CDON vill ej erbjuda lämplig service under garantitid - PS5 härvan all over again?

Permalänk
Medlem

"de hänvisar mig till en verkstad och CDON kommer då att eventuellt täcka kostnaden för reparation"
Han får alltså den lagad och är ändå inte nöjd. Känns mest som att han letar fel för att få en ny.

Lyft på luren, boka tid på verkstaden, lämna in den och sen skicka fakturan.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

"de hänvisar mig till en verkstad och CDON kommer då att eventuellt täcka kostnaden för reparation"
Han får alltså den lagad och är ändå inte nöjd. Känns mest som att han letar fel för att få en ny.

Här gäller det även att man skall lita på att cdon står för vad de lovat, är lite tveksam gällande deras löften... Och skulle nu inte cdon stå för vad de lovat, så blir det ju problem för TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Garantin är FRIVILLIG och det finns INGEN lag om att man måste erbjuda garanti! Du har däremot reklamationsrätt mot säljaren. Det är 2 olika saker

Det har du rätt i. Men nästan alla butiker erbjuder garanti idag! Speciellt när det kommer till elektronik. CDON har med garanti för sina varor enligt deras villkor. Står t.o.m så här i deras avtal: "Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Kundens orderbekräftelse gäller som garantibevis." Och i mitt fall är det ett tydligt fabrikationsfel där det livsfarliga problemet bara plötsligt började hända. Reklamationsrätten kvarstår i upp till 3 år, men CDON erbjuder garanti med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag tycker också att det är en intressant fråga. Jag har inget bra svar.

Som jag tolkar distansavtalslagen har lagstiftaren tagit höjd för att en näringsidkare (mobilshoppen) kan anlita ett ombud (CDON), se 1 kap paragraf 3 och 2 kap paragraf 3 punkt 1, där den senare säger att man ska ange kontaktuppgifter och organisationsnummer till ”näringsidkaren” (den egentliga säljaren enligt min snabba tolkning). Att inte ange dessa uppgifter är potentiellt sanktionerat med marknadsstörningsavgift, se paragraf 6. Jag antar att lagstiftaren tycker att det är viktigt att konsumenten vet vem avtalet ingås med. Kvittot i tråden tycks inte uppfylla lagkraven, men annan information kan ju ha lämnats.

Jag gissar att det är irrelevant vem som tar emot betalningen, så länge det tydligt framgår vem man ingår avtal med. Om CDON är otydliga med det lär de ju riskera att få stå för reklamationer. Att en vara levereras av ett visst annat företag tycker inte jag gör att det är otvetydigt att det är de som är säljaren.

Konsumentskyddande lagar går som bekant inte att avtala bort, så företagens egna hittepåvillkor är inte relevanta ifall de är till konsumentens nackdel jämfört med lagen.

Det är exakt så jag resonerar. Att jag ingått ett avtal med CDON och förväntar mig att de ska då sköta servicebiten även om det t.ex hade varit Inet som sålde varan via CDON (Inet säljer faktiskt varor på CDONs hemsida). På kvittot står det att jag handlat av CDON men att Mobilshoppen sköter transporten. Jag köpte en vara av Netonnet nyligen men den levererades av Instabox. Ska jag vända mig till Instabox om produkten felar om 6 månader? Jag förstår att det inte är samma sak, men det hade lika gärna kunnat vara så. Jag köpte varan av CDON, jag betalade mina pengar till CDON, och vid problem vänder jag mig till CDON. Om de nu har samarbetspartners är det inget jag som konsument ska bry mig om. Nu drar de det här kortet, "Vi är en marknadsplats bara, vi är inte den legala säljaren", och det gör då att konsumenter som mig inte får ordentlig hjälp. Jag skickade min mobil på lagning till min mobiloperatör under garantitiden (då den köptes av dem), de skickade denna till en samarbetsparner (verkstad) som sedan skickade till en annan samarbetspartner (annan verkstad). Men jag som konsument hade inget med detta att göra. Jag lämnade den till min operatör för jag ingått ett avtal med dem och sedan får de göra vad de vill för att jag ska få tillbaka en fungerande produkt. Tänk om de hade hänvisat mig till sina samarbetspartners, "Visst du köpte mobilen hos oss, men du får vända dig till vår samarbetspartner själv". Det finns inte på kartan hos seriösa aktörer!

