Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ingen vettig ersättning för skadad PS5

Permalänk

Ingen vettig ersättning för skadad PS5

Hej på er

Jag har ett tråkigt problem. I juldagarna köpte jag en PS5 till min son som visade sig vara trasig när vi packade upp den och satte igång den.
Själva ”ljusbågen” lyste inte alls oavsett läge.
Webhallen tog in den i nyskick för reparation.
Efter cirka 4 veckor fick vi tillbaka den och när vi kom hem och packade upp den så visar det sig att den svarta högblanka mittdelen inte längre var så högblank. Den är mer matt och är full med små ”torkrepor”, några grövre repor samt märken från vad det ser ut som när någon sprayat ett felaktigt rengöringsmedel på plasten.

Det har alltså blivit rätt fult och slitet på en sak som ska stå framme.

Nu har jag mailat med webhallen om detta fram och tillbaka sedan i januari (de tar otroligt lång tid på sig att svara) och det de kan erbjuda som ersättning är en extra handkontroll eller en laddstation för handkontroller..

Inte att de ersätter varan eller kan reparera det skadade. Hur hade ni tänkt eller gått till väga i min situation?
Det känns ganska klent när man köpt en produkt för flera tusen att ersättningen uppgår till ca 900:-.

Jag tänker mig om jag skulle lämnat in bilen för byte av olja och får tillbaka den med repig motorhuv hade jag ju inte nöjt mig med att få nästa service gratis.

Långt inlägg, ber om ursäkt för det. 😊

Permalänk
Medlem

Kan du visa bild på hur PS5an ser ut just nu?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Linqan407:

Hej på er

Jag har ett tråkigt problem. I juldagarna köpte jag en PS5 till min son som visade sig vara trasig när vi packade upp den och satte igång den.
Själva ”ljusbågen” lyste inte alls oavsett läge.
Webhallen tog in den i nyskick för reparation.
Efter cirka 4 veckor fick vi tillbaka den och när vi kom hem och packade upp den så visar det sig att den svarta högblanka mittdelen inte längre var så högblank. Den är mer matt och är full med små ”torkrepor”, några grövre repor samt märken från vad det ser ut som när någon sprayat ett felaktigt rengöringsmedel på plasten.

Det har alltså blivit rätt fult och slitet på en sak som ska stå framme.

Nu har jag mailat med webhallen om detta fram och tillbaka sedan i januari (de tar otroligt lång tid på sig att svara) och det de kan erbjuda som ersättning är en extra handkontroll eller en laddstation för handkontroller..

Inte att de ersätter varan eller kan reparera det skadade. Hur hade ni tänkt eller gått till väga i min situation?
Det känns ganska klent när man köpt en produkt för flera tusen att ersättningen uppgår till ca 900:-.

Jag tänker mig om jag skulle lämnat in bilen för byte av olja och får tillbaka den med repig motorhuv hade jag ju inte nöjt mig med att få nästa service gratis.

Långt inlägg, ber om ursäkt för det. 😊

Nu tar jag bara dina ord för hur det ser ut. Men skador som orsakas på din vara medan den är på reparation är reparatörens ansvar. Så du får vara lite tuffare med Webhallen och kräva att de fixar försämringen av produkten som de har orsakat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av s3ns3n:

Kan du visa bild på hur PS5an ser ut just nu?

Absolut.
https://ibb.co/album/TcTmS6
Det är svårt att få helheten på bild men man kan ändå se tydligt (i mina ögon) att den inte är helblank längre.

Skrivet av giplet:

Nu tar jag bara dina ord för hur det ser ut. Men skador som orsakas på din vara medan den är på reparation är reparatörens ansvar. Så du får vara lite tuffare med Webhallen och kräva att de fixar försämringen av produkten som de har orsakat.

Se svaret ovan för hur det ser ut.
Tuffare på vilket sätt? Jag har ju bara haft kontakt med supporten, killen jag mailat med där svarade då om denna ersättning. Då svarade jag att jag inte accepterade denna och att han fick ta det vidare om han inte har större befogenheter än så, efter några veckor återkommer han, efter påstötning från mig, att hans chef menar att det är den ersättningen de kan stå för.

