Konsumentköplagen uppdateras den 1 maj 2022 (2 års omvänd bevisbörda, högre krav på uppdatering av digitala varor)

Permalänk
Medlem

Om man betalat med sina personuppgifter, får man tillbaka dessa vid hävande av köp?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Om man betalat med sina personuppgifter, får man tillbaka dessa vid hävande av köp?

Det kan du ju få när som enligt gdpr. iaf på den nivån andra sidan inte sålt/skickat vidare det på. Men det måste de ju skriva i sin rapport mot dig och då kan du göea en gdpr anmälan mot nästa bolag osv osv.

I praktiken. Nej.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knotvillage:

Den gamla lagen var lite verkningslös då du hade bevisbördan. Om telefonen fick sönder efter 2.5år hur skulle du kunna bevisa att felet var ursprungligt? Nu har dom vänt det mot tillverkarna istället.

Efter 24 månader så har ju du fortfarande bevisbördan. Men säg 18månader så slipper du bråka med Apple. Finns ju de som tycker att det är helt okej att köpa AppleCare+ för att få en problemlös hantering av garantiåtaganden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Du har så rätt att tillverkningen går mot billigare lösningar. Det märks tydligt.
Bättre tillverkning? Du menar den brutalt kortade livslängden på produkter eller kanske konstruktionen med lim/svets istället för skruvar vid montering som gör att de inte går att reparera och återanvända?

Vilken brutalt kortad livslängd?
10-15 år sedan var det svårt för andra än storföretag att köpa tillverkning av god kvalitet. Idag finns det tillgängligt för alla. Designar du en produkt kan du utan större bekymmer få den tillverkad i Kina och den kommer hålla god kvalitet (om du begär det och faktiskt har gjort en vettig design).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Den gamla lagen var lite verkningslös då du hade bevisbördan. Om telefonen fick sönder efter 2.5år hur skulle du kunna bevisa att felet var ursprungligt? Nu har dom vänt det mot tillverkarna istället.

Dock så är bevisbördan på konsumenten lågt ställda. När jag var i Apple Store butiken här i Stockholm för nog närmare 5 år sedan, om inte mer, så hörde jag en i geniusbar säga att om man inte kan se någon skada så tog dom de som reklamation då vi har en stark reklamationsrätt. Man brukar säga att kan man visa att man använt varan i enlighet med instruktionerna från tillverkaren och det inte är några skador på varan så har man uppfyllt bevisbördan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Vilken brutalt kortad livslängd?
10-15 år sedan var det svårt för andra än storföretag att köpa tillverkning av god kvalitet. Idag finns det tillgängligt för alla. Designar du en produkt kan du utan större bekymmer få den tillverkad i Kina och den kommer hålla god kvalitet (om du begär det och faktiskt har gjort en vettig design).

Men om kvaliteten är så bra så är det väl inga problem att garantera 24 månader istället för 6månader. Lagen behövs för att sortera ut planerat åldrande så att prylen går sönder efter 8 månader och du måste bevisa att felet var ursprungligt. Det är ju win för konsumenten och win för planeten. Håller du inte med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

Gäller 24 månaders bevisbördan hos säljaren även för fysiska produkter? Exempelvis en möbel eller tv.

Ja, säljaren måste kunna bevisa att det inte rör sig om ett ursprungsfel för att kunna neka reklamation dom första 24 månaderna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk

Bra med starkare konsumentskydd men det ska övervägas med missbruk. Jag vet personer som absolut inte ser något moralisk dilemma i att t.ex köpa en digitalkamera före semesterresan, sedan lämna tillbaka den efter semestern på ångerrätt genom distansköplagen öppet köp. Det är snarare en rättighet som de har. De förstår inte heller varför detta drabbar företaget, då de kan sälja den vidare.

