Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Katastrofplan - den dagen du råkat ut för något men andra behöver använda server-lampor-nas-epost osv...

Permalänk
Medlem

funderade först på detta sedan insåg jag att det blir sista chansen att jäklas, dessutom vill man hjälpa sina nära med sorgen är det ju ett bra sätt för dom att bli förbannade på en vilket bör göra saknaden lättare. dvs skriv inte ner något, var gärna den som ställt in konton åt släktingar där släktingarna inte har en aning om koden osv. hmm tror jag ska kryptera ett textdokument och kalla det koder, krypteringsnyckeln ska gå att lösa genom att lösa olika gåtor, när dom väl lös det och öppnar dokumentet ska det bara stå "hahahaha"

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHr33:

Men. Iaf jag hade en tendens att göra en större grej av det än vad det var. Visst är det trevligt med bilder, men verkligen inget nödvändigt. Barn och barnbarn kanske bryr sig något. Men så fort man inte längre har någon närmre anknytning till de på bilderna blir det fort ointressant.

Så är det ju såklart. Mina föräldrar har rätt mycket foton (fysiska foton!) från 50-70-talen som för mig egentligen är totalt ointressanta, just av anledningen du nämner. Men de har dock börjat skriva ner på baksidan vilka personerna är, och jag tycker att det gör en stor skillnad. Nu är jag ju väldigt nostalgiskt lagd också ska sägas, men jag tycker det är lite kul att se min gammelfarmor, eller min mormors syster (som jag aldrig träffat) osv...

Men visst, jag tänker ju främst att mina barn ska kunna ha tillgång till alla foton på sin uppväxt och iaf några foton på sina föräldrar som unga är ju kul också.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

ja teknik kan vara instresant med döden. en ricktigt bra polare hängde sig för ett par år sedan. månaden efter starta nog en av hans bröder hans mobil för jag fick massa medelanden på sms från honom ang en fest jag missat när batteriet vad dött på min mobil. var intresant jul, tråkigt att jag missa festen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fatmajk:

Givetvis har man skrivit testamente!

Testamentet ligger på en bitlocker-krypterad hårddisk med lösenord. Hårddisken ligger i mitt kassaspåk hemma hos mig vilket är pinkods-skyddat. Pinkoden har jag valt att lägga in i Google Notes och det tillhörande Google kontot's lösenord ligger inlagt i min lösenordshanterare på Bitwarden. Så det enda man behöver är min dators och Bitwardens lösenord. Dessa lösen har jag tatuerat in på undersidan av min tunga.

Skämt o sido...nej jag har inte skrivit något alls. Men man kanske borde göra! Till viktiga saker iallafall.

Dold text

Du må skämta, men det där är inte långt ifrån hur jag faktiskt satt upp det om det skulle hända mig något

Har en "deadmans"-lösning som går ut till utvalda anhöriga efter viss tid gått. Denna länk leder till information i ett krypterat valv, som i sin tur innehåller all information som behövs för att komma åt Bitwarden, KeyPass och andra lösenordshanterar som jag spritt mina uppgifter och sparade dokumentationer över (exempelvis försäkringar, abonnemang mm).

3-stegs verifiering på utspridda samlingsplatser, där den viktigaste biten i kedjan är krypterad och sparad på en cold storage-enhet. Väldigt lite som kan gå fel även med fysisk tillgång (ur ett säkerhetsperspektiv), men väldigt enkelt att nysta upp bara man följer de tydliga instruktionerna som respektive berörd familjemedlem fått tagit del av.

Skulle jag försvinna, bli oförmögen att hantera mig själv eller rakt av sluta vandra på denna jord – då ska det vara enkelt för den som ska hantera allt med. Detta är något jag sett till att reda ut redan nu, efter erfarenhet med dödsbon som varit allt annat än enkelt, och därmed vet hur jobbigt det kan vara för den som ska försöka lista ut allt när saker och ting är i oreda.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd

Backup och liknande körs givetvis med cron och behöver inte någon som helst mänsklig kontakt förutom att burkarna är igång och det är de alltid.

Om jag skulle känna för det, skulle jag själv skriva något program som ordnade allting om jag inte gav mitt ok på en månad eller så.

Permalänk
Medlem

Det många förmodligen inte tänker på, vilket jag märkt bland datoranvändare som är mindre kunniga är just backup.