Skrivet av hakd:

Det är en principsak! Hade jag köpt samma scooter hos Netonnet hade jag inte haft det här bekymmret. De hade tagit emot den och åtgärdat felet utan att peka finger på andra. Jag vill även att andra konsumenter inte ska behöva gå igenom samma grej. Måste dock säga att det inte finns för många verkstäder som håller på med elscootrar. Förvisso finns det kanske 2-3st i min stad enligt Google. Ena butiken skriver att de fixar bara Xiaomi M365 men står inget om 1S. Vet dessa två modellerna är väldigt lika men känns som att kunskapen kring elscootrar är väldigt begränsad hos cykelverkstäderna i dagsläget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Garantin är FRIVILLIG och det finns INGEN lag om att man måste erbjuda garanti! Du har däremot reklamationsrätt mot säljaren. Det är 2 olika saker

Nej, det är inte två olika saker. "Reklamation är ett meddelande varigenom ena parten i ett avtal påpekar dröjsmål, fel eller brist i exempelvis en vara eller tjänst och förbehåller sig rätt att göra anspråk, oftast ekonomiskt, på grund av detta." https://sv.wikipedia.org/wiki/Reklamation
Reklamationsrätt är din lagliga rätt att göra detta och lagen ger även ramar för hur detta ska ske.

När du säger till en säljare att du vill åberopa garanti så påtalar du ett fel eller brist i en vara eller tjänst i syfte att göra anspråk på en reparation. Dvs du reklamerar varan.

Det stämmer som du säger att det är frivilligt att lämna garantier, men det spelar ingen roll. Man måste inte använda det magiska ordet "reklamation" när man vänder sig till säljaren. Det räcker att du påtalar att det finns ett fel som du vill ha åtgärdat, oavsett vilka ord du använder för att göra detta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

Skrivet av filbunke:

Här gäller det även att man skall lita på att cdon står för vad de lovat, är lite tveksam gällande deras löften... Och skulle nu inte cdon stå för vad de lovat, så blir det ju problem för TS.

Det är väl iofs samma friskrivning som alla säljare gör. De medger inte att de ska reparera varan utan kostnad innan de fått tillfälle att undersöka felet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nej, det är inte två olika saker. "Reklamation är ett meddelande varigenom ena parten i ett avtal påpekar dröjsmål, fel eller brist i exempelvis en vara eller tjänst och förbehåller sig rätt att göra anspråk, oftast ekonomiskt, på grund av detta." https://sv.wikipedia.org/wiki/Reklamation
Reklamationsrätt är din lagliga rätt att göra detta och lagen ger även ramar för hur detta ska ske.

När du säger till en säljare att du vill åberopa garanti så påtalar du ett fel eller brist i en vara eller tjänst i syfte att göra anspråk på en reparation. Dvs du reklamerar varan.

Det stämmer som du säger att det är frivilligt att lämna garantier, men det spelar ingen roll. Man måste inte använda det magiska ordet "reklamation" när man vänder sig till säljaren. Det räcker att du påtalar att det finns ett fel som du vill ha åtgärdat, oavsett vilka ord du använder för att göra detta.

Dock så gäller inte reklamation om man köpt en vara beggat av en privatperson. Värt att skriva också. Inte för att det i detta fall är så men det bör också skrivas, för man har ingen laglig rätt med reklamation om man inte är första ägare!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

en reklamation ska alltid vara kostnad fri
meddan garatid och undersöking om garatid gäller kan en undersökings avgift tas

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Det är exakt så jag resonerar. Att jag ingått ett avtal med CDON och förväntar mig att de ska då sköta servicebiten även om det t.ex hade varit Inet som sålde varan via CDON (Inet säljer faktiskt varor på CDONs hemsida). På kvittot står det att jag handlat av CDON men att Mobilshoppen sköter transporten. Jag köpte en vara av Netonnet nyligen men den levererades av Instabox. Ska jag vända mig till Instabox om produkten felar om 6 månader? Jag förstår att det inte är samma sak, men det hade lika gärna kunnat vara så. Jag köpte varan av CDON, jag betalade mina pengar till CDON, och vid problem vänder jag mig till CDON. Om de nu har samarbetspartners är det inget jag som konsument ska bry mig om. Nu drar de det här kortet, "Vi är en marknadsplats bara, vi är inte den legala säljaren", och det gör då att konsumenter som mig inte får ordentlig hjälp. Jag skickade min mobil på lagning till min mobiloperatör under garantitiden (då den köptes av dem), de skickade denna till en samarbetsparner (verkstad) som sedan skickade till en annan samarbetspartner (annan verkstad). Men jag som konsument hade inget med detta att göra. Jag lämnade den till min operatör för jag ingått ett avtal med dem och sedan får de göra vad de vill för att jag ska få tillbaka en fungerande produkt. Tänk om de hade hänvisat mig till sina samarbetspartners, "Visst du köpte mobilen hos oss, men du får vända dig till vår samarbetspartner själv". Det finns inte på kartan hos seriösa aktörer!