Har de någon annan kanal att lyfta dessa saker i? Om man inte är nöjd med supporten menar jag.

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig accepterat att de lagade produkten över huvudtaget givet att den var trasig vid leverans.

Om det nu var så att leveranstiden var lång och det var därför fick den reparerad - fine - men då ska du absolut inte få tillbaka en vara i sämre skick.

Personligen tycker jag nog ändå att en kontroll, eller pengar tillbaka är rimligt alternativt byte till en helt ny produkt.

Vad tycker du själv är rimlig ersättning? Vad säger @webhallen?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linqan407:

Absolut.
https://ibb.co/album/TcTmS6
Det är svårt att få helheten på bild men man kan ändå se tydligt (i mina ögon) att den inte är helblank längre.

Se svaret ovan för hur det ser ut.
Tuffare på vilket sätt? Jag har ju bara haft kontakt med supporten, killen jag mailat med där svarade då om denna ersättning. Då svarade jag att jag inte accepterade denna och att han fick ta det vidare om han inte har större befogenheter än så, efter några veckor återkommer han, efter påstötning från mig, att hans chef menar att det är den ersättningen de kan stå för.

Har de någon annan kanal att lyfta dessa saker i? Om man inte är nöjd med supporten menar jag.

prova webhallens representant här på sweclockers ? Kan vara värt att prova göra ett inlägg där och länka till denna tråd så kanske någon där borta vaknar till

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1256875-hemelektronikr...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du fått tillbaka samma enhet eller har de bytt ut den mot en annan reparerad enhet, det är ju ganska vanligt att man byter mot andra "garantireparerade" enheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga hur illa det är när solljuset förstärker reporna. Jag hade försökt en gång till med ett byte men tycker ändå en kontroll är en fair kompensation. Köp ett skin på dbrand för ett par hundringar så slipper du störa dig på det Högblankt kommer ändå se så repigt ut om några år.

https://dbrand.com/shop/special-edition/ps5

Länk
Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Jag hade aldrig accepterat att de lagade produkten över huvudtaget givet att den var trasig vid leverans.

Om det nu var så att leveranstiden var lång och det var därför fick den reparerad - fine - men då ska du absolut inte få tillbaka en vara i sämre skick.

Personligen tycker jag nog ändå att en kontroll, eller pengar tillbaka är rimligt alternativt byte till en helt ny produkt.

Vad tycker du själv är rimlig ersättning? Vad säger @webhallen?

Säljaren har väl rätt att göra 3 försök att laga innan du kan kräva nått annat än en lagad produkt som ersättning.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linqan407:

Nu har jag mailat med webhallen om detta fram och tillbaka sedan i januari (de tar otroligt lång tid på sig att svara) och det de kan erbjuda som ersättning är en extra handkontroll eller en laddstation för handkontroller..

Taget!

Låter som en bra deal. Ställ din PS5 så ni inte ser framsidan så är det ju ren vinst!

Jag hade gärna gjort det bytet: handkontroll mot några bagatellartade repor på finishen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Svårt att säga hur illa det är när solljuset förstärker reporna. Jag hade försökt en gång till med ett byte men tycker ändå en kontroll är en fair kompensation. Köp ett skin på dbrand för ett par hundringar så slipper du störa dig på det Högblankt kommer ändå se så repigt ut om några år.

https://dbrand.com/shop/special-edition/ps5

+1, låter som en helt ok deal. Tycker av bilden av döma inte att det ser så illa ut. Dessutom som redan sagts, vem kommer att bry sig om ett par år när en beggad ps5 kostar 2000:-

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte torkat av just en PS5,
men sådan högblank plast har en tendens att repas typ sådär mycket även vid en avtorkning med mikrofiberduk om inte allt är 100% rent. Gissar att första rengöringen hemma hade gett ungefär samma resultat.

https://www.glitched.online/but-of-course-the-ps5-body-scratc...
Utan att veta exakt hur ditt foto är taget ser det ut att vara ungefär samma som gäller för många andra.

