Intel Arc 370M tar upp kampen med Geforce RTX 3050

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc 370M tar upp kampen med Geforce RTX 3050

Intels instegsmodell för bärbara datorer både håller takten med och slår Nvidias Geforce RTX 3050 i spel och 3DMark.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Min första tanke var mellanmjölk men det här är ju knappt lättmjölk…

Intel hypade upp sina grafikkort något så otroligt förra året. Nu är detta förvisso deras instegsmodell antar jag, så ska inte säga alltför mycket innan jag sett deras prestandaprienterade kort. Men i och med att nästa generations grafikkort ligger runt hörnet har jag svårt att se det bli någon hit.

Permalänk
Medlem

Intel 370M är på 35W vad jag kan få fram.
3050 är på 35W+(15W boost) i Asus laptopen.

Om inte Intels boostar också är det ju inte så galen pref/watt
Vi får se hur Intels andra kort kommer att lägga sig bland alla Nvidia/AMD modeller

Permalänk
Medlem

Jag hoppas dom kommer göra ett redigt fett evenemang med olika demos osv när dom ska släppa sina high-end produkter, annars vet jag inte vad deras marketing team sysslar med.

Det är ju bra om folk är taggade på releasen, just nu känner jag att det såklart kommer bli intressant att se vad dom kan leverera, men att köpa ett kort ligger långt ner på listan, även fast jag faktiskt är ute efter ett kort inom ca 1 års tid.

Permalänk

RTX 3050 Ti för bärbara har ju 75W TGP så ett ganska bra resultat från Intels kort med andra ord.

Permalänk
Rekordmedlem

Och AMDs kommande Phoenix apuer ryktas prestera nått liknade grafikmässigt så Intel behöver också integrera grafiken i processorn för att det ska bli intressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Red Onion:

Min första tanke var mellanmjölk men det här är ju knappt lättmjölk…

Intel hypade upp sina grafikkort något så otroligt förra året. Nu är detta förvisso deras instegsmodell antar jag, så ska inte säga alltför mycket innan jag sett deras prestandaprienterade kort. Men i och med att nästa generations grafikkort ligger runt hörnet har jag svårt att se det bli någon hit.

Detta är ju inte bara instegsmodell, det är till laptop också. Vilket 3050 också är? Varför tror du att Intel GPUer kommer vara så värdelösa? A370M har 8 Xe cores, A770M: 32 Xe cores. Nästa generation ligger alltid runt hörnet. Dessutom kanske du har missat att det är brist? 🤔 Hmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Varför tror du att Intel GPUer kommer vara så värdelösa?

Skulle det kunna vara för att de knappt fått ut sina första produkter på marknaden, och att de jämför sig med Nvidia-produkter som kommer ersättas om 5-6 månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skulle det kunna vara för att de knappt fått ut sina första produkter på marknaden, och att de jämför sig med Nvidia-produkter som kommer ersättas om 5-6 månader?

Ganska svårt att jämföra mot konkurrenternas modeller som inte finns än, hur mycket de än skulle vilja.. 😉

Skämt åsido, amd och nvidia precis som amd och Intel har väl alltid slagits om att få ut "nästa generation" först på marknaden? Alla kan inte vara först och att vara sist på marknaden med motsvarande teknik har väl historiskt lett till bättre priser. Vi kan ju HOPPAS det blir så denna gång även om sista åren inte varit så.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Skulle det kunna vara för att de knappt fått ut sina första produkter på marknaden, och att de jämför sig med Nvidia-produkter som kommer ersättas om 5-6 månader?

Om Nvidia hade problem med lagersaldo inför 3000-släppet, då vill jag inte ens tänka på vilken möjlig papperslansering 4000-serien kommer få i år – med lite tur kanske de faktiskt har mer än 12st Founders och 50st board partners i lager, kanske

Med andra ord vågar jag påstå att Intels första släpp kommer vara relevant en rätt överskådlig framtid, speciellt om man ska utgå från att vad senaste spåkulan har sagt om att bristen förväntas hålla i sig till 2024.

Även om Xe presterar sämre än kommande RX7000/RTX4000 (eller för den delen som bäst likvärdigt med RX6000/RTX3000), så kan de fortfarande vara attraktiva kort om priset reflekterar prestandan – speciellt om de kan få ut tillräckligt med kort genom dörren inom rimlig tid.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av grönbladh:

Skämt åsido, amd och nvidia precis som amd och Intel har väl alltid slagits om att få ut "nästa generation" först på marknaden?

Nvidia har dock ganska konsekvent lyckats hålla sitt "24 månaders-schema", till skillnad från de andra...

