AMD uppges utelämna DDR4 med sockel AM5

Permalänk
Melding Plague

AMD uppges utelämna DDR4 med sockel AM5

AMD uppges satsa helhjärtat på DDR5 med AM5 och nästa generations Ryzen-processorer. Därtill blir det chiplet-design för X670-familjens styrkretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad att man bara kör vidare på DDR5. Ändå rätt länge sen DDR5 faktiskt släppts när AM5 kommer och lättare bara hantera en standard.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Rekordmedlem

Det var väl inget förvånande med det utan en förväntad utveckling, jag hade blivit förvånad om det gått att använda DDR4.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Samma sak varje generationsskifte, lika bra att satsa hejhjärtat, priserna kommer att gå ner i sinom tid förusatt att det inte blir ytterligare jordbävningar, översvämningar, pandemier, krig etc...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Datavetare

Inte omöjligt, men ändå osannolikt, att man kör DDR5 only hos X670/B650 och samtidigt erbjuder det i enklare chipsets.

Minneskontrollern sitter ju inte i moderkort/chipset, utan det är en funktion i I/O-kretsen. Svårt att se varför man inte skulle erbjuda DDR4 stöd med X670/B650 om I/O-kretsen innehåller DDR4 stöd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intressant on X670 är chiplet. Tidigare har ju AMD sagt att det inte lönar sig med chiplets om kostnaden för chippet är för låg, men det kanske ändras när tekniken går framåt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det här motiverar mig bara mer att inte vänta och investera i AM5 runt release då.. DDR5 priserna kommer antagligen fortfarande vara absurda med väldigt lite return för den massiva ökningen i pris när den platformen släpps. Mycket mer motiverad att skaffa nått som 5800X3D och skapligt DDR4 kit som inte är överprisat eller en 12700K också med DDR4. Sen får den leva tills DDR5 är vettigt i pris, jag har hållt mig väldigt länge på min nuvarande burk, verkade nästan som jag skulle kunna skippa DDR4 helt men tror inte jag kan vänta riktigt så länge då jag verkligen känt av behovet för uppgradering senaste året eller så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Intressant med Chiplets på styrkretsen. Kan det vara så att de kommer erbjuda mer PCIe banor etc via styrkretsen?
Då vanliga Threadripper inte verkar vara aktuell nå mer och enbart erbjuder Threadripper Pro. Kanske de minskar gapet mellan vanliga Ryzen och Threadripper Pro på det sättet?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Inte omöjligt, men ändå osannolikt, att man kör DDR5 only hos X670/B650 och samtidigt erbjuder det i enklare chipsets.

Minneskontrollern sitter ju inte i moderkort/chipset, utan det är en funktion i I/O-kretsen. Svårt att se varför man inte skulle erbjuda DDR4 stöd med X670/B650 om I/O-kretsen innehåller DDR4 stöd.

Är det klart att io-chiplet har stöd? Jag tänker mer att det kanske är ett krav för APU/laptops, men ser inte poängen på desktop

Permalänk
Medlem

Lär vänta till Zen 5 trots allt, DDR5 är förtfarande för dyrt och Zen 5 ryktas ha upp till 32 kärnor. 5900X får hänga med ett par år till.

Permalänk
Medlem

Alder Lake's "quad" lanes på minnet verkar ha satt käppar i hjulet på både Threadripper (och Xeon för den delen) och Ryzen. Nu får man nog med banor för både raid med nvme, grafikkort i full fart och 4 minneskanaler med därtill hög bandbredd. Det fick man ju bara på HEDT förr.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Angående valet av DDR5 som enda alternativ, kan det ha något att göra med att AMD har sagt att vi kommer att se helt andra och mycket högre minnesfrekvenser än vad vi ser nu. Hoppet blir helt enkelt för långt ner till DDR4.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Intressant on X670 är chiplet. Tidigare har ju AMD sagt att det inte lönar sig med chiplets om kostnaden för chippet är för låg, men det kanske ändras när tekniken går framåt.

Källan säger att chipset-kretsen ska tillverkas på 6nm, som antaligen är dyarare än att hålla chipset-tillverkningen på äldre noder vilket kanske gör att man försöker optimera konstnaderna. Tänker att det är i princip två likadana kretsar som sätts ihop, dvs dom behöver bara tillvera en kretsdesign.