Problemet ser jag lite med det mesta. Då det främst kan gynna rättshaverister. Nå man får se. Jag tror för oss vanliga kunder så kommer vi ej märka någon skillnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra med starkare konsumentskydd men det ska övervägas med missbruk. Jag vet personer som absolut inte ser något moralisk dilemma i att t.ex köpa en digitalkamera före semesterresan, sedan lämna tillbaka den efter semestern på öppet köp. Det är snarare en rättighet som de har. De förstår inte heller varför detta drabbar företaget, då de kan sälja den vidare.

Problemet ser jag lite med det mesta. Då det främst kan gynna rättshaverister. Nå man får se. Jag tror för oss vanliga kunder så kommer vi ej märka någon skillnad.

Blanda inte in öppet köp, med konsumentlagarna. Öppet köp är något som handlarna lämnar frivilligt.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Blanda inte in öppet köp, med konsumentlagarna. Öppet köp är något som handlarna lämnar frivilligt.

Distansköplagen har absolut med konsumentlagarna att göra, den gäller tom endast för konsumenter.
Och enligt distansköplagen har man 30 14 dagars öppet köp om affären gjorde på distans. Det finns inget enkelt handlare kan göra för att inte uppfylla de krav mer än att.
-Ej sälja till sverige eller endast sälja till företag.

Permalänk
Medlem

Distansköplagen har absolut med konsumentlagarna att göra, den gäller tom endast för konsumenter.
Och enligt distansköplagen har man 30dagars öppet köp om affären gjorde på distans. Det finns inget enkelt handlare kan göra åt detta mer än.

Nej enligt distansköplagen har man 14 dagars ångerrätt. Öppet köp är butikerna själva som ger.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Och enligt distansköplagen har man 30dagars öppet köp om affären gjorde på distans. Det finns inget enkelt handlare kan göra för att inte uppfylla de krav mer än att.

14 dagar ska det vara och det är ångerrätt.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men om kvaliteten är så bra så är det väl inga problem att garantera 24 månader istället för 6månader. Lagen behövs för att sortera ut planerat åldrande så att prylen går sönder efter 8 månader och du måste bevisa att felet var ursprungligt. Det är ju win för konsumenten och win för planeten. Håller du inte med?

Nu är det ju dels så att finns en viss felprocent på alla produkter och den nya lagen ger konsumenter nära nog ett carte blanche för reklamationer.
Planerat åldrande är inget annat än en vandringssägen.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Nej enligt distansköplagen har man 14 dagars ångerrätt. Öppet köp är butikerna själva som ger.

Ja jag blandade ihop namnen men poängen kvarstår. Man har ångerrätt på produkter köpta distans som missbrukas och de går ej att kringgå utan att inte sälja till sverige eller privatpersoner eller såklart ej sälja på distans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Nu är det ju dels så att finns en viss felprocent på alla produkter och den nya lagen ger konsumenter nära nog ett carte blanche för reklamationer.

lol. Det är tur att du inte är konstruktör. Så du menar att man sätter ditt de allra allra bästa komponenterna på allt som produceras? Det räcker ju att öppna ett nätagg för att se vilka komponenter som används. Du vill ju inte överspeca grejerna att, om produkten blir obsolet efter 3 år, så är det dumt att köpa en kondensator som håller i 10 år.

Permalänk
Inaktiv

Ja jag blandade ihop namnet men poängen kvarstår. Man har ångerrätt på produkter köpta distans som missbrukas och de går ej att kringgå utan att inte sälja till sverige eller privatpersoner eller såklart ej sälja på distans.

så hellre fälla än fria alltså? Ångerrätten finns ju i någon form i alla EU-länder. Det är ju en harmonisering av lagstiftningen. Finns ju folk som missbrukar bidragssystemet. Ska vi avskaffa de då?

Självklart kan du som näringsidkare strunta i den stora kakan och bara sälja i butik och sätta upp en fet skylt.. INGEN j*vla ångerrätt och öppet köp!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

lol. Det är tur att du inte är konstruktör. Så du menar att man sätter ditt de allra allra bästa komponenterna på allt som produceras? Det räcker ju att öppna ett nätagg för att se vilka komponenter som används. Du vill ju inte överspeca grejerna att, om produkten blir obsolet efter 3 år, så är det dumt att köpa en kondensator som håller i 10 år.