Skrivet av Yatagarasu:

Om Nvidia hade problem med lagersaldo inför 3000-släppet, då vill jag inte ens tänka på vilken möjlig papperslansering 4000-serien kommer få i år – med lite tur kanske de faktiskt har mer än 12st Founders och 50st board partners i lager, kanske

Nu är det inte Samsung som står för kretsleveranserna längre som tur är, och övriga datorkomponenter har inte varit i närheten av lika stor brist på som grafikkort [det har alltså funnits tillräckligt med komponenter i övrigt], så jag är personligen inte speciellt orolig för att det kommer bli en repetition av de problemen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Nvidia har dock ganska konsekvent lyckats hålla sitt "24 månaders-schema", till skillnad från de andra...
Nu är det inte Samsung som står för kretsleveranserna längre som tur är, och övriga datorkomponenter har inte varit i närheten av lika stor brist på som grafikkort [det har alltså funnits tillräckligt med komponenter i övrigt], så jag är personligen inte speciellt orolig för att det kommer bli en repetition av de problemen.

Kan helt klart diskuteras huruvida resterande marknad påverkats kring kretsbristen och i vilken utsträckning. Som du säger har grafikkort varit det största gisslet på PC-sidan, men långt ifrån den enda komponenten som varit svår att få tag på merparten av senaste ett till två åren.

Var väldigt svårt att få tag på exempelvis Ryzen 5 5600X bra länge, även Intel's Core i5 11400/11600 försvann från butikshyllorna en period där, var inte förrän marknaden blev saturerad som det faktiskt gick att lägga vantarna på dessa utan att förboka eller vänta månader på leverans. Samma sak gällde en stor radda moderkort, där det stundvis endast gått att köpa de absolut billigaste eller dyraste brädorna.

En stor anledning att det ens funnits lagersaldo på processorer och grafikkortet i nämnvärd utsträckning har varit prissätning över MSRP som folk helt enkelt inte varit villiga att betala för, bortsett från folk som verkligen behövt eller velat ha en given komponent. Saldot vi ser idag är långt ifrån hur det var för bara ett halvår sedan, inte minst ett år sedan. Och än är vi inte tillbaka i samma utbud som vi låg på innan krisen slog till.

Sedan ser jag inte hur övergången från Samsung till TSMC ska nödvändigtvis hjälpa Nvidia i detta fallet heller. De lär köa om sin bandtid jämte Intel, AMD och Apple m.fl. även med köpt prioritering. Från de uppgifter som finns att tillgå är det inte någon direkt positiv indikaton på att Nvidia skulle ha någon som helst möjlighet att lansera 4000-serien med bättre lagerhållning än 3000-serien – 5nm noden delar fortfarande tillverkning med exempelvis kommande Zen 4 och använder samma maskineri som andra produkter.

Ändrade grammatisk struktur för enklare läsning.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Sedan ser jag inte hur övergången från Samsung till TSMC ska nödvändigtvis hjälpa Nvidia i detta fallet heller.

Genom att TSMC har rutin på att leverera stora komplexa kretsar med hög yield.

Permalänk
Medlem

Denna artikeln blandar ihop mobila och desktop GPUer lite tycker jag. Dvs 3050 Mobile är inte samma sak som 3050. Även om båda har GA107 cpu, i just detta fallet så är det vanligtvis inte så. Tex så är ju 3080 Mobile en nerklockad 3070.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Denna artikeln blandar ihop mobila och desktop GPUer lite tycker jag. Dvs 3050 Mobile är inte samma sak som 3050. Även om båda har GA107 cpu, i just detta fallet så är det vanligtvis inte så. Tex så är ju 3080 Mobile en nerklockad 3070.

Det finns inget som heter 3050 Mobile, Nvidia använder samma namn på både mobile och desktop. Så skyll på Nvidia i så fall, artikeln är tydlig med att det handlar om 3050 för laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns inget som heter 3050 Mobile, Nvidia använder samma namn på både mobile och desktop. Så skyll på Nvidia i så fall, artikeln är tydlig med att det handlar om 3050 för laptops.

Det är väl såvitt jag vet samma krets (konfigurerad för betydligt lägre TDP) sedan GeForce 10-serien, mot hur det var tidigare där modellerna med M-suffix var en annan, mindre krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är väl såvitt jag vet samma krets (konfigurerad för betydligt lägre TDP) sedan GeForce 10-serien, mot hur det var tidigare där modellerna med M-suffix var en annan, mindre krets.

Nej, 3050 använder GA107 på mobile och GA106 på desktop. Det är bara 3060 och 3070 på mobile som använder samma kretsar som på desktop, men då med andra konfigurationer (3060 har fler kärnor på mobile, 3070 färre). Så det är egentligen bara namnschemat som är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, 3050 använder GA107 på mobile och GA106 på desktop. Det är bara 3060 och 3070 på mobile som använder samma kretsar som på desktop, men då med andra konfigurationer (3060 har fler kärnor på mobile, 3070 färre). Så det är egentligen bara namnschemat som är samma.

En lägre binning av samma krets åtminstone?

Tittar man på GeForce 900-serien så står det ju "GM204" som angivet för både GTX 980 och GTX 980M, men tittar man på chippets modellnamn så är det GM204-400-A1 respektive N16E-GX-A1, med olika kärnantal, klockfrekvenser etc.

Jag kommer inte ihåg detaljerna längre, minns bara att jag läste någon artikel om det för 7-8 år sedan.