T.ex. att lagra login, lösen, URLer osv i keepass eller liknande lösningar. Att sedan förvara detta digitalt offline, plus utskrivet i pärm bland andra viktiga papper etc. Man bör också att hålla en OK sortering av information, dokument, bilder och sedan kopiera det till extern mekanisk hårddisk ibland. För inte tala om att folk inte sparar information från sin smartphone. Gäller ju även kontaktlistor, foton osv. Har hört många historier om folk som blivit bestulna på sin telefon, tappat bort den etc. Och sedan är bilder å annat dom vill sparat borta. Värst är det med folk som inte lär sig och fortsätter göra om samma misstag, otroligt.

Det är inte så svårt eller knepigt men man måste göra det. Dessutom är det något man bör sätta i system för det är mycket lättare sortera och hålla ordning om man gör det då och då istället för att man väntar för länge. Då blir det istället värsta projektet att beta av och då slutar det ofta med att man inte orkar.

Jag betade nyligen av cirka 3000 diabilder, snabb digitaliserade det för att få ett digitalt index så man kan hitta. Det var ett förbannat jävla jobb. Sedan hittade jag fotoalbum med bilder och skriven text. Perfekt för där var allt redan sorterat, med datum etc. och det är släktgrejer, något jag vill spara. Vilken bonus att det redan var fixat å klart

Permalänk
Medlem

Bara som en kommentar så är det så att allt färre banker tillhandahåller fack. Av fem banker vi hade i närheten varav tre hade bankfack är vi nu nere i noll.

Det är ju olika vad folk sätter värde på, men oavsett så tror jag att en av de viktigaste sakerna redan berörts, och det är diverse rullande abonnemang och debiteringar. Vad gäller filer och dokument så digitaliseras ju mer och mer, kvitton får man numera bara digitalt om man handlar online och är det dyrare saker med garanti kan det vara värt att spara. Fotografier i album är ju nog att föredra, men vi har ju trots det massor med bilder från många olika sammanhang där det inte är bara vi själva som tagit dem utan även andra och de kan vara viktiga bilder för vissa, om inget annat exempel duger så kanske bilder från dop, bröllop, studenter och liknande. Ritningar och bilder relaterade till ens fastighet kan också vara av värde.

Som det nu är så har jag under alla omständigheter fått, och indirekt bidragit till, en lång rad tips om vad som kan vara värt att fundera lite extra på att ha tillgängligt i en röd mapp eller så därhemma.

@Yatagarasu verkar ha funderat ett par varv runt detta och det låter intressant.

Det jag tycker är en utmaning är just blandningen av digitalt och analogt. Hade allting legat på ett ställe med ett lösen som skickas ut med en automatisering så hade det varit enklare, lite som att bara lämna nyckeln till valvet så är allt ordnat. Så antingen börjar man printa ut en massa eller så börjar man skanna in, eller fotografera, en massa.

Visa signatur
Permalänk
Testpilot
Skrivet av Homdax:

Bara som en kommentar så är det så att allt färre banker tillhandahåller fack. Av fem banker vi hade i närheten varav tre hade bankfack är vi nu nere i noll.

Det är ju olika vad folk sätter värde på, men oavsett så tror jag att en av de viktigaste sakerna redan berörts, och det är diverse rullande abonnemang och debiteringar. Vad gäller filer och dokument så digitaliseras ju mer och mer, kvitton får man numera bara digitalt om man handlar online och är det dyrare saker med garanti kan det vara värt att spara. Fotografier i album är ju nog att föredra, men vi har ju trots det massor med bilder från många olika sammanhang där det inte är bara vi själva som tagit dem utan även andra och de kan vara viktiga bilder för vissa, om inget annat exempel duger så kanske bilder från dop, bröllop, studenter och liknande. Ritningar och bilder relaterade till ens fastighet kan också vara av värde.

Som det nu är så har jag under alla omständigheter fått, och indirekt bidragit till, en lång rad tips om vad som kan vara värt att fundera lite extra på att ha tillgängligt i en röd mapp eller så därhemma.

@Yatagarasu verkar ha funderat ett par varv runt detta och det låter intressant.

Det jag tycker är en utmaning är just blandningen av digitalt och analogt. Hade allting legat på ett ställe med ett lösen som skickas ut med en automatisering så hade det varit enklare, lite som att bara lämna nyckeln till valvet så är allt ordnat. Så antingen börjar man printa ut en massa eller så börjar man skanna in, eller fotografera, en massa.

Ja min lösning är kanske lite på den extrema sidan, det finns sätt att göra processen mer simpel (på möjlig bekostnad av säkerhet).

Exempelvis tillhandahåller LastPass en "efterlevande"-funktion.
Det man skulle kunna göra här är att aktivera exempelvis 200GB Drive-molnagring hos Google för 39kr/mån (liten kostnad som kan ticka bra länge från ett dedikerat konto med ett par hundralappar i), sedan knyta detta Drive-konto till LastPass.

