Twitter köps av Elon Musk

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Fritt fram att kritisera en privat plattform på den privata plattformen, men då får du också räkna med att den privata plattformen gör precis som den privata plattformen vill och eventuellt bannar dig. Skit inte där du sover eller Bit inte handen som föder dig osv.

Visst. Jag säger bara att det inte är ett särskilt bra eller intressant argument. Precis som det inte är särskilt meningsfullt att svara dEt Är LaGlIgT om någon kritiserar ett klädbolag som har sweatshops, men som råkar följa lokal lagstiftning.

Man får önska mer av ett bolag. Det är ok. Antingen håller man med om önskan eller så gör man inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Ja det har Elon sagt tidigare men Trump vill inte komma tillbaka.
Han ivll satsa på sin nya platform Truth istället.

Truth låter bättre på orginalryska.

Permalänk
Medlem

Slut på godtycklig godhets/hat-censur.

Det kan bara uppmuntras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är skillnad på att rapportera missförhållanden för de anställda och att folk sparkas för att de försöker organisera sig och om faktiska företagshemligheter.

Nu blev den personen jag pratar om inte sparkad pga att han (enbart) pratade om missförhållanden, utan för att han bröt mot NDA och pratade om företagshemligheter. Att de såg den som en bra scapegoat är inte relevant, för om han inte brytit mot NDAn så hade de inte kunnat sparka han utan att bli stämda till förbannelse.

Permalänk
Medlem

Jag är försiktigt positiv. Jag är inget fan av Elon Musk men jag hoppas att hans personliga värderingar kommer influera plattformen bara för att det vore roligt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nu läste jag bara lite snabbt, men den visade väl att alla anställda fick rätt i sak och att avskedet var felaktigt?

Yttrandefrihet väger tyngst.

Ja, det är just detta jag pekar på.
Det spelar ingen roll att dessa fick rätt i sak, för i ögonen av människor runtomkring så är dem redan dömda.

Det jag är ute efter är just att belysa att det är väldigt populärt att döma människor baserat på knapphändiga uppgifter utan extern verifiering, och när det sedan visar sig att dessa uppgifter är falska eller på annat sätt avviker från versionen som spreds öppet, så är det redan försent. Finns massvis med exempel på hur driv skapats i sociala medier med bas i rent falska uppgifter som haft förödande konsekvenser för den som anklagats;

Yttrandefriheten bygger på belägget att alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats, men du kan inte få det ena utan det andra.
Samtidigt så är yttrandefriheten väldigt olika beroende på var du befinner dig, det kan vara så att det privata företag som äger plattformen du kritiserar detta privata företag på, inte tillåter det i sina användarvillkor...

På svenska så innebär det att det spelar egentligen ingen roll om du är oskyldig, för du är redan dömd i den stora massans ögon och således är du redan körd, oavsett om du gjort något felaktigt eller inte.

Edit*
Jag gick lite väl brett, jag tror dock personligen att Twitter lär gynnas av detta i det långa loppet då det det senaste funnits väldigt mycket tecken på att man, i sina användarvillkor, gått hårdare åt ena sidan i ett argument än andra, speciellt vid moderering av inlägg som är på gränsen.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Han är nog inte speciellt trovärdig vad gäller yttrandefrihet om någon som Robert Reich inte får snacka arbetsförhållanden på Musks arbetsplatser.

För egen del så gör det mig inte något, använder det max 2-3ggr år. Tror mer på att han är ute efter all data som tjänsten säkerligen har tillgång till.

Så vad är din kritik till förra ägarna då? Musk dålig och dom andra bra? Skrev du någonsin om förra ägarna? och
grundaren?Eller ger du bara Musk denna fördel? ha ha

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Det bästa är ändå att se alla vänstermänniskor böla. Just make your own platform säger jag bara, ni har väl hört den förr. Inte för att jag tror Twitter kommer bli bra, men man får njuta av dom små sakerna.

Permalänk
Medlem

Folk som gnäller på Elon är sossar som vill ha censur och kontroll över platformar. Youtube och twitter gör ju inte något vettigt från personalen som driver sidorna, förutom censur och att låta bedrägerier cirkulera.

Otroligt bra och viktig nyhet som kan göra twitter bra igen. Hoppas Trump får komma tillbaka med, helt uppenbart att han inte brytit mot någon regel eller lagbrott.

Bort med alla pk-mods som vill ha wokefjanteri och in med riktiga diskussioner som inte censureras. Hoppas Elon tar bort så mycket mänsklig pkpersonal som det går och låter twitter frodas från scambottar som pkmodsen ALDRIG bannar. Go figure

Tack Elon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det tror jag inte. Problemet med Twitter är mer än den väldigt samtida kulturen bland administratörer och volymen användare. Plattformen är inte konstruerad på ett sätt som möjliggör någon meningsfull diskussion, utan är mestadels en annonsplats för tyckare och deras varumärken. Teckenbegränsningen reducerar uttryckta inlägg till snärtiga fraser och den febriga ivern efter delningar och tummar upp, och hägringen att bli sedd av någon i sanning stor profil, skapar tryck för mycket märkliga eller fientliga beteenden.

