Permalänk

Vilken bank borde man välja nu?

Är en utav de drabbade som har råkat ut för Swedbanks "störning" som pågår just nu.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/stora-problem-hos-...

Är iallafall på span efter att bli kund hos Nordea, något att ha eller borde jag välja något annat? Är för nuvarande student om det spelar någon roll.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Ingen rekommendation att komma med men måste bara kommentera då jag sitter i samma sits. Sitter här och försöker betala räkningar men går bet. Helt sinnessjukt hur ofta det är driftstörningar hos Swedbank. Förstår inte hur det är möjligt, är det någon annan storbank som ens är i närheten? Det borde väl finnas redundans på redundans för banksystem?

Måste verkligen ta tag i att byta den här gången.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Det är störningar av olika slag hos andra banker också då och då. Jag tror det är precis lika illa hos alla storbankerna.

Permalänk
Sötast

Inget IT system är foolproof. "nuförtiden" är det ju allt vanligare att system är synkade med andra system på flera olika vis.
Räcker att ett system går ner så kan det orsaka problem i andra.

Arbetar i drift för ett väldigt stort bolag och driftstörningar är en daglig sak, vissa knappt märkbara, andra med enorm påverkan.
Sålänge man kan få igång systemen igen och att ingen data går förlorad så är det "ok".

Har haft swedbank hela mitt liv och tror aldrig att jag personligen påverkats av en störning mer än att sidan kanske inte gått att nå på ett par timmar.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Det är störningar av olika slag hos andra banker också då och då. Jag tror det är precis lika illa hos alla storbankerna.

Aldrig haft problem med SHB. Men sen finns det andra saker jag är mindre nöjd med.

Permalänk
Medlem

Har själv börjat använda Revolut.
Kund med Nordea men skulle vilja byta till någon gratis för tillgång till lönekonto, bankid, överföringar till Avanza.

Några förslag? Kan vara nått för OP också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Är en utav de drabbade som har råkat ut för Swedbanks "störning" som pågår just nu.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/stora-problem-hos-...

Är iallafall på span efter att bli kund hos Nordea, något att ha eller borde jag välja något annat? Är för nuvarande student om det spelar någon roll.

Lycka till!

https://downdetector.se/problem-storningar/nordea/
https://www.xn--driftstrning-bjb.com/storningar/nordea

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Är en utav de drabbade som har råkat ut för Swedbanks "störning" som pågår just nu.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/stora-problem-hos-...

Är iallafall på span efter att bli kund hos Nordea, något att ha eller borde jag välja något annat? Är för nuvarande student om det spelar någon roll.

Nordea lämnade Sverige efter att regeringen tyckte att de borde ha mer buffert efter att de fick 40 miljarder i stöd under förra bankkrisen. Så jag bytte till länsförsäkringar. Inte upplevt nå speciellt mycket störningar.

Permalänk
Medlem

Är just nu kund hos Nordea men kommer att flytta över till länsförsäkringar. Enda anledningen är att jag får rabatt på mina försäkringar jag har hos dem. Rekommenderar länsförsäkringar framför Nordea i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen Nordea har störningar rätt ofta också..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Alla banker har störningar då och då men ett sätt att skapa sig lite köpredundans så man inte står där är att ha ett kreditkort hos någon annan bank eller kreditkortsleverantör som t.ex. Remember.

Permalänk
Medlem

Har själv Handelsbanken och har aldrig upplevt något krångel med deras tjänster.
Som andra säger, försök att ha en backup hos någon annan bank/kreditkortsleverantör.

Visa signatur

R7 5700x | GIGABYTE X470 Aorus Gaming 5 wifi | HyperX Predator 48GB @ 3200mhz |
GIGABYTE RTX 4070 Super | EVGA SuperNOVA 850 GA 80+ Gold 850W | FD Define R5 Black |

Permalänk
Medlem

Har ingen rekommendation, men kan avråda från Skandiabanken. Tycker alltid att de har problem med kort och internetbank kring löning. Förstår inte hur det kan fortgå år efter år.

Har också ett konto hos Nordea där jag har mitt gamla aktiesparande och ett reservkort med några tusenlappar. Funkar ganska bra. Men deras avgifter är höga. Månadsavgift för konto och kort. Påslag för att kunna skicka pengar. Osv. Man känner sig som en mjölkko.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Ibland är det ju externa tjänster som går ner och gör så att folk upplever att en bank har störningar.
Tänker på om BankID ligger nere eller liknande.

Permalänk

Sprida riskerna. En random person kontaktade mig på email och sa jag hade vunnit 5 miljarder på ett lotto. Pengarna växer så bra där så jag har satt in ännu mer pengar..

Nej sprida riskerna med säkra banker. Alla datorsystem idag krånglar. Att bankerna just nu krånglar ovanligt mycket tror jag kan ha med något problem i världen att göra. Bankerna vill dock såklart inte erkänna detta.

Och inte för att vara sådan. Men en student räcker ofta en bank tillräckligt. Ofta tar de en slags avgift och annat och man bör upp i vissa summor innan det är värt. -Det är upp till en diskussion. Men har man t.ex 20 000kr så behöver man inte precis krångla med dubbla banker.

Permalänk
Medlem

Har själv Danske bank pga bolånet är där.
Lite osmidig mobilapp men fungerar bra och inga störningar.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

Skandiabanken, aldrig haft problem faktiskt! Rekommenderar starkt. Swedbank är ett skämt. Dålig IT.

