Twitter köps av Elon Musk

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad baseras köpesumman på då?

Informationen som finns tillgänglig vid anbudet.

Berra vill sälja sin bilmeck. Han säger att det är en modern verkstad med bra läge och många kunder. Årsredovisning och kontrollbalansräkning ser bra ut. Plucke vill köpa verkstaden för 10 miljoner, vilket Berra tycker låter bra. Innan det slutgiltiga avtalet tecknas vill Plucke låta sin revisor titta på bokföringen, kontrollera att det inte finns några anmärkningar, följa upp kunder för att få en uppfattning om företagets rykte m.m. m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Informationen som finns tillgänglig vid anbudet.

Berra vill sälja sin bilmeck. Han säger att det är en modern verkstad med bra läge och många kunder. Årsredovisning och kontrollbalansräkning ser bra ut. Plucke vill köpa verkstaden för 10 miljoner, vilket Berra tycker låter bra. Innan det slutgiltiga avtalet tecknas vill Plucke låta sin revisor titta på bokföringen, kontrollera att det inte finns några anmärkningar, följa upp kunder för att få en uppfattning om företagets rykte m.m. m.m.

Det håller jag med om och jag anser att det också är en del av DD. DD är trots allt inget lagligt väldefinierat begrepp. Du använder den publikt tillgängliga informationen för att basera ditt bud på. Du gör det när du köper aktier också men du får inte se något mer utöver det som finns tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Nästa tweet från Musk kommer att vara nåt i stil med:

"Ojsan, det går visst inte att säga något meningsfullt som samtidigt är begripligt på 140 tecken. Affären pausad i väntan på ny värdering."

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oegat:

Nästa tweet från Musk kommer att vara nåt i stil med:

"Ojsan, det går visst inte att säga något meningsfullt som samtidigt är begripligt på 140 tecken. Affären pausad i väntan på ny värdering."

Haters gonna hate

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det håller jag med om och jag anser att det också är en del av DD. DD är trots allt inget lagligt väldefinierat begrepp. Du använder den publikt tillgängliga informationen för att basera ditt bud på. Du gör det när du köper aktier också men du får inte se något mer utöver det som finns tillgängligt.

Sista meningen i mitt inlägg är vad som brukar avses med due diligence. Det är processen av att granska och verifiera informationen. Jämför med undersökningsplikten du har som köpare när du handlar från en privatperson. Det blir svårt att reklamera den där begagnade bilen om du inte noggrant undersökt den innan affären. Informationen från säljaren och från offentliga register räcker inte för att fullfölja undersökningsplikten, om det rör sig om ett fel du borde ha upptäckt vid en noggrann undersökning.

I fallet Musk och Twitter har anbudet lagts baserat på just publik information och vad ledningen presenterat för Musken. Här har parterna förmodligen tecknat ett kontrakt som förbinder dem att gå vidare med affären, såvida inte ditten eller datten. Här måste Musken göra sin due dilligence innan ett slutgiltigt avtal kan ingås.

Vid stora affärer är det vanligt att det blir en lång process innan ett slutgiltigt avtal tecknas.

Det kan väl också nämnas att om juristerna för båda parter är värda sitt salt så har de gjort det svårt för parterna att bara gå ifrån affären, utan vettiga anledningar. Med andra ord torde det vara svårt för Musken att ytterligare trolla Twitter i det här läget (säger inte att du påstått det men det finns en del som tror att så är fallet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Haters gonna hate

Ja ("hate" i bildlig mening), men udden var inte riktad mot Elon utan mer mot premisserna för själva Twitter. Karln vet givetvis exakt vad han vill kommunicera och till vem. De spekulationer som följer på hans knapphändiga uttalanden är säkerligen en del av vad han vill åstadkomma, utan att det för den skull utesluter andra syften.

Det intressanta här är spänningsfältet mellan det meningsskapande samtalet, för vilket Twitter är värdelöst, och den moderna uppmärksamhetsekonomin, där Twitter excellerar. Jag gör ingen hemlighet av att jag själv föredrar det förra - och tolkar man Elons tweets som inlägg i ett sådant samtal så blir de tämligen obegripliga. Men min tolkning var såklart ironisk.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Jag funderar mer på vad en "normal människa" ska ha det till?

