Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Har sedan tidigare ett billigt Tesoro-tangentbord med Kailh Black-brytare. Det har dock fått åka ut till förmån för ett OEM membrantangentbord då det i nuvarande hemmasituation låter för mycket.

Köpte ett Obinslab Anne Pro 2 med Gateron Brown efter att jag läst att det skulle vara relativt tyst. Döm min förvåning då det faktiskt låter betydligt mer än mitt Tesoro.

Beställde ett paket med o-ringar för att testa hur mycket det får ner volymen på båda tangentborden. Får se om det hjälper.

Tror dock Anne Pro 2 kommer få åka i retur hur som helst. Kommer inte riktigt överens med tangenterna då jag tycker de är alldeles för lätta att trycka ner när man skriver på tangentbordet. Rätt skönt att spela på dock.

Kailh Black-switcharna på mitt andra tycker jag å andra sidan är aningens för tröga, och gillar inte riktigt linjära känslan. Taktilt känns bättre.

Egentligen så tycker jag membrantangentbordet från HP som jag använder nu känns bäst av dessa tre.

Vad skulle ni rekommendera för något tangentbord jag borde prova istället för Anne Pro 2 med Gateron Brown? Något med Cherry Clear? Dock lär väl ljudvolymen på dessa fortfarande vara ett problem.

Vet inte ens om jag borde satsa på något mekaniskt tangentbord, det känns som att det är något jag borde gilla men har svårt att göra det tydligen. Och hur kommer man i sådana fall över tröskeln och accepterar att man är en membrankille?

Topre är något som är en blandning av membran och mekaniska brytare. Det anses av många som den bästa taktila. Men det är inte billigt.

Permalänk
Medlem

Vad föredrar ni för färg på tangentborden egentligen? Sitter och väger mellan att köpa ett grått eller svart QK65 nu när de ska köra runda två... Ett mörkrött vore ju snyggt, men då blir det kanske lite väl svårt att matcha med hattar? Och det känns som att man kanske ledsnar på det i längden?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vad föredrar ni för färg på tangentborden egentligen? Sitter och väger mellan att köpa ett grått eller svart QK65 nu när de ska köra runda två... Ett mörkrött vore ju snyggt, men då blir det kanske lite väl svårt att matcha med hattar? Och det känns som att man kanske ledsnar på det i längden?

Svart blir ju aldrig riktigt fult egentligen så det är ju rätt riskfritt att köra på om man inte vill bli less. Däremot är det väl kanske skoj att ha något som ser lite roligare ut än vilket tangentbord som helst om man nu ska köpa något. Jag hade kört på någon lite mer spännande färg, åtminstone som accent, men det är ju bara jag det. Mörkröd är ju inte illa som du säger, och någon gång någonstans kommer du nog hitta hattar som matchar bra till det (om inte annat så är det ju inte direkt fult med svarta hattar till en mörkröd låda)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Starric:

Och på tal om det, jag har alltid undrat, vilken glass är godast? Vanilj, choklad eller jordgubb?

(Den som är bäst på vad du tycker är väl ändå "DU"?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Och på tal om det, jag har alltid undrat, vilken glass är godast? Vanilj, choklad eller jordgubb?

(Den som är bäst på vad du tycker är väl ändå "DU"?)

Nu ska vi inte vara såna Det är klart det handlar om tycke och smak. Men man kan ju ändå höra hur ni andra resonerar, annars kan man ju sluta prata brytare och hattar också, eller musik och film osv. Jag som bara haft svarta tangentbord sen de beigea på 90-talet vet inte riktigt vad jag själv tycker och tänker.

Min frågeställning var ju inte heller "vad ska jag välja för färg" utan "vad för färg väljer ni"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Nu ska vi inte vara såna Det är klart det handlar om tycke och smak. Men man kan ju ändå höra hur ni andra resonerar, annars kan man ju sluta prata brytare och hattar också, eller musik och film osv. Jag som bara haft svarta tangentbord sen de beigea på 90-talet vet inte riktigt vad jag själv tycker och tänker.

Min frågeställning var ju inte heller "vad ska jag välja för färg" utan "vad för färg väljer ni"?

Grejen är ju lite att när man har gett sig in i custums så brukar man ha mer än en bräda och då även i olika färger.

Men en svart är ju ett säkert val.
Beror ju dock också på om man har ett speciellt färgtema för sin battlestation eller inte.

Permalänk
Medlem

bytte precis fjädrar..från 14 mm 62 till 16 mm 55.. och det vart mys.. Mer toptryck som skyddar mot feltryck, vart mer respons tillbaka och mer linjär känsla.. 14mm var för känsliga på toppen och hade för mycket ramp up på slutet..

Permalänk
Medlem

Jag byter alltid ut fjädrarna, man kan inte låta dem bestämma om man gillar en brytare eller inte.