Handelsbanken tror jag är rätt bra också. Nordea ska du inte ha. Det har längst överföringstider till andra banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Är en utav de drabbade som har råkat ut för Swedbanks "störning" som pågår just nu.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/stora-problem-hos-...

Är iallafall på span efter att bli kund hos Nordea, något att ha eller borde jag välja något annat? Är för nuvarande student om det spelar någon roll.

Pest eller kolera?
Finns inte någon storbank som är speciellt bra. Jag har bara lönekonto och lån hos en storbank. Mer behöver du inte ha.
Resten har jag på avanza, hoist och sevenday. Men det här får du ta ställning till när du börjat arbeta.

Finns ingen mening med att ha sina pengar hos storbankerna när de är så pass dyra och inte har någon ränta på sina konton.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Undvik storbankerna om du inte vill bidra till en sämre framtid. AKA investeringar i fossilbränslen.

Permalänk
Medlem

Själv kommer jag sitta kvar med Swedbank och har ingen panik. Alla har sina problem ibland, tycker de är bra annars.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Har själv Danske bank pga bolånet är där.
Lite osmidig mobilapp men fungerar bra och inga störningar.

Håller med ovanstående talare, har faktiskt varit stabilt sedan jag bytte till dem. Appen blir stegvis bättre, internetbanken via webbläsare är däremot galet rörig.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Håller med ovanstående talare, har faktiskt varit stabilt sedan jag bytte till dem. Appen blir stegvis bättre, internetbanken via webbläsare är däremot galet rörig.

Ja appen blir bara bättre och bättre. Men som du säger hemsidan är katastrof. Ibland får man ju upp varningar att man är på deras gamla sida där inne.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Är en utav de drabbade som har råkat ut för Swedbanks "störning" som pågår just nu.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/stora-problem-hos-...

Är iallafall på span efter att bli kund hos Nordea, något att ha eller borde jag välja något annat? Är för nuvarande student om det spelar någon roll.

Jag hade varken valt Swedbank eller Nordea.

Nordea hade iaf för några år sedan mycket gammal kod som hängde kvar och som orsakade stora driftstörningar när någon petade i den för att göra förbättringar. Samt att de är en rätt stor bank där man når många företag om man slår ut den.

Jag personligen gillar Länsförsäkringar - Bra app, bra bemötande och när det kommer till försäkringar så är de i 9 fall av 10 billigast när rabatterna trillar in.

Om de också har lika skräpiga system i bakgrunden vet jag dock inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ingen rekommendation att komma med men måste bara kommentera då jag sitter i samma sits. Sitter här och försöker betala räkningar men går bet. Helt sinnessjukt hur ofta det är driftstörningar hos Swedbank. Förstår inte hur det är möjligt, är det någon annan storbank som ens är i närheten? Det borde väl finnas redundans på redundans för banksystem?

Måste verkligen ta tag i att byta den här gången.

Har haft Swedbank i fem år och under hela den tiden har jag aldrig upplevt en enda driftstörning. Hade SEB tidigare och de verkade ha driftstörningar varje vecka.

För en student tror jag ICA Banken kunde vara ett bra alternativ? https://www.icabanken.se/kort-och-betala/ica-student/

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

SEB har den bästa appen o webben - så för mig som gillar att kunna göra allt själv, så funkar SEB bra.

Apple Pay ska komma i sommar, har varit surt att det inte funkar innan. Men bättre sent än aldrig

// LZ

Permalänk
Medlem

SEB rullar på skapligt med någon bankid störning då och då men det är ju bankid.
Applepay om någon månad också gör inte saken sämre.

Att försöka komma i kontakt med sin bank är ju därimot svårare och svårare och fundera inte ens på kontanter

Permalänk
Medlem

Sambon har ICA Bank och det har fungerat riktigt bra. Mobilapp är bara på svenska men deras hemsida fungerar ganska väl med webbläsarens översättningsfunktion.
Har själv Länsförsäkringar men kommer byta till ICA Bank nu till sommaren p.g.a olika orsaker (orsaken finns i min posthistorik).
Hos båda dessa bankerna har det inte varit något nertid jag märkt av, inte i klass med Swedbank iallafall.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalaus:

Har själv Handelsbanken och har aldrig upplevt något krångel med deras tjänster.
Som andra säger, försök att ha en backup hos någon annan bank/kreditkortsleverantör.

Dock är det riktigt dåligt att de fortfarande inte har kommit igång med Google Pay.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Det är problem med alla banker vid olika tidpunkter.
Jag har kört Länsförsäkringar och har dock inte upplevt störningar annat än kanske...en gång på 15-20 år.
(Edit* - Denna kommentar innefattar då inte störningar som utgår från Swish, då det skett ibland (mer sällan nu för tiden))

Personligen tror jag på de lite mindre aktörerna (ICA, Länsförsäkringar etc) då det är oftare jag ser att Swedbank / Nordea / SEB har problem än något annat, men dessa står väl för majoriteten av kunderna i Sverige?
Fördel Länsförsäkringar är 20% på allt om du är guldkund (Konto + Sparande + Någon försäkring), för att inte tala om ytterligare rabatter om du är student/ungdom (<27år)
Funkar fint med Google Pay / Apple Pay också. Deras app är rätt schysst också om man bryr sig om sånt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Har Nordea. Gillar deras XtraSpar om man gillar spara. Har ställt in på allt ska avrundas till närmaste 10-tal. Köper jag exempelvis något för 27 dras det 30:- i kassan. 3 kr överförs till sparkontot. Det blir enormt mycket småslantar.