Även utan snörvlande eller extremistiska snöflingor betraktar jag Twitter som ett makalöst dålig plattform för allt det idag tycks användas till. Att där finns några andra än bottar känns fullständigt främmande för mig.

Det är ju fortfarande en väldigt effektiv plattform att sprida information via, förhoppningsvis så innebär detta att *alla* får delta i detta och inte bara det accepterade narrativet. Bara Youtube, Facebook och Instagram (Wikipedia också för den delen) kvar nu så kan ju Internet faktiskt återgå till det normala, eller rättare sagt vad Internet ska vara.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Sett en heldel folk flyttat över till mastodon eller andra activitypub baserade tjänster.
Även hört rykten om att #mastodon var i trending på twitter.

Meme från "frontlinjen"
om nån är lite mer intresserad hur man kan använda mastodon hitta jag en guide.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det tror jag inte. Problemet med Twitter är mer än den väldigt samtida kulturen bland administratörer och volymen användare. Plattformen är inte konstruerad på ett sätt som möjliggör någon meningsfull diskussion, utan är mestadels en annonsplats för tyckare och deras varumärken. Teckenbegränsningen reducerar uttryckta inlägg till snärtiga fraser och den febriga ivern efter delningar och tummar upp, och hägringen att bli sedd av någon i sanning stor profil, skapar tryck för mycket märkliga eller fientliga beteenden.

Även utan snörvlande eller extremistiska snöflingor betraktar jag Twitter som ett makalöst dålig plattform för allt det idag tycks användas till. Att där finns några andra än bottar känns fullständigt främmande för mig.

Håller med det där men samtidigt lägger folk för mycket fokus för "diskussion" eller "tyckande". Jag använder twitter för nyheter först och främst, ej från MSM om jag ska tilläga. Har ett antal användare som kommer med olika news ganska snabbt före traditionella medier och utan självcensur vilket jag uppskattar. Det ger mer variation om man vill följa det som händer runtom i världen. Så, det finns mer användningsområden än rena diskussioner i plattformen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

men vi får väl se hur långt han är beredd att gå med sin yttrandefrihet.

Gissningsvis tar den slut när folk påtalar eventulla problem med Teslas bilar, han brukar inte gilla kritik den mannen.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt roligt! Nej, jag tänker inte utveckla mer än så.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det är väldigt intressant men samtidigt sjukt vilken personkult det kan och snabbt byggs upp kring vissa personer. Vet inte om Elon själv ser sig som en "frälsare" men det känns som att många av hans följare gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Håller med det där men samtidigt lägger folk för mycket fokus för "diskussion" eller "tyckande". Jag använder twitter för nyheter först och främst, ej från MSM om jag ska tilläga. Har ett antal användare som kommer med olika news ganska snabbt före traditionella medier och utan självcensur vilket jag uppskattar. Det ger mer variation om man vill följa det som händer runtom i världen. Så, det finns mer användningsområden än rena diskussioner i plattformen.

Låter lite som du använder Twitter isället för ett RSS flöde.
Jo, det är ett väldigt dåligt diskussionsmedium i.o.m den låga teckengränsen
inte underligt folk är så snabba på att få fel uppfattning i.o.m att man inte kan skriva en bra mening för sammanhanget.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

I grund och botten är det ändå Google och Apple som avgörs vad som får sägas och vilken censur som ska råda. Om dom får för sig att Musk har fel åskikter så stänger dom bara ute Twitter appen i från deras butiker så är det slut med det.

Permalänk
Medlem

Kommer nog stämga mitt konto nu.

Edit: Borta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av micke1m:

Det bästa är ändå att se alla vänstermänniskor böla. Just make your own platform säger jag bara, ni har väl hört den förr. Inte för att jag tror Twitter kommer bli bra, men man får njuta av dom små sakerna.

Böla om vad, mer exakt?
Har sett många kommentarer om detta i tråden, men jag har inte sett något av detta "böl" däremot...?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Mem bara för man är anonym så betyder det inte att man automatiskt är ett troll.

Det sa jag inte heller.

Permalänk

Detta är det bästa som realistiskt kunde hända Twitter. Jag tycker väldigt många är snabba med att döma ut köpet och läsa in vad de tror kommer hända baserat på deras personliga bild av "miljardärer". Om man faktiskt lyssnar på vad Elon har sagt att han ska göra med plattformen så tror jag de flesta håller med honom. Framförallt att göra algoritmen open source och förtydliga vem som blir avstängd och varför.

Att verifiera riktiga personer är till stor grad ett löst problem. Alla kryptoplattformar har redan löst KYC-frågor och identifierar majoriteten av världens befolkning med foto + nationellt ID. En liknande lösning går att ordna på Twitter.

Även aktieägarna i Twitter borde vara nöjda med detta. Aktien har inte ens slagit inflationen sedan deras börslistning 2013. Ett företag med 7000 anställda har tydligen lagt ETT ÅR på att ta fram en edit knapp och först nu börjar det med en liten testgrupp. Hur är det ens möjligt att driva ett företag så ineffektivt?

