Anmäl dig till Roborock Challenge!

Lenovo Thinkstation P700 med POST code 6p! Hjälp önskas

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkstation P700 med POST code 6p! Hjälp önskas

Hej!

Jag har en Thinkstaion P700 från 2016 med 2st 2697v2 QS i som kör diverse lab miljöer.
Får en POST code på 6P i error code displayen. LCD fram på chassit visar ingenting och inga beep codes kommer heller men moderkortet bootar inte.
Jag hittar INGEN info på det felet någonstans på internet.
Är det någon som sett detta eller känner till detta problem?

Tacksam för svar och ledtrådar

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Inget kring det specifika felet el just den datormodellen.
Men hur långt kommer du, vad händer osv?
Går fläktar igång alls?

Vad händer om du tar ut alla minnen, något pipande?

Provat:
-Byta grafikkort till något mindre effektkrävande?
-Plocka ut ev extra kort/liknande?
-Koppla bort diskar/enheter?

Kan ju vara nästan vad som helst, men nätagg el moderkort är nog de mest troliga.

Permalänk
Medlem

Tack för svar och tips. Nu är det några dagars semester så tar jag nya tag. Jag ser uppstartsbild i BIOS men kommer inte längre.
Har hittat alla felkoder på beepcodes och POST LED men 6P står inte med där... Återkommer med status.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Provat att få access till error dump via USB och också via Lenovo Workstration app utan resultat.
Flyttat på RAM utan resultat.

Vet att jag skrev att jag såg BIOS men det var fel. Skärmen är och förblir svart och ger ingen display output, har testat smatliga PCI-E och också med ett PCI grafik kort utan resultat.
Piper nu för "no graphics card detected", har testat kort med och utan PCI-E ström med samma resultat.

Fläktar och allt startar upp som normalt, USB tangentbord får belysning som normalt. Grafikkort startar upp med fläktar men ingen skärmbild.
Flyttat runt RAM och testat med andra RAM med samma resultat. Felkod 6P kvarstår och jag finner absolut ingen info om detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Thinkstation P700 "no display output"

Problemet är LÖST

Av okänd anledning hade maskinen resettat BIOS till non UEFI mode.
Jag installerade ett nytt grafikkort, fick display output och såg att det stod "Error 1962 - no operating system found".
Använde guiden här och det löste problemet med både grafikkort och boot.

Alles gut och allt fungerar!

Hoppas detta kan vara till hjälp för andra.

Visa signatur