Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Vad tyckte du om dessa?

Asbra, vi är riktigt nöjda eftersom vi bara betala 780kr. Men skulle nog inte betala fullpris, men lätt en av de bästa pannorna vi haft.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Asbra, vi är riktigt nöjda eftersom vi bara betala 780kr. Men skulle nog inte betala fullpris, men lätt en av de bästa pannorna vi haft.

Alright, tack för svar! Får hålla utkik under black friday eller nåt!

Permalänk
Avstängd

Inget tips om vad man ska köpa, men undvik TEFLON

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inget tips om vad man ska köpa, men undvik TEFLON
https://www.youtube.com/watch?v=9W74aeuqsiU

Tröttsamt inslag, hur många koppar kaffe har han druckit? Och varför bygga upp ett inslag om ett allvarligt ämne med en hel drös skämt?

Nej, se till att se dokomentärerna istället, finns en hel del bra inom ämnet.

Alla människor har teflon i sig, även nyföddam det går inte att undvika. Hälsoproblemen har främst varit förknippade med tillverkningen och då särskilt i början när Dupont tog över efter M3 och påbörjat sina köksredskap, riktigt illa blev det. Idag har man vad jag vet svårt att påvisa vad ett modernt teflon järn verkligen orsakar för hälsorisker. Man vet såklart att man får i sig teflonen, särskilt om man inte byter ut dem i tid men det är otydligt var gränserna går. Kan man gå igenom livet utan problem trotts att man värmer sin mat i teflon pannor, väldigt troligt ja.

Men vi kommer inte ifrån att det är en kemisk sammansättning(gjord av människan) som inte bryts ner, bara av den anledningen bör man hålla teflon nere så gott som möjligt. Problemet är dock att teflon används på mer eller mindre allt idag som ska vara rent och snyggt.

Det finns en rad andra grejer man också bör hålla akta sig för, undvika strålning, ex från mobiltelefoner, undvika att värma upp mat i plast, undvika plast i diskmaskinen o.s.v., o.s.v

Förövrigt kör vi numera med 1 teflon panna och det används bara till sådant som inte kolstol eller gjutjärn gör vidare bra, ex potatis. Visst går det köra potatis i kolstol men det kräver ofantliga mängder fett, nästan lika bra att slänga det i fritösen då.

Anledningen att vi kämpat med att lära oss hantera kolstål och gjutjärn är just för att dra ner på teflon men också för att man får bra mycket bättre stekyta och de håller praktiskt taget livet ut.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Tröttsamt inslag, hur många koppar kaffe har han druckit? Och varför bygga upp ett inslag om ett allvarligt ämne med en hel drös skämt?

Nej, se till att se dokomentärerna istället, finns en hel del bra inom ämnet.

Alla människor har teflon i sig, även nyföddam det går inte att undvika. Hälsoproblemen har främst varit förknippade med tillverkningen och då särskilt i början när Dupont tog över efter M3 och påbörjat sina köksredskap, riktigt illa blev det. Idag har man vad jag vet svårt att påvisa vad ett modernt teflon järn verkligen orsakar för hälsorisker. Man vet såklart att man får i sig teflonen, särskilt om man inte byter ut dem i tid men det är otydligt var gränserna går. Kan man gå igenom livet utan problem trotts att man värmer sin mat i teflon pannor, väldigt troligt ja.

Men vi kommer inte ifrån att det är en kemisk sammansättning(gjord av människan) som inte bryts ner, bara av den anledningen bör man hålla teflon nere så gott som möjligt. Problemet är dock att teflon används på mer eller mindre allt idag som ska vara rent och snyggt.

Det finns en rad andra grejer man också bör hålla akta sig för, undvika strålning, ex från mobiltelefoner, undvika att värma upp mat i plast, undvika plast i diskmaskinen o.s.v., o.s.v

Förövrigt kör vi numera med 1 teflon panna och det används bara till sådant som inte kolstol eller gjutjärn gör vidare bra, ex potatis. Visst går det köra potatis i kolstol men det kräver ofantliga mängder fett, nästan lika bra att slänga det i fritösen då.