Permalänk
Medlem

Hej på er,

Jag är på jakt efter keycaps med dubbla språk, nordiska och ryska. Har sett gott om engelska/ryska, och gott om nordiska, men inget med både åäö och kyrilliska bokstäver.

Någon som känner till några varianter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixona:

Hej på er,

Jag är på jakt efter keycaps med dubbla språk, nordiska och ryska. Har sett gott om engelska/ryska, och gott om nordiska, men inget med både åäö och kyrilliska bokstäver.

Någon som känner till några varianter?

Detta är det billigaste och mest lättillgängliga jag känner till.
https://kbdfans.com/products/np-contrast-color-dye-sub-keycap...

Blir dock inte kyrilliska på åöä

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Detta är det billigaste och mest lättillgängliga jag känner till.
https://kbdfans.com/products/np-contrast-color-dye-sub-keycap...

Blir dock inte kyrilliska på åöä

Tack! Det är ju just det som skaver, att det inte går hela vägen. Känns trist, men kanske har omöjliga mål.

Permalänk
Skrivet av Dixona:

Tack! Det är ju just det som skaver, att det inte går hela vägen. Känns trist, men kanske har omöjliga mål.

Det finns ju alltid wasdkeyboards.com där man kan designa alla tangenter, dock bara abs keycaps vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixona:

Ja då får du se till att göra något eget

Permalänk
Medlem

Såg inte att det fanns någon pinnad tråd här på forumet som listade olika sajter för att ge sig in på custom-scenen. Har ni gamla i gemet möjligtvis en samling URL:s?

Vore najs om det fanns någonstans, kanske bara jag som inte letat ordentligt. Är väl att föredra med sajter inom Europa? Vad kan annars frakt och tull gå på från kbdfans t ex?

Edit: För att förtydliga är jag ute efter brytare, keycaps och även kanske lite smörj och sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunderly:

Såg inte att det fanns någon pinnad tråd här på forumet som listade olika sajter för att ge sig in på custom-scenen. Har ni gamla i gemet möjligtvis en samling URL:s?

Vore najs om det fanns någonstans, kanske bara jag som inte letat ordentligt. Är väl att föredra med sajter inom Europa? Vad kan annars frakt och tull gå på från kbdfans t ex?

Edit: För att förtydliga är jag ute efter brytare, keycaps och även kanske lite smörj och sådant.

www.smord.store har en del prylar, svensk sida. Har beställt mina brytare och smörj där

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sunderly:

Du har ju alltid 1a posten i denna tråden (dvs tråden du postade i) som ngn form av startpunkt (även om den i vissa fall kan vara aningens daterad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunderly:

Förutom första sidan så finns
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunderly:

Max Gaming har ju faktiskt ett ok utbud av custom-grejer här i Sverige

Större utbud finns dock nere på kontinenten, och även om det inte är på samma nivå som Asien eller USA så är det ju som du säger smidigt med frakt inom EU

CandyKeys finns i Tyskland
Mykeyboard finns i Belgien

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kbnordic.se - Sverige
Keygem.store - Tyskland
Keycapsss.com - Tyskland
Splitkb.com - Nederländerna
Oblotzky.industries - Tyskland
Loob.no - Norge

Permalänk
Medlem

Jag grävde fram mitt gamla code v2b wasd med Cherry mx clear häromdagen som jag funderar på att sälja.

Kommer ihåg att nypris var mellan 1800-2000kr, hur mycket tror ni är rimligt att begära för det idag?

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Jag grävde fram mitt gamla code v2b wasd med Cherry mx clear häromdagen som jag funderar på att sälja.

Kommer ihåg att nypris var mellan 1800-2000kr, hur mycket tror ni är rimligt att begära för det idag?

Svårt, det som gör den någorlunda speciell är ju att man kan programmera om den likt vad man gör med custums nuförtiden.
Tillsammans med clear-brytarna(som jag ser som det ända värdefulla) skulle jag nog säga mellan 300-900:-

Permalänk
Medlem

Finns det några bra moddar för ett tystare tangentbord (Varmilo med bruna MX)? Har testat sådana där o-ringar och det gör mest att tangetbordet blir oskönt att skriva på. Täntke ta med tangetbordet till kontoret men tror det kommer låta såpass att folk stör sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns det några bra moddar för ett tystare tangentbord (Varmilo med bruna MX)? Har testat sådana där o-ringar och det gör mest att tangetbordet blir oskönt att skriva på. Täntke ta med tangetbordet till kontoret men tror det kommer låta såpass att folk stör sig.