Är det tråkigt, jo.
Är det deras "fel", nja. (om det nu inte är mycket värre än vad dina foton visar)

EDIT
Värt att nämna är att min erfarenhet av mikrofiberdukar skrevs innan jag läste att det även vad var som stod i "artikeln"

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Är det tråkigt, jo.
Är det deras "fel", nja. (om det nu inte är mycket värre än vad dina foton visar)

EDIT
Värt att nämna är att min erfarenhet av mikrofiberdukar skrevs innan jag läste att det även vad var som stod i "artikeln"

Du köper en produkt som visar sig vara felaktig. Säljaren har rätt att reparera den och du får tillbaka en produkt i sämre skick än den vara som avtalet gällde, men du svarar ”nja” om det är säljarens fel, därför att mikrofiberdukar repar plast? Ja då ska man inte använda mikrofiber dukar i så fall. Jag kanske e petig med min elektronik men jag har då aldrig repat högblank plast sådär.

Till TS:
Du får ju själv bedöma om ersättningen känns rimlig men du har ju laglig rätt att få problemet åtgärdat.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av cheddar_bob5:

Jag hade aldrig accepterat att de lagade produkten över huvudtaget givet att den var trasig vid leverans.

Om det nu var så att leveranstiden var lång och det var därför fick den reparerad - fine - men då ska du absolut inte få tillbaka en vara i sämre skick.

Personligen tycker jag nog ändå att en kontroll, eller pengar tillbaka är rimligt alternativt byte till en helt ny produkt.

Vad tycker du själv är rimlig ersättning? Vad säger @webhallen?

Själv skulle jag såklart ha velat byta den, men som de sa då var just att det var lång leveranstid. Rimlig ersättning för mig är en reparation så den faktiskt är i det skick jag lämnat in den i (förutom själva felet förstås 😂)

Permalänk
Avstängd

Köp ett "middle skin" från DBRAND, be om kompensation motsvarande vad det kostar att köpa + frakt.

https://dbrand.com/shop/special-edition/ps5

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Säljaren har väl rätt att göra 3 försök att laga innan du kan kräva nått annat än en lagad produkt som ersättning.

Nej.

Man som konsument har rätt att kräva omleverans. Då kan inte butiken komma och säga att nä vi ska reparera om de inte kan vis att det skulle innebära en oskälig kostnad för dem att levera en ny produkt. Oskälga kostnaden ska ställas mot olägenheten för kunden.

Oskälig kostnad är lättare att hävda om man har en specialbyggd vara, men en vara som är lagervara, nej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pucko:

Nej.

Man som konsument har rätt att kräva omleverans. Då kan inte butiken komma och säga att nä vi ska reparera om de inte kan vis att det skulle innebära en oskälig kostnad för dem att levera en ny produkt. Oskälga kostnaden ska ställas mot olägenheten för kunden.

Oskälig kostnad är lättare att hävda om man har en specialbyggd vara, men en vara som är lagervara, nej.

Du har fel. Säljaren har rätt att välja mellan reparation eller omleverans utom om reparation av samma fel misslyckats tre gånger. Dvs tredje gången du reklamerar samma fel så har du som konsument rätt att avfärda fortsatta reparationsförsök och istället begära omleverans, hävning av köp osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ta handkontrollen, och polera själv ytan så kommer inte reporna synas Men se till att använda rätt polermedel och ingen med "fillers"

Permalänk
Skrivet av Linqan407:

Absolut.
https://ibb.co/album/TcTmS6
Det är svårt att få helheten på bild men man kan ändå se tydligt (i mina ögon) att den inte är helblank längre.

Ingen hjälp, men kan bekräfta att visa plaster kan reagera så på rengöringsmedel. Antagligen har de använd det när de snyggast till den efter reparation.

Om man inte bryr sig om utseendet så mycket är en handkontroll "fair", men annars ska man så klart ha en ny.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du fått tillbaka samma enhet eller har de bytt ut den mot en annan reparerad enhet, det är ju ganska vanligt att man byter mot andra "garantireparerade" enheter.

Jag har faktiskt inte kollat serienumret, det ska jag göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har fel. Säljaren har rätt att välja mellan reparation eller omleverans utom om reparation av samma fel misslyckats tre gånger. Dvs tredje gången du reklamerar samma fel så har du som konsument rätt att avfärda fortsatta reparationsförsök och istället begära omleverans, hävning av köp osv.