Anledningen att vi kämpat med att lära oss hantera kolstål och gjutjärn är just för att dra ner på teflon men också för att man får bra mycket bättre stekyta och de håller praktiskt taget livet ut.

Visst kan saker bli lite för mycket infotainment ibland, men samtidigt så ska man komma ihåg att ca 7-8 av 10 personer som kommenterar på vetenskapliga sidor börjar kommentera innan de ens läst källan. Så därför så bakar vissa in det som Oliver in i just infotainment för att få folk att lyssna. Och ibland så är det bara clownerna som har en sorts rättighet att säga sanningen, ingen blir direkt arg om de gör det till skillnad från nyhetsankare som måste hålla all avstånd till ämnet även de kan vara rent av förbannade personligen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inget tips om vad man ska köpa, men undvik TEFLON
https://www.youtube.com/watch?v=9W74aeuqsiU

Som konsument så finns det inga hälsoskäl att undvika teflon. Teflon är inte giftigt och det reagerar ogärna med andra ämnen. Inte heller bryts det ned till några giftiga ämnen under normala användningsförhållanden. Det är dessa egenskaper som gör att teflon också används i medicinska tillämpningar.

I princip så är de non-stick beläggningar som används på stekpannor antingen PTFE eller sol-gel baserade, och de senare brukar ha nackdelen att de tappar sina non-stick egenskaper ganska snabbt.

Permalänk
Medlem

Funderat ett tag på att skaffa en lite djupare panna med lock man kan använda i ugnen.

Beställde nu en 26cm Onyx med stållock, så får man testa.

Blir väl inte att använda den allt för ofta, mest när man steker potatis och fisk.

I princip alla pannor och grytor jag har är i gjutjärn, bara några rostfria kastruller.

Kan nog vara ganska skönt med en panna man kan hiva in i diskmaskinen ibland.

Kan skriva lite här sen när jag har fått den. Blir inget invecklat, bara första intryck och hur det är att steka lite olika råvaror i den.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cad_edis:

Som konsument så finns det inga hälsoskäl att undvika teflon. Teflon är inte giftigt och det reagerar ogärna med andra ämnen. Inte heller bryts det ned till några giftiga ämnen under normala användningsförhållanden. Det är dessa egenskaper som gör att teflon också används i medicinska tillämpningar.

I princip så är de non-stick beläggningar som används på stekpannor antingen PTFE eller sol-gel baserade, och de senare brukar ha nackdelen att de tappar sina non-stick egenskaper ganska snabbt.

Inte så att det behöver brytas ned just i "din" stekpanna, men likt förbannat när det tillverkas stor mängd av det och mycket av det dumpas i vattendrag vilket gör att de ackumuleras i människor som inte har ett sätt att bryta ned det. Kopplat till mängder av olika hälsoproblem så att bidra till dess användning är som vanligt en del av människans ypperligt självdestruktiva beteende där man sätter profit före människans (och för den delen andra biologiska varelser som drabbas) välmående.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polytetrafluoreten#Risker

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inget tips om vad man ska köpa, men undvik TEFLON
https://www.youtube.com/watch?v=9W74aeuqsiU

Såg du ens videon? Han säger ju själv att det inte är anledning till att slänga teflonpannorna. PFAS finns idag i massor av produkter, textil t ex. Det största problemet är vid själva tillverkningen. Lite som med asbest, bra material för konsumenten men framställandet var ju mindre bra för miljön.

Men då kan vi dra det åt andra hållet, att gräva upp järnmalm för gjutjärn är inte så bra det heller...

Som med många andra miljöproblem är det företagens fel och de försöker skuldlägga dig, konsumenten, istället.

Tillbaka ämnet:
Vi använder främst gjutjärn till kött och fisk och teflon till t ex ägg. Har en nerärvd skeppshult men skulle behöva skaffa något annat då botten blivit skev.(hade för varmt en gång). En kompis har en svarv så hade tänkt se om det går att jämna till den någon gång.

