Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

beror på hur många barn du har också. I mitt fall (Swedbank) räknade det 6000kr per barn i kalkylen.

Att de drog av 60k/per barn och år?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Med bunden ränta tar du en ”bet” mot banken. Men det är skönt att veta vad man ska betala varje månad under den tiden dina resurser är kraftigt begränsade.

Man bettar aldrig mot banken, när du binder har banken redan givit ut bostadsobligationer på samma bindningstid, med lägre ränta.
Så banken vinner alltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Att de drog av 60k/per barn och år?

Så förstod jag det. Eller rättare sagt 72k/år.
Jag och min sambo som hade en gemensam årsinkomst i 2021 på i snitt 67.000/månad, fick ett lånelöfte på 4 000 050 kr då vi har fyra barn. Vi gjorde lånelöfte för två veckor sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Att de drog av 60k/per barn och år?

Schablon från FI's sida är 4000 kronor per månad och barn om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Så förstod jag det. Eller rättare sagt 72k/år.
Jag och min sambo som hade en gemensam årsinkomst i 2021 på i snitt 67.000/månad, fick ett lånelöfte på 4 000 050 kr då vi har fyra barn. Vi gjorde lånelöfte för två veckor sedan.

Skrivet av oatp1b1:

Schablon från FI's sida är 4000 kronor per månad och barn om jag inte minns fel.

Tack, vi har 1 barn. Visste inte att banken räknade med detta!
Vi har möte med banken imorgon så vi får se.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Enkelt. Låter som att du behöver säkra lite genom att binda ränta vid eventuellt köp. Räkna ut vad bostadsrätten skulle kosta totalt med den ränta du erbjuds på t.ex 5 år (är de 5-6000 du skriver med bunden ränta på 5 år eller?). Känn efter om du tycker att det är värt merkostnaden jämfört med att bo kvar i din hyresrätt. Om ja, köp bostadsrätten, om nej bo kvar i hyresrätten. Förutsätter att du räknar med att kunna öka inkomsterna igen efter 4-5 år.

Ja, de 5-6000 är med bunden ränta på 5 år. Dilemmat är om 4-5 år ifall bostadsrättspriserna sjunkit med X antal procent samtidigt som bolåneräntan stigit med X antal procent (även med amorteringskrav då det beror på bostadens värde). Men jag antar du har rätt, tack för input.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Ja, de 5-6000 är med bunden ränta på 5 år. Dilemmat är om 4-5 år ifall bostadsrättspriserna sjunkit med X antal procent samtidigt som bolåneräntan stigit med X antal procent (även med amorteringskrav då det beror på bostadens värde). Men jag antar du har rätt, tack för input.

Amorteringskravet drabbas du bara av om du skulle omvärdera bostaden och få banken att sätta ett nytt amorteringsunderlag.
Vilket man inte hade gjort isf ^^

Permalänk
Skrivet av Seziuo:

Ja, de 5-6000 är med bunden ränta på 5 år. Dilemmat är om 4-5 år ifall bostadsrättspriserna sjunkit med X antal procent samtidigt som bolåneräntan stigit med X antal procent (även med amorteringskrav då det beror på bostadens värde). Men jag antar du har rätt, tack för input.

Precis som posten ovan mig skrev kommer det inte påverka amorteringsvärdet.

Avseende dilemmat så kan ingen spå framtiden. Vill du säkra upp så mycket du kan så får du typ binda hälften på 5 år och hälften på 10 år. Men då får du ju betala ett påslag på det såklart. (Om man inte bundit hösten 2019 SEB 10 år till 1,09%, vilket genidrag det hade varit).

Men om du räknar med att ha en okej inkomst om 5 år så skulle jag inte oroa mig alltför mycket. Börjar räntorna dra iväg alltför mycket så att det riskerar att bli problem för många så kommer politikerna i ren självbevarelsedrift införa program som räddar de med dyra bolån. Tänk på att vi hade 50% ränteavdrag fram till 1990/91. Amorteringskravet lär avskaffas/pausas på nytt vid räntor uppåt 6-7% är min gissning (om inte tidigare än så).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobiasStockholm:

Precis som posten ovan mig skrev kommer det inte påverka amorteringsvärdet.

