Twitter köps av Elon Musk

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hjälper inte att posta en video med en pellejöns som antingen inte förstår eller medvetet förvirrar...

Vet inte vem man skall kalla "pellejöns", etc. (finns rätt gott om det här tycker jag), men om vi lämnar helt ologiska och meningslösa känslomässiga angrepp, så tycker jag han förklarar det hela extremt tydligt och klart här:

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Vet inte vem man skall kalla "pellejöns", etc. (finns rätt gott om det här tycker jag), men om vi lämnar helt ologiska och meningslösa känslomässiga angrepp, så tycker jag han förklarar det hela extremt tydligt och klart här:

https://youtu.be/jg5HbrawYPU?t=1085

Jag kollade den biten, och sen drygt första halvan av videon, men han tog aldrig upp desinformation och liknande. Räknar han det under "åsikter" eller inte?

Det är där jag själv har svårt med "yttrandefrihet". Jag tycker definitivt man ska få ha och kommunicera sina åsikter, även de jag har svårt för (som öppen rasism), men problemet kommer när inflytelserika personer sprider rena lögner (alltså sådant som man kan bevisa är falskt rent objektivt) som får negativa konsekvenser för demokratin. Falsk information kan knappast anses vara en "åsikt" i mina ögon. Däremot så finns det ju i många lägen ett stort utrymme mellan åsikt och fakta där det inte finns någon säker sanning, och där blir det mer luddigt men bör ju alltså i regel tillåtas för att det ska finnas yttrandefrihet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag kollade den biten, och sen drygt första halvan av videon, men han tog aldrig upp desinformation och liknande. Räknar han det under "åsikter" eller inte?

Det är där jag själv har svårt med "yttrandefrihet". Jag tycker definitivt man ska få ha och kommunicera sina åsikter, även de jag har svårt för (som öppen rasism), men problemet kommer när inflytelserika personer sprider rena lögner (alltså sådant som man kan bevisa är falskt rent objektivt) som får negativa konsekvenser för demokratin. Falsk information kan knappast anses vara en "åsikt" i mina ögon. Däremot så finns det ju i många lägen ett stort utrymme mellan åsikt och fakta där det inte finns någon säker sanning, och där blir det mer luddigt men bör ju alltså i regel tillåtas för att det ska finnas yttrandefrihet.

Avhandlas alldeles i starten, 2:10 in i videon:

https://youtu.be/jg5HbrawYPU?t=131

Dvs. det är landets lagar om yttrandefrihet som bör gälla och det som man bör förhålla sig till. De folkvalda avgör genom lagen vad som är rätt eller fel att få lov att yttra sig om, och på vilket sätt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Avhandlas alldeles i starten, 2:10 in i videon:

https://youtu.be/jg5HbrawYPU?t=131

Dvs. det är landets lagar om yttrandefrihet som bör gälla och det som man bör förhålla sig till. De folkvalda avgör genom lagen vad som är rätt eller fel att få lov att yttra sig om, och på vilket sätt.

Jag menade Henrik där, inte Elon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast sammanhanget var ju
Ska man ha "total och obegränsad" yttrandefrihet så är det ju precis såna uttalanden som är problematiska. Har man sådan yttrandefrithet vore inte uppvigling ett brott längre, och alltså har man inget straffansvar.

Fast det var inte den delen jag citerade. Sammanhanget det var skrivit i är i dagsläget inte av intresse för min del. Utan huruvida man är ansvarig för någon annans handling, den är väldigt intressant för mig.

Den är den pucken som ligger mig nära, d.v.s. att man har aldrig ansvar för någon annans handling.
Däremot så har man alltid ansvar för sina egna handlingar.

Och det hjälper inte heller att säga: "Jag följde bara order". Det har redan fastslagits i Nürnberg. Eller som om en chef skulle säga till en kollega "Kör nu i 200 km/h, jag tar ansvaret". Kollegan åker fast för att ha kört i 195 km/h på en 90 km/h sträcka. Vem är det som är ansvarig för fortkörningen och allt straffrättsligt som följer? Chefen eller kollegan?

Eller om chefen säger: "Det går bra att parkera där". Sedan så får man parkeringsbot plus att hela fordonet har bärgats. Visar sig att man har ställt sig på en förbjuden plats där det dessutom råder bärgning av felparkerade fordon. Vems ansvar är det att parkera korrekt?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem

@Veni
Jo, jag håller ju med i alla dessa fall, förstås. Då tolkade jag bara ditt tidigare uttalande annorlunda än vad du menade.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det första större offret efter Musks offentliggörande?

https://twitter.com/socialdemokrat/status/1521146923733946369

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Det första större offret efter Musks offentliggörande?

https://twitter.com/socialdemokrat/status/1521146923733946369

Detta är nog större förlust för (S) än för Twitter, men hoppas de känner de gjorde ett bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Detta är nog större förlust för (S) än för Twitter, men hoppas de känner de gjorde ett bra val.

