Snabbkoll: Hur stor TV har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

65" i vardagsrummet, tycker storleken funkar helt ok för vårt slötittande.

I biorummet har jag en duk på 110" och där har jag däremot ett "problem". Jag hade verkligen velat uppgradera till en 4K-projektor men de har inte alls fallit i pris som TV har gjort de senaste 5 åren utan de är fortfarande svindyra. Vi snackar 50k+. Så ett reellt alternativ vore att bara smacka dit en stor TV. Men även med en 83" så hade det blivit ett rejält kliv ner i bildstorlek tyvärr.

83" vs 110"
http://displaywars.com/comparisons/110-inch-16x9-vs-83-inch-16x9.png

97" TV hade varit ok men i de storlekarna är även TV svindyra än så länge, och jag tror inte jag hade kunnat lirka ner en sån nerför källartrappan ens ändå. Suck...

Ropen skalla, upprullningsbara OLED-skärmar till alla!

Xiaomis laserprojektor är inget alternativ? Tror även att det finns nåt alternativ från Samsung.

https://cdon.se/hemelektronik/mi-4k-laser-projector-150-p9170...

Jag gick från projektor på 90"till 75" tv just pga 4k, så har lite samma problem som ovan.
Vill ha mikroled över hela väggen, med touch, så man kan dra upp ett fönster med "tvn" ungefär som fönstren i Windows, sen välja utseende på rummet övrig tid.

Permalänk
Medlem

Har 60". Skulle gärna ha större, men får inte plats i min lilla lya.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frux:

65" i vardagsrummet, tycker storleken funkar helt ok för vårt slötittande.

I biorummet har jag en duk på 110" och där har jag däremot ett "problem". Jag hade verkligen velat uppgradera till en 4K-projektor men de har inte alls fallit i pris som TV har gjort de senaste 5 åren utan de är fortfarande svindyra. Vi snackar 50k+. Så ett reellt alternativ vore att bara smacka dit en stor TV. Men även med en 83" så hade det blivit ett rejält kliv ner i bildstorlek tyvärr.

83" vs 110"
http://displaywars.com/comparisons/110-inch-16x9-vs-83-inch-16x9.png

97" TV hade varit ok men i de storlekarna är även TV svindyra än så länge, och jag tror inte jag hade kunnat lirka ner en sån nerför källartrappan ens ändå. Suck...

Ropen skalla, upprullningsbara OLED-skärmar till alla!

Det finns väl massa projektorer som kör 4K även i rätt humana prisklasser? Jag kollade allvarligt på Xiaomis laserprojektor exempelvis, den har fått grymma betyg och kostar knappt 20K. https://mistore.se/products/mi-4k-laser-projector-150?_pos=1&... Short-throw så geometrin är inte perfekt, men rätt nära ändå.

Permalänk

Projektor sedan 2005. Första vändan var det 90" (2005-2010) och sedan 2010 är det 100".
Som många börjar inse nu när TV-apparaterna närmar sig dessa storlekar handlar det om att ha en låg tv-bänk för att inte få en lagom höjd på bilden, samt att det absolut kan bli för stort. Finns bra tumregler för både monteringshöjd och bildstorlek.

Visa signatur

[Raijintek Asterion | Aorus Z390 Master | Intel 9900K@4.6 GHz / PH-TC14PE | 64GB Corsair DDR4 | GTX 960 | M.2 960 EVO + 20TB mekanisk lagring | Corsair AX750 | Eizo ColorEdge CG243W / Eizo ColorEdge CG211 - kalibrerade med Spyder5]

Permalänk
Medlem

Har 77 idag men vill ha större men har inte fyskiskt plats för större.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Har inte kollat på eller haft en TV hemma i snart 8 år, kommer dock köpa mig en LG C2 42" som monitor i höst!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Hade 50" från 2012 och tänkte gå upp till 65" nu när jag skulle byta i höstas.
Priset på 65" var dock 50% högre än 55" så jag hade svårt att motivera det(12k vs 18k), så det fick bli 55".
Sen så har man ju hört att OLED förmodligen inte har lika lång livslängd, så det var också en faktor till att hålla ner priset.

