Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Ja jäklar, i skrivande stund -172 000 i år. HISTORISKT dålig tajming från min sida, såklart. Kan dock inte påstå att jag är direkt orolig; min sparhorisont är 20+ år. Men helt roligt är det ju inte när det är röda siffror dag efter dag.

Den oskrivna regeln brukar vara att man skriver nedgång i % att du skriver ut summan betyder liksom ingenting i relation till vad du har
Fast skriver du ut nedgång i % nu så är du fast och vi kommer veta vad du har sparat

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ja exakt; det som jag tycker suger mest är inte själva nedgången, utan att jag redan är fullt investerad. Har nallat LITEgrann från bufferten (men så har jag också 100k buffert vilket många nog skulle tycka är i överkant) för att köpa på mig mer. Men det hade ju inte gjort något att ha haft en miljon att investera idag.

Skrivet av griid:

Den oskrivna regeln brukar vara att man skriver nedgång i % att du skriver ut summan betyder liksom ingenting i relation till vad du har
Fast skriver du ut nedgång i % nu så är du fast och vi kommer veta vad du har sparat

Precis; inte för att jag bryr mig egentligen men har alltid tyckt att det är lite kutym att inte säga hur mycket pengar man har. Men folk kan väl räkna ut ungefär vilken procentuell nedgång jag har. Det är ganska likt alla anda. Bättre än index iaf, så kan vi säga.

Och nämnde summan eftersom 170 000 kr för de allra flesta skulle anses som ganska mycket pengar. Det var i kontexten "fy fan, nu är det lite ont i magen" liksom, där tycker jag själva summan säger mer.

Permalänk
Medlem

-40.15% i år 😅

Lång sparhorisont så inga problem med sömn än så länge

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Galming:

-40.15% i år 😅

Lång sparhorisont så inga problem med sömn än så länge

Vinner du över mig då? -34% här i skrivande stund....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

-21% i år.

+54% sedan start.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Aktier & Fonder kombinerat, utveckling i år:
Minus 141653 SEK, eller -15,84% ned beroende på hur man vill se det.

Har väll just nu 400k i general markets och tech, och det tar nog ett tag innan man ser uppsida på dessa igen.

Ligger 350k på råvaror med en strategi som förhoppningsvis ger rejäl utdelning om 1-3 år om man nu får skriva en önskelista till jultomten

Ingen krypto, men börjar ju bli läge att peta några 10-20k i olika aktörer och se om de tar fart? Väntar nog några dagar till då jag tror det kommer dyka ännu mer. Missar hellre dippen än FOMOar in, tycker ju att det svider mer att förlora pengar än man blir glad för att tjäna!

Permalänk
Medlem

Minus 9,12 % i år. Plus 11,01 % sedan köp. Började investera i november 2020.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv

Minus 11,33% sen start. Min sämsta fond(Europa småbbolag A1) ligger -20,31% sen start. Den rekommenderade Handelsbanken mig. Gick sådär. Resten pendar på runt -6 eller 7%

Permalänk
Medlem

-12.5% på Avanza, -27.3% på Savr. Ungefär en bruttoårslön totalt, men det är lugnt, jag skippar semestern de kommande tio åren

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

En liten annan fråga: Ni som köper utländska aktier, hur pass illa är det att köra på ISK istället för KF? Vad jag förstår är den enda skillnaden att på ISK så sköter skatteverket max 15% återbäring på källskatten, och USA/Kanada (som jag kommer köpa) har ändå inte mer. Har helst alla aktier på samma ISK nämligen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av danielwerner:

En liten annan fråga: Ni som köper utländska aktier, hur pass illa är det att köra på ISK istället för KF? Vad jag förstår är den enda skillnaden att på ISK så sköter skatteverket max 15% återbäring på källskatten, och USA/Kanada (som jag kommer köpa) har ändå inte mer. Har helst alla aktier på samma ISK nämligen.

Om du har ett lån, tex ett bolån, så kan du som mest få 500kr tillbaka totalt för källskatten för utländska aktier på ISK-konton på ett år

På KF sköter banken jobbet åt dig och ingen begränsning i belopp.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

En liten annan fråga: Ni som köper utländska aktier, hur pass illa är det att köra på ISK istället för KF? Vad jag förstår är den enda skillnaden att på ISK så sköter skatteverket max 15% återbäring på källskatten, och USA/Kanada (som jag kommer köpa) har ändå inte mer. Har helst alla aktier på samma ISK nämligen.

det beror väl på hur mycket utdelning du förväntar dig som jag förstått det; är det aktier med låg eller ingen utdelning så är det väl ingen skillnad (eller har jag fel?)

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du har ett lån, tex ett bolån, så kan du som mest få 500kr tillbaka totalt för källskatten för utländska aktier på ISK-konton på ett år

På KF sköter banken jobbet åt dig och ingen begränsning i belopp.

Är inte riktigt så enkelt men för de flesta korrekt. Betalar du mer i ISK-skatt än du får åter via "räntebidraget" så kan då får tillbaka mellanskillnaden över 500 kr också för ISK men enklast är KF för utländska innehav, så slipper man bry sig.