Här vill vi ha yttrandefrihet men inte om det ej passar oss

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Här vill vi ha yttrandefrihet men inte om det ej passar oss

Tyvärr är det så många tycker (ofta extra mycket så på vänsterkanten).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Tyvärr är det så många tycker (ofta extra mycket så på vänsterkanten).

Fast jag tror även högerkanten är emot yttrandefrihet. Det är bara att det passar att vara för det just nu. Till och med Centern (påstådda "liberaler") säger ju att man exempelvis inte ska få demonstrationstillstånd om man är 'stötande' (vilket signalerar att det är ok att slå sönder saker för att få som man vill). Lite läskigt att västvärlden blivit så frihetshatande senaste 2 decennierna. Man undrar ju om det är något utanför väst som piskat upp en sådan stämning... på båda sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Fast jag tror även högerkanten är emot yttrandefrihet.

Finns säkert över allt. Men det verkar helt klart dominera på vänsterkanten.

Bara att lyssna på debatten nu när Elon vill öka yttrandefriheten på Twitter. Det är klar övervikt bland vänstermänniskor som är emot detta. De vill oftast behålla en större censur med en mindre och smalare frihetskorridor.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ska börja med att erkänna att jag inte har koll på detta.
Men kan nån förklara, jag får inte riktigt grepp på det.
Anses det vara nått positivt eller negativt att Elon Musk köpt twitter? Är det nått han ska göra med plattformen som upprör?

Jag ttcker förövrigt att Elon Musk är väldigt intressant att lyssna på.
Eller ser folk på honom som en rik ond människa? 😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ska börja med att erkänna att jag inte har koll på detta.
Men kan nån förklara, jag får inte riktigt grepp på det.
Anses det vara nått positivt eller negativt att Elon Musk köpt twitter? Är det nått han ska göra med plattformen som upprör?

Han har sagt att han vill minska Twitters egna politiska självcensur. Han vill att Twitter följer lagarna som de folkvalda satt upp i respektive länder gällande yttrandefriheten, och vad man får säga eller inte.

Om det är positivt eller negativt beror på huruvida man är positiv till att företag för en Woke-politik och egencensur, eller man man vill att techjättarna skall vara mer neutrala och följa grundlagen gällande yttrandefriheten.

Dvs. är man för censur eller för yttrandefrihet är det som gäller i grunden om man är positiv till köpet, eller negativ. Det finns säkert andra aspekter också, men detta är den överlägset största orsaken till de olika åsikterna i debatten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Han har sagt att han vill minska Twitters egna politiska självcensur. Han vill att Twitter följer lagarna som de folkvalda satt upp i respektive länder gällande yttrandefriheten, och vad man får säga eller inte.

Om det är positivt eller negativt beror på huruvida man är positiv till att företag för en Woke-politik och egencensur, eller man man vill att techjättarna skall vara mer neutrala och följa grundlagen gällande yttrandefriheten.

Dvs. är man för censur eller för yttrandefrihet är det som gäller i grunden om man är positiv till köpet, eller negativ. Det finns säkert andra aspekter också, men detta är den överlägset största orsaken till de olika åsikterna i debatten.

Han betalar inte 44 miljarder dollar för att minska Twitters censur förstås. Han ser en affärsmöjlighet och köper Twitter för att han tror att han kommer tjäna pengar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ska börja med att erkänna att jag inte har koll på detta.
Men kan nån förklara, jag får inte riktigt grepp på det.
Anses det vara nått positivt eller negativt att Elon Musk köpt twitter? Är det nått han ska göra med plattformen som upprör?

Jag ttcker förövrigt att Elon Musk är väldigt intressant att lyssna på.
Eller ser folk på honom som en rik ond människa? 😂

Personligen ser jag det som något negativt, men det har inget med att "hurrdurr woke" eller "yttrandefrihet" att göra.

Jeff Bezos äger Washington Post.
Rupert Murdoch äger FOX News, Times, The Sunday Times, The Sun,, the Wall Street Journal, the New York Post
Mark Zuckerberg äger Facebook och Instagram

Tre personer äger alltså en stor kaka av vårt nyhets- och informationsflöde.

Tänk ifall dessa tre sätter sig ner och bestämmer tillsammans att de vill pusha för åsikt X. Världen har ingen chans.

