Grafikkort fortsätter närma sig riktpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manyjac:

Nä, inte ens nära. Räkna hur ni vill, Inflation eller inte. Glöm inte att korten är utgående och ny generation är på G. Allt borde ligga under MSRP, med råge också.

Vi är kalaslångt ifrån dock bättre än hur det var för några månader sen.

De är fortfarande vad som finns. Att det kommer en ny generation kvittar när ingen har sett dessa nya kort än eller för den delen vet prestandan.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Bara om det uppfyller dina behov. Om det inte uppfyller dina behov kan det vara hur bra "bang for the buck" som helst, det är fortfarande meningslöst

Grafikkort är inget någon behöver, det är en lyxprodukt.
Jag tycker att jag definierade mina kriterier ganska snävt genom att kräva minst dubbla prestandan. Det finns såklart andra kriterier man kan sätta upp som exempelvis minst 4 DP skärmutgångar eller minst 8GB minne osv.
Smaken är som baken, så berätta gärna vad du söker efter för kriterier.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Grafikkort är inget någon behöver, det är en lyxprodukt.
Jag tycker att jag definierade mina kriterier ganska snävt genom att kräva minst dubbla prestandan. Det finns såklart andra kriterier man kan sätta upp som exempelvis minst 4 DP skärmutgångar eller minst 8GB minne osv.
Smaken är som baken, så berätta gärna vad du söker efter för kriterier.

Personligen har jag låga krav, men jag tänkte lite bredare än mina och dina personliga krav.

60 FPS, 4K, fulla inställnignar i AAA-spel kan kan vara vad någon har för krav.
144 FPS 1440 upplösning, medium inställningar i AAA spel kan någon annan ha
300 FPS på lägsta inställningar i 1920 upplösning är någon annans krav

Vad du personligen har för krav är i detta fall inte det viktiga, det viktiga är att dina kriterier som enbart kollar på "bang for the buck" inte inte är en metod som kan användas av de flesta som vill kunna skruva upp grafiken lite. För om mest prestanda per krona inte gör att du kan spela det du vill spela så är det ju fel sätt att utvärdera vad man ska köpa för något, och när man ska köpa.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

De är fortfarande vad som finns. Att det kommer en ny generation kvittar när ingen har sett dessa nya kort än eller för den delen vet prestandan.

Hur menar du att det kvittar? Klart det inte gör. Du inser väl att den generationen som kommer snart förmodligen kommer att kosta lika mycket (om inte mer)?

Man kan förvänta sig åtminstone några % förbättring och förövrigt ny teknologi till en peng som är något dyrare än dagens utgående modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Personligen har jag låga krav, men jag tänkte lite bredare än mina och dina personliga krav.

60 FPS, 4K, fulla inställnignar i AAA-spel kan kan vara vad någon har för krav.
144 FPS 1440 upplösning, medium inställningar i AAA spel kan någon annan ha
300 FPS på lägsta inställningar i 1920 upplösning är någon annans krav

Vad du personligen har för krav är i detta fall inte det viktiga, det viktiga är att dina kriterier som enbart kollar på "bang for the buck" inte inte är en metod som kan användas av de flesta som vill kunna skruva upp grafiken lite. För om mest prestanda per krona inte gör att du kan spela det du vill spela så är det ju fel sätt att utvärdera vad man ska köpa för något, och när man ska köpa.

Problemet med de exempel du ger är att kraven är ofullständiga då dem saknar parametrar/variabler.
Prestandan för grafikkort är relativt fixerad, medans spel ganska ofta flyttar målstolparna. Framförallt om man är så ospecifik som AAA-spel, då det kommer nya AAA-spel kontinuerligt.
Inget grafikkort på marknaden idag klarar 60FPS i 4K Ultra, med bästa strålspårning på alla spel. Detsamma gäller 144FPS i 1440p.
Även 300FPS i 1920 får nog köpa det bästa marknaden har att erbjuda för att ens komma nära i de mest krävande spelen.
Jag tror en övervägande majoritet inte har dessa orimliga krav och för dem som faktiskt har, så är det bara att söka upp vad som presterar bäst, internet fullständigt kryllar av sådana listor.
Intressantare då är kanske synvinkeln att man vill bara ha något som ger bild, men den övervägande majoriteten ligger ju någonstans mellan min & max och då är "bang for buck" en bra vägvisare för var mid-range ligger på ett ungefär. Troligen bättre än Steam survey.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manyjac:

Hur menar du att det kvittar? Klart det inte gör. Du inser väl att den generationen som kommer snart förmodligen kommer att kosta lika mycket (om inte mer)?

Man kan förvänta sig åtminstone några % förbättring och förövrigt ny teknologi till en peng som är något dyrare än dagens utgående modeller.

Menar att kommande, icke släppt hårdvara inte gör att dagens hårdvara är inaktuell idag. Inget mer inget mindre

edit: omformulering

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Köpte mitt 1070 för 3599kr 2016..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Menar att kommande, icke släppt hårdvara inte gör att dagens hårdvara är inaktuell idag. Inget mer inget mindre

edit: omformulering

Ok, du har inte fel

Edit: Ingen sarkasm

Permalänk
Medlem

Alla datorkomponenter som är gamla och håller på pensioneras närmar sig riktpriser och långt neråt. Och anledningen till det är enkel: det är bättre att göra en lite förlust för både tillverkare, leverantör och återföräljare än att bygga upp stora lager och riskera att inte sälja något alls när nya generationen lanseras. Att priserna går ner är inte konstigt och det är knappast värt att hylla att 2 år gamla grafikkkort närmar sig lanseringsprisder. I vissa fall har priser fallit med 50% på komponenter som är omkring 1,5-2 år gamla (t.ex. processorer).