dig över 31.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du tror inte det blir ännu mer trist om du måste skippa gurkan, citronen, kvisttomaterna och vitlöksklyftan?

Om du lagar några andra maträtter så lagar du inte "de maträtterna". Matsedel plus frukost och mellanmål beräknar de till 2860 kr/mån för dig över 31.

Det måste du inte skippa, vitlöksklyfta liksom.... det kostar typ ingenting. Man får bara vara lite smart om man vill hålla kostnaderna nere, köpa på rätt ställen, i säsong, använda storköpsrabatterna som butikerna gödslar med (10 % på allt om man handlar över 1 000 osv).

Hämtar du alla dina recept från Konsumentverket?

Några citat från sidan:

"Den nya matsedeln är mer hållbar ur ett klimatperspektiv än tidigare matsedel."

"Kostnader för matsedeln
De beräknade kostnaderna är ingen norm. Du kan använda dem som referensvärden och som ett stöd när du planerar din matbudget."

Jag skulle tro att om ekonomin är viktig så struntar du nog i klimatperspektivet osv... och kostnaderna är ingen norm nä, de har säkert tagit någon slags "snittmatkasse".

Jag lägger inget värde i deras uträkningar, det är tråkiga recept typ skolmat, med fokus på "klimatet" snarare än ekonomi och smak. Vem äter efter det?

(Sen lägger JAG mycket mer pengar på maten, min poäng är som jag tidigare sagt, att det är inget problem att äta för under 20 kr/portion och ändå få jättegod och näringsrik mat.)

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Skrev EN person. Varför drar du in barn och annat trams?

1500 kr räcker till frukost lunch o middag om du måste ha alla 3. Handlar om att handla rätt och ekonomiskt.

Undrar vad de som spenderar över 2500 i månade på mat för en person faktiskt köper.

Jag lägger över 2500kr och räknar då enbart hemlagad mat. Utöver det blir det fika/chips/godis och hämtmat ibland.

Grovt räknat en månad, varierar ju mellan säsongerna och var jag bor:

15L yoghurt
30kg potatis
30kg morötter
5kg lök
5 vitlökar
5 gurkor
6 krukor sallad
2 knippen salladslök
10 paprikor
25kg kött (främst frusen kycklingbröstfilé men även lax för 99kr/kg, entrecote under 200kr/kg, nötfärs när den är under 80kr/kg, något paket kycklingsteak för helgen, olika fisk från fiskbilen)
2kg kiwi
4 ananaser
2kg äpplen/päron.
3kg bananer
2kg frusna hallon
2kg frusna blåbär/björnbär
30 ägg
5 limes
1 citron
1 flaska citronjuice
1 flaska limejuice
5 rödlökar
2kg havreris
3kg pumpa
2L grädde
1 paket honung

Sen saker som räcker lite längre men nästan köps varje månad:
Salt
Peppar
Grillkrydda
Currypulver
Aromat
Chilipulver
Chiliflingor
Ostronsås
Soja
Rapsolja
Bostongurka
Majonnäs
Hallonsylt
Havremjöl (allt bak/plättar)
Potatisstärkelse
Majsmjöl (för tortillas)
Senap (flera sorter)
Ketchup
Tomatpuré
Worchestershiresås
Fisksås
Vinäger
Proteinpulver
Kreatin
K2 tabletter
Vitamin D tabletter
Zinc tabletter
Magnesium tabletter
Rörsocker

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det måste du inte skippa, vitlöksklyfta liksom.... det kostar typ ingenting. Man får bara vara lite smart om man vill hålla kostnaderna nere, köpa på rätt ställen, i säsong, använda storköpsrabatterna som butikerna gödslar med (10 % på allt om man handlar över 1 000 osv).

Hämtar du alla dina recept från Konsumentverket?

Några citat från sidan:

"Den nya matsedeln är mer hållbar ur ett klimatperspektiv än tidigare matsedel."

"Kostnader för matsedeln
De beräknade kostnaderna är ingen norm. Du kan använda dem som referensvärden och som ett stöd när du planerar din matbudget."

Jag skulle tro att om ekonomin är viktig så struntar du nog i klimatperspektivet osv... och kostnaderna är ingen norm nä, de har säkert tagit någon slags "snittmatkasse".

Jag lägger inget värde i deras uträkningar, det är tråkiga recept typ skolmat, med fokus på "klimatet" snarare än ekonomi och smak. Vem äter efter det?

(Sen lägger JAG mycket mer pengar på maten, min poäng är som jag tidigare sagt, att det är inget problem att äta för under 20 kr/portion och ändå få jättegod och näringsrik mat.)

/hulle.

Du anmärkte inte på att klimatperspektivet är nytt och att du kan läsa deras matsedlar från 2019 och kostnaden de beräknade då?

Du anmärkte inte på att det är näringsberäknat?

Ska vi bara hitta på saker finns det ingen diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du anmärkte inte på att klimatperspektivet är nytt och att du kan läsa deras matsedlar från 2019 och kostnaden de beräknade då?