Kan inte minnas en enda gång som jag känt, "åhh ett twitter konto skulle man ha".

Förutom nu kanske, då bäst svar ev. fås om jag skapar en tweet med frågan.

Håller med, det är en sanslöst poänglös plattform. Känns som den bara är till för att kändisar och B, C-kändisar ska ha en plats att cirklejerka varandra i 2 små cirklar där den ena är höger och den andra vänster politiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Haters gonna hate

Nu är du ju bara sur för att vi har sagt hela tiden att Elon Musk ljuger och i allt väsentligt är en bluff, och det visar sig att vi hade rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Håller med, det är en sanslöst poänglös plattform. Känns som den bara är till för att kändisar och B, C-kändisar ska ha en plats att cirklejerka varandra i 2 små cirklar där den ena är höger och den andra vänster politiskt.

Politiker, journalister, publicister samt musiker och de inom filmbranchen är väl de som främst har nytta av plattformen. I andra hand de som vill följa dessa. Sen de som är där för att bråka med/om dessa. Typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

"Twitter deal temporarily on hold pending details supporting calculation that spam/fake accounts do indeed represent less than 5% of users"

Förmodligen så vill han försöka backa ur med tanke på att Teslas aktier rasade efter anbudet.

Har svårt att se att Teslas aktieägare skulle bry sig om Elon köper Twitter privat.

Är nog mer försäljningen av aktier i Tesla som Elon gjort som påverkat aktiepriset.

Är man lite konspiratorisk så kan ju vissa tycka att det skulle kunna vara en skenmanöver med Twitter hela tiden, utan mer en ursäkt för Elon att realisera värdet på en del av sina Tesla-aktier.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Håller med, det är en sanslöst poänglös plattform. Känns som den bara är till för att kändisar och B, C-kändisar ska ha en plats att cirklejerka varandra i 2 små cirklar där den ena är höger och den andra vänster politiskt.

Finns ju rätt många presidenter, premiärministrar och även A-kändisar på Twitter också skall tilläggas.

Eftersom du lägger en vikt vid detta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Finns ju rätt många presidenter, premiärministrar och även A-kändisar på Twitter också skall tilläggas.

Eftersom du lägger en vikt vid detta.

Är dom inte kändisar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Sista meningen i mitt inlägg är vad som brukar avses med due diligence. Det är processen av att granska och verifiera informationen. Jämför med undersökningsplikten du har som köpare när du handlar från en privatperson. Det blir svårt att reklamera den där begagnade bilen om du inte noggrant undersökt den innan affären. Informationen från säljaren och från offentliga register räcker inte för att fullfölja undersökningsplikten, om det rör sig om ett fel du borde ha upptäckt vid en noggrann undersökning.

I fallet Musk och Twitter har anbudet lagts baserat på just publik information och vad ledningen presenterat för Musken. Här har parterna förmodligen tecknat ett kontrakt som förbinder dem att gå vidare med affären, såvida inte ditten eller datten. Här måste Musken göra sin due dilligence innan ett slutgiltigt avtal kan ingås.

Vid stora affärer är det vanligt att det blir en lång process innan ett slutgiltigt avtal tecknas.

Det kan väl också nämnas att om juristerna för båda parter är värda sitt salt så har de gjort det svårt för parterna att bara gå ifrån affären, utan vettiga anledningar. Med andra ord torde det vara svårt för Musken att ytterligare trolla Twitter i det här läget (säger inte att du påstått det men det finns en del som tror att så är fallet).

Jag var med på vad du menade. För att återkoppla till ditt ursprungliga inlägg. Musk har valt att avtala bort sin rätt att göra DD på icke-offentlig data och istället baserat hela sin "DD" på offentliga siffror.

Citat:

The transaction came together at breakneck speed in part because Musk waived the chance to look at Twitter’s finances beyond what was publicly available, but also because that’s how the billionaire works.

Källa

Angående att Musk skulle kunna dra sig ur vid det här laget, så har Matt Levine redan kommenterat detta och Musk har inte lagen på sin sida. Men han har antagligen tillräckligt mycket pengar och makt för att han kan skita i vad lagen säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Är dom inte kändisar?

