Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Bygga egen förlängningskabel

Funderar lite på att bygga egen skärmad förlängningskabel till hörlurarna (6,3 hona till 6,3 hane). Någon som kan tipsa om en lämplig kabel att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Ingen som funderar på Edition XS nu när den reas för 4883kr på Amazon.se ?

Huvudbygeln kan vara no go för mig. Den ser ut att kunna ge en hotspot på mitt huvud. Men ska man provköpa månne. Vill ju testa hur den står sig mot mina andra Hifiman.
Amazon reade ju HE-400se någon dag bara, vi får se hur länge XS reas.

https://www.amazon.se/dp/B09PH1N67T/

Damn it Har beställt ett par nu, så får vi se hur de funkar. Är annars grymt nöjd med mina HD600...

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

För bra för dina behov? Vill du sälja dem därav för bra?

Snarare att jag förmodligen kunde ha köpt något billigare utan att höra någon märkbar skillnad i kombination med att jag inte kommer göra några större ansträningar för att "optimera förutsättningarna" vilket man kanske borde i den prisklassen. Eller kanske bara nöjt mig med de jag redan har men förmodar att det i denna tråd finns rätt många hörlursmissbrukare

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Snarare att jag förmodligen kunde ha köpt något billigare utan att höra någon märkbar skillnad i kombination med att jag inte kommer göra några större ansträningar för att "optimera förutsättningarna" vilket man kanske borde i den prisklassen. Eller kanske bara nöjt mig med de jag redan har men förmodar att det i denna tråd finns rätt många hörlursmissbrukare

Finns ju en del skärmmissbrukare också

Men ja för portabelt i farten har man ju inte tid att lyssna så där har jag inga större krav heller

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ifall någon missat har thomann ultrasone pro900i för 1650 inkl frakt https://www.thomann.de/se/ultrasone_pro_900i.htm?shp=eyJjb3Vu...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns ju en del skärmmissbrukare också

Men ja för portabelt i farten har man ju inte tid att lyssna så där har jag inga större krav heller

För egen del har jag svårt för radiotelegrafisklooken på någon över 15 år så den typen av lurar så kör dom bara hemmavid. Dock även svårt för sladdar och då minskar utbudet ganska snabbt

Som tur är känner jag inte skärmmissbrukare men du har säkert rätt

Permalänk
Skrivet av improwise:

Säkert samma lureri som McIntosh gjorde med sina lurar.
Aldrig i livet 12k för det där. Du hadde fått vilken annan lur för max 4k som gör jobbet lika bra som de där dyra lurarna.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av JoBBi:

Damn it Har beställt ett par nu, så får vi se hur de funkar. Är annars grymt nöjd med mina HD600...

Jag spelar mina Edition X ofta, mina HD6xx inte på länge nu. Olika hörlurar med olika styrkor och svagheter. Och HD6xx kommer jag garanterat hitta tillbaka till någon gång
Mina Edition X tog det lång tid att bli kompis med, kanske inte hade rätt förstärkare på den tiden eller nåt.
Sen kanske XS spelar väldigt annorlunda än X. Oklart för mig.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Jag spelar mina Edition X ofta, mina HD6xx inte på länge nu. Olika hörlurar med olika styrkor och svagheter. Och HD6xx kommer jag garanterat hitta tillbaka till någon gång
Mina Edition X tog det lång tid att bli kompis med, kanske inte hade rätt förstärkare på den tiden eller nåt.
Sen kanske XS spelar väldigt annorlunda än X. Oklart för mig.

Jag hittar inte riktigt någon bra jämförelse online. Men jag tror att Edition XS och Edition X har en liknande signatur men kanske diffar lite i prestanda.

HD600/650/6XX vs Hifiman-"äggen" är absolut olika lurar för olika syften. Jag provade ju Ananda för ett tag sedan, tyckte att de hade för dålig "slam" och dynamiskt omfång för rock, det är något HD600 levererar utan problem, särskilt EQ:ad till Harman target. De är oslagbara rocklurar för mig. Men Edition XS tror jag funkar bättre i andra genrer, när soundstage är viktigt och det krävs mer djupbas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Undrar om den har problem med buzzing eller vad är träblocket med till synes vikt på till för?

