Permalänk
Medlem

Älskar bio, men går aldrig dit längre eftersom folk inte kan bete sig. Tråkig utveckling och jag förstår att Filmstaden känner sig pressade att införa förbud mot medhavt godis för att kunna överleva. Samtidigt så borde nog hela filmbranchen fundera igenom sin fortsatta existens. Måste vara hopplöst att försöka konkurera med streamingtjänster där du för en hundralapp i månaden kan se film tills du kräks. Frågan är varför det inte finns något överkomligt abonnemang på Bio. Jag tror inte att biografer i dess nuvarande form kommer överleva mer än några få år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Min största besvikelse var när jag 2019 såg filmen Apollo 11IMAX-biografen i Mall of Scandinavia. Superimponerande film, gigantisk duk, rymlig salong, gott med plats i stolarna, kraftfullt ljud, ljusstark och klar bild men... 2K! Jag trodde något var fel när jag stördes av den låga upplösningen och tydligt såg pixlarna men kunde senare bekräfta att de använder just 2K-projektorer. 2K på IMAX-duk. Helt otroligt.

Haha ja exakt samma känsla när jag kollade The Force Awakens där. Så fort bilden kom igång så skrattade jag högt för jag trodde dom där enorma pixlarna var ett skämt. Sen satt jag o hoppades att det skulle bli bättre när själva filmen kom igång, men icke!
Efter det så gick jag istället på nån av Dolby Atmos salongerna i MoS då det var typ dom enda biograferna i hela Stockholm med 4K-projjar. Hur det ligger till nu vet jag inte, men kan inte tänka mig att det har blivit så mycket bättre tyvärr.

Permalänk
Medlem

Har gått på 3 filmer de senaste 14 dygnen och det ska alltid vara någon jävla mupp som sitter och lyser med diverse prylar eller pratar med någon i stolen brevid så högt att man hör det 5 rader fram/bak från där denne sitter även under en action-scen.

Kan folk inte bete sig?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 13ers3rk:

Har gått på 3 filmer de senaste 14 dygnen och det ska alltid vara någon jävla mupp som sitter och lyser med diverse prylar eller pratar med någon i stolen brevid så högt att man hör det 5 rader fram/bak från där denne sitter även under en action-scen.

Kan folk inte bete sig?

Vilka filmer har det varit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Vilka filmer har det varit?

The Batman, The Northman och Morbius

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 13ers3rk:

The Batman, The Northman och Morbius

m.a.o barnfilmer, sånt man får räkna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

m.a.o barnfilmer, sånt man får räkna med.

Så för att det är barnfilmer kan inte medelålders män sköta sig? Eller hur går resonemanget?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Så för att det är barnfilmer kan inte medelålders män sköta sig? Eller hur går resonemanget?

Folk känner sig lite bättre om de klankar ner på andras filmsmak. Ofta ett tecken på osäkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Så för att det är barnfilmer kan inte medelålders män sköta sig? Eller hur går resonemanget?

Det råder inflation på vart medelåldern ligger för en man idag. Tror den börjar idag runt 52+.
Om fem år så ligger den på 62+.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av keyser:

Folk känner sig lite bättre om de klankar ner på andras filmsmak. Ofta ett tecken på osäkerhet.

Klankar inte alls ner på hans filmsmak. Menar bara att är det barnfilmer man ser så får man räkna med att några av besökarna är barnsliga (oavsett ålder, tydligen..).

Går ofta på bio med mina 3 barn, tycker det är supertrevligt men man vet ju att upplevelsen inte alls blir samma som "vuxenbio". Tvärtom tycker jag att vuxna människor som går och ser sådana filmer på bio och sen stör sig på att något barn inte kan sitta still helatiden är ganska larviga.

Permalänk
Bildexpert

Stämning och ljudnivån hos publiken skiljer sig förstås enormt beroende på målgrupp. Glömmer aldrig när jag som femtonåring gick och såg Howard’s End på bio där övriga biobesökare var 65+ samt gick dit en och en. Tyst och lugnt som graven. Däremot var inte ungarna så lugna när jag såg E.T. på stor duk. Finns en tjusning i det också…

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Klankar inte alls ner på hans filmsmak. Menar bara att är det barnfilmer man ser så får man räkna med att några av besökarna är barnsliga (oavsett ålder, tydligen..).

Går ofta på bio med mina 3 barn, tycker det är supertrevligt men man vet ju att upplevelsen inte alls blir samma som "vuxenbio". Tvärtom tycker jag att vuxna människor som går och ser sådana filmer på bio och sen stör sig på att något barn inte kan sitta still helatiden är ganska larviga.

Både Batman o Northman är iofs 15+ i sverige, så att kalla det för barnfilm blir ganska fail. Jag menar vad kallar du filmer för 7-åringar isf?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon334363:

m.a.o barnfilmer, sånt man får räkna med.

Hahaha skulle Batman och Northman vara barnfilmer??

Årets troll.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Stämning och ljudnivån hos publiken skiljer sig förstås enormt beroende på målgrupp. Glömmer aldrig när jag som femtonåring gick och såg Howard’s End på bio där övriga biobesökare var 65+ samt gick dit en och en. Tyst och lugnt som graven. Däremot var inte ungarna så lugna när jag såg E.T. på stor duk. Finns en tjusning i det också…

Jag såg Braindead på bio när den kom. Det var den första ocensurerade splatterfilmen i Sverige, och därmed en stor grej för skräckfilmsfantaster. Det var en upplevelse som jag aldrig kommer att uppleva på bio igen. Alla i publiken var jättetaggade och det var hur bra stämning som helst. När scenen där huvudpersonen går loss på gräsklipparen på festen ställde sig alla i publiken upp och skanderade "Blod! Blod! Blod!".