Det är en principsak! Hade jag köpt samma scooter hos Netonnet hade jag inte haft det här bekymmret. De hade tagit emot den och åtgärdat felet utan att peka finger på andra. Jag vill även att andra konsumenter inte ska behöva gå igenom samma grej. Måste dock säga att det inte finns för många verkstäder som håller på med elscootrar. Förvisso finns det kanske 2-3st i min stad enligt Google. Ena butiken skriver att de fixar bara Xiaomi M365 men står inget om 1S. Vet dessa två modellerna är väldigt lika men känns som att kunskapen kring elscootrar är väldigt begränsad hos cykelverkstäderna i dagsläget.

Du drar massa andra exempel som inte är samma sak. Det som betyder något är med vem avtalet har ingåtts och om jag förstår det rätt så är det mobilshoppen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Du drar massa andra exempel som inte är samma sak. Det som betyder något är med vem avtalet har ingåtts och om jag förstår det rätt så är det mobilshoppen.

Kan du läsa? Jag skriver t.o.m att mina exempel är inte samma sak men vill visa hur absurd min situation är. Och jag har ingått i avtal med vad jag trodde var CDON. Ifall det nu är Mobilshoppen, då CDON bara anser sig vara en marknadsplats, så har ändå köpet skötts av CDON, jag har betalat till CDON, och vid eventuella fel ska jag vända mig till CDON. Så vem jag ingått avtal med är lite luddigt just nu.

Permalänk
Medlem

Aliexpress

Aliexpress.com känner ni till det?

Precis som cdon. Fast i China en marknadsplats med över 10.000 återförsäljare.
Du köper din produkt på Aliexpress.com webbsida.
Du får hem din produkt från återförsäljare.
Är det fel på din vara etc.
Du kontaktar Aliexpress.com och då löser det sig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tolka det som att det företag du betalat pengar till är säljaren, och det är denne som lagligen ska sköta reklamationen. Att de sen bara förmedlar åt en annan affär är inte ditt problem direkt. Jag tror även att ARN skulle tolka det likadant.

Men jag tänkte tipsa om nåt annat. Denna Xiaomi scooter har en ganska vanlig väl kopierad konstruktion. Biltema säljer en som är mer eller mindre identisk. Det som är defekt på den är Kontrollenheten(27-1110002) och den är tämligen enkel att byta själv, bara lossa alla skruvar på bottenplattan och pilla ut den. Kontakterna kan dock skilja något mellan Biltemas och Xiaomi.
Det är klart förståeligt om du inte vågar göra detta jobbet själv men vilken elcykel-verkstad som helst kan göra det. Jag såg också att Biltema har dubblerat priset på Kontrollenheten vilket ju var lite fräckt. Dessa finns även på aliexpress för en bråkdel av priset men det kan vara lite knepigt att hitta rätt i djungeln av delar där.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag skulle tolka det som att det företag du betalat pengar till är säljaren, och det är denne som lagligen ska sköta reklamationen. Att de sen bara förmedlar åt en annan affär är inte ditt problem direkt. Jag tror även att ARN skulle tolka det likadant.

Men jag tänkte tipsa om nåt annat. Denna Xiaomi scooter har en ganska vanlig väl kopierad konstruktion. Biltema säljer en som är mer eller mindre identisk. Det som är defekt på den är Kontrollenheten(27-1110002) och den är tämligen enkel att byta själv, bara lossa alla skruvar på bottenplattan och pilla ut den. Kontakterna kan dock skilja något mellan Biltemas och Xiaomi.
Det är klart förståeligt om du inte vågar göra detta jobbet själv men vilken elcykel-verkstad som helst kan göra det. Jag såg också att Biltema har dubblerat priset på Kontrollenheten vilket ju var lite fräckt. Dessa finns även på aliexpress för en bråkdel av priset men det kan vara lite knepigt att hitta rätt i djungeln av delar där.

Tack för tipset! Har faktiskt kollat på några videos och verkar inte vara världens grej att göra det själv, men nu är det en principgrej som konsument som jag gärna vill att detta sköts av CDON.

För den som är intresserad så har jag skickat in en anmälan till Tempelriddaren. CDON gav mig instruktionerna att vända mig till ARN och jag tänkte jag synar dem. Så får vi se vad de säger om det hela. Jag uppdaterar tråden här när jag hört något.