Kan man ju se det som om du vill så. Men skulle knappast kalla presidenter och premiärministrar i de större länderna för C-kändisar isf. (som var det jag invände emot dig).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Kan man ju se det som om du vill så. Men skulle knappast kalla presidenter och premiärministrar i de större länderna för C-kändisar isf. (som var det jag invände emot dig).

Du får invända hur mycket du vill men..

Varför invända mot något jag aldrig ens sagt? Du får nog läsa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du får invända hur mycket du vill men..

Varför invända mot något jag aldrig ens sagt? Du får nog läsa igen.

Vad jag invänder emot är ditt uttalande att Twitter enbart skulle vara till för C-kändisar.

Så ser inte verkligheten ut - oavsett vad du och jag tycker om Twitter (använder det som sagt inte själv).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Vad jag invänder emot är ditt uttalande att Twitter enbart skulle vara till för C-kändisar.

Så ser inte verkligheten ut - oavsett vad du och jag tycker om Twitter (använder det som sagt inte själv).

Nej, det sa jag inte heller - nu plockade du bort lite för mycket där igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej, det sa jag inte heller - nu plockade du bort lite för mycket där igen.

Det var inte ett exakt citat, men det var vad du alluderade till iaf. Ok?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Det var inte ett exakt citat, men det var vad du alluderade till iaf. Ok?

Nope

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ok. Vad anser du då att Twitter används till och av vilka?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Ok. Vad anser du då att Twitter används till och av vilka?

Låt mig citera mig själv, som jag sa från början.

Skrivet av SprengdPanda:

Håller med, det är en sanslöst poänglös plattform. Känns som den bara är till för att kändisar och B, C-kändisar ska ha en plats att cirklejerka varandra i 2 små cirklar där den ena är höger och den andra vänster politiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Låt mig citera mig själv, som jag sa från början.

Ahh. Du gillar inte att det är kändisar på Twitter? Är det det som är ditt huvudproblem?

Kan du inte skippa att följa dessa kändisar, så är problemet löst?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Ahh. Du gillar inte att det är kändisar på Twitter? Är det det som är ditt huvudproblem?

Kan du inte skippa att följa dessa kändisar, så är problemet löst?

Jag använder inte Twitter. Det är en poänglös plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag använder inte Twitter. Det är en poänglös plattform.

Enligt dig. Det finns uppenbarligen andra som har en annan uppfattning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Enligt dig. Det finns uppenbarligen andra som har en annan uppfattning.

Ja? Har inte påstått något annat. Folk får gilla vad dom vill.

Permalänk
Medlem

https://www.ft.com/content/238ac003-cda2-41e8-934f-b21ab38fa9...

Tesla aktien gick ner lite för mycket och nu behöver han hitta ytterligare 6.5 miljarder dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://www.ft.com/content/238ac003-cda2-41e8-934f-b21ab38fa9...

Tesla aktien gick ner lite för mycket och nu behöver han hitta ytterligare 6.5 miljarder dollar.

Pine; vad tycker du om yttrandefrihet på Twitter och i allmänhet?

Vill du inte svara här i tråden så får du gärna messa mig direkt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nu drar han tydligen tillbaka sitt bud och anser att Twitter brutit mot överenskommelsen.

Permalänk
Medlem

Gårdagens nyhet är en dödsstöt för yttrandefriheten.

/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gårdagens nyhet är en dödsstöt för yttrandefriheten.

/s

Du har rätt, bara Elon Musk kan garantera den.

Skrivet av Levandebild:

Nu drar han tydligen tillbaka sitt bud och anser att Twitter brutit mot överenskommelsen.

Jag har väl sagt hela tiden att det inte kommer bli av.

Han har ju inte ens pengarna.

Det var väl något han kastade ur sig i fyllan eller mellan att göra någon gravid, och sen har hans hjärna gått på högvarv för att hitta sätt att kunna dra sig ur utan att förlora ansiktet helt.

Jag tycker han har lyckats sådär med det.

Sen i September när Tesla ska presentera sin bot så kommer han säkert skylla på att twitter-affären har tagit upp för mycket tid, och att det är därför dom inte har något att visa...
(om han nu inte gör som han alltid gör, bara låtsas som ingenting och/eller låtsas som att det han visar är det nästa svarta, vi kan iaf. med säkerhet säga att ingen journalist kommer ställa några kritiska frågor)