Permalänk

Jag har tänkt köpa en stekpanna i rostfritt stål, åtminstone 28 cm i diameter. Jag har dålig koll på stekpannor men kollar just nu på Scanpan Fusion 5 för 899 kr. Har någon tips på någon annan modell jag istället bör köpa? Som alltid så vill man ju ha valuta för pengarna och inte köpa någon stekpanna som tex lätt blir ojämn pga värme och/eller yttre åverkan osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Jag har tänkt köpa en stekpanna i rostfritt stål, åtminstone 28 cm i diameter. Jag har dålig koll på stekpannor men kollar just nu på Scanpan Fusion 5 för 899 kr. Har någon tips på någon annan modell jag istället bör köpa? Som alltid så vill man ju ha valuta för pengarna och inte köpa någon stekpanna som tex lätt blir ojämn pga värme och/eller yttre åverkan osv.

Jag har denna från Culimat och är mycket nöjd:
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3940456

Om jag tittat idag hade jag övervägt denna Demeyere:
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=311817 - en Demeyere är ju alltid en Demeyere. Jag är alltså inte missnöjd med min panna på något sätt men 1399 kr för Demeyere ProLine är riktigt bra.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Ärvd gjutjärnspanna och två olika storlekar av De buyer kolstål. En större gjutjärnsgryta till långkok och kalops.

Aldrig någonsin att jag kommer skaffa en belagd panna någonsin igen.

Permalänk

Slängde mina belagda pannor för ett tag sen och köpte skeppshult gjutjärn (blev mycket bättre när jag brännde in den två svängar) och faktiskt en rostfri Scanpan Fusion 5, fruktansvärt bra pannor och klarar mig med enbart dom två hur bra som helst. Ta steget, matlagningen blir bara rolig om man får nörda ner sig lite i hur man bränner in en riktig panna!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Skrivet av shenzhendev:

Jag har tänkt köpa en stekpanna i rostfritt stål, åtminstone 28 cm i diameter. Jag har dålig koll på stekpannor men kollar just nu på Scanpan Fusion 5 för 899 kr. Har någon tips på någon annan modell jag istället bör köpa? Som alltid så vill man ju ha valuta för pengarna och inte köpa någon stekpanna som tex lätt blir ojämn pga värme och/eller yttre åverkan osv.

Jag har en Fusion 5 och den är kanon! Men har en gjutjärn som komplement till att steka saker som fastnar lätt i en rostfri(potatis typ)

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Medlem

Ni som har Onyx, hur nöjda är ni med non-stick?
Ända sen den kom har jag varit lite tveksam på om det är så bra som det säjs, upplever att saker fastnar väldigt lätt i den.
Idag blev det väldigt uppenbart hur pass mycket sämre den är gällande non-stick än t.ex tefal.
Jag å damen skulle steka varsin måltid. Jag tog tefaten och hon onyxen, i med lite olja för att sedan bränna på nudlarna lite snabbt innan resten läggs i, på ett ögonblick så bränner nudlarna fast i onyxen.

Med tanke på priset är jag sjukt besviken på onyx

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Med tanke på priset är jag sjukt besviken på onyx

Bekräftar mina fördomar lite. Är en produkt inte bra nog att säljas via flera ÅF och visas upp i butiker bredvid konkurrenter är de mycket sällan bra nog...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Som konsument så finns det inga hälsoskäl att undvika teflon. Teflon är inte giftigt och det reagerar ogärna med andra ämnen. Inte heller bryts det ned till några giftiga ämnen under normala användningsförhållanden. Det är dessa egenskaper som gör att teflon också används i medicinska tillämpningar.

I princip så är de non-stick beläggningar som används på stekpannor antingen PTFE eller sol-gel baserade, och de senare brukar ha nackdelen att de tappar sina non-stick egenskaper ganska snabbt.

Det är iallafall vad 3M säger som tog fram PFAS runt 1940, på mindre än 80 år har man lyckats fylla hela planeten med någon form av PFAS. Det finns inte en människa på jorden utan PFAS i blodet inkl. nyfödda, till och med isbjörnarna i Antarktis har PFAS. Behöver man ett PFAS fritt blodprov tvingas man söka upp något gammalt blodarkiv från innan PFAS började pumpas ut.

PFAS används i så mycket annat än bara teflon, även om jag inte hade vuxet upp med söderflagnaden teflonpannor så hade det varit omöjligt att lämna ett PFAS rent blodprov idag.