Det är en skivklämma för vinylspelare med tillhörande box

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VHS:

Funderar lite på att bygga egen skärmad förlängningskabel till hörlurarna (6,3 hona till 6,3 hane). Någon som kan tipsa om en lämplig kabel att köpa?

En balanserad mikrofonkabel brukar fungera bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Säkert samma lureri som McIntosh gjorde med sina lurar.
Aldrig i livet 12k för det där. Du hadde fått vilken annan lur för max 4k som gör jobbet lika bra som de där dyra lurarna.

Där ser man. Vilka hörlurar mer exakt tänker du på som är lika bra för en tredjedel av priset?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Där ser man. Vilka hörlurar mer exakt tänker du på som är lika bra för en tredjedel av priset?

Det är ett misstag att tro att dyrare = bättre..

"The research for that study measured the frequency response of 283 headphones over a wide range of pricing from $4 to over $5000 and found that the frequency response had a nearly insignificant correlation to the cost"
https://www.audioholics.com/loudspeaker-design/price-sound-qu...

Men om man vill skaffa dyrt och få det hyfsat billigt så skulle jag kika på he6se:
https://store.hifiman.com/index.php/he6se-v2.html

Genom test så vet vi åtminstone att de behöver lite EQ och har riktigt låg distorsion:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/hi...

Skulle inte röra XS utan mer vetenskapliga tester

Tillägg:
Dock så är nog inte t.ex. komforten den bästa
https://www.soundphilereview.com/reviews/hifiman-he6se-v2-rev...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av improwise:

Vet ej vad du önskar. Senaste Dali lur. B&O har helt ok. Audio Technica har bra för priset. Shure Aonic serien. Sennheiser har sin PXC serie. Beyerdynamic lagon. Beyerdynamic amiron om du lyckas pruta dig ner luren. Sonus Faber Pryma med dess BT så blir den trådlös, saknar ANC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En balanserad mikrofonkabel brukar fungera bra.

Ok, tack för tips! Tänkte dock bygga själv för att få exakt rätt längd och ”bygga in” i bordet. Eller du tänkte att man utgår från en färdig? 🙂
Så tänkte köpa kabel på lösmeter och löda på egna kontakter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VHS:

Ok, tack för tips! Tänkte dock bygga själv för att få exakt rätt längd och ”bygga in” i bordet. Eller du tänkte att man utgår från en färdig? 🙂
Så tänkte köpa kabel på lösmeter och löda på egna kontakter.

Ja man köper väl kabeln på rulle eelr metervis om du bara ska ha en liten stump men du kan även köpa en färdig kabel och klippa av ena änden och sätta dig en hona om du tar en med telekontakter.
Kabel har du i princip i alla musikbutiker och hifibutikerna brukar också ha.
typ https://www.gear4music.se/sv/G4M/Mikrofonkabel-fran-Gear4musi...
https://www.thomann.de/se/sommer_cable_sc_stage_22_highflex_s...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det är ett misstag att tro att dyrare = bättre..

"The research for that study measured the frequency response of 283 headphones over a wide range of pricing from $4 to over $5000 and found that the frequency response had a nearly insignificant correlation to the cost"
https://www.audioholics.com/loudspeaker-design/price-sound-qu...

Så är det väl överlag, även om min egen erfarenhet kanske är mer åt hållet att det man får per krona minskar drastiskt när man gått över en viss nivå. Sen måste man väl dock jämföra produkter mot varandra och inte enstaka delar av dom, som du själv är inne på nedan, kanske ljudet inte är bättre men att produkten ändå är det genom t.ex. funktioner, kvalité, design osv.

Skrivet av Kaleid:

Men om man vill skaffa dyrt och få det hyfsat billigt så skulle jag kika på he6se:
https://store.hifiman.com/index.php/he6se-v2.html

Genom test så vet vi åtminstone att de behöver lite EQ och har riktigt låg distorsion:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/hi...

