Nvidia satsar på Linux och lanserar grafikdrivrutiner med öppen källkod

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Saxat från Phoronix-artilkeln:
... Så, det verkar onekligen stämma att allt inte blir öppet. Själv är jag inte tillräckigt insatt/påläst för att förstå (och än mindre förklara) skillnaderna och dess för/nackdelar. Någon annan (@Yoshman eller @tozz?) får gärna köra en "ELI5" åt oss andra

Fördelen är att användare slipper vänta på att nvidia släpper en ny drivrutin när en ny kernel släpps vilket underlättar för de som kör en rullande release (en ständigt uppdaterade linux distribution).
En kernel modul gör det endast möjligt att kommunicera med övriga drivrutinen tänk det som nyckeln till en bil medans userspace som förblir stängt är motorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xviz:

Verkar som de gått med på LAPSUS krav, först kommer uppdatering som gör LHR inaktivt och nu samma vecka så kommer öppen källkod

NVIDIA ändrade väl inget med LHR? NiceHash (mining-mjukvara) implementerade en workaround, kanske delvis baserat på den läckta källkoden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxie:

... Vilket är drivrutinen, om vi jämför med windows :). Jag vet inte vart du vill komma med det.

Nej det är inte drivrutinen, modulen är ett sätt för kärnan att se/använda drivrutinen som nvidia har som är closed-source.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxie:

... Vilket är drivrutinen, om vi jämför med windows :). Jag vet inte vart du vill komma med det.

Att det inte betyder något nämnvärt för världen. Bytte inte NVIDIA till under space drivers i Windows för typ tio år sedan förresten, det var ju i samband med Vista om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Det är INTE drivrutinen, det är kerneldelarna, väldigt stor skillnad 😅

Det är ju det som är drivrutinen. User-space grejer är ju bara applikationer/devtools. Jag vet att windows-folk förväxlar drivrutinen med GUIt man gör inställningar i, men det är egentligen fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

En bra början som kommer underlätta användande av nvidia med rullande linux distributioner.
I övrigt ändras inte mycket då userspace inte öppnas upp men vem vet kanske händer även det tids nog.
En öppen kernel module är tyvärr långt ifrån en komplett drivrutin samt att endast Turing och senare stöds.
Kernel modulen är inte upstream så vilket fortfarande inte hjälper out-of-the-box upplevelsen utan kräver att en distribution paketerar den.

Tack för förtydligande. Det framgick inte i artikeln.
Undrar varför de inte kör på upstream? Känns lite halvdant kan jag tycka.
Men men... Mina kanske ska vara glad för det lilla. Alla stora distributioner kommer iallafall ha dom inlagda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Att det inte betyder något nämnvärt för världen. Bytte inte NVIDIA till under space drivers i Windows för typ tio år sedan förresten, det var ju i samband med Vista om jag inte minns helt fel.

Fast, det gör det. Större delen av modulerna handlar om klockning, initialisering, hur man pratar med grafikkortet.

Resten är mer eller mindre listat ut av nouveu, de har haft extrema problem med just de sakerna, och MESA. MESA har i övrigt hand om amd's drivrutiner också :). Så det är ett *rejält* mycket mindre jobb nu, ett duktigt hopp. Vi får hoppas att det fortsätter! AMD har ju fått rosor kastade på sig för rejält mycket mindre när de började, och det *väldigt* många år från att de började försiktigt dela med sig av dokumentation till något som gick att faktiskt luta sig mot.

Ett gigantiskt första steg, med just biten som bryts från kernelversion till kernelversion och som det öppna källkodsprojektet haft problem med :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är ju det som är drivrutinen. User-space grejer är ju bara applikationer/devtools. Jag vet att windows-folk förväxlar drivrutinen med GUIt man gör inställningar i, men det är egentligen fel.

Var tvungen att kolla upp det, nej, Microsoft flyttade allt sådant till user space i Vista. Det är därför du kan crasha drivern utan att OS:et rasar samman, vilket var ett stort problem innan Vista med just grafikkort. Här är en fin bild https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/dis...
Det har självklart inget med GUI för inställningar att göra 😆

Permalänk
Medlem

Jag är mest förvånad över att de faktiskt gav efter till hackarna. Trodde inte det skulle ske. Men det tyder på att de verkligen måste kommit över ALLT, vilket lämnat Nvidia i ett val av päst eller kolera. Nu behåller de sitt ansikte och ser ut som the Good guys. Sååå win för dem? Win för oss! Win win!

Permalänk
Medlem

Grymt, oavsett hur det hände.
Den dagen Linux har samma spelstöd som Windows så släpper jag Windows för alltid.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CraXteR:

Jag är mest förvånad över att de faktiskt gav efter till hackarna. Trodde inte det skulle ske. Men det tyder på att de verkligen måste kommit över ALLT, vilket lämnat Nvidia i ett val av päst eller kolera. Nu behåller de sitt ansikte och ser ut som the Good guys. Sååå win för dem? Win för oss! Win win!