Väldig skillnad på planerat åldrande och beräknad livslängd.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon333222:

så hellre fälla än fria alltså? Ångerrätten finns ju i någon form i alla EU-länder. Det är ju en harmonisering av lagstiftningen. Finns ju folk som missbrukar bidragssystemet. Ska vi avskaffa de då?

Självklart kan du som näringsidkare strunta i den stora kakan och bara sälja i butik och sätta upp en fet skylt.. INGEN j*vla ångerrätt och öppet köp!.

Det kan, jag är inte helt säker, men det kan ju faktiskt finnas mellanting

Diskussionen går ju ut på att vrida och vända på det hela för att se olika vinklar, vrår och eventuella fallgropar.

För att det ska vara en givande diskussion för samtliga så tycker jag vi ska undvika att peka fungera och placera folk i ”för” eller ”emot”-fack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BengaBang:

Vad är den väldiga skillnaden? Det finns ju en anledning varför Miele-apparater håller längre. Motorn är bättre konstruerad, elektroniken är bättre dimensionerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Snälla, läs på lite så det blir rätt här.

https://data.riksdagen.se/dokument/sfs-2022-260.html

Du har fel, KKL kräver inte öppet köp, men om handlaren vill lämna öppet köp så är det fritt fram.

§6 står det att köparen har ansvar för varan fram tills den lämnas tillbaka till säljaren (vilket är inte är orimligt).

Innan man säger åt andra att läsa på kan det vara bra att själv ha koll. Det är 10 § distansavtalslagen han syftar på:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Paragrafen du citerar behandlar vem som bär risken för varan.

Skrivet av anon333222:

Att man inte alltid väljer de allra bästa och dyraste komponenterna är inte planerat åldrande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Det kan, jag är inte helt säker, men det kan ju faktiskt finnas mellanting

Diskussionen går ju ut på att vrida och vända på det hela för att se olika vinklar, vrår och eventuella fallgropar.

För att det ska vara en givande diskussion för samtliga så tycker jag vi ska undvika att peka fungera och placera folk i ”för” eller ”emot”-fack

Jag försöker tagga ned. Så jag får ta på mig skämshatten helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Ena är medvetet andra är pga konstruktion.

Jag arbetar mycket med maskiner av olika slag. Jag har maskiner från 70talet som väger ton, dessa maskiner brukar vissa saker typ aldrig gå sönder då de är så extremt överdimensionerande.
De nya lättviktsmaskinerna. Ja, där går balkar sönder rätt som det är.
Man kan hävda det är för att tillverkarna vill hålla nere priset, sälja mer reservdelar. Men samtidigt blir ju maskinerna billigare i inköp och lättare och vikten är ofta ett stort problem. Se det som en spade som väger 1kg mer men håller 2år länge, ja då vill allt nog de flesta ha den lättare.

Nå jag tror inte sveriges nya lagstiftning kommer få någon som helst påverkan av hur tillverkare globalt kommer göra. Vi är en för liten marknad.
Det intressanta är hur vi kunder kommer få uppleva i butiker och jag tror att de vanliga personerna kommer inte märka någon skillnad alls.

Permalänk
Medlem

Är förhoppningsvis ett bra sätt att få bort den värsta skiten ur hyllorna. Tjänar både konsument och miljön på i slutändan.

Som jämförelse så är det redan 2 års garanti och 5 års reklamationsrätt som lagstadgad minimum i Norge. Svenskt näringsliv, som intresseorganisation, kommer alltid gnälla så inte så mycket att bry sig om. Just nu slås de ju för ryska företag skall få in sina varor i Sverige...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Innan man säger åt andra att läsa på kan det vara bra att själv ha koll. Det är 10 § distansavtalslagen han syftar på:

Paragrafen du citerar behandlar vem som bär risken för varan.

Att man inte alltid väljer de allra bästa och dyraste komponenterna är inte planerat åldrande.

