Permalänk

Char

Hej!

Håller på att skriva ett program som ska göra en uträkning på användarens betyg.

Jag ska jobba i olika metoder men sitter fast på en specifik grej.

namespace Betygg { internal class Program { static void Main(string[] args) { string[] ämnen = { "Matematik", "Svenska", "Engelska", "Historia", "Fysik" }; int[] poäng = new int[5]; char[] betyg = new char[6]; poäng[0] = 100; poäng[1] = 90; poäng[2] = 80; poäng[3] = 70; poäng[4] = 60; Console.WriteLine("Hej! Här kommer du kunna se dina betyg"); Console.WriteLine("Tryck på enter för att fortsätta"); Console.WriteLine(ämnen[0]); Console.ReadLine(); Läspoäng(); } static void Läspoäng() { string[] ämnen = { "Matematik", "Svenska", "Engelska", "Historia", "Fysik" }; Console.WriteLine(ämnen[0]); int matematik = Convert.ToInt32(Console.ReadLine()); Console.WriteLine(ämnen[1]); int Svenska = Convert.ToInt32(Console.ReadLine()); Console.WriteLine(ämnen[2]); int Engelska = Convert.ToInt32(Console.ReadLine()); Console.WriteLine(ämnen[3]); int Historia = Convert.ToInt32(Console.ReadLine()); Console.WriteLine(ämnen[4]); int Fysik = Convert.ToInt32(Console.ReadLine()); } static void PoängTillBetyg() { string[] ämnen = { "Matematik", "Svenska", "Engelska", "Historia", "Fysik" }; char[] betyg = new char[6]; betyg[0] = A; } } }

Hur ger jag Char ett värde?

Jag vill sätta
Betyg 0 = A
Betyg 1 = B
Betyg 2 = C
etc.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilket språk det är men det verkar som att du deklarerar en array av chars med "char[] betyg = new char[6]" och då kan du indexera variabeln betyg som har typen en array av Chars, eftersom arrayer kan indexeras. Då kan du skriva

betyg[0] = "a"
eller
betyg[0] = 'a'
beroende på vilket av ' eller " som används i initieringen av chars.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk

Det är C# så du är helt rätt ute med ditt andra alternativ, betyg[0] = 'a';