I efterhand är jag dock väldigt nöjd och tycker att 55" duger gott och väl för mitt behov och tittaravstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns väl massa projektorer som kör 4K även i rätt humana prisklasser? Jag kollade allvarligt på Xiaomis laserprojektor exempelvis, den har fått grymma betyg och kostar knappt 20K. https://mistore.se/products/mi-4k-laser-projector-150?_pos=1&... Short-throw så geometrin är inte perfekt, men rätt nära ändå.

Någon som kan förklara vad är skillnaden mot en vanlig projektor och laser ?
Båda kräver väl en duk?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

65" Oled.
Att köpa annat än Oled var totalt uteslutet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Det är inte storleken som avgör, utan hur nära man sitter. 77" på 2.3m.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Röstade efter min största TV, 51" men egentligen tittar vi mest på 42" i vardagsrummet. Hade gärna uppgraderat den men den sitter i en möbel som begränsar hur stort man kan ha.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxxT:

Någon som kan förklara vad är skillnaden mot en vanlig projektor och laser ?
Båda kräver väl en duk?

Jo det är ju lampan som är skillnaden. Du får en lampa som "aldrig" går sönder och som inte förändras över tid, men man får också bättre färger, svärta/kontrast och så, jag har också sett påståenden om att fokus liksom ordnar sig själv, men jag vet inte om det stämmer, jag har inte monterat någon själv. Och förstås lägre strömförbrukning. Den enda nackdelen vad jag förstår är priset.

Permalänk
Medlem

50" och nästa lär bli 65".

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

70" och där lär det stanna om jag inte skulle flytta till något större, eftersom vardagsrummet är så smalt att man kommer ganska nära TV:n. Men praktiskt att kunna läsa texten även utan glasögon

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

55” LG oled. Visst skulle gärna ta större men kostnader är ett dilemma.
Och den fungerar bra så får hänga med många år till. Bilden är ju superb hur som.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vi har en 55" och en 40". Jag är väldogt sugen på en 65" med QD-OLED till typ BF -23

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande inne på min första platt-tv som jag köpte in 2011. Samsung 42 tum med inbyggd 3D för såna där glasögon. Jag vill minnas att jag betalade 14500 kr för tv:n då, och med facit i hand så var det en bra investering. Funkar fortfarande prima med bra färgåtergivning.

En liten fråga: för några år sedan så var det ju inne att man skulle ha så liten tv som möjligt, eller helst ingen alls då det ansågs som fint och "intellektuellt". Är det nån som vet om det fortfarande är så inom vissa kretsar?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Någon som kan förklara vad är skillnaden mot en vanlig projektor och laser ?
Båda kräver väl en duk?

Laserprojektorer är oftast (alltid?) så kallade "short-throw" projektorer som man placerar på tv-bänken precis framför ytan man vill projicera på. Har för mig jag hade den 50 cm från vägg och hade en 90" duk till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är ju lampan som är skillnaden. Du får en lampa som "aldrig" går sönder och som inte förändras över tid, men man får också bättre färger, svärta/kontrast och så, jag har också sett påståenden om att fokus liksom ordnar sig själv, men jag vet inte om det stämmer, jag har inte monterat någon själv. Och förstås lägre strömförbrukning. Den enda nackdelen vad jag förstår är priset.

Snabbare start, stabilare färger, inget lampflimmer och lampan behöver (kan) inte bytas. Svärta, kontrast och fokus är ingen skillnad. Fläktljud är ingen skillnad i praktiken vad jag märkt när jag bytte, men i teorin i framtida modeller kanske, antar att temperaturen måste hållas betydligt lägre än för en lampa. Strömförbrukningen borde kunna vara lägre, men inte i praktiken, min drar 430W, det är mer än den förra med lampa.

Permalänk

Får min LG OLED C1 83" i övermorgon...