De flesta reningsverk är oförmögna att filtrera PFAS vilket antagligen betyder att det finns även i dricksvattnet i många länder.

Man är idag fullt medveten om att denna man-made kemikalier ackumuleras i kroppen och stannar där livet ut. Man jobbar på att finna ett vis att bryta ner PFAS men än så länge utan framgång.

3M håller fast vid att PFAS är ofarligt i den mängd människor utsätts för normalt. Det finns naturligtvis ett stort antal studier och även om en del av dem påvisar risker så anser man att det inte är tillräckligt för att klassa kemikalier som farlig. Men hur skulle det se ut om man idag plötsligt skulle klassa den som farlig?

Så vad är de sanna riskerna? Tja, ingen vet, troligen inte ens 3M. Vi har uppenbarligen en del folksjukdomar som exploderat de senaste 50 åren, kan teflon ha en betydelse? Det återstår att se.

Det är upp till var och en att avgöra hur man ser på PFAS(inkl. teflon) men det kan absolut finnas en anledning att bromsa ner konsumtionen tills man vet mer eller iallafall har ett vis att bryta ner kemikalierna.

Vi har alltid kört teflonpannor, de senaste åren har vi försökt gå över till gjutjärn och kolstål och nu ser det ut som att vi faktiskt är på god väg. Teflonpannan vi har kvar idag används klart minst och förhoppningen är det är den sista teflon panna vi köpt. MEN PFAS finns som sagt i så mycket annat än bara stekpannor att plocka bort det helt från sitt daglige intag tror jag är mycket svårt. Bara att lyckas köpa skor och kläder utan PFAS tror jag inte är helt enkelt iallafall inte om man vill ha vattenavvisande o.s.v.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kan också tillägga att jag hade varit väldigt skeptisk till alternativa påhit till Teflon, iallafall om det innebär någon form av kemikalie beläggning. Man kan såklart hoppas att man har bättre rutiner idag på att finna dåliga kemikalier men finns det pengar att tjäna så är det inte första gången man skulle vara redo att spela dum(som tillverkare).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Funderat ett tag på att skaffa en lite djupare panna med lock man kan använda i ugnen.

Beställde nu en 26cm Onyx med stållock, så får man testa.

Blir väl inte att använda den allt för ofta, mest när man steker potatis och fisk.

I princip alla pannor och grytor jag har är i gjutjärn, bara några rostfria kastruller.

Kan nog vara ganska skönt med en panna man kan hiva in i diskmaskinen ibland.

Kan skriva lite här sen när jag har fått den. Blir inget invecklat, bara första intryck och hur det är att steka lite olika råvaror i den.

Vad tycker du om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sitropy:

Vad tycker du om den?

Riktigt nöjd.

Första pannan jag fick hade dock produktionsfel(var en del av en serie med tillverkade pannor), så ytbeläggningen lossnade när jag diskade den efter några användningar. Drog iväg ett mail med bilder åt dom och fick en ny panna samma vecka så garantin verkar fungera.

Gamla pannan fungerar än, saknar bara beläggningen på vissa ställen och verkar inte lossna mer.

Har mest stekt grönsaker, potatis, ägg, någon stek och gjort någon paj i pannan och fungerar riktigt bra till allt.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Kan också tillägga att jag hade varit väldigt skeptisk till alternativa påhit till Teflon, iallafall om det innebär någon form av kemikalie beläggning. Man kan såklart hoppas att man har bättre rutiner idag på att finna dåliga kemikalier men finns det pengar att tjäna så är det inte första gången man skulle vara redo att spela dum(som tillverkare).

Det man tyvärr inte. Åtminstone inte globalt, men EU har dragit åt livremmen något när det kommer till nya kemikalier.

Dock är det ändå enkelt idag att skapa något nytt och släppa det på marknaden utan att göra en riktig analys för hur ämnet beter sig i djur och natur. Ett exempel är "BPA A"-fri plast. Som visade sig inte alls vara bättre på något vis.