Nej det är du som har fel! Säljaren har inte rätt att välja något så länge Köparen har valt Omleverans eller Ahjälpande så länge han inte kan påvisa att det leder till en orimlig kostnad att tex avhjälpa eller genomföra omleverans. Förutom att det måste innebära en oskälig kostand måste det även kunna ske innom rimlig tid och utan olägenhet för köparen.

Du kan ju börja med att läsa konsumentköplagen.

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet e
ller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62).

Permalänk

Det jag själv tycker är märkligast är att de inte erbjudit att reparera det, eller är det vanligast tillvägagångssätt att kompensera med annat istället?

Permalänk
Webhallen

Vi är bundna till hur leverantörerna sköter detta, de skickar konsol till verkstad, verkstad byter ut (reparerar ej) och skickar tillbaka en fungerande konsol.
Att din nya är lite repig är tyvärr jättetråkigt men pianolack i alla avseenden kommer att repas för eller senare (som många ovan instämmer med). Detta sätt att hantera defekta konsoler gäller förutom Sony även Microsoft Xbox.

Så när vi hamnar i denna sits så erbjuder vi en skälig kompensation i form av en extra handkontroll, även vår RMA chef har tagit del av tråden och anser att vårt tillvägagångsätt här är fullt rimligt.

Om en handkontroll inte räcker som kompensation kan du skicka in din befintliga till oss så ställer vi dig på kö för en ny PS5 (vi har ingen aning om när vi får fler). Som du säkert redan vet så är PS5 en bristvara och inget som det ligger några stycken av här och där av.

Accepterar du ovan så ber jag dig kontakta vår kundtjänst igen med hänvisning till denna tråd så löser de ersättningsordern till er.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Webhallen:

Vi är bundna till hur leverantörerna sköter detta, de skickar konsol till verkstad, verkstad byter ut (reparerar ej) och skickar tillbaka en fungerande konsol.
Att din nya är lite repig är tyvärr jättetråkigt men pianolack i alla avseenden kommer att repas för eller senare (som många ovan instämmer med). Detta sätt att hantera defekta konsoler gäller förutom Sony även Microsoft Xbox.

Så när vi hamnar i denna sits så erbjuder vi en skälig kompensation i form av en extra handkontroll, även vår RMA chef har tagit del av tråden och anser att vårt tillvägagångsätt här är fullt rimligt.

Om en handkontroll inte räcker som kompensation kan du skicka in din befintliga till oss så ställer vi dig på kö för en ny PS5 (vi har ingen aning om när vi får fler). Som du säkert redan vet så är PS5 en bristvara och inget som det ligger några stycken av här och där av.

Accepterar du ovan så ber jag dig kontakta vår kundtjänst igen med hänvisning till denna tråd så löser de ersättningsordern till er.

/Patrik

Det är bra att ni bemöter kritiken och erbjuder lösningar, men den första lösningen ni föreslår med kompensation är ju inget som egentligen är rätt utifrån Konsumentköplagen. Ni borde förbättra er hantering och kommunikation med kunderna så att vi slipper sådana här trådar.

Möjligheten att vänta på en ny enhet måste erbjudas från början. Att ställas på kö känns inte rimligt. Pågående case med reklamationer bör prioriteras framför nya kunder eftersom ni annars drar ut på reklamationen längre än nödvändigt.
Dessutom verkar ju inte TS har förstått att ni ger kompensation eftersom det faktiskt inte finns någon annan skälig lösning från er sida, och då givetvis med en förklaring till varför, dvs begränsad tillgång.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av giplet:

´Att ställas på kö känns inte rimligt.

Man kan vara först i kö också och ändå stå i kö.

Vi släpper endast upp bokningar på konsolen när vi har bekräftade leveransdatum och antal så finns i princip ingen kö.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Nej det är du som har fel! Säljaren har inte rätt att välja något så länge Köparen har valt Omleverans eller Ahjälpande så länge han inte kan påvisa att det leder till en orimlig kostnad att tex avhjälpa eller genomföra omleverans. Förutom att det måste innebära en oskälig kostand måste det även kunna ske innom rimlig tid och utan olägenhet för köparen.