Avseende dilemmat så kan ingen spå framtiden. Vill du säkra upp så mycket du kan så får du typ binda hälften på 5 år och hälften på 10 år. Men då får du ju betala ett påslag på det såklart. (Om man inte bundit hösten 2019 SEB 10 år till 1,09%, vilket genidrag det hade varit).

Men om du räknar med att ha en okej inkomst om 5 år så skulle jag inte oroa mig alltför mycket. Börjar räntorna dra iväg alltför mycket så att det riskerar att bli problem för många så kommer politikerna i ren självbevarelsedrift införa program som räddar de med dyra bolån. Tänk på att vi hade 50% ränteavdrag fram till 1990/91. Amorteringskravet lär avskaffas/pausas på nytt vid räntor uppåt 6-7% är min gissning (om inte tidigare än så).

Hade SEB då, ångrar att jag inte band, men samtidigt så vet man inte om vill bo kvar. ECB har ju påpekat svenska hushåll har haft mycket bolån. Nu får man hoppas att det blir ”too big to fail”. Tänk om du köper en 12 miljonersvilla nu och om 3 år så är den värd 8. Frugan tar ut skilsmässa och ni måste sälja . Det blir drygt!

Permalänk
Medlem

Ja eller om man köper en 12 miljonersvilla nu och om 3 år så är den värd 8 och banken säger upp lånen för att man har mer lån än vad villan är värd
Det är inte heller kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Hade SEB då, ångrar att jag inte band, men samtidigt så vet man inte om vill bo kvar. ECB har ju påpekat svenska hushåll har haft mycket bolån. Nu får man hoppas att det blir ”too big to fail”. Tänk om du köper en 12 miljonersvilla nu och om 3 år så är den värd 8. Frugan tar ut skilsmässa och ni måste sälja . Det blir drygt!

Köper du då något för 4 som senare ökar till 6 är du tillbaka på plus minus noll.
Gäller att inte lämna karusellen

Fattar inte att jag missade det erbjudandet, hösten 2019 la jag om mina lån och tyckte jag hade stenkoll på vad som fanns.
Var det väldigt riktat till en viss kundgrupp eller så?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Ja eller om man köper en 12 miljonersvilla nu och om 3 år så är den värd 8 och banken säger upp lånen för att man har mer lån än vad villan är värd
Det är inte heller kul

Det får inte banken göra, endast om värdeminskningen beror på andra särskilda omständigheter andra än en allmän prisnedgång på marknaden får banken säga upp lånen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Köper du då något för 4 som senare ökar till 6 är du tillbaka på plus minus noll.
Gäller att inte lämna karusellen

Fattar inte att jag missade det erbjudandet, hösten 2019 la jag om mina lån och tyckte jag hade stenkoll på vad som fanns.
Var det väldigt riktat till en viss kundgrupp eller så?

Det var ett erbjudande till alla men under väldigt kort tid (typ några veckor) om jag minns rätt när SEB ville expandera sin bolånekundbas kraftigt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Köper du då något för 4 som senare ökar till 6 är du tillbaka på plus minus noll.
Gäller att inte lämna karusellen

Fattar inte att jag missade det erbjudandet, hösten 2019 la jag om mina lån och tyckte jag hade stenkoll på vad som fanns.
Var det väldigt riktat till en viss kundgrupp eller så?

Nä, det var för alla. Jag såg det, men tänkte inte mer på det. Borde ha ringt till min bankman och lagt om lånen. Hade ju rörligt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det får inte banken göra, endast om värdeminskningen beror på andra särskilda omständigheter andra än en allmän prisnedgång på marknaden får banken säga upp lånen.

Har du verkligen läst det finstilta

Edit: https://www.konsumenternas.se/lan--betalningar/lan/sa-fungera...
Du hade rätt

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Har du verkligen läst det finstilta

Ja, har du?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Skrev på kontrakt på en bostadsrätt igår. (Wohoo!)