Äntligen lite hemmabio-feeling!
(har en 55" plasma idag)

Permalänk
Medlem

77" OLED i vardagsrum. 55" OLED i sovrum. 55:an är tre år och fick flytta in i sovrummet när jag upptäckte lite inbränning, inte så farligt men lite smått störande ibland.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av snajk:

Det finns väl massa projektorer som kör 4K även i rätt humana prisklasser? Jag kollade allvarligt på Xiaomis laserprojektor exempelvis, den har fått grymma betyg och kostar knappt 20K. https://mistore.se/products/mi-4k-laser-projector-150?_pos=1&... Short-throw så geometrin är inte perfekt, men rätt nära ändå.

Vad jag förstått (och gäller tex den du länkar här) är väl många 4K projjar egentligen lägre upplösning men ”jittrar” bilden för att projicera intilliggande pixlar.
Men själva DLP chippet har bara antingen 1080 eller 1440 upplösning rent fysiskt. (1920x1080 i fallet med den länkade projektorn här)

Sen finns det dyrare modeller som absolut har äkta 4K men till väsentligt högre priser.

Vet inte hur mycket roll det spelar i verkligheten dock.

Sen har ju projektorer laggat efter en hel del vad det gäller gamingfunktioner etc.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem

En 55" OLED som är några år gammal, och det är precis lagom. Större än så så skulle den inte få plats där den står.

Känner inte att den är för liten, största problemet är ljusreflektioner särskilt på dagen, och det löser man inte med en större modell.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

65" i vardagsrummet, 55" i sovrummet och 43" på skrivbordet. Intressant att 65" mer eller mindre blivit standard.

Permalänk
Medlem

Jag har en 65" som planeras att uppgraderas till en 77" inom inte allt för länge, men det beror lite på hur utvecklingen ser ut dom närmsta 2 åren.

Jag var lite sugen på att kanske gå hela vägen upp till 83" då Sony Bravia XR-83A90J såg väldigt trevlig ut men det kanske blir lite väl dyrt och väl stort i vardagsrummet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Köpte först en 55" 4K tv I 2019, men upptäckte snabbt att det inte märks så mkt. när man gick från den gamla 47" i vardagsrummet, så den åkte upp på sovrummet istället.

Sen blev det en 75" 14 dagar senare. Båda är uppkopplade på datorer, sovrummet har fått den "gamla" dator som iofs. är ganska stärk den med sin 1080ti + 32GB ram och 12 trådar, medan monster datorn med 3090 kortet + 64GB ram + 32 trådar har fått äran av 75" Teven.

Är det stort nog? Ja prismässig i 2019, men nu kan man ju även får 83-86" för under 20K, så när Teven brinner sönder så blir det nog en sådan en, och ja - TV apparaten kan faktisk brinna sönder, LED skenan som finns inne i Samsung Teven har fått den reflektiva plasten att "gulna" då det inte finns nån kylning i denna billiga sorts 75", det är tyvärr ett känd problem och då Teven är äldre än 2 år så är garantien borta. Hm...

Jag går och väntar på att nån av barnen ska "råka" ha sönder min nuvarande 1920, 55" skärm så jag kan få köpa en större...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag är fortfarande inne på min första platt-tv som jag köpte in 2011. Samsung 42 tum med inbyggd 3D för såna där glasögon. Jag vill minnas att jag betalade 14500 kr för tv:n då, och med facit i hand så var det en bra investering. Funkar fortfarande prima med bra färgåtergivning.

En liten fråga: för några år sedan så var det ju inne att man skulle ha så liten tv som möjligt, eller helst ingen alls då det ansågs som fint och "intellektuellt". Är det nån som vet om det fortfarande är så inom vissa kretsar?

Det klart att det finns såna kretsar. Alla kretsar som du kan tänkas komma på finns i något litet hörn på internet!
Men det är inte särskilt ovanligt att man betraktar TV-tittande som i huvudsak opium för folket, som man helst inte vill lägga sin begränsade tid i livet på när man väl känner att man har fått sin beskärda del av Babben Larsson.

Permalänk
Medlem

65 G1, nästa blir 77 tum

Permalänk
Medlem

Jag har ingen TV-apparat och är nöjd så. Jag kanske skaffar en när jag flyttat, men det är inget jag direkt saknar eller längtar efter i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Intressant att 65" mer eller mindre blivit standard.

Bland Sweclockers medlemmar.

Jag tror 55" fortfarande är rätt standard överlag ute i stugorna...