Du anmärkte inte på att det är näringsberäknat?

Ska vi bara hitta på saker finns det ingen diskussion.

Följ du Konsumentverket om du vill... vi andra kan laga mat billigt, gott och näringsrikt om vi vill.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Följ du Konsumentverket om du vill... vi andra kan laga mat billigt, gott och näringsrikt om vi vill.

/hulle.

Nej, inte vet du att vitlök är relativt dyrt heller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Jag lägger över 2500kr och räknar då enbart hemlagad mat. Utöver det blir det fika/chips/godis och hämtmat ibland.

Grovt räknat en månad, varierar ju mellan säsongerna och var jag bor:

15L yoghurt
30kg potatis
30kg morötter
5kg lök
5 vitlökar
5 gurkor
6 krukor sallad
2 knippen salladslök
10 paprikor
25kg kött (främst frusen kycklingbröstfilé men även lax för 99kr/kg, entrecote under 200kr/kg, nötfärs när den är under 80kr/kg, något paket kycklingsteak för helgen, olika fisk från fiskbilen)
2kg kiwi
4 ananaser
2kg äpplen/päron.
3kg bananer
2kg frusna hallon
2kg frusna blåbär/björnbär
30 ägg
5 limes
1 citron
1 flaska citronjuice
1 flaska limejuice
5 rödlökar
2kg havreris
3kg pumpa
2L grädde
1 paket honung

Sen saker som räcker lite längre men nästan köps varje månad:
Salt
Peppar
Grillkrydda
Currypulver
Aromat
Chilipulver
Chiliflingor
Ostronsås
Soja
Rapsolja
Bostongurka
Majonnäs
Hallonsylt
Havremjöl (allt bak/plättar)
Potatisstärkelse
Majsmjöl (för tortillas)
Senap (flera sorter)
Ketchup
Tomatpuré
Worchestershiresås
Fisksås
Vinäger
Proteinpulver
Kreatin
K2 tabletter
Vitamin D tabletter
Zinc tabletter
Magnesium tabletter
Rörsocker

Vad är det för meny du visar, det är ju inte nått normalt månadsinköp för en person ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för meny du visar, det är ju inte nått normalt månadsinköp för en person ?

30kg potatis tar man ju på en kväll med lite creme fraiche ju /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för meny du visar, det är ju inte nått normalt månadsinköp för en person ?

Vadå? Äter du inte 25 kg kött per månad?

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ca 4500-5000:-/mån. 4 personer i hushållet 2 tonåringar samt 2 vuxna. Storhandlar på Willys.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hulle:

Vadå? Äter du inte 25 kg kött per månad?

Skulle jag kanske kunna göra om jag inte samtidigt måste äta över 65 kilo rotfrukt för det mättar en del det också. Menyn är mest lik Hafþór Bjornsson's och han är inte riktigt nån norm för en normal person

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Pizza 100-150kr/styck ett par gånger i veckan, vad lever du av övriga dagar, havregryn?

(Glömt bort att svara, oops)

1000kr för vanliga lättlagade planerade maträtter i 2 veckors mellanrum. Men på senaste tiden så har det blivit mer färdigrätter, och till min förvåning, har sänkt matkostnaden (men är mindre kul att äta).

Gällande tillagade rätter tänk dig studentmat, dvs snabbt och enkelt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Beroende på årstid 7000-13000:- / mån, ensam i hushållet "måltidsdricka" är inräknat

Permalänk
Medlem

1400 kronor per månad för mig i ensamt hushåll

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för meny du visar, det är ju inte nått normalt månadsinköp för en person ?

Du läste inte kommentaren jag citerade eller?

Citat:

Undrar vad de som spenderar över 2500 i månade på mat för en person faktiskt köper.

Flera av mina kompisar ligger på liknande nivåer i inköp så helt onormalt är det inte nog inte.
Det är nog lite över medel men är också större än medel och rör mig mer än medel. Hamnar på ungefär 4500:- i månaden med snacks och någon skräpmat.

Skrivet av mrqaffe:

Skulle jag kanske kunna göra om jag inte samtidigt måste äta över 65 kilo rotfrukt för det mättar en del det också. Menyn är mest lik Hafþór Bjornsson's och han är inte riktigt nån norm för en normal person

Nja hans meny lär ha mer än dubbelt så mycket mat, tror du grovt överskattar hur mycket mat jag listade. Folk i hans storlek brukar äta 8-10k kalorier om dagen, detta är kring 3500.

Morötter/potatis/pumpa tappar alla 50-70% volym (vatten) vid tillagning vilket gör att det blir kring 1kg per dag. Dela sen det kilot på 3-5 måltider.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Eldorado från Willys, eller liknande från Lidl lär nog ligga runt 16kr/kg.

Ah, well yeah om man vill ha i sig ett halvt kilo kemikalier och samtidigt förstöra jorden genom att transportera grödor över halva jorden för det blir billigt för slutkund så kan man ju göra så ja.