Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Söndagsmatiné: Apples robot finfördelar en Iphone på 18 sekunder

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Apples robot finfördelar en Iphone på 18 sekunder

För att materialåtervinna en modern telefon krävs ett stort antal steg, vilka kan automatiseras och genomföras blixtsnabbt med en specialbyggd robot.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Imponerade och nödvändigt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Min kompostkvarn hemma finfördelar på en-två sekunder, behövs ingen robot!

Råkade tappa en Nokia för många år sedan i den, så jag vet.

Permalänk
Medlem

"Freezes the adhesive around the battery and then slaps it out, like a missbehaved child" <- också ett sätt att göra det

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Min kompostkvarn hemma finfördelar på en-två sekunder, behövs ingen robot!

Råkade tappa en Nokia för många år sedan i den, så jag vet.

Du menar att Nokian finfördelade kompostkvarnen antar jag?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Stog ut med tomten som pratade i tre sekunder, och scrollade fram och tillbaka på jakt efter 18s disassembly.
Fanns inte.

Permalänk

Det här känns riktigt lovande! Överväger verkligen att byta till Iphone nästa gång om de kan få upp materialåtervinningen. Det i samband med deras bättre integritetshantering kan få mig att byta från Android vilket jag kört sedan min första smartphone.

Permalänk

Jag själv har för över 20år sedan suttit på returen och plockat isär mobiltelefoner. Plast, guld, skärm, metall.
Konceptet med telefon failar lite idag då man inte bör lämna vidare en sådan pryl utan den först har gått genom en shredder eller liknande så man vet att ingen känslig data kan komma ut.

Sedan populism all ära. Den miljöeffektivaste hanteringen är nödvändigtvis inte den mest arbetskrävande hanteringen. Vad som är bäst beror såklart på många faktorer. Till viss del kanske bränna upp elektroniken och få smälta metaller vara bra, om tillverkare slutar upp med dumheter som glasbaksida. Jag förstår inte på hur mobiltillverkare kan påstå sig värna om miljön och i onödan ha glas på baksidan.

*edit*
Någon kan säga men den miljöhanteringen som förr fanns på returen var väl bra? Ja om man helt ignorerar att arbetskraftens miljöpåverkan. Samma med robottar. Till viss del är de bra, men kräver det mycket hanteringen för att få telefonerna dit och underhåll av dessa. Så är det frågan om inte bara mala ner är bättre. kanske är det smart att splitta den lite.

Permalänk
Medlem

Vad är det för j'vla skitvideo ni länkar? Videon skulle varit 18 sekunder lång typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Du menar att Nokian finfördelade kompostkvarnen antar jag?

https://miro.medium.com/max/600/0*rMocbsztUy7hQhnM.png

Haha, nä det blev flis omedelbums av nokian. Hade den i skjortfickan, därför trillade den i kvarnen.
Det ska nog till en kompostkvarn för att flisa en nokia.
Ungefär en sådan här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Vad är det för j'vla skitvideo ni länkar? Videon skulle varit 18 sekunder lång typ.

Haha, men du vet det är såhär olika slags "influencers" gör sina videor. En titel som oftast inte riktigt beskriver innehållet, hetsigt hoppande fram och tillbaka mellan subtopics, lite flashing grafisk för att hålla generation Z:s <1 min fokusförmåga "fokuserad" och en speed:ad retorik och kroppspråk.

Men oavsett, intressant topic och förhoppningsvis någonting som i ökande grad blir lönsamt och kanske t.o.m. lagstadgat

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av CFSsss:

Vad är det för j'vla skitvideo ni länkar? Videon skulle varit 18 sekunder lång typ.

Sara Dietschy sammanfattar sitt besök i en 5-minutare, som inte innehåller särskilt mycket extra information (varför jag valde att dela den längre videon):

Ovanstående kanske kan vara något för @EntropyQ3 (18-sekundersdelen är förövrigt vid 5:45 i den längre videon Länk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazerhawk:

Det här känns riktigt lovande! Överväger verkligen att byta till Iphone nästa gång om de kan få upp materialåtervinningen. Det i samband med deras bättre integritetshantering kan få mig att byta från Android vilket jag kört sedan min första smartphone.

Det här låter som det märkligaste argumentet någonsin att byta till Iphone. Men absolut, kör på det Jag har kört iphone ända sen jag gjorde mig av med min HTC hero och har aldrig funderat på att byta tillbaks.

Permalänk
Medlem

Ja, där har apple en fördel när de inte har så mycket att välja på. Där modellerna är väldigt lika och där flera generationer ser ungefär likadana ut.

Men även andra tillverkare kan bygga liknande maskiner, eftersom den scannar telefonen först och avgör om den kan ta han dom telefonen. Annars spottas den ut. Räcker ju att de kan ta hand om de bästsäljande, och att man skickar iväg de andra till en annan världsdel (som har fler maskiner) som kan ta de mer udda modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det här låter som det märkligaste argumentet någonsin att byta till Iphone. Men absolut, kör på det Jag har kört iphone ända sen jag gjorde mig av med min HTC hero och har aldrig funderat på att byta tillbaks.

Att någon väljer en produkt av miljö och integritetsskäl känns inte speciellt märkligt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Stog ut med tomten som pratade i tre sekunder, och scrollade fram och tillbaka på jakt efter 18s disassembly.
Fanns inte.

Håller helt istället förklarar han helt självklara saker som vilken mellanstadieeleve förstår som helst.sweclockers borde skrivit tidskoden eller klipp bort allt snack

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Att någon väljer en produkt av miljö och integritetsskäl känns inte speciellt märkligt.

Jo det måste jag ändå påstå att jag tycker. Speciellt en telefon som man gärna vill ha fungera på önskat sätt. Man kompromissar inte med funktionalitet för att deras återvinningsprogram är vassare än konkurrenternas.

Integritet är en annan sak dock, men där är vi alla helt ovetande om hur vår integritet respekteras. Det vi får förutsätta är att vår integritet aldrig respekteras oavsett vilken telefon vi väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jo det måste jag ändå påstå att jag tycker. Speciellt en telefon som man gärna vill ha fungera på önskat sätt. Man kompromissar inte med funktionalitet för att deras återvinningsprogram är vassare än konkurrenternas.

Integritet är en annan sak dock, men där är vi alla helt ovetande om hur vår integritet respekteras. Det vi får förutsätta är att vår integritet aldrig respekteras oavsett vilken telefon vi väljer.

Ja du kan ju tycka det. Men något som vore märkligt på riktigt är om den enda som tycker att detta är viktigt råkar finnas i den här tråden.

Jag har heller ingen statistik att luta mig emot men känns det inte ganska vedertaget att det finns kunder som köper produkter baserat på miljöpåverkan?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Ja du kan ju tycka det. Men något som vore märkligt på riktigt är om den enda som tycker att detta är viktigt råkar finnas i den här tråden.

Jag har heller ingen statistik att luta mig emot men känns det inte ganska vedertaget att det finns kunder som köper produkter baserat på miljöpåverkan?

Jag köper ofta ett lite dyrare alternativ som är "miljömärkt" så länge det inte påverkar produktens kvalité, mest för att det känns som att man "borde göra det". Men att avstå från den bästa produkten och istället välja en sämre produkt pga. miljöskäl skulle jag inte göra i dagsläget. Det kanske ändras i framtiden, men jag inser ju att mitt val gör absolut noll skillnad någonstans så valet är enkelt.