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Jag tänker på den här artikeln:

https://www.anandtech.com/show/17209/how-low-cost-can-chiplet...

Där säga att den nuvarande nivån för att chiplets skall gå ihop är processorer över $300. Det är bra dyrt för ett chipset, så prisbilden måste ha ändrats.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Undrar inte om IOD i Ryzen 7000 serien också inte är chipset X670 som det just nu är med 3000 & 5000 seriens IOD i chipset X570.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Alder Lake's "quad" lanes på minnet verkar ha satt käppar i hjulet på både Threadripper (och Xeon för den delen) och Ryzen. Nu får man nog med banor för både raid med nvme, grafikkort i full fart och 4 minneskanaler med därtill hög bandbredd. Det fick man ju bara på HEDT förr.

Det är dock två 32-bit kanaler per modul, förr var det en ensam på 64-bit. Ingen stor skillnad alls faktiskt

Inte så att fyra stickor är snabbare än 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är dock två 32-bit kanaler per modul, förr var det en ensam på 64-bit. Ingen stor skillnad alls faktiskt

Inte så att fyra stickor är snabbare än 2

Var därför jag skrev med " men det missade du nog.....

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Varför var Intel så generösa och erbjud båda varianterna? Dom tillverkare väl inte ens minnen så dom har ju inte några stora lager.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Sista bokstaven i namnet på sockeln har ju följt DDR-version så det känns logiskt. Sen är det såklart väldigt tråkigt att DDR5 kostar satan. Men det kan ju inte AMD eller för den delen Intel rå för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Var därför jag skrev med " men det missade du nog.....

Men vad har minneskanaler med raid och nvme att göra? Och bussen är ju samma bredd som gamla dual channel, inget signifikant har ju ändrats utom effektiva klockfrekvensen

Även gammal HEDT har ju bredare buss än sockel 1700, den är precis 128 bitar som den varit i årtionden

Jag ville bara förklara om du hade missat hur det fungerade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Varför var Intel så generösa och erbjud båda varianterna? Dom tillverkare väl inte ens minnen så dom har ju inte några stora lager.

Det tar ett tag innan en ny minnesstandard tar över och blir klart bättre än den gamla, så det ligger i Intels intresse att tillåta användare använda äldre minnen för att de ska kunna sälja processorer. Det är inget nytt, de brukar ha kvar stöd för den äldre minnesstandarden i runt två generationer när de byter.

Permalänk
Medlem

Så länge AM5 håller i 4-5 år som AM4 har gjort, så känns det ju knasigt att pilla med DDR4 stöd, bättre lägga lite krut på större BIOS-minne. AsRock kommer säkert ändå med en AM4/AM5 övergångsbräda precis innan X770 & B750 släpps.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Och folk har kastat skit på dom som väljer att bygga på AM4 nu, kallat det en död sockel, den förblir ju långt ifrån död om kombon Mobo+RAM kommer kosta MINST 4000kr för AM5 och samma kombo för AM4 kostar 2200kr ("B650" och B550 med 16GB RAM i prisexemplet), som budget/prisvärt alternativ kommer AM4 vara det självklara valet en bra bit framöver om man tvunget ska ha AMD.
AM5 blir ju tvunget att i princip leverera dubbla prestandan för att vara prisvärt och så mycket tror jag inte det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men vad har minneskanaler med raid och nvme att göra? Och bussen är ju samma bredd som gamla dual channel, inget signifikant har ju ändrats utom effektiva klockfrekvensen

Även gammal HEDT har ju bredare buss än sockel 1700, den är precis 128 bitar som den varit i årtionden

Jag ville bara förklara om du hade missat hur det fungerade...

Ok, med tesked så att DU förstår åtminstone. Raid på nvme (flera nvme, inte bara raid) har kostat en del banor tidigare, och gör det fortfarande. HEDT har traditionellt gett klart mer minnebandbredd tidigare, ca samma bandbredd vi nu ser på "vanliga" desktops med Alder Lake. Alltså många fördelar vi sett på Threadripper har vi nu på Alder Lake.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ok, med tesked så att DU förstår åtminstone. Raid på nvme (flera nvme, inte bara raid) har kostat en del banor tidigare, och gör det fortfarande. HEDT har traditionellt gett klart mer minnebandbredd tidigare, ca samma bandbredd vi nu ser på "vanliga" desktops med Alder Lake. Alltså många fördelar vi sett på Threadripper har vi nu på Alder Lake.

