Katastrofplan - den dagen du råkat ut för något men andra behöver använda server-lampor-nas-epost osv...

Permalänk
Medlem

Katastrofplan - den dagen du råkat ut för något men andra behöver använda server-lampor-nas-epost osv...

Detta är egentligen inte om smart hem i den tekniska bemärkelsen utan snarare om hur man smart och enkelt ser till att din partner och närmaste fortfarande kommer åt semesterbilderna som du har på servern, hittar det inskannade hus kontraktet, klarar av strul med outlook, håller igång nas eller server för backup, begriper att den ena servern har en tendens att inte starta om ordentligt ibland utan kräver en power cycle, och så vidare in absurdum, allt det JAG gör utan att tänka till vardags men andra kanske inte klarar av utan mig.

Kanske tråden skulle ligga i någon annan kategori, men det reder SweC ut.

Låg vaken halva natten och funderade på hur jag byggt mitt nätverk och satt upp mina enheter och om det klarar att jag är på sjukhus några dagar/veckor eller rent av permanent borta, vi behöver inte spekulera om vad som kan ha hänt, pick your poison.
Det tror jag inte kommer att fungera.

Så vad kan man göra? Vissa sociala media har ju redan förberett detta, tex Facebook, där jag satt min dotter som "reserv", men resten då? Jag har skrivit instruktioner och lämnat en 27 sidor lång lista med länkar och lösenord, ja jätte praktiskt, man tror att partnern går in i Steam och avaktiverar kontot snyggt och prydligt (hur gör man med 2FA?), eller varför inte här på SweC, dottern loggar in och sätter någon slags "bortrest" skylt eller drar ett PM till Redaktionen. För att inte tala om tex Discord, där ett helt gäng människor från hela klotet arbetar med mig på 2-3 servrar.

Så hur fan gör man? Har någon annan förberett något i detta avseende som funkar? Man måste ju någonstans falla tillbaka på skrivna instruktioner så det är kanske det enda sättet?

Det finns ju vissa morbida lösningar som https://www.deadmansswitch.net/, https://www.deadmantracker.com/ som kan fungera i viss mån men det hjälper ju knappast med det vardagliga?

Nej, jag är inte sjuk eller så, förvänter mig leva i minst 36 år till, och jag har definitivt ingen nato-ångest, men tanken dök upp i samband med att en administratör på ett ställe plötsligt fick för sig att leva jävel och ändra och radera en massa... resten av oss var inte förberedda på något sådant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När svärfar dog så var vi tacksamma att han hade skrivit ned alla ställen och lösenord i en pärm. Sedan var jag själv "it-support" åt honom så jag var insatt i vissa delar ändå.

Det svåra var ju att veta om det fanns något mindre kritiskt, mer socialt (typ som ett forum) som inte var nedskrivet men det är å andra sidan ingen katastrof om det fallerar kanske.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Jag förstår tanken med att ha en grundläggande plan för viktiga dokument och en förhoppning att säkra semesterfoton till familjen, men i övrigt? Steam? Discord? Sweclockers..? Who gives a shit?

Givetvis är det upp till dig att bestämma vad som är viktigt eller ej men man kan inte planera för allt. Majoriteten av allt kommer lösa sig, sen kanske foton försvinner, någon måste ringa Tele2 och online-vännerna kommer under en period undra vart du tog vägen. Fin tanke av dig att vilja göra allt så smidigt som möjligt för kvarlevande och det är förstås intressant med vad det finns för olika lösningar, och jag tror absolut ett par lösenord eller ett familjekonto på valfri lösenordshanterare är en bra idé om man är fler i hushållet.

Men för min del? Rensa min historik.

Permalänk

Har inget som andra behöver ha tillgång till. Det jag kommer på är abonnemang på olika tjänster. Undra hur det blir med dessa när ingen har möjlighet att säga upp dem. Det behöver ju inte vara så att man dör, utan man kan hamna i koma eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta var en bra tanke!
Man har ju konton och bröte lite överallt på nätet.

Ska nog börja sammanställa för egen del. Man vet ju aldrig! Kanske blir påkörd av en bil eller nåt...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har inget som andra behöver ha tillgång till. Det jag kommer på är abonnemang på olika tjänster. Undra hur det blir med dessa när ingen har möjlighet att säga upp dem. Det behöver ju inte vara så att man dör, utan man kan hamna i koma eller liknande.

De flesta betalas ju med kort. När någon går bort låser banken oftast kortet direkt de får information, så det sköter sig själv rätt långt. Koma är ju ett större problem, men också rätt ovanligt. Grav demens hos en äldre person är lite mera troligt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt på det där ibland. Man kanske också skulle ta och börja skriva upp sånt för familjen i framtiden.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Funderade på det viktiga med bilder/filmer som ligger krypterat på privat filserver.
Kom fram till att lösenorden kort info om krypteringsval kan man ha i ett bankvalv (dessa kommer anhöriga åt). Samtidigt som min bror förstår hur det skall dekrypteras.

Så tänker jag lösa det (har inte orkat få tag på en valvplats än).

Allt annat skiter jag i. Det viktigaste är att bilder/filmer är tillgängliga för ens barn.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Ganska intressant tanke. Har sätt att det en tid efter att polaren dog så var det en del inlägg till hans Feja. Var liknande på Frugans hans då hon dog men då kunde jag stänga ner det. Men allt shafts med myndigheter i både SV och USA var struliga. Löste sig med telefon och skattevärket i slutändan i alla fall. Men kunna tagit emot dokumenten via mail hade varigt smidigare.
I polarens fall kunde jag lösenordet till hans dator. Men vad hjälper det då lägenheten är utstädad uppsagd och datorn borta.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har inget behov i dagsläget, men det enda jag ser som kritiskt skulle vara om du lagrar dokument, bilder och epost åt andra i familjen. Där behövs det något sätt att extrahera detta så det kan flyttas till en ny lösning.

Om detta är en komplicerad fråga innebär det förmodligen att resten av familjen inte kan, eller inte är intresserad, av teknikbiten, så varför skriva dokumentation från A-Ö? Sälj det som kan säljas.

Skulle aldrig få för mig att lämpa över på mina anhöriga att underrätta alla jag har kontakt med över nätet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har någon form av "deadmanswitch" direkt på google har jag för mig.
Man kan även mata in info i ett mail som då skickas när denna triggas. T ex lösenordet till en lösenordshanterare...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Givetvis har man skrivit testamente!

Testamentet ligger på en bitlocker-krypterad hårddisk med lösenord. Hårddisken ligger i mitt kassaskåp hemma hos mig vilket är pinkods-skyddat. Pinkoden har jag valt att lägga in i Google Notes och det tillhörande Google kontot's lösenord ligger inlagt i min lösenordshanterare på Bitwarden. Så det enda man behöver är min dators och Bitwardens lösenord. Dessa lösen har jag tatuerat in på undersidan av min tunga.

Skämt o sido...nej jag har inte skrivit något alls. Men man kanske borde göra! Till viktiga saker iallafall.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Givetvis har man skrivit testamente!

Testamentet ligger på en bitlocker-krypterad hårddisk med lösenord. Hårddisken ligger i mitt kassaspåk hemma hos mig vilket är pinkods-skyddat. Pinkoden har jag valt att lägga in i Google Notes och det tillhörande Google kontot's lösenord ligger inlagt i min lösenordshanterare på Bitwarden. Så det enda man behöver är min dators och Bitwardens lösenord. Dessa lösen har jag tatuerat in på undersidan av min tunga.

Skämt o sido...nej jag har inte skrivit något alls. Men man kanske borde göra! Till viktiga saker iallafall.

Dold text

Dagens garv, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Dagens garv, tack!

"DU kanske garvar, men jag har fått sluta med det för att skydda mitt lösenord!"

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är ju oftast den primära e-post-adressen för de flesta sekundära tjänsterna är ofta kopplade dit

Varför skulle man stänga ner Steam-konton? Det kan ju vara spel för tusentals kronor, bättre att låta någon annan ärva dem...

Min pappa har en pärm med många viktiga saker i, tror det räcker i de flesta avseenden

Permalänk
Medlem

Tvärtom oroar jag mig för att någon, efter min död, får lösenordet till mina konton på diverse nakensidor. Skulle behöva hjälp att gömma dem så långt bort det går.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

En skylt med texten "clear my browser history"?

Innan min lillasyrra tog livet av sig lämnade hon alla lösenord på ett ställe som bara jag och hon hade nyckeln till. Det var ganska tungt att gå igenom och avsluta alla grejer, så jag skulle nog personligen hellre ha någon lösning som wipar det mesta per någon slags automatik (huvudsakligen eftersom det saknar relevans för andra) och kanske sparar ett litet i förväg förberett paket med data innehållande nostalgi som eventuella efterlevande kan vara intresserade av.

Idag är det ju en massiv röra av hundratusentals filer och mängder av konton, som inte är enkelt att överblicka eller sortera upp.

Permalänk
Medlem

Hela mitt hus är trådlöst kopplat till min hjärtrytm. Slutar det slå, tänds en bensinbomb i krypgrunden och allt brinner upp. Inga bevis.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Kör själv med LastPass "Emergency Access" där kan antingen min flickvän eller föräldrar begära access.
Och då får de full access till allt efter 30 dagar om jag inte svarar och stoppar timern.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

Varför skulle man stänga ner Steam-konton? Det kan ju vara spel för tusentals kronor, bättre att låta någon annan ärva dem...

Helt sant. Både Steam-konto och PSN lär ju vara det mest värdefulla jag lämnar efter mig och bör ju gå i arv!

Permalänk
Medlem

Morsan har ett "testamente" på skrivbordet på sin laptop. Sen har hon nästan alla lösenord nedskrivna fysiskt men hade gärna sett henne uppdatera det då många är outdated.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Helt sant. Både Steam-konto och PSN lär ju vara det mest värdefulla jag lämnar efter mig och bör ju gå i arv!

Ge inga idéer nu, kommer sluta med att du får beskatta din Steam-samling (Självklart utgår det från ordinarie pris per spel, vilket i slutändan kan bli en rätt betydande kaka för staten...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte uttala mig om ditt fall specifik, men generellt så är där nog ingen med än "du" som bryr sig speciellt mycket om nätverket/servern/NASen osv. Visst kanske några foton som de tyckt var roliga att titta på, men ingen större förlust om de försvinner. Life goes on.
Det är billigt att hamstra all sin digitala data, men intresset för datat svalnar inte mycket långsammare än din kropp!
Bankkonton, aktier, fastigheter och annat av värde kommer oftast till rätta, dvs till ärvingar även om de inte visste att sakerna fanns. Legacy-systemen är ju helt ok på den fronten. En advokat som letar rätt på folk och delar upp osv.
Modernare saker såsom krypto-valutor, NFTer osv är det kanske värre med. Stor risk att sakerna går förlorade om man inte satt upp arvs-funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ge inga idéer nu, kommer sluta med att du får beskatta din Steam-samling (Självklart utgår det från ordinarie pris per spel, vilket i slutändan kan bli en rätt betydande kaka för staten...)

Med tanke på att mitt main enligt fullpris skulle vara köpt för mellan 1299€ — 5568€. (https://steamdb.info/calculator/)
Sedan får man ju inte sälja kontot men vad som händer vid en bortgång vet jag inte. Om man får ärva eller liknande.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Jag är digital hoarder och sparar allt jag tycker är intressant. Det mesta är videos av olika slag. Det vore surt om alla månader (år?) av jobb man lagt ner genom åren inte kom till glädje för någon annan utan bara hamnade i återvinningen.

Finns det en bra lösning därute är jag intresserad.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Jag förstår tanken med att ha en grundläggande plan för viktiga dokument och en förhoppning att säkra semesterfoton till familjen, men i övrigt? Steam? Discord? Sweclockers..? Who gives a shit?

Givetvis är det upp till dig att bestämma vad som är viktigt eller ej men man kan inte planera för allt. Majoriteten av allt kommer lösa sig, sen kanske foton försvinner, någon måste ringa Tele2 och online-vännerna kommer under en period undra vart du tog vägen. Fin tanke av dig att vilja göra allt så smidigt som möjligt för kvarlevande och det är förstås intressant med vad det finns för olika lösningar, och jag tror absolut ett par lösenord eller ett familjekonto på valfri lösenordshanterare är en bra idé om man är fler i hushållet.

Men för min del? Rensa min historik.

Någon måste ta hand om min backlog på Steam!

Visa signatur

To be a Bulle or not to be a Bulle?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag tänker såhär. På mina konton har jag mina grejer. Foton och liknande som vi båda vill ha, har vi båda tillgång till utanför mina konton. När jag är död så har jag ingen användning för mina konton längre. Alltså är det skitsamma vad som händer med dem då.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Foton är ju det viktigaste. Övriga i familjen har noll koll så jag får hantera alla foton. Har skrivit upp var de ligger och hur man får fram dem, så hoppas man ju att det löser sig.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Har funderat lite på detta själv.
Jag har en stor samling spel från gog på nasen. Visst, finns gog kvar så är det inga problem, men konkar de så blir det ju en annan sak.
Som någon skrev, det är nog inte så mycket som kommer ses som intressant på min nas.
Men sammtidigt så vill man ju veta innan man viker hädan att allt man har på nasen kan komma till nytta och inte försvinner pga att inloggningen inte kan brytas.
Man behöver ju inte skriva ned admin kontots uppgifter, men man kan ju ha ett supergäst konto som man inte delar ut i vanliga fall, utan som bara står på undersidan av nasen. Supergäst kontot kommer åt allt som inte anses som känsligt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Foton är ju det viktigaste. Övriga i familjen har noll koll så jag får hantera alla foton. Har skrivit upp var de ligger och hur man får fram dem, så hoppas man ju att det löser sig.
/hulle.

Foton är ju viktiga eftersom de inte går att återskapa. Jag lärde mig den hårda vägen när jag förlorade alla bilderna från de första par åren med digitalkamera pga bristfällig backup.
Men. Iaf jag hade en tendens att göra en större grej av det än vad det var. Visst är det trevligt med bilder, men verkligen inget nödvändigt. Barn och barnbarn kanske bryr sig något. Men så fort man inte längre har någon närmre anknytning till de på bilderna blir det fort ointressant.
Personligen mår jag bättre efter ha kommit till insikt hur tillfälliga alla materiella ting är. Låter kanske lite flummigt, men det har tagit bort en hel del stress i mitt liv.