Skulle inte röra XS utan mer vetenskapliga tester

Tillägg:
Dock så är nog inte t.ex. komforten den bästa
https://www.soundphilereview.com/reviews/hifiman-he6se-v2-rev...

Dessa är väl inte trådlösa vad jag kan se? Att det finns trådade hörlurar som för samma pris låter bättre tvivlar jag inte en sekund på, det är väl dessutom rätt logiskt av flera olika skäl.

Permalänk
Fyndjägare

Lite morgonlyssning innan man ska ut i solen.

Hifiman Edition X V1 via balanserat XLR
med
SMSL VMV D1SE + TXH AAA 789. Direkt när jag kopplade in så reagerade jag på att det lät bättre än väntat, supercleant a la THX AAA och inga detaljer saknades. Efter en stunds lyssning började det platta lite döda mellanregistret lysa igenom. Bra ljud men lite tråkigt med Edition X i mina öron. Dags för förstärkarbyte till
SMSL VMV D1SE + Cavalli Audio Liquid Carbon (Orginal V1 ej Massdrop). Annat mellanregister, mer närvaro, mindre platt och ljudet lämnar elementen istället för att projiceras på en canvas, låter mer verklighetstroget och holografiskt. Lite mjukare anslag än laserprecisionen från THX AAA 789.
Smaksak vad man föredrar men för mig är Cavalli Audio Liquid Carbon bättre valet till Edition X.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Vet ej vad du önskar. Senaste Dali lur. B&O har helt ok. Audio Technica har bra för priset. Shure Aonic serien. Sennheiser har sin PXC serie. Beyerdynamic lagon. Beyerdynamic amiron om du lyckas pruta dig ner luren. Sonus Faber Pryma med dess BT så blir den trådlös, saknar ANC.

Det som är relevant i detta fall är väl något motsvarande som det som jämförs mot ML 5909 vilket väl utifrån mina egna krav är:

* Over ear / on ear
* Trådlösa som fungerar med mobil och dator (vilket förmodligen i praktiken innebär BT 4/5+ i dagsläget)
* Fungera som headset för telefon, videokonf. etc (dvs inbyggd mikrofon av hyfsad kvalité)
* Ljudkvalité som är på jämförbar nivå (är så klart subjektivt till viss del)
* Minst 25 timmar batteritid

Sen la du väl själv till budgetkravet på 4K men för egen del är det inget krav för egen del, jag tycker diskussionen om bra trådlösa hörlurar rent generellt är intressant även utan det.

PXC har jag faktiskt liggande någonstans, helt ok men då skulle jag nog själva föredra Sony XM4 men upplever nog inte att någon av dom har motsvarande ljudkvalité även om de båda är bra lurar. Beyerdynamic Amiron har jag kollat lite på tidigare, verkar ha hyfsat bra spec men recenssionerna verkar lite si så där, i synnerhet användarrecenssionerna, verkar även ligga högt över budgetkravet. Sonus Faber Pryma är väl inte trådlösa även om förmodligen de flesta hörlurar kan göras trådlösa genom att hänga på adapters osv.

Tack för förslagen dock!

Är man beredd att kliva upp lite i pris finns väl även Hifiman Ananda Bluetooth som jag funderade på tidigare men med mikrofonen som add on och öppna så föll dom väl bort av praktiska skäl, även om dom nog rent ljudmässigt förmodligen står sig bra och även till rätt stor del kan anses uppfylla övriga krav. Dessa är väl dock uppe i samma prislapp. Sen har Hifiman även några andra trådlösa alternativ som Diva/Diva Pro.