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Film rent generellt känns som något som går mer och mer åt kvantitet än kvalitet hållet och bio ska vara den upplevelse runtomkring just den kvalitativa filmen. Det var dit man skulle gå för att verkligen uppleva konstverket såsom filmen tordes vara. Se allt i detalj på en stor skärm, höra allt och känna ljudet i hela kroppen vid riktigt händelserika scener. Allt det här i en miljö som andas lyx, flärd och komfort.

Inget av det där är sant längre tyvärr.

Att gå på bio idag känns lite som att man skulle ha en releasevent för veckans Metro-tidning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För mig får bio gärna försvinna. Man betalar en enorm summa för att sitta i en trång fåtölj i några timmar, få nackspärr av den alldeles för stora skärmen, tinnitus av den alldeles för höga ljudnivån och träsmak av den dåligt anpassade säteshöjden. Senaste biobesöket för mig var i januari 2020, och det lär bli mitt sista.

Enorm summa? Vad går en biljet på, 150 kr? Två öl på krogen, ganska billigt för en aktivitet imo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

m.a.o barnfilmer, sånt man får räkna med.

Vad är vuxen filmer Bergmans överskattade, eller en gammal gumma gungar o ser svår ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masse26:

Vad är vuxen filmer Bergmans överskattade, eller en gammal gumma gungar o ser svår ut?

Spansk stumfilm, dubbad på franska.

Permalänk
Medlem

Ser på bio säkert 10 gånger per år, beror ju självklart lite på vilka filmer som släppts. Men vi ser det som en rolig aktivitet och det blir en annan känsla än att sitta hemma i soffan.

Är faktiskt väldigt sällan som jag stört mig på någon annan i biosalongen. Var en gång då en person hade igång google maps (oklart varför) med full ljusstyrka på telefonen och la den på golvet. Han var väl medveten om att den var igång. Men jag bytte säte så att jag inte såg skärmen och så var det problemet löst (blev hindrad av mitt sällskap när jag reste mig för att säga till....). Det är väl fördelen, det går alltid att byta säte då det nästan aldrig är mer än hälften av sätena som är upptagna.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av keyser:

Spansk stumfilm, dubbad på franska.

Stumfilm med välarrangerad ackompanjemang och bra restaurering är ju något av det mäktigaste som finns i filmväg. Har man väl sett Gösta Berlings Saga, Metropolis eller Napoleon på stor duk med livemusik vet man att moderna produktioner känns småttiga i jämförelse. Kanske låter pretentiöst men väldigt många har aldrig fått uppleva det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Hahaha skulle Batman och Northman vara barnfilmer??

Årets troll.

haha ja jag vet inte.. min 6 åring älskar batman. själv tycker jag att dom är lite väl krystade som vuxenunderhållning

Permalänk
Avstängd

Jag kommer endast att gå på bio när det är riktigt stora filmer som jag verkligen vill se. Har slutat gå på diverse filmer bara för att morsan vill det. Dels pga det är efterblivet dyrt med popcorn och biljetten, men också för att alla jävla småbarn som går upp under filmen eller pratar under filmen eller tar fram mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Spansk stumfilm, dubbad på franska.

Nu snackar du film. aaa

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Masse26:

Vad är vuxen filmer ?

Sök efter adult movies så får du svaret

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För mig är bio en upplevelse man gör tillsammans ungefär som en fotbollsmatch. Man reagerar tillsammans. Vill man inte umgås på detta sätt med andra människor så slipper man. Det är ibland folk som ska tjoa och tjimma för mycket, det kan vara störande. Även överdrivet prasslande kan vara irriterande.
Det är bättre ljud än hemma, beroende på plats bättre bild.

Kommer fortsätta gå på bio men kollar mindre än innan man hade stor tv och bra utbud hemma.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sök efter adult movies så får du svaret

Jag vet! Lustigkurre

Jag menade mer filmer som man inte fattar ett endaste dugg. Kvinnan gurglar fanatiskt om Gud, plötsligt kommer en gubbe o skriker döden är här

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Masse26:

Jag vet! Lustigkurre

Jag menade mer filmer som man inte fattar ett endaste dugg. Kvinnan gurglar fanatiskt om Gud, plötsligt kommer en gubbe o skriker döden är här

Här är oförståelig vuxenfilm med Inga från Sverige.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon334363:

haha ja jag vet inte.. min 6 åring älskar batman. själv tycker jag att dom är lite väl krystade som vuxenunderhållning

Din 6-åring får inte se The Batman på bio.

Sen hoppas jag även att du inte visar din 6-åring The Batman hemma.

Bara för att en film heter Batman är inte alla likadana.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Din 6-åring får inte se The Batman på bio.

Sen hoppas jag även att du inte visar din 6-åring The Batman hemma.

Bara för att en film heter Batman är inte alla likadana.

l o l

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

m.a.o barnfilmer, sånt man får räkna med.

Du kan omöjligt ha sett The Northman (rated R) om du klassar den som barnfilm. Det är ingen av Eggers filmer för övrigt om du ens sett någon, men de kanske är för svåra för dig?

The Northman har många extremt våldsamma och brutala scener som barn absolut inte borde se.

Ditt inlägg är provocerande.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"