Nästa vecka ska jag ha möte på Swedbank för att ta lån i min mors hus till insatsen. Dels då min mor är kund i Swedbank och jag med, men även för att handpenningen ska fram lite snabbt.
Men resten av bolånet är jag beredd att ta i en annan bank. Jag har fram till 4e Juli då vi ska flytta in. Vilken bank rekommenderas för bolån? Kan jag ens ha kvar Swedbank för lönekonto och debiteringskort och enbart bolån i en annan bank?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Skrev på kontrakt på en bostadsrätt igår. (Wohoo!)

Nästa vecka ska jag ha möte på Swedbank för att ta lån i min mors hus till insatsen. Dels då min mor är kund i Swedbank och jag med, men även för att handpenningen ska fram lite snabbt.
Men resten av bolånet är jag beredd att ta i en annan bank. Jag har fram till 4e Juli då vi ska flytta in. Vilken bank rekommenderas för bolån? Kan jag ens ha kvar Swedbank för lönekonto och debiteringskort och enbart bolån i en annan bank?

Grattis!

Storbankerna vill generellt att du flyttar allt till dem. SBAB samt de nyare långivarna (Stabelo, Hypoteket, etc.) som bara sysslar med bolån ställer dock inga sådana krav. De sistnämnda (med undantag för SBAB) kan dock ofta ha lite striktare krav på belåningsgrad.

Generellt brukar man ju teckna bolånet med någon av de banker man fått lånelöfte ifrån, men är väl inget som hindrar att man hör sig för även hos andra långivare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Och där kom räntehöjningen! Ganska nöjd att man satte räntan bunden på 1.2% i 3 år vid bostadsköpet i januari.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mortal1ty:

Och där kom räntehöjningen! Ganska nöjd att man satte räntan bunden på 1.2% i 3 år vid bostadsköpet i januari.

Min 3 års bindningstid går lägligt nog ut i sommar

Elavtalet med. Blir en dyr höst.

Permalänk
Skrivet av Mortal1ty:

Och där kom räntehöjningen! Ganska nöjd att man satte räntan bunden på 1.2% i 3 år vid bostadsköpet i januari.

Tänkte du flytta om tre år menar du?

Skämt och sido, det är ganska uppenbart att vi får räkna med löpande bostadsräntor om åtminstone 2-3 procent, kanske mer de närmaste fem åren.

Som en konsekvens är det väl högst troligt det blir en sättning och prisfall på iaf 10-20%. När det varit sådant galet prisrally så längr så är det snarast konstigt att det inte skett tidigare. Priserna kan ju inte gå upp i all oändlighet när inte (real)lönerna gör det. Att dom flesta är inställda på att priserna bara går upp och upp (som jag sett kommenteras även i denna tråd) är ganska talande för att det är en bubbla. Men höjda räntor kommer rätta till detta.

Vid snabb överslagsräkning innebär för egen del 3% ränta att månadskostnaden ökar ca 7000kr, och då har vi inte särskilt höga lån jmf med vad många behöver låna idag.

Så att fundera över sin skuldsättning och tänka ut en plan gör ens ekonomi i närtid är nog ingen dum idé...

Permalänk

Borde man vänta med att köpa bostad nu när räntorna går upp eller ska man bara köra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Tänkte du flytta om tre år menar du?

Skämt och sido, det är ganska uppenbart att vi får räkna med löpande bostadsräntor om åtminstone 2-3 procent, kanske mer de närmaste fem åren.

Som en konsekvens är det väl högst troligt det blir en sättning och prisfall på iaf 10-20%. När det varit sådant galet prisrally så längr så är det snarast konstigt att det inte skett tidigare. Priserna kan ju inte gå upp i all oändlighet när inte (real)lönerna gör det. Att dom flesta är inställda på att priserna bara går upp och upp (som jag sett kommenteras även i denna tråd) är ganska talande för att det är en bubbla. Men höjda räntor kommer rätta till detta.