Nåja...

Citat:

Going back to the end of 2019 have been signals of some sort of open-source driver effort and various rumblings have continued since that point. Last month I also pointed out a new open-source kernel driver appearing as part of the NVIDIA Tegra sources. Well, now the embargo has just expired and the lid can be lifted - NVIDIA is providing a fully open-source kernel driver solution for their graphics offerings.

Hacket/hotet var i mars i år.
Detta är knappast något man kan göra på två månader, eftersom de verkar ha gjort om arkitekturen rätt grovt. Det finns ju en anledning att detta kallas alpha -- de tog inte bara koden de hade och släppte som open source.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av CraXteR:

Jag är mest förvånad över att de faktiskt gav efter till hackarna. Trodde inte det skulle ske. Men det tyder på att de verkligen måste kommit över ALLT, vilket lämnat Nvidia i ett val av päst eller kolera. Nu behåller de sitt ansikte och ser ut som the Good guys. Sååå win för dem? Win för oss! Win win!

Hackarna krävde att Nvidia skulle öppna upp alla deras drivrutiner, d.v.s. även för Windows och Mac, vilket det inte finns någon indikation på att de har några planer på. Och detta verkar som sagt vara något de planerat länge.

Det är även oklart om hackarna ens fortfarande är ett hot då flera (alla?) blev arresterade i mars, och t.ex. Wikipedia skriver att de "var en hackargrupp" snarare än "är en hackargrupp".

Permalänk
AKA AudioBamse

Goda nyheter, Linux behöver bättre funktionalitet så att Windows får mer konkurrens.

Skrivet av hakd:

Grymt, oavsett hur det hände.
Den dagen Linux har samma spelstöd som Windows så släpper jag Windows för alltid.

Samma här! Jag tycker Windows 11 är snyggt och så, men jag gillar inte alls att Microsoft påtvingar användare funktioner dem inte vill ha (t.ex. att du måste skapa / logga in på ett Microsoft-konto för att ens kunna installera Windows 11). Så jag kommer också bli en av dem första som lämnar Windows om Linux får samma spelstöd.

Permalänk
Medlem

Det här kom som en blixt från klar himmel, hoppas att dom till slut går in med öppen kod för allt, men det här är ju ett stort steg framåt för Linuxstöd i allmänhet. Undra om Steam Deck har haft nån inverkan i det här bestlutet.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

NVIDIA ändrade väl inget med LHR? NiceHash (mining-mjukvara) implementerade en workaround, kanske delvis baserat på den läckta källkoden.

Inte bara NiceHash, men även NBMiner, t-Rex, lolminer, gminer och bzminer har också hunnit släppa sina miningprogranvaror med 100% LHR unlock.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tror det behövs en liten genomgång om t.ex Linux och/eller programmering på Sweclockers.com, det var väl typ bara en vecka sen de skrev om att någon hittat i ny kod som amd skrivit till linux kärnan för radeon korten att nästa generation kommer gå med pci-e gen 5.

Men i artikeln skrev de alltså att någon dykt och grävt i loggar och där hittat informationen. (vilket jag även påpekade och skickade in en rättelse på men det rättades aldrig till)
När screenshots med kod (som var källan till artikeln) misstolkas som att vara loggar (loggar av/från vad är även det osäkert) blir man fundersam på nivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Undrar varför de inte kör på upstream? Känns lite halvdant kan jag tycka.
Men men... Mina kanske ska vara glad för det lilla. Alla stora distributioner kommer iallafall ha dom inlagda.

Ett förenklat svar är att de inte vill ha in moduler vars enda uppgift är att göra stängd kod körbar i linux kernel.
Däremot kan ett mindre firmware accepteras.
Det finns många out-of-tree moduler vilket i sig inte bör anses vara ett problem då de används till mjukvara med sluten källkod

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur förvånad är du på en skala från 1 till "Uuuuuäääääähhhhh?" över Nvidias nya satsning?

Uuääh

Nvidia är inte kända för att vara öppna...

Men å andra sidan så har Steam och Steam Deck gett Linux en del uppmärksamhet.
Det var länge sedan jag själv körde Linux.
Men från vad man läst/hört så verkar det ju hänt en del.
Från Nvidias sida så borde det inte spela någon roll om jag köper ett Nvidia kort och kör Windows eller om jag köper ett Nvidia kort och kör Linux.
Det relevanta från deras sida borde vara om jag köper deras kort eller inte.
Inte vilket operativsystem jag använder.

Sen kan jag förstå att de inte vill lägga ner för mycket resurser på att ge stöd för alltför obskyra varianter.
Men säg om de försöker stödja de 10 största Linux distributionerna så är det ända ganska många användare och blir troligtvis fler framöver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crash:

Nej det är inte drivrutinen, modulen är ett sätt för kärnan att se/använda drivrutinen som nvidia har som är closed-source.