Jag får ge mig där. Vi hade båda fel, Distansavtalslagen, absolut. Men öppet köp regleras inte heller i Distansavtalslaget, bara ångerrätten. Tog bort mitt felaktiga inlägg. Tack för påpekandet.

Frågan är ju ändå varför man inte väljer de bästa och dyraste komponenterna om man inte någonstans tänker att produkten kommer ändå inte användas efter 3 år. Plockar man inte komponenter som kanske klarar 4 år för att hålla ned kostnaderna och framförallt se till att miljön påverkas mindre. Föregående mening kan ju vara något motsägelsefullt, men bättre designade komponenter kräver ofta bättre/mer avancerade material för att hålla länge. Att sätta in något som har en beräknad livslängd på 10 är kontraproduktivt. Men för att komma tillbaka till ursprungsfrågan så vidhåller jag att 24 månader carte blanche i bevisbördan leder till bättre konstruerade produkter. Nu måste jag låta tangentbordet vila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Vad är den väldiga skillnaden? Det finns ju en anledning varför Miele-apparater håller längre. Motorn är bättre konstruerad, elektroniken är bättre dimensionerad.

Det handlar mer om att man som tillverkare har valt den vägen men det är ju något som du som slutkonsument kommer att få betala för.
Sen finns det inget som säger att dom inte har produkter som kommer gå sönder väldigt tidig i sin livscykel.

Angående planerat åldrande det enda jag har för mig där det har varit aktuellt var med någon skrivare som slutade fungera efter x antal utskrifter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Är förhoppningsvis ett bra sätt att få bort den värsta skiten ur hyllorna. Tjänar både konsument och miljön på i slutändan.

Som jämförelse så är det redan 2 års garanti och 5 års reklamationsrätt som lagstadgad minimum i Norge. Svenskt näringsliv, som intresseorganisation, kommer alltid gnälla så inte så mycket att bry sig om. Just nu slås de ju för ryska företag skall få in sina varor i Sverige...

Norge är ju ett föredömligt land om man gillar skyhöga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Det stora problemet är att konsumenten får returnera varor, utan någon som anledning. Detta gör att andra konsumenter får betala högre pris för att personer utnyttjar detta.

Jag tycker att det ska vara frivilligt för butiker att sätta sina egna regler.

Jag skulle inte köpa produkter där man kan returnera varor. De som vill kunna göra det, får göra det från butiker där det är möjligt och där jag inte kommer att handla.

Låt marknaden välja.

Detta handlar inte om öppet köp i 24 månader. Det handlar om bevisbörda under reklamationstid.

Skrivet av coopish:

Jag skulle vara lite svettig om jag ägde Razer.

Skrivet av DasIch:

Norge är ju ett föredömligt land om man gillar skyhöga priser.

Verkligen. Få svenskar skulle gynnas av samma lagar som Norges.

Permalänk
Rekordmedlem

Och enligt distansköplagen har man 30 14 dagars öppet köp om affären gjorde på distans. Det finns inget enkelt handlare kan göra för att inte uppfylla de krav mer än att.

Nej lagen säger 14 dagars ångerrätt.
Dessutom så kan butiken återbetala mindre än köpeskillingen om kunden hanterat varan mer än nödvändigt för att undersöka den, butikerna borde bli bättre på att utnyttja den rätten och fri returfrakt borde också användas mycket mindre kanske till och med förbjudas inom vissa områden där det ofta missbrukas typ kläder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Precis, sätter du dit en konding som håller 10 år när det räcker med 3 så får du inköp på dig såvida du inte kan visa att den är billigare/samma pris som den som håller 3 år.

Vilket är en orsak att vill man att tex kragget till datorn ska hålla länge så ska man inte lasta det till mer än kanske 60% av spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

https://www.youtube.com/watch?v=e9xmn228HM0

ganska välkänt fenomen och har funnits väldigt länge... utan det skulle ekonomin stanna av helt om vissa saker höll för länge.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16