Man skapar helt enkelt ett dedikerat Google- och LastPass-konto för detta ändanmål, med ett automatiskt genererat lösenord av LastPass och sedan dumpar allt i Google Drive som är av värde (foton, skannade dokument, word/excell filer som sammanställer försäkringar o.s.v.).

Det är billigt, det är enkelt, relativt säkert och gör en värld av skillnad för den som ska hantera allt. Genom att dessutom använda ett unikt lösenord för både Drive och LP är risken minimal att något läcker ut, speciellt om du sparar LastPass lokalt och inte genom molntjänsten.

Vill man inte använda molnet alls kan man lägga allt på en lokal NAS-enhet som är krypterad också. Detta är dock sårbart av andra anledningar, exempelvis inbrott eller husbrand. Varför jag har valt en hybridlösning mellan moln och lokalt i slutändan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Thomaseron:

Jag tycker detta var en bra tanke!
Man har ju konton och bröte lite överallt på nätet.

Ska nog börja sammanställa för egen del. Man vet ju aldrig! Kanske blir påkörd av en bil eller nåt...

Man kan alltid hoppas på att man blir det.

Själv har jag inga såna loggar eller liknande, min s.k släkt är på tok för efterblivna för det mest grundläggande inom "IT"

Permalänk
Inaktiv

Om jag haftt datacenter hemma hade detta skänkts till en polare och han fått installera en hue bridge eller liknande till familjen istället. Servrar ska väck. Inte ska de behöva dras med mitt skräp efter jag lämnat.

Permalänk
Medlem

Kanske värt att säga till en nära vän eller två att "OM jag dör före er, att ni ser till att logga in på min dator; och raderar min sökhistorik och browser cache". (Speciellt om man har.. lets just say "snusk" på sin dator är det bättre ens vänner råkar på det när de går genom ens dator, än en familjemedlem eller släktmedlem)

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Bara som en kommentar så är det så att allt färre banker tillhandahåller fack. Av fem banker vi hade i närheten varav tre hade bankfack är vi nu nere i noll.

Det är ju olika vad folk sätter värde på, men oavsett så tror jag att en av de viktigaste sakerna redan berörts, och det är diverse rullande abonnemang och debiteringar. Vad gäller filer och dokument så digitaliseras ju mer och mer, kvitton får man numera bara digitalt om man handlar online och är det dyrare saker med garanti kan det vara värt att spara. Fotografier i album är ju nog att föredra, men vi har ju trots det massor med bilder från många olika sammanhang där det inte är bara vi själva som tagit dem utan även andra och de kan vara viktiga bilder för vissa, om inget annat exempel duger så kanske bilder från dop, bröllop, studenter och liknande. Ritningar och bilder relaterade till ens fastighet kan också vara av värde.

Som det nu är så har jag under alla omständigheter fått, och indirekt bidragit till, en lång rad tips om vad som kan vara värt att fundera lite extra på att ha tillgängligt i en röd mapp eller så därhemma.

@Yatagarasu verkar ha funderat ett par varv runt detta och det låter intressant.

Det jag tycker är en utmaning är just blandningen av digitalt och analogt. Hade allting legat på ett ställe med ett lösen som skickas ut med en automatisering så hade det varit enklare, lite som att bara lämna nyckeln till valvet så är allt ordnat. Så antingen börjar man printa ut en massa eller så börjar man skanna in, eller fotografera, en massa.

Men om msn går bort så registreras det hos skatteverket. Då kan en släkting ringa t ex Telia och berätta det så stängs abonnemanget av, det är inte mer komplicerat än så.

Har själv skrivit ut credentials till min lösenordshanterare på papper på en säker plats som backup om jag dör eller får minnesförlust etc. Det är ju en central lösning som ger tillgång till mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men om msn går bort så registreras det hos skatteverket. Då kan en släkting ringa t ex Telia och berätta det så stängs abonnemanget av, det är inte mer komplicerat än så.

Har själv skrivit ut credentials till min lösenordshanterare på papper på en säker plats som backup om jag dör eller får minnesförlust etc. Det är ju en central lösning som ger tillgång till mycket.

Jag tror du missar en väsentlig del i det resonemanget, nämligen saker som ligger utanför Sverige. Sånt som dras från Paypal eller andra online tjänster som är kopplat till ett konto och dras så länge det finns pengar på kontot. Nu tror jag ju kanske inte att det är ett problem egentligen, för dessa banktjänster borde ha en hantering för sånt, men du gör det väldigt mycket enklare än vad det faktiskt är. Jag kan hoppas det är så enkelt, men undrar om någon testat eller undersökt saken. Maila dödscertifikat till en massa utländska bolag och kräva att de upphör med debiteringar... Personligen har jag ingen aning om hur man gör, men jag skulle ju tro att ett svenskt papper borde vara giltigt även utomlands. Om vi nu antyder att man faktiskt dör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Man kan alltid hoppas på att man blir det.