Skrivet av dlq84:

Det är ju det som är drivrutinen. User-space grejer är ju bara applikationer/devtools. Jag vet att windows-folk förväxlar drivrutinen med GUIt man gör inställningar i, men det är egentligen fel.

Skrivet av Tommy:

Det här kom som en blixt från klar himmel, hoppas att dom till slut går in med öppen kod för allt, men det här är ju ett stort steg framåt för Linuxstöd i allmänhet. Undra om Steam Deck har haft nån inverkan i det här bestlutet.

Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

Tror det behövs en liten genomgång om t.ex Linux och/eller programmering på Sweclockers.com, det var väl typ bara en vecka sen de skrev om att någon hittat i ny kod som amd skrivit till linux kärnan för radeon korten att nästa generation kommer gå med pci-e gen 5.

Men i artikeln skrev de alltså att någon dykt och grävt i loggar och där hittat informationen. (vilket jag även påpekade och skickade in en rättelse på men det rättades aldrig till)
När screenshots med kod (som var källan till artikeln) misstolkas som att vara loggar (loggar av/från vad är även det osäkert) blir man fundersam på nivån.

Tycks stämma att det faktiskt inte är hela drivrutinen. Kollat igenom källkoden och hittar exempelvis inte ett spår av en Vulkan-implementation i denna kodbas. Dvs., detta är en väldigt grundläggande kernelmodul, och jag tycker att det är vilseledande (även av SweC) att kalla det för "grafikdrivrutin".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Uuuuuäääääähhhhh?!

Häng med!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Det här var aningen oväntat, det här gör ju att Windows inte längre kommer vara den självklara plattformen för spel framöver.

Det här kommer nog bli ett lyft för Linux framöver för den breda massan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xverminator:

Det här var aningen oväntat, det här gör ju att Windows inte längre kommer vara den självklara plattformen för spel framöver.

Det här kommer nog bli ett lyft för Linux framöver för den breda massan.

Detta var min initiella reaktion, men såvida Nvidia inte faktiskt släpper drivrutinen så är detta nästintill tom PR

Permalänk
Medlem

Hur fungerar Linux med dagens spel? Har inte spanat på Linux på väldigt länge.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Hur fungerar Linux med dagens spel? Har inte spanat på Linux på väldigt länge.

Det är lite blandat, många spel fungerar väldigt smidigt via steam och proton. Har kört en del elden ring och red dead redemption 2 på datorn i sign och det har fungerat väldigt bra. Du kan ta en titt på protondb hur bra spelen sköter sig på Linux

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Det här var aningen oväntat, det här gör ju att Windows inte längre kommer vara den självklara plattformen för spel framöver.

Det här kommer nog bli ett lyft för Linux framöver för den breda massan.

Fast AMD har ju haft drivare som är helt open source, både kernel och userspace delar i rätt många år nu, så har man velat spela så har ju det funkat en längre tid.
När RX6xxx korten släpptes var det ju till och med dag 1 support om jag inte minns fel.

I vilket fall som helst kul att Nvidia gör något för att förenkla för sina Linux användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Fast AMD har ju haft drivare som är helt open source, både kernel och userspace delar i rätt många år nu, så har man velat spela så har ju det funkat en längre tid.
När RX6xxx korten släpptes var det ju till och med dag 1 support om jag inte minns fel.

I vilket fall som helst kul att Nvidia gör något för att förenkla för sina Linux användare.

Jag vet, men nu finns det ju både AMD och Nvidia, så då har ju spelutvecklarna större möjligheter än bara nå de som hade AMD kort innan. Nvidia är ju den ledande aktören och har flest användare mellan AMD och Nvidia bland gamers.

Det här kommer öppna upp för Linux som plattform för spel som redan kommit en bra bit. Det är väldigt lätt att installera steam och spel i Lunux nu, lika lätt som i Windows. Man kanske missar ca 10% prestanda generellt med spel utvecklade för Windows, men i framtiden om spel optimeras direkt utan Windows kod, så kan det bli väldigt optimalt för Linux.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Tycks stämma att det faktiskt inte är hela drivrutinen. Kollat igenom källkoden och hittar exempelvis inte ett spår av en Vulkan-implementation i denna kodbas. Dvs., detta är en väldigt grundläggande kernelmodul, och jag tycker att det är vilseledande (även av SweC) att kalla det för "grafikdrivrutin".

Precis, båda källorna som artikeln länkar till påpekar även att detta är kernel modulen som blir open-source "user-space" delen är fortfarande proprietär så källorna vill jag inte påstå är vilseledande utan det är artikeln här som blir vilseledande för den har ju helt enkelt fel, du kan ju inte ta denna öppna källkod och kompilera själv för att sedan kunna spela på en linuxmaskin utan att ha den stängda (proprietära) delen av koden/"grafikdrivrutinen", så nej "grafikdrivrutinen" blir inte direkt öppen källkod, dåligt översatt eller skribenten som helt enkelt inte förstått vad det handlar om.