Jag ger väldigt lite för Musks uttalanden att han vill "ge yttrandefrihet till Twitter", makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut.

Detta kommer inte sluta bra för mänskligheten om makten fortsätter att centraliseras.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Personligen ser jag det som något negativt, men det har inget med att "hurrdurr woke" eller "yttrandefrihet" att göra.

Jeff Bezos äger Washington Post.
Rupert Murdoch äger FOX News, Times, The Sunday Times, The Sun,, the Wall Street Journal, the New York Post
Mark Zuckerberg äger Facebook och Instagram

Tre personer äger alltså en stor kaka av vårt nyhets- och informationsflöde.

Tänk ifall dessa tre sätter sig ner och bestämmer tillsammans att de vill pusha för åsikt X. Världen har ingen chans.

Jag ger väldigt lite för Musks uttalanden att han vill "ge yttrandefrihet till Twitter", makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut.

Detta kommer inte sluta bra för mänskligheten om makten fortsätter att centraliseras.

Det verkligt intressanta är lite av det som nämns ovan; det är väldigt lite hets eller diskussion i media om att Jeff Bezos äger Washington Post, men när Elon köper Twitter så blir det ramaskri (speciellt från vänsterkanten i USA, och i Europa).

Märkligt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det verkligt intressanta är lite av det som nämns ovan; det är väldigt lite hets eller diskussion i media om att Jeff Bezos äger Washington Post, men när Elon köper Twitter så blir det ramaskri (speciellt från vänsterkanten i USA, och i Europa).

Märkligt.

Washington Post är väl en lokaltidning i jämförelse med Twitter?
Oavsett är problemet att privatpersoner/bolag äger media som de sedan kan styra. Hade de inte styrt vad som publiceras och sett till att det varit så objektivt som möjligt då hade det varit kanon, men det är det nog få som gör.

Sen att du försöker få det till en vänster vs höger kamp, är väl lite att kasta sten i glashus och inget som gynnar någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Washington Post är väl en lokaltidning i jämförelse med Twitter?
Oavsett är problemet att privatpersoner/bolag äger media som de sedan kan styra. Hade de inte styrt vad som publiceras och sett till att det varit så objektivt som möjligt då hade det varit kanon, men det är det nog få som gör.

Sen att du försöker få det till en vänster vs höger kamp, är väl lite att kasta sten i glashus och inget som gynnar någon.

Utöver ovanstående resonemang så vill jag tillägga att han köpte tidningen 2013, det är inte så konstigt att det inte diskuteras när Twitterköpet är aktuellt istället. Det diskuterades då och det har diskuterats sedan dess dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ska börja med att erkänna att jag inte har koll på detta.
Men kan nån förklara, jag får inte riktigt grepp på det.
Anses det vara nått positivt eller negativt att Elon Musk köpt twitter? Är det nått han ska göra med plattformen som upprör?

Jag ttcker förövrigt att Elon Musk är väldigt intressant att lyssna på.
Eller ser folk på honom som en rik ond människa? 😂

Sen är det också en grupp människor som är upprörda att han spenderade $44B på Twitter istället för att lösa amerikansk hemlöshet. För de anser det ligga på privatpersoners ansvar och inte regeringens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Washington Post är väl en lokaltidning i jämförelse med Twitter?

Det skulle jag inte säga.

Skrivet av Wiinis:

Oavsett är problemet att privatpersoner/bolag äger media som de sedan kan styra. Hade de inte styrt vad som publiceras och sett

Vet inte om det är så mycket bättre att statsmakter och regeringar äger media. Har ofta inte gått så bra med yttrandefriheten då. Bara att kika på Ryssland och Kina. Eller SVT.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Utöver ovanstående resonemang så vill jag tillägga att han köpte tidningen 2013, det är inte så konstigt att det inte diskuteras när Twitterköpet är aktuellt istället. Det diskuterades då och det har diskuterats sedan dess dock

Inte i närheten i samma grad som nu när Eldon köper Twitter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inte i närheten i samma grad som nu när Eldon köper Twitter.

WaPo är främst en amerikansk tidning med bara runt 1 miljon läsare, medan Twitter har över 200 miljoner aktiva användare över hela världen. Så det är inte så konstigt att köpet av Twitter diskuteras mer. Köpet av WaPo har dock kritiserats mycket i USA, och t.ex. både Donald Trump och Bernie Sanders har kritiserat WaPos anknytning till Amazon upprepade gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

WaPo är främst en amerikansk tidning med bara runt 1 miljon läsare, medan Twitter har över 200 miljoner aktiva användare över hela världen. Så det är inte så konstigt att köpet av Twitter diskuteras mer. Köpet av WaPo har dock kritiserats mycket i USA, och t.ex. både Donald Trump och Bernie Sanders har kritiserat WaPos anknytning till Amazon upprepade gånger.