Permalänk
Medlem

hifiman ananda bluetooth är ju en rätt udda produkt. Hörlurarna är gigantiska, läcker som ett såll, ganska ömtåliga också känns det som så jag vet inte varför just de ska va portabla. Låter bra för priset gör de säkert dock

Jag kör med hellgrens synergy multipoint. Väl under 4k med personalrabatt iaf. Inte hemska att lyssna på heller faktiskt. Hörselkåpekomforten är ju lite speciell dock

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

hifiman ananda bluetooth är ju en rätt udda produkt. Hörlurarna är gigantiska, läcker som ett såll, ganska ömtåliga också känns det som så jag vet inte varför just de ska va portabla. Låter bra för priset gör de säkert dock

Jag kör med hellgrens synergy multipoint. Väl under 4k med personalrabatt iaf. Inte hemska att lyssna på heller faktiskt. Hörselkåpekomforten är ju lite speciell dock

Skulle nästan kunna tänka mig hellgrens synergy multipoint på videokonf samtal bara för att

Permalänk
Skrivet av improwise:

Det som är relevant i detta fall är väl något motsvarande som det som jämförs mot ML 5909 vilket väl utifrån mina egna krav är:

* Over ear / on ear
* Trådlösa som fungerar med mobil och dator (vilket förmodligen i praktiken innebär BT 4/5+ i dagsläget)
* Fungera som headset för telefon, videokonf. etc (dvs inbyggd mikrofon av hyfsad kvalité)
* Ljudkvalité som är på jämförbar nivå (är så klart subjektivt till viss del)
* Minst 25 timmar batteritid

Sen la du väl själv till budgetkravet på 4K men för egen del är det inget krav för egen del, jag tycker diskussionen om bra trådlösa hörlurar rent generellt är intressant även utan det.

PXC har jag faktiskt liggande någonstans, helt ok men då skulle jag nog själva föredra Sony XM4 men upplever nog inte att någon av dom har motsvarande ljudkvalité även om de båda är bra lurar. Beyerdynamic Amiron har jag kollat lite på tidigare, verkar ha hyfsat bra spec men recenssionerna verkar lite si så där, i synnerhet användarrecenssionerna, verkar även ligga högt över budgetkravet. Sonus Faber Pryma är väl inte trådlösa även om förmodligen de flesta hörlurar kan göras trådlösa genom att hänga på adapters osv.

Tack för förslagen dock!

Är man beredd att kliva upp lite i pris finns väl även Hifiman Ananda Bluetooth som jag funderade på tidigare men med mikrofonen som add on och öppna så föll dom väl bort av praktiska skäl, även om dom nog rent ljudmässigt förmodligen står sig bra och även till rätt stor del kan anses uppfylla övriga krav. Dessa är väl dock uppe i samma prislapp. Sen har Hifiman även några andra trådlösa alternativ som Diva/Diva Pro.

Det som jag tror gör att när du passerar hörlurar för runt 4-5k är att det bli inte värt hela med trådlöst. Därav många rena lur märken är ofta med sladd när du börjar i den prisklassen.
Medan in-ears där marknaden finns där har du till exempel RHA CL. RHA har tydligen blivit uppköpt utav SONOS.
Audeze och Focal är inget jag har fastnat för. Kör själv Audio Technica och tycker deras sound är väldigt bra. Javisst är deras hörlurar billiga när du ser på deras trådlösa sortiment. I jämförelse mot andra. De låter bra. Deras trådade high end går loss på ca 15k.
Sedan jag skaffade mig Audio Technica lurarna och jämfört mot den kombinationen jag fick hört sist, Naim/Focal. Javisst det var premium samtidigt när jag väl kom hem så tyckte jag faktiskt mina egna lurar lät bättre.
Det jag har hört bäst har varit
Beyerdynamic T1 med Simaudio.
Ljud är så personligt samtidigt ute på farten är det mest bara dumt att ha allt för dyrt. Det har jag lärt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det som jag tror gör att när du passerar hörlurar för runt 4-5k är att det bli inte värt hela med trådlöst. Därav många rena lur märken är ofta med sladd när du börjar i den prisklassen.

Det tror jag stämmer att det trådlösa kan vara begränsningen men än själva hörluren i sig. BT har väl blivit mycket bättre numera, men jag vet ärligt talat inte hur mycket bättre det blivit jämfört med trådat.