Du kan ju börja med att läsa konsumentköplagen.

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet e
ller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62).

Säljaren har inte rätt att välja men 26 § 2st förklarar att det ena alternativet inte får vara oproportionerligt i relation till det andra. Rent praktiskt har ARN och Konsumentombudsmannen (även om dessa inte är juridiskt bindande) tillåtit säljare att företa upp till 2st reparationer. Men det beror helt på omständigheterna. Finns inget rätt/fel som täcker in alla möjliga situationer utan varje enskilt fall får bedömas huruvida säljaren har rätt att neka krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande (reparation).

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

En kompensation som uppgår till en sjättedel av priset tycker jag är bra. Särskilt när det är en spelkonsol där reporna inte påverkar funktionen eller knappt borde synas beroende på hur konsolen är placerad. Du ska förstås ha rätt att få en ny konsol istället men då räkna med att det dröjer lång tid.

Ditt usla exempel om bilen och en service kanske du ska ändra till att du hade fått ett värde av 100 000 kr på en bil som kostar 600 000 (Edit) kr istället. Livstids garanti i princip och gratis servicar för ett par repor. Låter inte så dumt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Nej.

Man som konsument har rätt att kräva omleverans. Då kan inte butiken komma och säga att nä vi ska reparera om de inte kan vis att det skulle innebära en oskälig kostnad för dem att levera en ny produkt. Oskälga kostnaden ska ställas mot olägenheten för kunden.

Oskälig kostnad är lättare att hävda om man har en specialbyggd vara, men en vara som är lagervara, nej.

Förstår ditt tänk men egentligen har du fel. Säljaren har rätt att reparera den, men om dom är så fula och inte går kunden tillmötes på en helt ny produkt, så är det bara att utnyttja din lagstadgade distansköplagen som ger dig 14 dagars ångerrätt. Webhallen själva tror jag erbjuder upp till 30 dagar.

Skrivet av Webhallen:

Vi är bundna till hur leverantörerna sköter detta, de skickar konsol till verkstad, verkstad byter ut (reparerar ej) och skickar tillbaka en fungerande konsol.
Att din nya är lite repig är tyvärr jättetråkigt men pianolack i alla avseenden kommer att repas för eller senare (som många ovan instämmer med). Detta sätt att hantera defekta konsoler gäller förutom Sony även Microsoft Xbox.

Så när vi hamnar i denna sits så erbjuder vi en skälig kompensation i form av en extra handkontroll, även vår RMA chef har tagit del av tråden och anser att vårt tillvägagångsätt här är fullt rimligt.

Om en handkontroll inte räcker som kompensation kan du skicka in din befintliga till oss så ställer vi dig på kö för en ny PS5 (vi har ingen aning om när vi får fler). Som du säkert redan vet så är PS5 en bristvara och inget som det ligger några stycken av här och där av.

Accepterar du ovan så ber jag dig kontakta vår kundtjänst igen med hänvisning till denna tråd så löser de ersättningsordern till er.

/Patrik

Tycker det är rätt självklart att ni tar detta som en DOA om det upptäcks inom 14 dagar, eller 30 dagar som ni har som ångerrätt, och ersätter kunden med en helt ny vara.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vi är bundna till hur leverantörerna sköter detta, de skickar konsol till verkstad, verkstad byter ut (reparerar ej) och skickar tillbaka en fungerande konsol.
Att din nya är lite repig är tyvärr jättetråkigt men pianolack i alla avseenden kommer att repas för eller senare (som många ovan instämmer med). Detta sätt att hantera defekta konsoler gäller förutom Sony även Microsoft Xbox.

Så när vi hamnar i denna sits så erbjuder vi en skälig kompensation i form av en extra handkontroll, även vår RMA chef har tagit del av tråden och anser att vårt tillvägagångsätt här är fullt rimligt.

Om en handkontroll inte räcker som kompensation kan du skicka in din befintliga till oss så ställer vi dig på kö för en ny PS5 (vi har ingen aning om när vi får fler). Som du säkert redan vet så är PS5 en bristvara och inget som det ligger några stycken av här och där av.