Själv har jag inga såna loggar eller liknande, min s.k släkt är på tok för efterblivna för det mest grundläggande inom "IT"

jo du, det dras vi nog alla med lite till mans...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verksamheter som kan behöva en plan men ofta inte har det är föreningsliv, småföretag och liknande. Hur kan fotbollsföreningen fortsätta sin verksamhet ifall personen som har hand om medlemsregistret dör? Eller företaget ifall du inte längre kommer åt bokföringen?

För länge sedan läste jag om något universitet som hade gjort ett forskningsprojekt i Arktis över isens tjocklek eller något liknande. De gavs sig ut på något datorforum på nätet och skrev ”Hjälp. Vi har forskat i Arktis i tio år och har all data i en fil men personen som har varit ansvarig för allting har dött och han har låst filen med ett lösenord. Vad gör vi?” Hackarna på forumet såg det som en kul utmaning ock lyckades knäcka lösenordet på några timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag tror du missar en väsentlig del i det resonemanget, nämligen saker som ligger utanför Sverige. Sånt som dras från Paypal eller andra online tjänster som är kopplat till ett konto och dras så länge det finns pengar på kontot. Nu tror jag ju kanske inte att det är ett problem egentligen, för dessa banktjänster borde ha en hantering för sånt, men du gör det väldigt mycket enklare än vad det faktiskt är. Jag kan hoppas det är så enkelt, men undrar om någon testat eller undersökt saken. Maila dödscertifikat till en massa utländska bolag och kräva att de upphör med debiteringar... Personligen har jag ingen aning om hur man gör, men jag skulle ju tro att ett svenskt papper borde vara giltigt även utomlands. Om vi nu antyder att man faktiskt dör.

Alla betalningar sker på min svenska bank. Antingen så blockeras det när jag dör eller så tar pengarna slut, brukar inte ha mer än någon tusning på kontot åt gången. Så i värsta fall blir det en extra Netflix dragning när jag ligger i kistan, det är ok.

Jag skulle inte oroa mig så mycket, det är viktigare att ta fram en plan för hur man gör t ex med bolån, arv av pengar osv. Kanske se över försäkringarna så bolånet kan lösas om man dör så ens partner slipper flytta det första man gör? Bara en sådan sak som buffert. Om du t ex har ett sparkonto som ni har som en buffert i hushållet och du dör kan det det ta flera månader innan din partner ens kommer åt pengarna. Det kan vara mycket problematiskt!

Permalänk
Inaktiv

Inte helt oväntat noterar jag främst två saker från kommentarerna. Och en tredje viktig sak.

1. Ni har inte barn.
2. Ni är inte intresserade av era föräldrar.

3. Ni som har barn, ni ska inte skriva era lösenord i en pärm, givetvis INTE! Oavsett om ni har barn eller inte så ska ni ha en password manager och långt komplicerat unikt lösenord till alla konton. Passwordmanagerföretaget kommer att öppna upp för barnet att komma åt allt om det går att bevisa att föräldern är död.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av john2376:

Kanske värt att säga till en nära vän eller två att "OM jag dör före er, att ni ser till att logga in på min dator; och raderar min sökhistorik och browser cache". (Speciellt om man har.. lets just say "snusk" på sin dator är det bättre ens vänner råkar på det när de går genom ens dator, än en familjemedlem eller släktmedlem)

Jag lovar dig att ingen, inte ens den döda du, bryr sig om din sökhistorik. Jag kan till och med lova dig att ingen bryr sig om den ens nu när du är vid liv. Snusk i den eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag diagnoserades med Akut myeloisk leukemi (AML) den sjätte december förra året och cellgiftsbehandlingarna rådde tyvärr inte bot på min AML. Sedan jag skrevs ut från sjukhuset och skrevs in i den pallativa vården så har jag lagt mycket tid på att förbreda inför den dagen jag somnar in.

Jag såg till att bli helt skuldfri utan något som ligger hos Klarna eller Qliro. Sedan valde jag att helt enkelt ge mina anhöriga och min släkt rubb och stubb på en gång, allt från kundnummer till lösenord. Mina foton ligger på en google drive som hela släkten kan komma åt, jag skapade en lång playlist på spotify som alla kan lyssna på osv, osv.