Jo, men lägg till att även mycket gammalmedia, många fler tidningar än WoPo, ägs av enskilda näringsidkare. Det borde inte vara varken nytt eller ett problem.

Seriöst så är detta mer en total metadebatt. Det är inte det som "bråket" handlar om. Det vet vi alla, även om man hakar upp sig på att Elon är rik. Det handlar i botten om Twitter, och andra mediaföretag, skall ha en viss åsiktscensur eller om de skall följa den yttrandefriheten som bestämts av lagen (och i demokratier av oss medborgare).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, men lägg till att även mycket gammalmedia, många fler tidningar än WaPo, ägs av enskilda näringsidkare. Det borde inte vara varken nytt eller ett problem.

Folk reagerar ju på det för att det absolut kan vara ett problem och det är inte ens begränsat till enskilda näringsidkare. Det kan vara ett problem för WaPo, Aftonbladet, Twitter, statligt ägda medier, ...

Citat:

Seriöst så är detta mer en total metadebatt. Det är inte det som "bråket" handlar om. Det vet vi alla, även om man hakar upp sig på att Elon är rik. Det handlar i botten om Twitter, och andra mediaföretag, skall ha en viss åsiktscensur eller om de skall följa den yttrandefriheten som bestämts av lagen (och i demokratier av oss medborgare).

Lite konstigt att du är för frihet men samtidigt inte eftersom du verkar vara emot att företag ska kunna ha frihet att bestämma vad de vill tillåta på sin plattform. Twitter, Facebook, ... kommer motsätta sig in i det sista att betraktas som en vanlig mediekoncern, för då behöver de förhålla sig till helt andra regler än vad som gäller idag och det skulle kosta dem otroligt mycket energi och pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Lite konstigt att du är för frihet men samtidigt inte eftersom du verkar vara emot att företag ska kunna ha frihet att bestämma vad de vill tillåta på sin plattform.

Nu hittar du på (medvetet, eller inte).

Har aldrig uttalat mig om det. Bara om vad debatten gäller.

Däremot; om du själv är för att ägarna skall ha den friheten, borde den då inte gälla även Elon?

Eller är han undantaget som inte skall ha den friheten tycker du?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu hittar du på (medvetet, eller inte).

Har aldrig uttalat mig om det. Bara om vad debatten gäller.

Däremot; om du själv är för att ägarna skall ha den friheten, borde den då inte gälla även Elon?

Eller är han undantaget som inte skall ha den friheten tycker du?

Jag läser mellan raderna att du är emot att Twitter begränsar vad du får skriva om, stämmer inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag läser mellan raderna att du är emot att Twitter begränsar vad du får skriva om, stämmer inte det?

I grunden delar jag de som är för yttrandefrihet, och är i grunden emot censur. Det är absolut riktigt.

Personligen så använder jag i princip aldrig Twitter (eller andra sociala media), så har ingen åsikt om hur de skall sköta sina affärer. Varken tidigare ägare, eller nu med Elon.

Noterar vidare att du själv inte svarar på några av mina frågor vad du själv tycker.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

I grunden delar jag de som är för yttrandefrihet, och är i grunden emot censur. Det är absolut riktigt.

Hur ska jag tolka det, ska jag tolka det som din lagliga rätt till yttrandefrihet eller är det bredare eller smalare än så?

Citat:

Personligen så använder jag i princip aldrig Twitter (eller andra sociala media), så har ingen åsikt om hur de skall sköta sina affärer. Varken tidigare ägare, eller nu med Elon.

Du använder SweC, det finns ingen yttrandefrihet här. De bestämmer vad som får diskuteras här.
Du behöver inte använda några sociala medier för att ha en åsikt om det iofs. Tycker du att ett privat företag får bestämma vad de ska ha på sin plattform? Om ja, varför ska inte Twitter få göra det?

Citat:

Noterar vidare att du själv inte svarar på några av mina frågor vad du själv tycker.

Vi kan komma till det, jag tänkte bara få ett tydligt svar från dig först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Varför kan inte en "normal människa" använda Twitter? Utveckla gärna.

Jag funderar mer på vad en "normal människa" ska ha det till?

Kan inte minnas en enda gång som jag känt, "åhh ett twitter konto skulle man ha".

Förutom nu kanske, då bäst svar ev. fås om jag skapar en tweet med frågan.