Accepterar du ovan så ber jag dig kontakta vår kundtjänst igen med hänvisning till denna tråd så löser de ersättningsordern till er.

/Patrik

@Linqan407
Ta erbjudandet ovan och få skrothögen du fick tillbaka utbytt. Glöm att det här hände och köp inte något dyrt från webhallen igen.
Trist att behöva skicka en sprillans ny grej man öppnat på reparation istället för att få den utbytt omgående.
Trist att det ska behöva ta 5 månader för att få det löst.

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Vi är bundna till hur leverantörerna sköter detta, de skickar konsol till verkstad, verkstad byter ut (reparerar ej) och skickar tillbaka en fungerande konsol.
Att din nya är lite repig är tyvärr jättetråkigt men pianolack i alla avseenden kommer att repas för eller senare (som många ovan instämmer med). Detta sätt att hantera defekta konsoler gäller förutom Sony även Microsoft Xbox.

Så när vi hamnar i denna sits så erbjuder vi en skälig kompensation i form av en extra handkontroll, även vår RMA chef har tagit del av tråden och anser att vårt tillvägagångsätt här är fullt rimligt.

Om en handkontroll inte räcker som kompensation kan du skicka in din befintliga till oss så ställer vi dig på kö för en ny PS5 (vi har ingen aning om när vi får fler). Som du säkert redan vet så är PS5 en bristvara och inget som det ligger några stycken av här och där av.

Accepterar du ovan så ber jag dig kontakta vår kundtjänst igen med hänvisning till denna tråd så löser de ersättningsordern till er.

/Patrik

Hej Patrik, tack för att du svarar.

Jag har inte vid något tillfälle blivit informerad att produkten kommer att bli utbytt, det jag har fått till mig är att den kommer att repareras. När jag lämnade in den noterades dessutom att den var i nyskick, det känns inte som att det skulle behövas om det ändå inte tas hänsyn till.
Om ni är i händerna på era leverantörer borde det inte vara någon kvalitetskontroll däremellan?
Är det så att ni vet att den kommer att bli utbytt borde ni i första läget informera om detta och att den dessutom kan komma att vara i ett annat skick när man får sin ersättningsvara. När det är detta tillvägagångssätt som är standard borde det inte ta 4 veckor att skicka en konsol "fram och tillbaka".

I nästa andetag kan man ju bara ge en känga till er support då jag skickade mitt första mail 28/1 och först, efter fråga hur det går i ärendet, får svar den 8/3 om vilka åtgärder ni föreslår. Det är en månad som jag inte hör något annat än att ni tagit emot ärendet.

Skrivet av SlemRune:

En kompensation som uppgår till en sjättedel av priset tycker jag är bra. Särskilt när det är en spelkonsol där reporna inte påverkar funktionen eller knappt borde synas beroende på hur konsolen är placerad. Du ska förstås ha rätt att få en ny konsol istället men då räkna med att det dröjer lång tid.

Ditt usla exempel om bilen och en service kanske du ska ändra till att du hade fått ett värde av 100 000 kr på en bil som kostar 600 000 (Edit) kr istället. Livstids garanti i princip och gratis servicar för ett par repor. Låter inte så dumt?

Nog för att mitt "usla" exempel inte är så exakt överförbart, mer som en princip av vad du själv skulle acceptera när du står där och ska hämta ut din bil.
Men jag tror att du behöver se över din matte. Sist jag kollade kostade inte en PS5:a 4.200:-. En handkontroll går på 700:- för mig som konsument, 6 handkontroller = 4.200:-
Däremot är det ca 7% av nypriset på en PS5:a. Så om man nu ska använda ditt exempel på en bil som kostat 600.000:- skulle jag få en ersättning på 42.000:- som är åtminstone 5-6 service:ar. Fine, det låter i det fallet som en rätt rimlig kompensation i förhållande till att man kan få motorhuven omlackad eller tillochmed utbytt flera gånger för de pengarna. Men då är min fråga; Kan jag köpa en ny mittdel någonstans och få den utbytt?

Känns som att en sån kommentar bara bidrar till dålig stämning i tråden och kanske kan lämnas utanför.