Med andra ord, känn ingen panik över det här utan tänk istället vad är det du vill lämna efter dig så dina anhöriga och vänner kan bäst minnas dig.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Hmm, att utläsa från tråden verkar det som en del är respektlösa mot släkt etc. Du kanske inte bryr sig om ditt liv men det gör förmodligen andra.

Jag jobbar själv på att börja skapa analoga fotoböcker, inte bara för mig själv men också som en backup ifall allt det digitala går åt skogen. Då finns det något för släkten och det kan vara trevligt att ha lite bilder osv. Men visst kommer någon bry sig 10 generationer framåt, förmodligen inte. Men då kan man säga samma sak om runstenar, tro du dessa människor kunde föreställa sig att folk skulle bry sig om deras klotter på stenar i framtiden ?

Vad tycker ni är viktigt i sådana fall. Faktum är att det enda som finns kvar när man är borta är just foton och andra tillhörigheter som andra kan ha nytta av för att minnas dig. Vad man gjorde för resor, intressen och en massa annat är oftast bara borta, men foton och andra prylar består en tid framåt.

Har själv ett gruppfoto på släkt från slutet av 1800 talet, otroligt att det har överlevt så länge, kanske ren tur vem vet ?

Nu tror jag folk som inte bryr sig antagligen förmodligen inte är av tillräckligt hög ålder. Jag hade själv inte ett allt för stort intresse som ungdom men det hör ju till lite, men nog tog man lite foton som ung ändå för att ha något som stöd att minnas när man blir äldre. Alla blir mer eller mindre sentimentala av ålder så är det bara, det går inte att komma undan. Dom enda som verkligen inte bryr sig är icke normala, psykopater etc. Och väljer man inte den vägen så kan man faktiskt spendera mer tid med vänner, släkt etc, kanske delade intressen osv.

Inte måste man ta miljoner bilder, spara alla möjliga saker men något är väl kul att spara ?

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Hmm, att utläsa från tråden verkar det som en del är respektlösa mot släkt etc. Du kanske inte bryr sig om ditt liv men det gör förmodligen andra.

Jag jobbar själv på att börja skapa analoga fotoböcker, inte bara för mig själv men också som en backup ifall allt det digitala går åt skogen. Då finns det något för släkten och det kan vara trevligt att ha lite bilder osv. Men visst kommer någon bry sig 10 generationer framåt, förmodligen inte. Men då kan man säga samma sak om runstenar, tro du dessa människor kunde föreställa sig att folk skulle bry sig om deras klotter på stenar i framtiden ?

Vad tycker ni är viktigt i sådana fall. Faktum är att det enda som finns kvar när man är borta är just foton och andra tillhörigheter som andra kan ha nytta av för att minnas dig. Vad man gjorde för resor, intressen och en massa annat är oftast bara borta, men foton och andra prylar består en tid framåt.

Har själv ett gruppfoto på släkt från slutet av 1800 talet, otroligt att det har överlevt så länge, kanske ren tur vem vet ?

Nu tror jag folk som inte bryr sig antagligen förmodligen inte är av tillräckligt hög ålder. Jag hade själv inte ett allt för stort intresse som ungdom men det hör ju till lite, men nog tog man lite foton som ung ändå för att ha något som stöd att minnas när man blir äldre. Alla blir mer eller mindre sentimentala av ålder så är det bara, det går inte att komma undan. Dom enda som verkligen inte bryr sig är icke normala, psykopater etc. Och väljer man inte den vägen så kan man faktiskt spendera mer tid med vänner, släkt etc, kanske delade intressen osv.

Inte måste man ta miljoner bilder, spara alla möjliga saker men något är väl kul att spara ?

Fotoböcker är en bra grej att lämna efter sig. Och också en väldigt uppskattad present! Jag har vänner (med familj) som ser till att göra fotoböcker i samband med resor, bröllop och liknande. Intresse för den större familjen är något man får med åren. När man kanske inser att man själv är dödlig På ena sidan har jag en gigantisk familj och jag blir allt mer intresserad av vad min mor berättar om den. Även de som är döda sedan årtionden. För när morsan inte finns där längre så är dessa minnen det enda jag har kvar.

Nästa sommar har jag bestämt att scanna alla mina föräldrars diabilder och foton och organisera upp allt så att de lätt kan söka, titta och hitta. Det är även lite för mig själv men tror ändå att det kommer att uppskattas.

Jag har ingen egen familj och kommer behöva göra något sorts avtryck bland vänner och familj för att minnet av mig i alla fall skall överleva en generation. Annars är det ju som man aldrig har existerat tämligen omgående. Och det vore ju trist!

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||