Permalänk
Medlem

Mitt bästa år på börsen än så länge, ligger över 25%+.
Olja och lite kol för närvarande, hoppade dock ur Saab samt ARP för tidigt, väntar på lite utdelning nu under sommaren så blir det förmodligen mer av samma.

Skulle vilja börja blanka vissa aktier, men är saknar nog både kunskap och mod.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av danielwerner:

En liten annan fråga: Ni som köper utländska aktier, hur pass illa är det att köra på ISK istället för KF? Vad jag förstår är den enda skillnaden att på ISK så sköter skatteverket max 15% återbäring på källskatten, och USA/Kanada (som jag kommer köpa) har ändå inte mer. Har helst alla aktier på samma ISK nämligen.

Som andra redan pratat om. Det är endast utdelningsaktier det är relevant för. Max 500:- tillbaka för skatt på utländska utdelningar om du har aktierna på ett ISK. Detta förutsätter då att du har underskott av kapital. I det här fallet = du får större ränteavdrag på deklarationen än vad du betalar i skatt på ISKn. (D.v.s. alla med större bo- eller billån). Annars är det obegränsat även på ISK som jag förstår det.

Så om du
1. Har underskott av kapital = får större ränteavdrag än vad du betalar i skatt på ISK (alla med billån eller bolån etc.)
2. Också har aktier noterade i utlandet
3. Som också har utdelning.
4. Och vars sammanlagda utdelning är tillräckligt för att du skulle fått mer än 500:- tillbaka

Så är det bättre att ha just dem aktierna på ett KF

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Stort tack för bra svar! Då blir det KF; det är just utdelningsaktier jag tänkte ha.

Permalänk
Avstängd

Bör man sälja av sina ISK innehav eller vad gör ni? Är inte hiskeligt minus men 12,34% just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Bör man sälja av sina ISK innehav eller vad gör ni? Är inte hiskeligt minus men 12,34% just nu.

Hur pass beroende är du av pengarna inom 5 år?

Permalänk

fyllde på med 200k GME vid dippen. 🚀

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Hur pass beroende är du av pengarna inom 5 år?

Inte alls, men total kollaps känns ju inte kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Bör man sälja av sina ISK innehav eller vad gör ni? Är inte hiskeligt minus men 12,34% just nu.

Buy high, sell low? Skulle sikta på tvärt om. 😉

Ligger man sömnlös och mår dåligt eller är orolig när det är en nedåtperiod är man kanske på för hög risknivå?

Själv har jag genomlidit ett par halveringar av kontot, och ibland börjar man tvivla. Men jag har hållit mig från att paniksälja, och hittills har det funkat bra för mig. Till slut vänder det upp igen. Ta det lugnt, fortsätt månadsspara. Om några år ser förhoppningsvis denna nedgång ut som bara ett hack i en uppåtgående kurva.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Inte alls, men total kollaps känns ju inte kul

Total kollaps? Vad har du köpt för någe? 😁

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

-37% i år.
AMD och nVidia aktierna börjar locka med rea priserna 🤔

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Bör man sälja av sina ISK innehav eller vad gör ni? Är inte hiskeligt minus men 12,34% just nu.

-12,34% är ändå bra mycket bättre än OMX 30 👍

Sjukt svårt att vara i rätt tid att gå ur och gå in igen, kolla över vad du äger och vilka risker och möjligheter som finns i varje investering.
Sälj eller omfördela om det är något du är orolig för.
Så länge du håller dig aktier så går det iallafall inte att förlora mer än 100%, allt går inte upp igen, en del bolag går i konkurs😁

Jag har allt på börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Inte alls, men total kollaps känns ju inte kul

Efter regn kommer solsken! Behöver du inte pengarna snabbt så är varje dipp istället "Black Friday" på börsen så dags att fynda. Enklast är att sätta upp ett månadsparande med autogiro så slipper du blanda in känslor i dina investeringar, det är ofta dessa som hindrar folk från att tjäna pengar på börsen. (klassiska sälja på botten och köpa på toppen är utfallet)

Permalänk
Medlem

Kör på crowdcube just nu

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

-16% i år
+18% sedan start

Månadssparar och har lång sparhorisont så jag är inte så orolig.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd

Förlorat cirka 500k sedan årsskiftet, det är skoj det.

Innan någon tror att jag har hur mycket pengar som helst så motsvarar det ungefär 60%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stradale1:

Förlorat cirka 500k sedan årsskiftet, det är skoj det.

Innan någon tror att jag har hur mycket pengar som helst så motsvarar det ungefär 60%

Det känns som om du har valt en relativt hög risknivå?

Permalänk
Medlem

”Tyvärr ligger vi än en gång fel”, sa riksbankschefen Stefan Ingves vid ett anförande på torsdagen.

Efter gårdagens inflationssiffror från SCB tror nu många att Riksbanken höjer räntan med 50 punkter i juni.

https://www.privataaffarer.se/inflationen-tvingar-riksbanken-...

Detta innebär i så fall att boräntorna kommer att öka ännu mer framöver och att det blir dyrare att ha sina pengar på ett ISK.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.