TV-arm skruvad in i betong, men har 2 insex där jag inte får in någon nyckel.

Permalänk
Medlem

TV-arm skruvad in i betong, men har 2 insex där jag inte får in någon nyckel.

Hej

Har haft en Samsung 49 tums monitor ansluten med en ARM.
Armen sitter fast med 3 stycken "skruvar" som ser ut som insex.

Jag kan få in en nyckel i den översta skruven men får inte in någon nyckel i de två nedanför..
TV + arm köptes för några år sedan på Elgiganten, och monterade inte det själv utan tog tv + arm + montering.
(Har för mig att de blev något strul med fast sättning i betong väggen)

Men nu är det flytt dags, och det där skruvarna hade jag glömt bort..

Det var en arm THIN 345 Vogels wall bracket
Imgur länk till foton

Någon som vet eller kan gissa hur jag kan få bor de 2 nedre skruvarna ?

Permalänk
Medlem

Insex finns i tum eller mm, prova bägge.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat på bilderna förstår jag än mindre vad problemet är. Sitter dom för hårt så du inte orkar skruva?

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av sago:

Hej

Har haft en Samsung 49 tums monitor ansluten med en ARM.
Armen sitter fast med 3 stycken "skruvar" som ser ut som insex.

Jag kan få in en nyckel i den översta skruven men får inte in någon nyckel i de två nedanför..
TV + arm köptes för några år sedan på Elgiganten, och monterade inte det själv utan tog tv + arm + montering.
(Har för mig att de blev något strul med fast sättning i betong väggen)

Men nu är det flytt dags, och det där skruvarna hade jag glömt bort..

Det var en arm THIN 345 Vogels wall bracket
Imgur länk till foton

Någon som vet eller kan gissa hur jag kan få bor de 2 nedre skruvarna ?

Det är väl bara de två översta som sitter i väggen och behöver komma loss?

"Får inte in", menar du att du inte kommer åt den eller att ingen bits passar? Om vi utgår från att du kommer åt den OCH såklart tagit rätt insexnyckel, så är problemet att gängorna är sabbade. Du kan då prova;
1. rätt nyckel + nått gummi i, t.ex. gummi- band, handske. = grepp och fyller ut
2. Tång som du griper runt
3. Offra en lite större insexnyckel som du slår in nya gängor med
4. Borra sönder... Nackdel att skiten sitter kvar inne i väggen.

Jag skulle inte rekommendera att försöka bända loss hela paketet, eftersom det kan bli ordentlig åverkan på vägg som du får stå för.
Have fun!

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till Torx-bits, prova med det, ibland fungerar det bättre än insex, även på insex-huvuden.

Torx-bits är dessutom enklare att "hamra" in om man behöver tvinga dit ett bits ett skadat insex-huvud.

Permalänk
Medlem

Jag tror att insex skruvarna har blivit skadade vid uppsättningen och att det är därför som jag har svårt att få in insex.
Totalt sett finns det mer än 3 skruv hål platser i "vägg skenan", men det var bara 3 skruvar som hade använts.

Har testat med ca 8 insex som, inklusive en som fanns med i Vogel Arm lådan men bara 2 som jag kunde få in i översta skruven. (den som fanns med gick inte)

Den översta skruven satt inte hårt, kunde dra med en hand + en ganska stor insex utan att ta i särskilt mycket.

Tittar jag i manualen så ser det ut att följa med 1 stycken insex, vilket också fanns i min förpackning.
Dimensionen på denna såg ut ungefär som den jag lyckas få in i den översta.

Jag ser inte någon särskild skillnad mellan de två översta skruvarna i de bilder jag tagit. Men jag kan fästa en viss insex nyckel i översta, utan att få in samma nyckel i skruvarna nedanför.

Jag tror att alla 3 skruvarna har fått "gängorna sabbade", men att den översta är lite bättre och därför lättare att få in en nyckel

Planer / funderingar framåt:

Försök skaffa torx bits som jag kan försöka slå/hamra in

Om det inte går så kanske försöka borra bort skruvarna

Vet inte ifall man kan värma på skruven och den kanske expanderar och då kanske lättare att få in någon nykel/insex bit/ torx ?
( Armen sitter på skena mot en betong vägg )

Man jag skall skriva hur det går..

Permalänk
Rekordmedlem

Det ser ut som Torx eller Xzn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Insex bits och knacka in med hammare. Lättare att knacka in ett bits än t ex en L-nyckel.
Ser du skallen? Ser den stukad ut?

Värma skulle jag nog hoppat. Du får glödga innan det händer nått...

Edit: så dåliga såg de inte ut, ska inte behöva borras el liknande. Mekar man fordon så är det sällan skruvar ser så bra ut 😉
Bara o knacka i ett bits av rätt sort.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller de ser så dåliga ut, du kanske bara är svag?

Permalänk
Medlem

Gängorna kan inte vara sabbade (eller ja det ser vi inte än). Det är spåren i huvudet på skruven. Så du lär dig rätt termer.

Är de likadana som den du lyckats få ut? Det borde inte vara några problem med lite vilja och våld. Som någon säger kan torx passa i den. Annars finns diverse trix som borr man kör till motsols och göra spår med dremel för spårskruvmejsel.

Om inget hade jag kollat med den som flyttar in efter dig om de vill ha kvar fästet eller tar på sig att ta ner det (tänker om de är en hemmafixare/mekare)

Permalänk
Medlem

Snackade en av fastighets killar som jobbar i bostadsrätts föreningen, och "jag kan komm med lite special nycklar".. 5 minuter senare var han förbi med en special sats, såg ut lite mer som Torx liknande och puff så var skruvarna borta ..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sago:

Snackade en av fastighets killar som jobbar i bostadsrätts föreningen, och "jag kan komm med lite special nycklar".. 5 minuter senare var han förbi med en special sats, såg ut lite mer som Torx liknande och puff så var skruvarna borta ..

Om det varken ver insex eller torx så var det xzn, bra att skruvarna är loss.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns ju alltid en så kallad grisp*tt!

Förklarat av våra vänner i garaget!

Visa signatur

//
Tomas!