Ja, Alder lake, specifikt deras nya chipset, har stöd för många fler banor PCIe än tidigare. Ser fortfarande inte kopplingen till minneskanaler. Bandbredden till ramminnet har ju inte ökat lika mycket...

Teskedskommentaren kan du bara lägga ner

Permalänk
Medlem

Blir det detsamma med PCIe 5.0?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Blir det detsamma med PCIe 5.0?

PCIE 5.0 är bakåtkompatibel med tidigare versioner.
Så det går bra att exempelvis använda ett grafikkort med PCIE 4.0 på ett moderkort med PCIE 5.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Inte omöjligt, men ändå osannolikt, att man kör DDR5 only hos X670/B650 och samtidigt erbjuder det i enklare chipsets.
Minneskontrollern sitter ju inte i moderkort/chipset, utan det är en funktion i I/O-kretsen. Svårt att se varför man inte skulle erbjuda DDR4 stöd med X670/B650 om I/O-kretsen innehåller DDR4 stöd.

Jag tänker så här:
1. Vem föredrar DDR4 över DDR5?
- De som föredrar ett lågt pris framför hög prestanda.
=> De som köper Athlon eller Sempron i stället för Ryzen.
2. Vilka moderkort paras med Athlon/Sempron?
- Inte de dyrare toppkorten!

Slutsats:
AMD kan mycket väl inkludera stöd för DDR4 i I/O för sina kommande Athlon och (ännu) billigare modeller, och för att kunna dra nytta av det behöver man också ett billigare moderkort.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Olle P:

Jag tänker så här:
1. Vem föredrar DDR4 över DDR5?
- De som föredrar ett lågt pris framför hög prestanda.
=> De som köper Athlon eller Sempron i stället för Ryzen.
2. Vilka moderkort paras med Athlon/Sempron?
- Inte de dyrare toppkorten!

Slutsats:
AMD kan mycket väl inkludera stöd för DDR4 i I/O för sina kommande Athlon och (ännu) billigare modeller, och för att kunna dra nytta av det behöver man också ett billigare moderkort.

Som jag skrev: är tekniskt möjligt att genomföra, så kan ju komma DDR4 stöd på något sätt.

Problemet är väl mer att prognosen just nu är att 2023 blir året när DDR5 passerar DDR4 i volym. Historiskt är det också då prisfördelarna med att stanna på äldre teknik försvinner, vill man nå lägre pris framåt väljer de lite långsammare DDR5 modulerna.

För AMD skulle det också innebära kostnad för en extra I/O-krets. Möjligen man i stor utsträckning använda den som finns idag.

Sist: för att detta ska fungera måste man ju tagit höjd för DDR4 i AM5. Intel har ju inte det problemet, de kommer byta sockel när de inte längre ser nytt av DDR4 så för dem är det ingen relevant extrakostnad att ha DDR4 i nuvarande sockel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som jag skrev: är tekniskt möjligt att genomföra, så kan ju komma DDR4 stöd på något sätt.

Problemet är väl mer att prognosen just nu är att 2023 blir året när DDR5 passerar DDR4 i volym. Historiskt är det också då prisfördelarna med att stanna på äldre teknik försvinner, vill man nå lägre pris framåt väljer de lite långsammare DDR5 modulerna.

För AMD skulle det också innebära kostnad för en extra I/O-krets. Möjligen man i stor utsträckning använda den som finns idag.

Sist: för att detta ska fungera måste man ju tagit höjd för DDR4 i AM5. Intel har ju inte det problemet, de kommer byta sockel när de inte längre ser nytt av DDR4 så för dem är det ingen relevant extrakostnad att ha DDR4 i nuvarande sockel.

Kanske kan vara värt att göra en ’stor’ (med ddr5 och pcie5) och en liten (ddr4, färre och segare pcie) att para med a-seriens chipset?