OT-borttaget /mod
Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Musk är kung!

Allt som kan få flumvänstern att gråta är positivt, men vi får väl se hur långt han är beredd att gå med sin yttrandefrihet.

En person som aktivt motarbetar folk från att skapa fackförbund är långt ifrån "kung".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXmOuSe:

Folk som gnäller på Elon är sossar som vill ha censur och kontroll över platformar. Youtube och twitter gör ju inte något vettigt från personalen som driver sidorna, förutom censur och att låta bedrägerier cirkulera.

Otroligt bra och viktig nyhet som kan göra twitter bra igen. Hoppas Trump får komma tillbaka med, helt uppenbart att han inte brytit mot någon regel eller lagbrott.

Bort med alla pk-mods som vill ha wokefjanteri och in med riktiga diskussioner som inte censureras. Hoppas Elon tar bort så mycket mänsklig pkpersonal som det går och låter twitter frodas från scambottar som pkmodsen ALDRIG bannar. Go figure

Tack Elon

Nu är ju inte Elon någon frälsare då han aktivt försökt stoppa till exempel killen som har en logg på Musks plan genom att muta bort hans konto:
https://twitter.com/elonjet

Om det kontot tas bort av Musk så är han en lika stor kålsupare som "wokefjantarna".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Jag kan tycka det är vettigt med plattformar med stark autenticering av användarna, då vet man att på den plattformen är den som skriver något också den som skriver något. Sen kommer det fortsättningsvis finnas plattformar som inte gör detta, så där kan man fortsätta vara anonym.

Eller kanske en mix, användaren i grunden är hårt autenticerad, men utåt kan du verka anonym. Men postar du då pro-holocaust-propaganda eller krasst inte kan bete dig, då ryker din behörighet.

Lite samma som om du var ett grottmongo på lokala puben förr i tiden, då åkte du ut med huvudet före och blev portad, samt fick skämmas för det inför vännerna.

Dvs så länge det inte blir ALLA tjänster som hårt autenticerar och spårar, så kan de som behandlar känsligare ämnen fortsätta behandla dem på sina håll.

Att folk möjligtvis måste stå med sina riktiga namn förhindrar på inga sätt att dom är skitstövlar.

Det faktum har mänskligheten bevisat sedan vi har hittar bevarade skrifter vi kunde tyda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Tror det kan bli bra eftersom Elon är yttrandefrihets absolutist. Alla ska med andra ord få yttra sig oavsett hur ogenomtänkta eller världsfrånvända deras åsikter och tankar är.
Jag hoppas att det blir så lite moderering som möjligt men att personpåhopp, doxningar och hot leder till varningar eller avstängning för det tillför inget till diskussionen.

Anarki.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

En person som aktivt motarbetar folk från att skapa fackförbund är långt ifrån "kung".

Man kan ju också fråga sig hur det går ihop med hans syn på yttrandefrihet. I grunden är en fackförening ett sätt att dela och ge gehör för sina åsikter.

Permalänk
Medlem

Herregud, sjukt vad många människor det finns som avgudar Musk, ni förstår väl att ni är INGENTING för honom?
Hade han fått som han velat hade alla jobbat i hans fabriker för att tillverka produkter åt "eliten".

Permalänk
Skrivet av Träpuben:

Herregud, sjukt vad många människor det finns som avgudar Musk, ni förstår väl att ni är INGENTING för honom?
Hade han fått som han velat hade alla jobbat i hans fabriker för att tillverka produkter åt "eliten".

Herregud, sjukt vad många människor det finns som tror att alla är onda och vill bara utnyttja andra. Jobbig världsbild att leva med.

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yottabyte:

Herregud, sjukt vad många människor det finns som tror att alla är onda och vill bara utnyttja andra. Jobbig världsbild att leva med.

Jag sa aldrig att han är ond? Däremot tror jag absolut det är en naiv bild att tro att han inte skulle ta första tillfället han får att slå ner på fabrikarbetarnas arbetsvillkor, allt för att maximera produktionen och vinsterna.

Vänta, det har han redan gjort.

EDIT: Jag vill bara förtydliga att jag inte tycker han är ond, dum, sjuk i huvudet eller dylikt och tycker absolut han gjort mycket bra för mänskligheten också med Tesla och elektrifieringen av bilar som kändes århundraden bort innan.
Däremot kan man faktiskt ha två bollar i luften samtidigt och en person är inte bara god eller ond, 0 eller 1 och jag tycker Musk är en sån person som man som gememan inte ska dyrka bara för att han postar memes på Twitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Man kan ju också fråga sig hur det går ihop med hans syn på yttrandefrihet. I grunden är en fackförening ett sätt att dela och ge gehör för sina åsikter.

Nej, en fackförening är en intresseorganisation. De faller mer under föreningsfrihet än yttrandefrihet. Jag är för fackföreningar men jag tycker inte man ska klumpa ihop begreppen.

Visa signatur

RIP 780