Skruva upp, in med dämpning. Fyll upp så mycket tomrum du kan. Men om du är orolig över ljud så är det nog inte så att det kommer bli knäpptyst för den sakens skull. För att komma ner i samma ljudnivå som ett membrantangentbord måste man nog byta en hel del. Jag byggde ett med Boba U4 som jag dämpade och smorde och det lät i princip mindre än ett membrantangentbord men då var det ju byggt specifikt för att vara tyst vilket ett Varmilo inte är. Och att smörja brytare på ett Varmilo är nog inte riktigt något som är praktiskt genomförbart på något vettigt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Skruva upp, in med dämpning. Fyll upp så mycket tomrum du kan. Men om du är orolig över ljud så är det nog inte så att det kommer bli knäpptyst för den sakens skull. För att komma ner i samma ljudnivå som ett membrantangentbord måste man nog byta en hel del. Jag byggde ett med Boba U4 som jag dämpade och smorde och det lät i princip mindre än ett membrantangentbord men då var det ju byggt specifikt för att vara tyst vilket ett Varmilo inte är. Och att smörja brytare på ett Varmilo är nog inte riktigt något som är praktiskt genomförbart på något vettigt sätt.

Låter som jag får falla tillbaka på plan B: Trolla kollegorna och nöta monkeytype.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Låter som jag får falla tillbaka på plan B: Trolla kollegorna och nöta monkeytype.

Ja det är det enda rätta. Alternativet är att du kör med terroristmetoder och skaffar ett Model M eller dylikt och kör på ett tag. Sen när de klagar på att det låter så in i helvete så tar du dit ditt Varmilo och så kommer du bara få tack för att du lyssnade och valde ett tystare tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Enkel "mod": Deskmat (hjälper mer än man kan tro)
(utöver tidigare nämnda om att fylla "lådan" med dämpning)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Icetec:

Ja det är det enda rätta. Alternativet är att du kör med terroristmetoder och skaffar ett Model M eller dylikt och kör på ett tag. Sen när de klagar på att det låter så in i helvete så tar du dit ditt Varmilo och så kommer du bara få tack för att du lyssnade och valde ett tystare tangentbord.

Masterplan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Smart plan! Jag är ju dessutom lite sugen på att skaffa en såndär Model M-kopia (man får ju riktig retro-myspinne av det).

Skrivet av anon257891:

Enkel "mod": Deskmat (hjälper mer än man kan tro)
(utöver tidigare nämnda om att fylla "lådan" med dämpning)

Mjo, det ger ju lite bättre ljud av att ha musmattan under men jag är osäker på om det räcker. Kanske med dämpning i lådan... får skruva isär det när jag orkar, för att se lite mer vad jag har att jobba med. Blir det för mycket meck och börjar kosta pengar är det kanske bäst att bara köpa ett annat tangentbord.

Problemet med det jag har på jobbet är att det är den vedervärdigaste skit som någonsin skapats. Svampiga och tröga tangenter som dessutom är av så dålig kvalitet att den "svarta" färgen snarare är gråspräcklig...

---

Efter lång väntan och mycket jobba med att smörja och filma switchar har jag äntligen fått ihop mitt Keychron Q2. Tänkte först ett svart sådant men det verkar vara problem med leverans från leverantör, så högg ett blått demoex när det dök upp...

Tycker det blev rätt snygg. Matchar dessutom den rosa Logitech-musen jag har.'

Tyvärr har jag ett par problem som behöver fixas.

Mellanslag är svampig och fastnar lite när man trycker från sidan. Nu har jag inte inspekterat stabilisatorerna jättenoga men de såg inte ut att vara fyllda med kludd eller nåt sånt. Kan det måhända vara tangenten i sig som är lite bråkig? Den har en lite svag böj (syns inte men ligger inte helt plant mot bordet - vanligt med PBT vad jag förstått).

Sen har jag några brytare som inte verkar funka. Pinnarna är ser okej ut och jag har öppnat dem igen för att kontroller att jag inte satt ihop dem slarvigt. Har ni några idéer om vad som kan stöka till det?

Förutom det så är jag kanske lite kär i brytarna. Det är sjukt krämiga och mysiga.

Har ni förresten koll på tejpmod för PCB;n? Jag velar lite huruvida jag ska prova eller inte. Vad som får mig att tveka är att jag inte fått något klart svar på huruvida det finns risker med detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

...

Har ni förresten koll på tejpmod för PCB;n? Jag velar lite huruvida jag ska prova eller inte. Vad som får mig att tveka är att jag inte fått något klart svar på huruvida det finns risker med detta.

Vad skulle det vara för risk? Att det inte låter tillräckligt mycket?

IMO: Inga risker med att tejpa under "stabbarna"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Vad skulle det vara för risk? Att det inte låter tillräckligt mycket?

IMO: Inga risker med att tejpa under "stabbarna"!

Eventuella risker jag sett nämnas är att limmet degraderas över tid vilket lämnar elaka rester och tejpen blir svår att få bort. Såg nån bild på någon som verkat få kortslutning då tejpen var bränd (huruvida detta hade något med tejpen att göra eller om det berodde på annat fel är dock oklart).

Nu syftar jag alltså inte på tejp under stabilisatorerna utan att sätta maskeringstejp på hela baksidan av PCB;n.