Dock är det väl så att iaf ML 5909 kan köras trådat också, och då verkar lite lite bättre, enligt recenssioner osv. Jag har inte testat själv ännu och förmodligen är lär jag inte använda dom som så annat än i undantagsfall. Om jag minns rätt så kan dessa dessutom användas medan dom laddas, vilket inte verkar vara givet med denna typ av lurar. I så fall borde man, iaf i teorin, få det bästa av två världar, men förmodligen till ett onödigt högt pris om man kommer använda dom trådade mesta delen av tiden. Sen finns det så klart hörlurar som helt enkelt är bättre också.

Håller för övrigt helt med om att bra ljud är högst personligt

Edit:

Jo, det verkar stämma att dom kan ladda och spela upp musik samtidigt via USB-C porten vilket inte är en självklarhet med alla liknande hörlurar. Bekräftar även att ljudet, iaf frekvensomfånget, är klart bättre via trådat, kanske inte helt överraskande.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Det tror jag stämmer att det trådlösa kan vara begränsningen men än själva hörluren i sig. BT har väl blivit mycket bättre numera, men jag vet ärligt talat inte hur mycket bättre det blivit jämfört med trådat.

Dock är det väl så att iaf ML 5909 kan köras trådat också, och då verkar lite lite bättre, enligt recenssioner osv. Jag har inte testat själv ännu och förmodligen är lär jag inte använda dom som så annat än i undantagsfall. Om jag minns rätt så kan dessa dessutom användas medan dom laddas, vilket inte verkar vara givet med denna typ av lurar. I så fall borde man, iaf i teorin, få det bästa av två världar, men förmodligen till ett onödigt högt pris om man kommer använda dom trådade mesta delen av tiden. Sen finns det så klart hörlurar som helt enkelt är bättre också.

Håller för övrigt helt med om att bra ljud är högst personligt

Kör mest mina hörlurar till pendling Med deezer premium. Även här dags för nya lurar. Lutar mycket mot nya AT viss inte de Dali lurar som finns kan prestera.
Hemma blir det renodlad 2.0 stereo med KEF. Där tanken är att uppgradera så fort jag hittar en högtalare jag är intresserad utav.
Det är mycket pengar för en pass lur som har en del konkurrenter om den skall slåss mot trådade. Bara att sälja ifall du hittar annat.

Permalänk
Fyndjägare

Den här killen provar rör för första gången efter 18 år i hobbyn. Nästan så jag tror det är parodi men kul video iaf, för en rörfrälst som jag. Han testar ju rätt hyllad kombo i form av ZMF Verite Close + Pendant så förutsättningarna var ju bra. Han spelar på Susvara, Stellia och LCD-XC också.

För mig var upplevelsen långt ifrån lika omvälvande första gångerna. Första rörupplevelsen var på ett par märkligt placerade Snell E/3 och för mig vara det bara "meh vad är grejen". Hörde en del i butiker och mässor och det lät väl bra men tog många år innan jag började uppskatta rör. Men när jag väl fick ihop en bra kombo hemma med LCD-2.2 och en rörhybrid så började poletten trilla ner. Sen har det gradvis växt. Under tiden spenderade jag massor av tid och lyssning på solid-state, hela tiden med känslan att det inte var tillräckligt bra. Jagade mätningar och jämförde siffror, med inställningen att det måste finnas SS som jag tycker låter lika bra men utan allt rörkrångel.

Senaste åren har det blivit mer rör på hörlurshyllan, och när jag väl började hitta fler kombinationer av hörlur + förstärkare + rör som passade mig var jag såld. SS är numera min reserv när jag inte vill slita på rören. Eller för dom hörlurar som jag inte tycker presterar bra med mina rörförstärkare. Vi får se om det dyker upp någon intressant SS framöver, men viljan att uppgradera avtar mer och mer. Har lyssnat såpass mycket nu och ingen SS ger mig ljudet av en bra rörkombo. Vägen dit har tyvärr varit lång och kostsam men jag ångrar inget, det är en del av resan.