Det går utmärkt att steka allting i rostfritt, gjutjärn och dylika material om man har rätt teknik. Och tycker det ligger i vårat intresse som konsumenter att minimera incitament för företag att tillverka produkter som är bio-persistenta. Bara för att vi inte vet hur man ska steka ett ägg i något annat än teflon.

EU jobbar med ny lagstiftning inom ämnet, men som vanligt är det långdragna processer.

Ganska intressant ny forskning ang. plaster. Dock inte riktigt relevant inom ämnet stekpannor.

Permalänk
Medlem

Vi har inte haft en teflonpanna på över 10 år.

Vi pendlar mellan gjutjärnpannor och rostfria. Just nu är en traktörpanna i rostfri favoriten. Letar efter en bättre gjutjärnspanna dock.

Köpte en de buyer som jag inte alla kom överens med, nästan som att det man steker sugs fast i materialet oavsett hur man än gör.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag har för stunden en Satake lättviktsgjutjärnspanna. Har inte använt den så mycket än men nöjd hittills.

Den har visserligen Xylan som är en nonstick-beläggning liknande teflon. Men enligt beskrivningen ska pannan vara tåligare. De säger exempelvis att det funkar med alla typer av material i redskapen tillsammans med pannan.

Edit: Finns att köpa för runt 400:-

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Teflon-panna på IKEA i höstas, från deras 365+ sortiment.
Bästa pannan jag har haft, trots att den är billigare än "finare" Tefal-pannor jag kört tidigare (som jag aldrig kommer återvända till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Jag köpte en Teflon-panna på IKEA i höstas, från deras 365+ sortiment.
Bästa pannan jag har haft, trots att den är billigare än "finare" Tefal-pannor jag kört tidigare (som jag aldrig kommer återvända till).

Ge den ett år från inköpsdatum så kommer du se partier där teflonet lossnat (och då passerat? Din kropp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Ge den ett år från inköpsdatum så kommer du se partier där teflonet lossnat (och då passerat? Din kropp).

Vad jag läst och hört så är inte teflon farligt att få i kroppen, det är endast ångorna som kommer när man "torrkör" det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad jag läst och hört så är inte teflon farligt att få i kroppen, det är endast ångorna som kommer när man "torrkör" det.

Kanske, kanske inte. Jag vill i alla fall inte få det i kroppen om man kan undvika det. En begagnad gjutjärnspanna kan man nästan få gratis och kommer hålla i 200 år (minst). Går att bränna på på högsta värme utan problem.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Vad jag läst och hört så är inte teflon farligt att få i kroppen, det är endast ångorna som kommer när man "torrkör" det.

Det är den informationen vi har idag, ganska ofta framkommer det under ett senare skede att det kanske inte var så enkelt. Då är det inte så kul med ett material som lagras i fett och som sprids snabbt i naturen utan att brytas ned.

Sen kanske du har hört om det supergiftiga PFOA som används vid framställningen / adhesionsmedel när man tillverkas PTFE? Det som blir över och som Dupont dumpade i närmsta bäck i typ 40-50 år?

Ja, det ersattes sedan med något som kallas genX. Som skulle vara "bättre".

Här kan du läsa om detta mycket trevliga ämne som används idag vid tillverkning av PTFE-pannor.

När det kommer till den här skiten så är det bättre att ta det säkra före det osäkra, och inte lita på att "det är ofarligt". Speciellt när det finns dugliga alternativ.

Felstavning
Permalänk
Medlem

Precis köpt oss ett par Fiskars Norden och vi är helnöjda än så länge, non-stick men inget giftigt teflon. Känns väldigt gedigna och det gör ingenting att de är snygga…

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Vi har inte haft en teflonpanna på över 10 år.

Vi pendlar mellan gjutjärnpannor och rostfria. Just nu är en traktörpanna i rostfri favoriten. Letar efter en bättre gjutjärnspanna dock.

Köpte en de buyer som jag inte alla kom överens med, nästan som att det man steker sugs fast i materialet oavsett hur man än gör.

Kolstålspanna? Har man bara stekt in den så är den utmärkt sedan. Fast det samma gäller för rostfria och gjutjärnspannor också för den delen.

Gjutjärnspannor är väl de som har längst livslängd? I det närmaste outslitliga om man inte misshandlar dem.