Vid snabb överslagsräkning innebär för egen del 3% ränta att månadskostnaden ökar ca 7000kr, och då har vi inte särskilt höga lån jmf med vad många behöver låna idag.

Så att fundera över sin skuldsättning och tänka ut en plan gör ens ekonomi i närtid är nog ingen dum idé...

Då är sambon klar med studierna, så det är planen!

Permalänk
Medlem

Jag och tjejen kommer att bygga hus nästa vår - Vi äger redan tomten, och tror därför att vi kommer undan med ~2,5 miljoner. Vi har ca. 400-tusen som vi tänker oss lägga i handpenning. Våran månadsinkomst är tillsammans ca. 70-tusen. Förstår att det är svårt att säga något i siffror och ören, men hur aggressiva kan vi vara i förhandlingar?

Finns det några fällor som man ska akta sig för? Allmänna råd inför att man snackar med banken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Jag och tjejen kommer att bygga hus nästa vår - Vi äger redan tomten, och tror därför att vi kommer undan med ~2,5 miljoner. Vi har ca. 400-tusen som vi tänker oss lägga i handpenning. Våran månadsinkomst är tillsammans ca. 70-tusen. Förstår att det är svårt att säga något i siffror och ören, men hur aggressiva kan vi vara i förhandlingar?

Finns det några fällor som man ska akta sig för? Allmänna råd inför att man snackar med banken?

Tomtens värde räknas in i handpenningen men det kanske du redan räknat på?

Kolla om hustillverkaren har samarbete med någon bank, vi fick väldigt bra ränta på kreditivet utan att behöva springa runt till olika banker.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tomtens värde räknas in i handpenningen men det kanske du redan räknat på?

Kolla om hustillverkaren har samarbete med någon bank, vi fick väldigt bra ränta på kreditivet utan att behöva springa runt till olika banker.

Tomten är en del utav mina föräldrars gård, så vi har inte betalat något för den. Kan man fortfarande använda värdet av den i förhandlingen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Tomten är en del utav mina föräldrars gård, så vi har inte betalat något för den. Kan man fortfarande använda värdet av den i förhandlingen då?

Har ni styckat av och anslutit den till separat VA och liknande så skulle jag säga ja.

Skrivet av bluetrain:

längr så är det snarast konstigt att det inte skett tidigare. Priserna kan ju inte gå upp i all oändlighet när inte (real)lönerna gör det. Att dom flesta är inställda på att priserna bara går upp och upp (som jag sett kommenteras även i denna tråd) är ganska talande för att det är en bubbla. Men höjda räntor kommer rätta till detta.

Det är inte en bubbla om efterfrågan finns. Det som lär ske nu är en mindre nedgång i priser ett tag för att sen fortsätta uppåt om ett par år när byggnationer saktar ner och mängden människor fortsätter öka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Tomten är en del utav mina föräldrars gård, så vi har inte betalat något för den. Kan man fortfarande använda värdet av den i förhandlingen då?

Ja, så länge den är avstyckad och ni äger den.
Jag la inte in någon handpenning alls när jag byggde utöver tomtvärdet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Bubblor brukar kännetecknas av sådant som saknar inneboende värde. Tulpanlökar, bitcoin, it företag.

Det lär ske en prismässigt justering ett par % neråt, helt enkelt för att om folk inte har råd, så har dom inte råd. Men behov och efterfrågan har inte minskat.

Och räkna med att om det visar sig att folk visst har råd, för att börsen skjutsat upp deras kapital, så kommer priserna öka pga FOMO. Om inte högre ränta knäckte "bubblan" då är det de facto ingen bubbla.

Upp till bevis i höst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fiskebulle:

Tomten är en del utav mina föräldrars gård, så vi har inte betalat något för den. Kan man fortfarande använda värdet av den i förhandlingen då?

se till att skriva ett samboavtal.. så du inte blir blåst på tomten om ni går isär. SKRIV!