Lite att tänka på
- Kombination av hörlur och förstärkare är extremt viktigt
- Räkna inte med att du hittar rätt på första försöken om du köper en rörförstärkare i blindo för att spela med dina hörlurar
- Det blir oftast dyrt om du inte har extrem tur och får till det på första försöket
- Hitta personer som hört just dina hörlurar med en passande rörförstärkare, det finns en del kunniga ute på forumen som hjälpt mig
- När du läser recensioner, notera vilka förstärkare/hörlurar som nämns som passande
- Döm aldrig en rörförstärkare utan att ha testat med andra rör, det som ingår är nästan alltid billiga nyproducerade rör
- Olika typer av rörförstärkare (OTL, utgångstrafo, hybrid osv) passar eller är katastrofalt dåliga beroende på vilken typ av hörlur som ansluts, hörlurens drivertyp, impedans, känslighet mm påverkar, OTL spelar tex oftast dåligt med lågimpedans hörlurar men det finns undantag
- Stirra dig inte blind på effektsiffor och mätningar, på pappret klena rörförstärkare kan i en del fall spela mycket kraftfullare och mer dynamiskt än effektstarka SS
- Rörisar tar tid att värma upp, vissa går det snabbt andra kan ta en 1h, ha en solidstate förstärkare (eller en DAC med hörlursutgång) som reserv för snabblyssning, när du inte vill slita på rören samt som refererenspunkt
- Koppla in och lyssna, enda sättet ett veta om det funkar för dig
- Hittar du rör du gillar, köp ett par i reserv innan du berättar för någon annan

Morgonlyssningen sker på
SMSL VMV D1SE + Liquid Platinum med franska NOS rör + Focal Clear (Balanserat)

Kaffet smakar fantastiskt och ljudet är grymt.
Ha en skön dag alla!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

massa text

Om du kör gamla sovjetrör och vill bidra till en god sak, kan jag tipsa om den här tjommen i Ukraina som tappert håller butiken öppen! Passade själv på att rädda ett dussin från ryssen.

https://radiotubesshop.myshopify.com/

Han finns även på Etsy om du vill ha escrow.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett videon. Min första riktiga wow-upplevelse var när jag spelade Dt 880 på rör med mjuk volym. Musik har aldrig låtit så bra på låga volymer förut. Upplever inte riktigt samma sak med solid state eller andra lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Ingen som funderar på Edition XS nu när den reas för 4883kr på Amazon.se ?

Huvudbygeln kan vara no go för mig. Den ser ut att kunna ge en hotspot på mitt huvud. Men ska man provköpa månne. Vill ju testa hur den står sig mot mina andra Hifiman.
Amazon reade ju HE-400se någon dag bara, vi får se hur länge XS reas.

https://www.amazon.se/dp/B09PH1N67T/

Jag kan säga så mycket som att kartongen varit öppnad - "insurance seal" har varit snittat och blivit igentejpad igen. Det kanske är en refurbished - jag har inte öppnat kartongen ännu men undrar om jag ska ge en meddela kundtjänst först... Amazon borde ju ha skrivit i annonsen om det var en refurb.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Jag kan säga så mycket som att kartongen varit öppnad - "insurance seal" har varit snittat och blivit igentejpad igen. Det kanske är en refurbished - jag har inte öppnat kartongen ännu men undrar om jag ska ge en meddela kundtjänst först... Amazon borde ju ha skrivit i annonsen om det var en refurb.

Jag kan följa upp och säga att jag skickade in ett ärende till Amazon, som sa att det borde vara en ny vara som sålts och tyckte att det var märkligt att förpackningen var bruten. De erbjöd drygt 700 kr i återbetalning, vilket jag godtog.

Även fast "insurance seal" på ytterkartongen var bruten så var inte förseglingen på innerkartongen bruten, och det fanns inga spår av användning. Inget fel på ljudet heller. Mycket märkligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz