Katastrofplan - den dagen du råkat ut för något men andra behöver använda server-lampor-nas-epost osv...
Detta är egentligen inte om smart hem i den tekniska bemärkelsen utan snarare om hur man smart och enkelt ser till att din partner och närmaste fortfarande kommer åt semesterbilderna som du har på servern, hittar det inskannade hus kontraktet, klarar av strul med outlook, håller igång nas eller server för backup, begriper att den ena servern har en tendens att inte starta om ordentligt ibland utan kräver en power cycle, och så vidare in absurdum, allt det JAG gör utan att tänka till vardags men andra kanske inte klarar av utan mig.
Kanske tråden skulle ligga i någon annan kategori, men det reder SweC ut.
Låg vaken halva natten och funderade på hur jag byggt mitt nätverk och satt upp mina enheter och om det klarar att jag är på sjukhus några dagar/veckor eller rent av permanent borta, vi behöver inte spekulera om vad som kan ha hänt, pick your poison.
Det tror jag inte kommer att fungera.
Så vad kan man göra? Vissa sociala media har ju redan förberett detta, tex Facebook, där jag satt min dotter som "reserv", men resten då? Jag har skrivit instruktioner och lämnat en 27 sidor lång lista med länkar och lösenord, ja jätte praktiskt, man tror att partnern går in i Steam och avaktiverar kontot snyggt och prydligt (hur gör man med 2FA?), eller varför inte här på SweC, dottern loggar in och sätter någon slags "bortrest" skylt eller drar ett PM till Redaktionen. För att inte tala om tex Discord, där ett helt gäng människor från hela klotet arbetar med mig på 2-3 servrar.
Så hur fan gör man? Har någon annan förberett något i detta avseende som funkar? Man måste ju någonstans falla tillbaka på skrivna instruktioner så det är kanske det enda sättet?
Det finns ju vissa morbida lösningar som https://www.deadmansswitch.net/, https://www.deadmantracker.com/ som kan fungera i viss mån men det hjälper ju knappast med det vardagliga?
Nej, jag är inte sjuk eller så, förvänter mig leva i minst 36 år till, och jag har definitivt ingen nato-ångest, men tanken dök upp i samband med att en administratör på ett ställe plötsligt fick för sig att leva jävel och ändra och radera en massa... resten av oss var inte förberedda på något sådant.
Proud AMD customer since 1998!